Hammastarkastus, otetaanko aina kuvat?
Koitan käydä parin vuoden välein hammastarkastuksessa ja tuntuu, että joka kerta hampaat kuvataan. Se on aika kallista ja reikiä harvoin on. Onko kuvauksesta merkittävää hyötyä? Jos vaan kieltäytyisin, kun taas sitä varmasti ehdottavat...
Kommentit (49)
Jos menet yksityiselle kuvat otetaan riippumatta siitä, onko tarvetta. Kun menet julkiselle kuvia ei oteta, vaikka tarttis.
Hinta 250 e / 30 e. Kumpi on kumpi.
Meillä ei pääse enää julkiselle. Pulaa lääkäreistä. Yksityisellä kieltäydyin kuvauksesta, muutenkin maksoi 100€. Lääkäri sitä sitten paheksui. Ei ollut mitään vaivoja. Kahden vuoden välein tarkastutan.
Tämä ei tietenkään ole suositeltavaa, mutta minä olen kohta 60 v. ja viimeisimmästä hammasröntgenistä taitaa olla yli 30 vuotta. Muutaman vuoden välein käynyt tarkastuksessa, hammaskiven poistossa useammin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kävin yksityisellä hammas tarkastuksessa ja tilaisin yleiseen hammaskiven poiston, eivät poista hammaskiveä ellen käy uudelleen tarkastuksessa yleisessä hammashoidossa. Hammas ylilääkäri laatinut säännön Kouvolassa.
sitten varaat ajan julkisen puolen hammaslääkärille.
Juuri niin tein, eli tulee tupla tarkastus.
hyvä homma. vinkiksi muuten sitten: nyt kun sitten pääset julkiselle hoitoon, työnnettyä jalkasi sinen oven väliin, niin älä lopeta sitä asiakkuutta. Sat paljon jouhevammin jatkossa aikoja, kun olet siihen systeemiin päässyt sisälle.
Vierailija kirjoitti:
Kelan sivuilla oli että hammas tarkastus on ilmainen yleisessä hammashoidossa joka toinen vuosi.
Ei todellakaan ole vai tietääkö joku missä näin on.
Vierailija kirjoitti:
Meillä ei pääse enää julkiselle. Pulaa lääkäreistä. Yksityisellä kieltäydyin kuvauksesta, muutenkin maksoi 100€. Lääkäri sitä sitten paheksui. Ei ollut mitään vaivoja. Kahden vuoden välein tarkastutan.
Kiireetöntä hoitoa tarjotaan hyvinvointialueella asuville sosiaali- ja terveyskeskuksissa. Hoitoon pääsylle on säädetty tietyt enimmäisajat. Jos hyvinvointialue ei voi tarjota perusterveydenhuoltoa, suun terveydenhuoltoa tai erikoissairaanhoitoa säädetyssä ajassa, niiden on hankittava se muualta palveluntuottajalta, ostopalveluna tai annettava palveluseteli.Hoitoon on päästävä viimeistään 14 vuorokaudessa. Suun terveydenhuoltoon viimeistään neljässä kuukaudessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kelan sivuilla oli että hammas tarkastus on ilmainen yleisessä hammashoidossa joka toinen vuosi.
Ei todellakaan ole vai tietääkö joku missä näin on.
nuo nyt on noita, kun ei jakseta lukea asioita loppuun ja sitten mutuillaan. Tuossa kelan sivulta oikeaa tietoa:
Kaksi kertaa on kuvattu, ensimmäisen kerran yhdeksän vuotiaana ja toisen kerran 48 vuotiaana
Vierailija kirjoitti:
Mutta onko siitä merkittävää hyötyä? Jos on niin silloin toki maksan, mutta tuntuu että kun käyn säännöllisesti muutenkin, piilevät ongelmat kyllä löydettäisiin ilman kuviakin ajoissa.
Röntgen säteilyä ei kannata ihan kaiken varalta sisälleen ottaa.
Se on ihan lisäbisnestä. Huomasin sen viime kerralla ja olen epäillyt ennekin sanaa.
Lääkärin käytös paljasti kuvion.
Ei kannata antaa säteilyttää itseään joka vuosi.
Terveystalosaa viime vuonna. Tarkastuksessa ei oltu varmoja oliko yhdessä kohtaa reikä vai ei. Otettiin röntgenkuva. Kuvan mukaan ei oltu taaskaan varmoja että onko se reikä vai ei. Otettiin toinen kuva. Kerrottiin että kuva tutkitaan ja palataan asiaan.
viikko siitä menin samaan paikkaan hammaskiven poistoon. Suuhygienisti katsoi ja sanoi että ei täällä mitään reikää ole, ei edes reiän alkua.
Minua eivät enää ihan helpolla kuvaa edes joka toinen vuosi.
Kätevää, että hammaslääkäri seuraa reiän tilannetta rtg-kuvilla. Näkee suoraan ja vältetään turhat hampaanporaukset. Käyn julkisella, joten ei tarvi rahastusta miettiä. Säteilyä ei tarvi hammashoidossa potilaan pelätä:
"hammasröntgenissä saatavan säteilyn määrä vastaa 1-2 vuorokauden altistusta luonnosta tulevaan säitelyyn", joten ei oe potilaalle vahingollista. emme elä enää 1950 luvulla.
Minulla on opiskeluaikoina jäänyt hammaslääkäriltä huomaamatta mitättömästä riskusta sisään päässyt karies. Ja ehti tulla tosi syvä reikä, joka sitten vasta röntgenistä todettiin, kun valittelin että kyllä nyt silti on oireita. Nykyään minulla on muutamia reiänalkuja, joita seurataan. Yhtä sellaista olisi hammaslääkäri tarkastuksen perusteella ruvennut jo poraamaan, mutta röntgen näytti että on edelleen vain pinnassa.
Ilman tällaisia kokemuksia en välttämättä pitäisi itselleni hyödyllisenä ja tarpeellisena kuvauttaa joka tarkastuksessa.
Tuntuu rahastukselta.
Hapaani alkoi jomottaa ja sille tehtiin juurihoito. Jouduin käymään kolme kertaa ja lasku reilu 1000 euroa.
Siis ihan oikeesti, järjetöntä rahastusta.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole ilmaista
En ole käynyt hammastarkastuksessa 50 vuoteen. Hyvin hampaan pysyneet eikä ole reikiä tms. koskaan ollut. Viimeksi kävin armeijassa.
Vierailija kirjoitti:
tulee lopulta halvemmaksi ottaa rtg-kuvat ja huomata ongelmat ajoissa kuin sitten hoitaa lopussa kalliilla hammas tai hampaat kuntoon.
Näinpä. Itselläni aikoinaan alkoi tulla hampaaseen lievää vihlontaa ja tuntui, että on pieni kolo hampaassa.
Hammaslääkäri tutki ja totesi, että vanha paikka irtoaa ja laittoi uuden tilalle. Hammasta ei kuvattu.
Meni pari kuukautta ja hammas halkesi. Juurihoitoon meni hammas ja pitkien hoitojen ja erinäisten mokien jälkeen hammas meni lopulta poistoon.
Tästäkin olisi selvitty kuvaamalla hammas alunperin.
Ei minulla kuvata yksityiselläkään joka kerta tarkastuksessa, vaikka minulla on reiän alkuja ollut jo 18.v asti. Otan kyllä kuvat ihan mielelläni aina välillä, koska ei reikää välttämättä muuten näe. Youtubesta löytyy opasvideota asiaan, jos se enemmän kiinnostaa. Niistä näkee hyvin, miksi välillä kuvat on todella tärkeät.
Vierailija kirjoitti:
Mutta onko siitä merkittävää hyötyä? Jos on niin silloin toki maksan, mutta tuntuu että kun käyn säännöllisesti muutenkin, piilevät ongelmat kyllä löydettäisiin ilman kuviakin ajoissa.
On siitä. Näkevät perusteellisemmin purukaluston kunnon jne. Itseltänikin otetaan nykyään aina.