Tuttu kätilö sanoi että yhä useammin synnyttämään tulee henkilöitä jotka ei ole koskaan
pitäneet vauvaa sylissä, saati että olisivat vaihtaneet vaippaa.
Kommentit (64)
Vierailija kirjoitti:
Potilastietojen levittäminen on rikos. kenkää tälle kätilölle.
Eihän tässä mitään potilastietoja levitellä, idiootti 🤦🏻.
Minä tunnen kätilöitä, jotka eivät ole koskaan suostuneet antamaan potilaalle tehokasta kivunlievitystä ja jotka pystyvät puhelimessa toteamaan, että ei se lapsi vielä synny, turha lähteä ajamaan tännepäin.
Vaikeahan sitä kokemusta on saada, jos lähisuvussa ja tuttavilla ei ole vauvoja, joita he antaisivat syliin tai jolden vaippoja he patistaisivat vaihtamaan.
Ja mistä hän sen tietää? En minäkään mitään vaippoja ollut vaihtanut! Ei se kuulu normaalin ihmisen elämään.
Ai pitäisi saada ensin harjoitella vierailla vauvoilla? Hei haloo! Harva tyrkkää vauvaansa muun kuin tutun käsiin siksi aikaa kun tarvitsee lastenhoitoa.
Kätilö kysyi minulta, olenko koskaan pidellyt vastasyntynyttä ja vastasin, että eikös siellä papereissa ole aika selkeästi, että tämä on ensimmäinen lapseni, ei kai synnytyshuoneeseen väkeä päästetä vastasyntyneitä sylittelemään.
Vierailija kirjoitti:
Ja mistä hän sen tietää? En minäkään mitään vaippoja ollut vaihtanut! Ei se kuulu normaalin ihmisen elämään.
Voi luoja, miten tyhmiä kommentteja täällä on...
Vierailija kirjoitti:
Kätilö kysyi minulta, olenko koskaan pidellyt vastasyntynyttä ja vastasin, että eikös siellä papereissa ole aika selkeästi, että tämä on ensimmäinen lapseni, ei kai synnytyshuoneeseen väkeä päästetä vastasyntyneitä sylittelemään.
Meinaatko että esim. kahden päivän ikäinen ei ole enää vastasyntynyt?
Jaa? En ollut vaihtanut vaippaa tai pidellyt vastasyntynyttä ennen lapseni syntymää. Miksi ihmeessä olisin?
Vastasyntyneiksi lasketaan alle kuukauden ikäiset vauvat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meinaatko että esim. kahden päivän ikäinen ei ole enää vastasyntynyt?
Kyllä. Eikä meillä kavereitten kaverit olleet tervetulleita vauvaa katsomaan: minä alapää revenneenä, verta ja virtsaa valuen ja rinnat turvoksissa - ei silloin tulla vauvaa katsomaan ja bakteereja tuomaan.
Oon 33 enkä oo ikinä edes nähnyt vauvaa lähietäisyydeltä. Ellei nyt kaupassa tms. joku ole mennyt vaunujen kanssa ohi. Ei ole kaveripiirissä lapsia.
Sain esikoisen 41-vuotiaana ja se oli ensimmäinen kerta, kun vaihdan vaipan. En ollut edes koskaan nähnyt toimenpidettä. Olin pitänyt aiemmin sylissä yhtä vastasyntynyttä sitä ennen ja muutamaa alle vuotiasta. Jostain syystä tiesin, mitä tehdä, kun se vauva oli siinä. Hoitaja näytti yksityiskohdat ja lähti sujumaan heti.
Ei minullakaan ollut ennen omiani paljoakaan kokemusta vauvoista, vaikka olin terv.hoitaja. Työsarkani oli työterveydessä.
Mutta mielestäni jokainen äiti ja isä oppii kyllä hoitamaan omansa, ilman aiempaa kokemustakin
Vanhana ihmisenä en ymmärrä näitä nykyajan kotkotuksia, kun haikaillaan jonkun vanhan perään, milloin kodinhoitajien, milloin kuka on vaihtanut nuorempana vaipat vauvalle tai pitänyt sylissä.
Eikö se ole hieno asia, että vauvallakin on ihmisarvo, eikä ole kenenkään lelu ja vauvan vanhemmilla on mahdollisuus ihan itse hoitaa lapsensa ja vaihtaa vaipat ja sylitellä ja näin vauva tuntee olonsa turvalliseksi, toisin, jos olisi jonku muun sylissä tai vaippojen vaihdettavana.
Itse aloitin vaipanvaihdon ja vauvojen hoidon varmaan 5v ikäisenä, kun sisarukseni ja serkut syntyivät ja äidit tarvitsi lastenhoito apua, mutta eipä ihmisenä ole millään tavalla jalostanut tai saanut kruunua päähäni, päinvastoin, nyt säälittää ne vauvat.
Ja kun sain omat lapset, yhtå epävarmaksi koin itseni, kuin muutkin äidit. Ja näin luulen myös monen kätilön tuntevan, kun saa sen oman lapsen. Näin kävi ainakin ystävälleni.
Taas tätä äitien/naisten syyllistämistä. Keinot ovat monet.
En minä kätilölle ole kertonut jostain lapsenvahtikeikoista lapsena tvs, saattaa olla ettei moni muukaan ole avautunut.
Vierailija kirjoitti:
Kuinkahan monelta isältä kysytään tuo kysymys, ennen kun vauva annetaan isän syliin?
Tai onko aikaisemmin vaihtanut vaippoja?
No minkä helvetin takia pitäisi olla?
M60