Tänään n. 4 senttiä pörssisähkö. Aion pestä kaikki pyykit ym.
Kommentit (107)
Vierailija kirjoitti:
Sopivasti osui lakanoiden ja pyyhkeiden pesu tälle vkl, samoin 2-3 koneellista vaatepyykkiä.
Aamulla leivoin jo sämpylät ja paahdoin kasvikset keittoa varten. Vielä pannaria ja pataruokaa parin päivän varalle:)
Kuukauden keskihinta tulee kivasti alas. Ei ole pienintäkään ongelmaa keskittää hommia halvoille päiville.
Mitähän sitä vielä leipoisi??
Leivo vaikka lihapiirakka, karjalanpiirakat ja mokkapalat, ja piparkakut. Ootko koskaan selvittänyt, paljonko sähköä kuluu vaikka pesukoneelliseen? Muista myös saunoa, ai niin eihän sulla köyhällä ole saunaa.
Vierailija kirjoitti:
Meillä pestään pyykit ja astiat käsin.
Sähköä sekin kuluttaa.
Vierailija kirjoitti:
En jaksaisi elää noin vaikeasti, sähkön hintaa kytäten ja odotellen mahdollisuutta pyykinpesuun tai ruuanlaittoon. Mielummin maksan siitä, että voin tehdä mitä tahdon, silloin, kun minulle sopii.
No entäpä jos vuositasolla säästö on esim 5000€ kuten meillä verrattuna lähisukulaisten paniikissa ottamiin määräaikaisiin? Onko liian rankkaa vilkaista kännykästä hinnat kun sääennusteenkin jaksaa kattoo?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä pestään pyykit ja astiat käsin.
Sähköä sekin kuluttaa.
Mihin sitä sähköä menisi? Veden hain kaivosta ja lämmitin sen saunan padassa.
Minä pesen pyykit ja kokkailen silloin kun minulle sopii, en sen mukaan paljon sähkö maksaa.
Minä maksan sähköstä joka päivä 8,5 snt/kWh, ja nautin siitä että en joudu enää ajoittamaan elämääni spot-hintojen mukaan. 2 talvea sitä rumbaa riitti minulle.
Erään tuttuni mies (insinööri) oli tehnyt kotiinsa liikennevalot, jotka kuvaavat koska voi käyttää sähköä.
Voi elämän kevät, menisin hulluksi jos pyykkikasat kasautuu sen vuoksi että tuulee huonosti.
Vierailija kirjoitti:
Erään tuttuni mies (insinööri) oli tehnyt kotiinsa liikennevalot, jotka kuvaavat koska voi käyttää sähköä.
Voi elämän kevät, menisin hulluksi jos pyykkikasat kasautuu sen vuoksi että tuulee huonosti.
Hintahan näkyy puhelimen ruudulla yhdellä vilkaisulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En jaksaisi elää noin vaikeasti, sähkön hintaa kytäten ja odotellen mahdollisuutta pyykinpesuun tai ruuanlaittoon. Mielummin maksan siitä, että voin tehdä mitä tahdon, silloin, kun minulle sopii.
No entäpä jos vuositasolla säästö on esim 5000€ kuten meillä verrattuna lähisukulaisten paniikissa ottamiin määräaikaisiin? Onko liian rankkaa vilkaista kännykästä hinnat kun sääennusteenkin jaksaa kattoo?
Kanna sinä huolta vain omista asioistasi. Kuulostat vahingoniloiselta. Kuinka hiton paljon sähköä edes kulutatte koko kööri, kun on tuommoiset sähkölaskut? Olisiko siinä ensimmäinen harjoittelun paikka kaikille teille urpoille, kuluttaa yksinkertaisesti vähemmän?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hintahan näkyy puhelimen ruudulla yhdellä vilkaisulla.
Liikennevalo näkyy kodin seinällä yhdellä vilkaisulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Määrikset maksaa taas ylihintaa koko päivän ja huomisen🤣
Niin, näitä halpoja päiviä saa tulla taas n. 60 kpl että kattaa yhden 1€/kWh spot päivän 🤣🤣
Eihän se noin mene! Ensinkin pörssisähkö on esim. yöllä lämminvesivaraajan lämmityksessä 0-2 senttiä ollut todella monta kertaa viime vuonna. Eli paljon tämän päivän hintaa alhaisempi. Ja siihen lämmitykseen riittää kolme tuntia halpaa sähköä. Ja sitten jos tulee se 1 euron päivä, niin silloin luonnollisesti säästetään sähköä. Hyvä esimerkki toisin päin viime marraskuu. Marraskuussa pörssisähkön keskihinta oli 8,629 (sis alv.) Me maksettiin marraskuussa kulutetusta sähköstä 0,8 c/kWh. Ei ole mitään järkeä euron hinnoilla kuluttaa normaalisti sähköä, jos tuollainen hinta tulee.
Esim työttömällä urpolla on mahdollisuus pyykätä keskellä yötä, ja pakkokin sitten kun on persaukinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sopivasti osui lakanoiden ja pyyhkeiden pesu tälle vkl, samoin 2-3 koneellista vaatepyykkiä.
Aamulla leivoin jo sämpylät ja paahdoin kasvikset keittoa varten. Vielä pannaria ja pataruokaa parin päivän varalle:)
Kuukauden keskihinta tulee kivasti alas. Ei ole pienintäkään ongelmaa keskittää hommia halvoille päiville.
Mitähän sitä vielä leipoisi??
Leivo vaikka lihapiirakka, karjalanpiirakat ja mokkapalat, ja piparkakut. Ootko koskaan selvittänyt, paljonko sähköä kuluu vaikka pesukoneelliseen? Muista myös saunoa, ai niin eihän sulla köyhällä ole saunaa.
Kai nyt okt:ssa sauna on! Tosin inhoan saunomista joten se ei meillä sähköä vie.
Tottakai tiedän miten paljon sähköä kodinkoneet vie. Suurin kuluerä kuitenkin ilmanvaihto.
Voi olla että teen sen lihapiirakankin vielä, katson ensin huomiset hinnat. Se on kuitenkin vasta huomisen ruoka.
Ihmettelen noita 5000e säästöjä vuodessa kun ei meillä omakotitalossa ole 9c kiinteällä koko vuoden sähkö ja siihen kuuluu kaikki kuin noin 1800e.
Esim työttömällä urpolla on mahdollisuus pyykätä keskellä yötä, ja pakkokin sitten kun on persaukinen.
Työttömällä on mahdollisuus pyykätä päivällä. Kaikilla on mahdollisuus pyykätä yöllä. Ainakin meillä on pesukoneessa ajastin, voi ajastaa pyykinpesun aamuyön halvoille tunneille ja ripustaa aamulla. Ei varsinaisesti tarvetta ole ollut, koska viikonloppuisin yleensä, kuten tänään on edullista pörssisähköä. Meillä on aina pesty pyykki tyypillisesti viikonloppuisin oli pörssisähkö tai ei.
Hinta senkun halpenee, huomisen keskihinta n. 3.5c/kWh.
Vierailija kirjoitti:
Yksi tuttu otti sähkölämmityksen pois päältä silloin kalliina perjantaina ja värjötteli tuvassa ulkovaatteet päällä niin enpä oikein ymmärrä tuota pörssin ihannointia.
Tiettyjä järjestelyjä joutuu tehdä jos poikkeuksellisen kallista. Kuten itse sulattelin pakastimen silloin 2 euron perjantaina ja laitoin pakastumaan sitten kun halpeni.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on kiinteä 5,2senttiä/kWh. Elän normaalisti ja pesen pyykkiä, kun on tarve.
Ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on kiinteä 5,2senttiä/kWh. Elän normaalisti ja pesen pyykkiä, kun on tarve.
Älä jauha paskaa. Tuollaisia ei ole ollut tarjolla ukrainan sodan jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Huomenna vasta kun hinta painuu alle 3c/kWh.
Ensi yönä klo 4-6 käymään tiskikone ja pyykinpesukone. Siihen aikaan lähes ilmaista.
Aika hatara lato!
Meilläkin oli termarit alhaalla sinä päivänä eli lämmitys poissa ja lämpötila sisällä laski asteella. 23 > 22.
Menee viikko ilman lämmitystä ennenkuin ollaan 17 asteessa. Silloinkaan ei tarvisisi vielä toppavaatteita sisällä