Ex vaatii elareita viiden vuoden takaa??
Sanokaa mulle, että oon ymmärtänyt oikein etten mä tässä joudu enää mitään makselemaan?
Tilanne siis se, että erottiin ja muutettiin erilleen yli 5v sit, lapsi (nyt 17v) asui 50/50 kummankin luona ja elareita ei maksettu suuntaan tai toiseen. Minä olen se paremmin tienaava osapuoli, joten maksoin lapsen harrastukset ja kalliimmat hankinnat pääasiassa yksin.
Pari vuotta sitten jouduin töiden takia muuttamaan noin tunnin matkan päähän. Lapsi pääsi junalla melkein ovelta ovelle ilman vaihtoja, koska minä ja ex asumme kumpikin melkein aseman vieressä. Sovittiin, että lapsi on enemmän exän luona, koska kouluaamut helpompia niin. Käytännössä lapsi oli kanssani kaikki viikonloput ja yleensä myös maanantain ja/tai perjantain. Elatusmaksuista ei vieläkään sovittu, mutta otin hoitaakseni myös lapsen loput kustannukset, jotka eivät liity syömiseen tai asumiseen exän luona.
Tätä järjestelyä jatkui noin vuoden kunnes lapsi muutti opiskelupaikkakunnalleen. Minä maksan lapsen vuokran, ex antaa ruokarahaa. Lisäksi toki tuet haettuna. Nyt kuitenkin ex menettänyt työpaikkansa oman törttöilyt tuloksena ja vaatii ilmeisesti akuuttiin rahapulaansa takautuvasti elareita. Annanko kahjon rähjätä vai onko tässä oikeasti mahdollisuus että joudun sille jotain maksamaan? Lapsen kulut voin huolehtia vaikka kokonaan, mutta exän tilille en suostu siirtämään yhtään mitään.
Kommentit (31)
Teillä on ollut hiljainen sopimus ja voit osoittaa että olet hoitanut kuluista oman osuutesi. Ei voi vaatia takautuvasti mitään.
Ei tarvitse murehtia.
Vaikka oikeuteen veisi asian (tuskin vie), niin elatusapua voi vaatia perustellusti 1 v ajalta ennen kanteen vireille tuloa. Tuo perustellusti tarkoittaa esim. tilannetta, että vanhempi pakoillut maksuvelvollisuuttaan tai ei osallistunut yhtään mitenkään lapsen elatukseen, vaikka elatuskykyä olisi ollut.
Nythän sinä olet maksellut lapseen elatusta, vaikka elatussopimusta tai -päätöstä ei ole ollut. Olet osallistunut lapsen maksuihin.
Mutta tosiaan. Ole huoleti.
asianajaja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sossu tai Kela voi vaatia elarit? Ehkei se ole exästäsi kiinni. Tukia ei ehkä saa ellei ole käyty läpi kaikki mistä saa rahan? Jos sulla on rahaa, ehkei se ole ongelma, paljonko se on. Ehkä se kannattaa sitten maksaa ja pääsee siitä eroon. Entä tulevat elarit paljonko jäljellä. Mitä laki sanoo tai lakimies.
Miten ihmeessä sossu tai Kela voi noita elareita vaatia? Ainoastaan, jos Kela olisi maksanut exälle elatustukea, niitä voitaisiin ap:lta periä. Ja siitähän tässä ei ilmeisesti(?) ole kyse.
Ei ole Kelasta tullut elareita. Lapsi oli kirjoilla exän luona ja hän sai lapsilisät. Ei ole siis Kela perimässä omiaan vaan ex vaatimassa minulta rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Sossu tai Kela voi vaatia elarit? Ehkei se ole exästäsi kiinni. Tukia ei ehkä saa ellei ole käyty läpi kaikki mistä saa rahan? Jos sulla on rahaa, ehkei se ole ongelma, paljonko se on. Ehkä se kannattaa sitten maksaa ja pääsee siitä eroon. Entä tulevat elarit paljonko jäljellä. Mitä laki sanoo tai lakimies.
Ai, että ap maksaisi elareita lapsesta, joka ei enää asu kotona ja jonka elatuksen ap nyt maksaa yksin?
ei ole mitään lasta mistä maksaa. aikuinen se on jo
Miksi takautuvasti maksetaan mitään..lapsihan on jo elänyt tuon ajan.
Selvää rahastusta exältä. Älä vaan maksa.
Kaiva äkkiä nettipankista kaikki mahdollinen harrastuksiin mennyt raha tai muuhun, myös jos sen vuokran maksat, siitä kaikki tositteet. Ja onko sillä eksällä todistusaineistoa siitä, että lapsi on asunut siellä enemmän, että kuluja on muka enemmän kuin teillä ollut? Aika heikoilla on, vaikkakin takautuvasti voi myös noita yrittää saada.
Ei tarvi maksaa takautuvasti. Vaikka menisi käräjille, niin ei ole AP pelkoa häviöstä.
Vierailija kirjoitti:
Ja minä olen siis lapsen äiti, jos sillä on jotakin merkitystä
On tietenkin, systeemi on räätälöity naisia varten.
Joskin käytännössä nainen ei juuri koskaan päädy etävanhemmaksi ja etävanhemman osuushan on olla systeemin sylkykuppi.
Vastoin kuin täällä on väitetty, maksuja voi vaatia takautuvasti ja on myös niin saatu. Eli suosittelisin että käväiset juristin luona keskustelemassa tilanteesta.
No tuota, jos mietitään elareita, niin juu niitä pitää maksaa sen verran mitä kaavojen mukaan vaaditaan. En usko, että ap:n tapauksessa viivan alle jää maksettavaa. Ne tosiaan menee oikeudessakin vain sen kaavan mukaan. Muutenhan etällä on vain oikeuksia, eikä velvollisuuksia.
Maksuja voi vaatia takautuvasti, mutta itse en lähtisi mihinkään juttutuokiolle maksamaan itseäni kipeäksi (asianajaja maksaa n.250€/tunti). Kun ei asia ole oikeudessa asti. Lastenvalvojalla voi käydä, mutta mitään lappuja ei siellä kukaan pakota allekirjoittamaan. Jos exä haastaa oikeuteen elareista, niin hänellä täytyy olla perusteita ja todisteita siitä, ettei ap ole hoitanut osuuttaan. Jos ap pystyy kuiteilla/tiliotteilta tms. Todistamaan maksaneensa puolet, niin ongelmaa ei ole. Itse miettisin yhden huoltajuusoikeudenkäynnin käyneenä, että ottaisinko edes asianajajaa, jos juttu on selkeä.
Ei tosiaan tarvii maksaa mitään. Ei oikeuden kauttakaan se saisi päätöstä että joudut maksamaan.
Miten ihmeessä sossu tai Kela voi noita elareita vaatia? Ainoastaan, jos Kela olisi maksanut exälle elatustukea, niitä voitaisiin ap:lta periä. Ja siitähän tässä ei ilmeisesti(?) ole kyse.