Ex vaatii elareita viiden vuoden takaa??
Sanokaa mulle, että oon ymmärtänyt oikein etten mä tässä joudu enää mitään makselemaan?
Tilanne siis se, että erottiin ja muutettiin erilleen yli 5v sit, lapsi (nyt 17v) asui 50/50 kummankin luona ja elareita ei maksettu suuntaan tai toiseen. Minä olen se paremmin tienaava osapuoli, joten maksoin lapsen harrastukset ja kalliimmat hankinnat pääasiassa yksin.
Pari vuotta sitten jouduin töiden takia muuttamaan noin tunnin matkan päähän. Lapsi pääsi junalla melkein ovelta ovelle ilman vaihtoja, koska minä ja ex asumme kumpikin melkein aseman vieressä. Sovittiin, että lapsi on enemmän exän luona, koska kouluaamut helpompia niin. Käytännössä lapsi oli kanssani kaikki viikonloput ja yleensä myös maanantain ja/tai perjantain. Elatusmaksuista ei vieläkään sovittu, mutta otin hoitaakseni myös lapsen loput kustannukset, jotka eivät liity syömiseen tai asumiseen exän luona.
Tätä järjestelyä jatkui noin vuoden kunnes lapsi muutti opiskelupaikkakunnalleen. Minä maksan lapsen vuokran, ex antaa ruokarahaa. Lisäksi toki tuet haettuna. Nyt kuitenkin ex menettänyt työpaikkansa oman törttöilyt tuloksena ja vaatii ilmeisesti akuuttiin rahapulaansa takautuvasti elareita. Annanko kahjon rähjätä vai onko tässä oikeasti mahdollisuus että joudun sille jotain maksamaan? Lapsen kulut voin huolehtia vaikka kokonaan, mutta exän tilille en suostu siirtämään yhtään mitään.
Kommentit (31)
Aina saa vaatia mutta ei mene läpi
Enpä usko että takautuvasti niitä voi saada. Minusta pitäisi olla joko lastenvalvojan kanssa tehty yhteinen sopimus tai käräjäoikeuden päätös, minkä mukaan mennään. Mutta vanhemmat voi aina sopia keskenään oman systeemin, kuten meillä tehtiin. Eli meillä oma "lapsitili", mihin molemmat laittaa kuukausittain rahaa ja sitä tiliä käytetään hankintoihin ja yllättäviin menoihin. Tai vaikka lomareissun aktiviteetteihin.
Mutta takaisin sun tilanteeseen. Minusta voittaisit oikeudessa, mutta voi olla lasten kautta oman edun mukaista, että eksäkin pärjäilee, mikäli vaatimus on oikeutettu ja kohtuullinen. Koska meillä on vain sinun näkemys tilanteesta, niin kiinnostaakin mitä luulisit hänen kirjoittavan tänne palstalle omasta näkökulmastaan?
Ex voi vaatia ihan mitä vain. Toinen asia on, saako.
Anna rähjätä.
Toivottavasti sun ei tarvii maksaa mitään exälle.
Ei tarvi maksaa, voit olla huoletta
Lapsi ei tosiaan ole enää vuoteen edes asunut exällä eikä käsittääkseni siellä kovin usein vierailekaan, joten siksikään en koe millään tavoin velvollisuudekseni huolehtia siitä että aikuisella ihmisellä pysyy katto pään päällä. Jos tää olisi kiinni siitä satasesta minkä ex kuukausittain lapselle antaa niin voin sen tosiaan ottaa hoitaakseni ja maksaa sen suoraan lapselle.
Olen tienannut nettona noin 3200e/kk ja ex 1800e/kk (ennen irtisanomista). Lastenvalvojalla ei koskaan käyty, koska kuviteltiin että pystytään lapsen asioista puhumaan ja lapsi sen verran iso, että saa itse päättää haluaako asua 50/50 vai muuten. Tähän asti selvittiin ilman isompia sotkuja ja mielestäni ihan hyvin lapsen etua ajaen. Toki olen antanut monessa asiassa periksi ja maksanut asioita jotka exän olisi pitänyt hoitaa, ihan vaan että lapsen arki sujuu mahdollisimman hyvin.
Maksoin myös ennen eroa hankitun lemmikin kustannukset, vaikka se asui exällä koska se oli lapselle rakas. Lemmikin kuoleman jälkeen ex hankki uuden lemmikin (ei samaa lajia kuin edellinen) josta lapsi ei pidä ja vaati minua maksamaan senkin kustannukset. Siihen pistin rajan ja oikeastaan siitä alkoi kaikenlainen pieni kiusanteko, mikä näköjään nyt sitten kulminoituu tässä kun exän taloudellinen tilanne muuttuu radikaalisti.
En osaa sanoa, mitä ex tästä oikeasti ajattelee. Olen mielestäni hoitanut asiat fiksusti ja lapsen etua ajatellen, mutta tiukan rajan olen pitänyt siinä että exän omaa elämää en rahoita. Ainakin ulkoisesti näyttää, että exän elämä on jämähtänyt eron jälkeen. Ei urakehitystä ja nyt potkut, ei pidempiä parisuhteita, ei harrastuksia, ei lapsen kanssa elämyksiä tai edes vaikka retkeilyä, jotenkin vain jämähtänyt sinne asuntoonsa. Samaan aikaan itse olen löytänyt mielekkään työn, mennyt naimisiin, löytänyt uusia harrastuksia ja viettänyt lapsen kanssa laatuaikaa retkeillen ja uutta kokien. Ehkä sekin hiertää, ehkä en tiedä koko tilannetta, paha sanoa. Ja minä olen siis lapsen äiti, jos sillä on jotakin merkitystä.
Sossu tai Kela voi vaatia elarit? Ehkei se ole exästäsi kiinni. Tukia ei ehkä saa ellei ole käyty läpi kaikki mistä saa rahan? Jos sulla on rahaa, ehkei se ole ongelma, paljonko se on. Ehkä se kannattaa sitten maksaa ja pääsee siitä eroon. Entä tulevat elarit paljonko jäljellä. Mitä laki sanoo tai lakimies.
Ja minä olen siis lapsen äiti, jos sillä on jotakin merkitystä
On tietenkin, systeemi on räätälöity naisia varten.
Joskin käytännössä nainen ei juuri koskaan päädy etävanhemmaksi ja etävanhemman osuushan on olla systeemin sylkykuppi.
Vastoin kuin täällä on väitetty, maksuja voi vaatia takautuvasti ja on myös niin saatu. Eli suosittelisin että käväiset juristin luona keskustelemassa tilanteesta.
Ei euroakaan exälle takautuvasti. Velvollisuus ei ole elättää exää.
Sinun kannattaa varmuuden vuoksi tulostaa nettipankista tiliotteista ne sivut, joista näkyy maksamasi lapsen kulut. Nehän on saatavilla kuuden vuoden ajan, joten saat ne koko ajalta. Niistä voit tehdä excelin, niin saat summat. Kurja tilanne kuitenkin.
Vierailija kirjoitti:
Ne elat ei mene exälle vaan lapselle - kuten näillä palstoilla on jo tuhat kertaa sanottu.
No eihän niitä takautuvasti saa tietenkään. Exäsi pitäisi pystyä näyttämään uskottavasti toteen, että hän on maksanut lapsen elatuksesta enemmän, kuin sinä, ja sehän ei kirjoittamasi perusteella pidä paikkaansa. Tuollaiset vaatimukset pitäisi viedä käräjäoikeuteen, ja sehän maksaa. Ei tule tapahtumaan.
Vierailija kirjoitti:
Lapsi ei tosiaan ole enää vuoteen edes asunut exällä eikä käsittääkseni siellä kovin usein vierailekaan, joten siksikään en koe millään tavoin velvollisuudekseni huolehtia siitä että aikuisella ihmisellä pysyy katto pään päällä. Jos tää olisi kiinni siitä satasesta minkä ex kuukausittain lapselle antaa niin voin sen tosiaan ottaa hoitaakseni ja maksaa sen suoraan lapselle.
Olen tienannut nettona noin 3200e/kk ja ex 1800e/kk (ennen irtisanomista). Lastenvalvojalla ei koskaan käyty, koska kuviteltiin että pystytään lapsen asioista puhumaan ja lapsi sen verran iso, että saa itse päättää haluaako asua 50/50 vai muuten. Tähän asti selvittiin ilman isompia sotkuja ja mielestäni ihan hyvin lapsen etua ajaen. Toki olen antanut monessa asiassa periksi ja maksanut asioita jotka exän olisi pitänyt hoitaa, ihan vaan että lapsen arki sujuu mahdollisimman hyvin.
Maksoin myös ennen eroa hankitun lemmikin kustannukset, vaikka se asui exä
Joo no eipä tuossa ole mitään sanomista, eli ei tule maksaa mitään. Oon siis tuo kirjoittaja joka halusi vähän tarkennusta.
Oon itse kanssa se paremmin tienannut puolisko ja tiedän millaisia juttuja siinä hiljaa tutkan alapuolella joutuu makselemaan.
Vierailija kirjoitti:
Maksoin myös ennen eroa hankitun lemmikin kustannukset, vaikka se asui exä
eiköhän anneta menneiden olla Teidän lapsi on kohta aikuinen, eikä sinun tarvitse exälle enää mitään mistään maksaa. Keskity nyt rauhassa omaan elämääsi ja lopeta exäsi elämän ja ajatusten miettiminen.
Kannattaa selvitellä se sossun kanssa, mutta on semmoinenkin säännös olemassa että voi vaatia viiden vuoden takaa, tästä vaan ei voi ilman taustatietoja sanoa mitään.
Vierailija kirjoitti:
Sinun kannattaa varmuuden vuoksi tulostaa nettipankista tiliotteista ne sivut, joista näkyy maksamasi lapsen kulut. Nehän on saatavilla kuuden vuoden ajan, joten saat ne koko ajalta. Niistä voit tehdä excelin, niin saat summat. Kurja tilanne kuitenkin.
Paitsi että noilla ei ole mitään merkitystä, ne eivät ole elareita.
Kun ei ole maksettu elareita niin ei ole.
Voi voi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne elat ei mene exälle vaan lapselle - kuten näillä palstoilla on jo tuhat kertaa sanottu.
Siinä tapauksessa niistä elareista olisi pitänyt maksaa lapsen harrastukset ja muut isommat hankinnat, jotka etä maksoi suoraan.
Jännän paljon täällä näitä vuoroviikko vanhempia ottaen huomioon sen että ovat vähemmistöä ja että enimmöstä näistä osaa hoitaa asiansa keskenään ja ilman ulinoita ympäri kyliä.
Kunhan tuli mieleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paitsi että noilla ei ole mitään merkitystä, ne eivät ole elareita. Kun ei ole maksettu elareita niin ei ole. Voi voi.
Niistä mäkee kuitenkin, kuinka paljon etä on maksanut lapsen kuluja. Ihan varmasti noista kysytään, jos ex vie asian eteenpäin.
Anna vaatia ihan rauhassa äläkä noteeraa.