Miten kenelläkään on varaa oikein mihinkään?
Minun bruttotuloni viime vuonna olivat n. 56000 euroa eli tuloiltani kuulun parempituloiseen neljäsosaa, ehkä jopa viidesosaan. Elän yhden hengen taloudessa. Asun elinkustannuksiltaan halvahkossa osassa Etelä-Suomea ja asuntoni on iso omistuskaksio vanhemmassa rivitalossa, jonka olen ostanut 15 vuoden laina-ajalla. Asumiskustannukset lainoineen, vastikkeineen, sähköineen, vesineen ja tietoliikennekustannuksineen ovat n. 900 euroa. Asun mukavasti ja tilavasti, mutta on tämä kaukana luksuksesta tai hienosta.
Työmatkat ajan omalla autolla työpaikan sijainnin ja vuorotyön vuoksi. Autoni kuluttaa melko paljon, mutta toisaalta ajan alle 15 000 km vuodessa. Auto on 15 vuotta vanha ja sen myyntiarvo olisi ehkä 2-3000 euroa. Harrastuksellani on vaikutusta auton malliin, muuten ajaisin uudempaa ja vähemmän kuluttavaa autoa.
Lisäksi juoksevia kuluja ovat päivittäistavarat, viihde ja säästöt ja sijoitukset. Säästöjä on alle 10 000 ja sijoituksia (siis pidemmän aikavälin säästöjä) n. 25 000. Säästöön ja sijoituksiin menee n. 500 euroa kuussa. Lyhyen aika välin säästöillä katan isompia yllättäviä menoja ja esim. matkustelun. Sijoitukset ovat eläkepäiviä varten.
Ruokakaupassa en ole niin taloudellinen kuin voisin olla, ruokakauppaan menee 4-500 euroa kuussa ja viihteeseen käytän enemmän kuin olisi pakko, mutta alle 200-300 euroa kuussa kuitenkin. Harrastuskustannukset ovat n. 50-100 euroa kuussa auton lisäksi.
Matkusteluun olen viime vuosina käyttänyt n. 3000 euroa vuodessa. Kaikki vakuutukset ovat yhteensä n. 2000 euroa vuodessa.
Minulta ei puutu mitään ja olen elmääni tyytyväinen, mutta autoni on aina parkkialueiden rupuisimmasta päästä, kämppäni kaukana ulkoporeammeista jne. Kampaajalla käyn 3 kertaa vuodessa enkä todellakaan raaski värjätä hiuksiani ripsien laitosta tai kynsistä puhumattakaan. Vaatteita ostan, kun edelliset menevät rikki tai jos hautajaiskolttu ei enää ole siisti hautajaisten eteen sattuessa. Kaiken kaikkiaan kaikki, mitä tilille tulee, sieltä myös häviää.
Miten ihmeessä muilla ihmisillä on varaa kaikkeen, mitä ympärillä jatkuvasti näkee? Niin tavaroiden kuin palveluiden, matkojen kuin asumisenkin suhteen?
Kommentit (151)
Muuta halvemmalle alueelle, niin alat nähdä ympärilläsi itsäsi köyhempiä ja heikko itsetuntosi saa buustia.
Vierailija kirjoitti:
200-300€/kk VIIHTEESEEN! Mitä minä just luin! Ja sitten valitat köyhyyttä ja miten ei jää mitään! Jo jospa tekisit asialle jotain.
En ole köyhä, enkä ole sellaista väittänyt. Ja toki tuon rahan voisi halutessaan käyttää muuhun, mutta itse käytän sen mieluummin noin. Tuohon siis sisältyy muutama suoratoistopalvelu, ääni-ja e-kirja palvelu, digi-hesari ja paikallislehti, kieltenopiskeluappi, museokortti, teatteri-, urheilutapahtuma- ja konserttiliput jne. Tietysti voisin olla ilman noita kaikkea, mutta käyn töissä, että minulla olisi rahaa myös kivoihin asioihin. Suoratoistopalveluissa on mukana kyllä joku turhakin ja niitä voisi vähentää.
Matkustelu ja viihdekulut ovat ihan tarpeettomia kuluja hankkien hieman halvempia harrastuksia niiden tilalle.
Olen ihmetellyt samaa, mutta sitten alkanut huomaamaan, että niitä eroja tosiaan on saman palkkatason ihmistenkin suhteen. Kaveri miettii kovin kesämökin ostoa, itselläni ei olisi siihen varaa. Sitten kun enemmän jutellaan, niin huomataan, että hänellä on esim. keittiö vanhentunut, mummohellat ja kaikki ja meillä on kaikki uutta. Kolleega tienaa saman kuin minä, mutta asuu yksiössä kolmen hengen perheenä ja vieläpä vuokralla. Meillä on oma perheasunto. Toki sillä kolleegalla on enemmän rahaa panna sitten vaikka sijoituksiin. Ja aika monella keski-iässä on jo isojakin perintöjä täällä pääkaupunkiseudulla.
Vierailija kirjoitti:
Hauska tuo "auton arvo on NYT 2000-3000 euroa" :D.
Kätevästi hauat hämätä sen, paljonko siitä maksoit.
Niin, tuo on nykyinen arvo, ja se on minun omaisuuttani, asunnon jälkeen kallein yksittäinen omistamani esine. Maksoin siitä 8500 euroa 5 vuotta sitten. Auto nyt vain lähtökohtaisesti on iso kuluerä, mutta välttämättömyys. Auton suhteen pääsisin halvemmalla (ja itseasiassa 'kivemmalla' autolla), jos harrastuksen vuoksi ei olisi tarpeen päästä huonoille tiepohjille kaikenlaisissa keleissä.
Ap
Eikö viihde, matkustelu, harrastukset ole juuri niitä "ylimääräisiä" kuluja, joihin ei köyhällä ole varaa? Jos menee 500 noihin ja säästöön vielä 500 niin eikö tuo ole vain valinta siihen mihin kuluttaa tai minkä arvottaa tärkeäksi? Tuo ajatusmaailmasi on outo, en saa siitä oikein kiinni.
Olen kahden aikuisen taloudessa + yksi koululainen, meillä yhteenlasketut tulot 90 t vuodessa. Kyllä se on ihan meidän valinta olla matkustamatta joka vuosi ulkomaille (tai edes joka toinen vuosi), en koe että mitään puuttuu, voimme käydä ravintoloissa ja ostaa kaupasta mitä tahdomme, lapsella on 3 mieluisaa harrastusta, käymme konserteissa ja huvipuistoissa ja joskus kylpylöissäkin. Meillä nimenomaan auto on vanha parin tonnin rupaska, jota fiksataan itse, mutta toisaalta voisimme milloin vain ostaa käteisellä 80 t euron auton. Emme osta koska siinä ei olisi kerrassaan mitään järkeä. Olen itse tosi tyytyväinen omaan elintasoon ja etenkin siihen, että on mahdollisuus sijoittaa pahan päivän varalle. Asuntolainaa on, mutta on myös niitä säästöjä. Aika monella ei säästöjä ole lainkaan, rahat menee kaikkeen näkyvään kuten autoon, lomamatkoihin, kampaajalle, kynsistudioihin.
Ja auto voi monella olla myös firman leasing, niitä Audeja ja Tesloja. Ehkä kannattaisi miettiä asenteen muutosta mieluummin kuin ihmetellä "köyhyyttä"?
Me ollaan nelikymppinen d-i/ amk- lehtori- pariskunta. Tulot noin 120k vuodessa. Asutaan uudessa kerrostalossa, opiskeluaikaiset asunnot myytiin ja ensimmäinen yhteinen ostettiin ja sitten tämä. Käytännössä tämäkin asunto ansaittu jo opiskeluaikoina. Meillä kaksi autoa, sähköautona Polestar ja polttomoottorilla minun jimny jota duunailtu korottamalla ja snorkkelilla koska matkustamme paljon kotimaassa ja pohjolassa sukellusta harrastaen.
Rahasta ei ole pulaa. Kerran viikossa juodaan yhdessä viiniä, yms mutta vain pari kertaa vuodessa ryypätän ravintoloissa/ festareilla, yms.
Meillä sukellusharrastuksen vuoksi paljon ulkomaalaisia ystäviä Saksasta, Norjasta, ruotsista ja sellainen ero kyllä näkyy että paljon vapaammin ystävämme käyttävät rahaa palveluihin kun me. Me ostetaan hhyvää ruokaa ja grillataan mutta ystävät menee kalliisiin hotelleihin vaikka sukellusretkillä taksilla illllisille vaikka sitten palataan yöksi sukelluskohteeseen
Tuota olen miettinyt vuosia että suomessa niin valtavat verot ja katteet kahdella isolla kaupparyhmäll että tavan kansalaiset ei rikastu varsinaisesti. Juuri saksalainen pariskunta oli kahdell autolla tuolla pohjoissuomessa ja siinä juteltiin että molemmilla pariskunnilla identtiset ammatit ja myös molemmilla kaksi autoa parkissa. Heillä Porsche ja Landrover, meillä tuo Pulikka ja Jimny ja molemmilla yhdet vuositulot menee autojen vaihtoon 5 vuoden välein. Ihan eri laatua nuo saksalaisten kapineet vaikka meidänkin jimnyä hartaasti pajalla rakenneltu
Syynä suomalaisten köyhyyteen verot ja työttöömien hyysäys. Vaikka ruptsissa ei edes valepa- kolainen saa edes olla työttöömänä vaan niin kauan "kiusataan" kunnan ja valtion pakkotöillä että työtön menee opiskelemaan ja työhön. Suomessa juuri tuo että työttömät eivät mene opiskelemaan että saisivat töitä on ongelma- meidän muiden pitäisi heitä elättää.
Köyhiä ollaan Suomessa mutta suunta nyt onneksi kohti muuta Eurooppaa. Tarvitaan vapaa kilpailu ruokakauuppoihin, EI vasemmiston monopolia ja alhaisemmat verot että muutkin kuin Li Andersson voi "panostaa ravintolaillallisiin", että kuluttamisesta ja työllisyämisestä ei tehdä veroilla niin älyttömän kallista, se luo työpaikkoja ja veroja tarvitaan vähemmän kun ihmiset käy töissä.
Ja kyllä, me molemmat haetaan parhaillaan työtä itseasiassa sveitsistä kun haluaisimme siellä sukellella ja elää. Meidänkin veroilla vaan vuosittain muutamaa työttömien perhettä elätetty
Ihmiset ostaa velaksi ja luottokortilla, yksinkertaista. Kaikki päällepäin varakkailta näyttävät ovat tosiasiassa korviaan myöten veloissa. Länsimaalaisen ihmisen elämä on järjetöntä. Eräässä elokuvassa se kiteytettiin hyvin: Ostamme tavaroita joita emme tarvitse, rahalla jota meillä ei ole, tehdäksemme vaikutuksen ihmisiin joista emme pidä.
Lainarahalla muutkin elää. Vähän isomman lainan ja asunnon saa, kun kahdella henkilöllä on molemmilla sun vuositulot. Osa taas asuu siinä vanhassa rivitalossa Kelan rahalla.
Itsekin tiedostat, että sulla menee rahaa paljon ruokaan ja viihteeseen. Jos haluat säästöön enemmän, säästä niistä. Jos taas haluat kuluttaa niihin vielä enemmän, laitat säästöön vähemmän. Jos haluat luksuslomalle tai kaukomaille, matkusta vain joka toinen vuosi. Elämä on valintoja.
Vierailija kirjoitti:
Olen ihmetellyt samaa, mutta sitten alkanut huomaamaan, että niitä eroja tosiaan on saman palkkatason ihmistenkin suhteen. Kaveri miettii kovin kesämökin ostoa, itselläni ei olisi siihen varaa. Sitten kun enemmän jutellaan, niin huomataan, että hänellä on esim. keittiö vanhentunut, mummohellat ja kaikki ja meillä on kaikki uutta. Kolleega tienaa saman kuin minä, mutta asuu yksiössä kolmen hengen perheenä ja vieläpä vuokralla. Meillä on oma perheasunto. Toki sillä kolleegalla on enemmän rahaa panna sitten vaikka sijoituksiin. Ja aika monella keski-iässä on jo isojakin perintöjä täällä pääkaupunkiseudulla.
Minuakin muuten on mummohella 🤣 Se on tarkoitus jossain vaiheessa vaihtaa induktio-kiertoilmahellaan, koska tykkään ruoanlaitosta, mutta muuten 'vanhentunut' kymmenen vuotta sitten tässä asunnossa silloin asuneelle mummolle rempattu keittiö pelittää minulla oikein hyvin.
Eli selkeästi kodin sisustus olisi sellainen rahareikä, jota en oikein ole edes ajatellut. Pihalle on muutaman tonnin muutokset tehnyt, koska ostin kämpän yli 90-vuotiaaksi tässä eläneen ihmisen kuolinpesältä, joten pihalle ei oltu yli 10 vuoteen tehty mitään nurmikonleikkuuta kummempaa.
Korostetaan nyt vielä:olen tyytyväinen elämääni. Teen työtä, josta tykkään ja jolla on tarkoitus. Minulla on hyvät ihmissuhteet ja mieluisia harrastuksia. En ole köyhä enkä rahapulassa, enkä tarvitse mitään lisää. Minä vain yleisesti ihmettelen, miten ihmisillä on varaa kaikenlaiseen kulutukseen, jota näen ympärilläni.
Ap
Se, että on hyvätuloinen ei välttämättä tarkoita, että olisi mikään älyttömän rikas. Sinulla on kuitenkin joka kuukausi noin tuhat euroa enemmän rahaa kuin normi suomalaisella. Tämä tonni ei tule kerran, vaan joka ikinen kuukausi. Vuodessä 12 000 e ja kymmenessä vuodessa 120 0000 e. Se on oma valintasi, mihin haluat nuo rahat käyttää, oli se sitten viihteeseen tai uuteen autoon. Mutta olet oikeassa, ei noilla tuloilla Suomessa ostella mitään smaragdeja.
Vierailija kirjoitti:
Me ollaan nelikymppinen d-i/ amk- lehtori- pariskunta. Tulot noin 120k vuodessa. Asutaan uudessa kerrostalossa, []Meillä kaksi autoa, sähköautona Polestar ja polttomoottorilla minun jimny jota duunailtu korottamalla ja snorkkelilla koska matkustamme paljon kotimaassa ja pohjolassa sukellusta harrastaen.
Rahasta ei ole pulaa. [..]
Meillä sukellusharrastuksen vuoksi paljon ulkomaalaisia ystäviä Saksasta, Norjasta, ruotsista ja sellainen ero kyllä näkyy että paljon vapaammin ystävämme käyttävät rahaa palveluihin kun me.
En ihan käsittänyt, miten paljon enemmän rahaa te tarvitsette? Tunnet olevasi vähempiosainen kuin saksalainen ystäväsi, koska heillä on uudemmat autot ja ajavat taksilla?
Et elätä verorahoillasi yhtään työtöntä perhettä, verorahat eivät ole sinun. Ne ovat työnantajan maksama siivu siitä, että voivat ylipäätään toimia vakaassa yhteiskunnassa. Kaikilla ei ole mitään mahdollisuutta tai järkeä saavuttaa sinun elintasoasi, nimittäin jos olisi niin maapallolla ei olisi enää yhtään puuta pystyssä tai öljyä maaperässä, kulutus olisi niin kovaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
200-300€/kk VIIHTEESEEN! Mitä minä just luin! Ja sitten valitat köyhyyttä ja miten ei jää mitään! Jo jospa tekisit asialle jotain.
En ole köyhä, enkä ole sellaista väittänyt. ---- käyn töissä, että minulla olisi rahaa myös kivoihin asioihin. Suoratoistopalveluissa on mukana kyllä joku turhakin ja niitä voisi vähentää.
Otsikossa kuitenkin vingut siitä, että mihinkään ei ole varaa, ja kuinka ympärilläsi on ihmisiä, joilla rahaa on, ja itse näytät heidän rinnallaan köyhältä.
Typerä trolli.
Ruokakauppaan käytät paljon, helppo säästää kun alkaa seuraamaan kilohintoja ja tekemään itse ruuan pariksi päiväksi kerrallaan. Eineksissä on mielettömät kilohinnat.
Auto kannattaa vaihtaa vähempi kuluttavaan vanhaan autoon ja samalla tutkia kaikki vakuutukset ja puhelinliittymät maksaako turhasta. Automatka voi olla makdollista korvata julkisilla tai pyörällä. Pyöräksi riittää joku tavallinen ei kannata lähteä ostamaan uutta ja hienoa kaupasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä vain yleisesti ihmettelen, miten ihmisillä on varaa kaikenlaiseen kulutukseen, jota näen ympärilläni.
Ap
Mikset opiskellut itsellesi sellaista ammattia kuin rikkailla on? Eikö älli riittänyt?
Noinhan sinä varmasti sanot niille, joilla on pienemmät tulot kuin itselläsi.
Jos yhtään lohduttaa niin minulla ei ole varaa yhtikäs mihinkään. Nettotulot 800 e kuussa. Hyvä kun hengissä säilyy. Miksi olet kateellinen muille, en minäkään ole kateellinen sinulle?
En ihan käsittänyt, miten paljon enemmän rahaa te tarvitsette? Tunnet olevasi vähempiosainen kuin saksalainen ystäväsi, koska heillä on uudemmat autot ja ajavat taksilla?
Et elätä verorahoillasi yhtään työtöntä perhettä, verorahat eivät ole sinun. Ne ovat työnantajan maksama siivu siitä, että voivat ylipäätään toimia vakaassa yhteiskunnassa. Kaikilla ei ole mitään mahdollisuutta tai järkeä saavuttaa sinun elintasoasi, nimittäin jos olisi niin maapallolla ei olisi enää yhtään puuta pystyssä tai öljyä maaperässä, kulutus olisi niin kovaa.
No nyt on kyllä täyttä kommunismia. Kyllä se keskiluokkainen nimenomaisesti omistaa ne verorahansa. Hän saa palkkaa, ei työnantaja maksa siitä mitään veroa. Kyllä se maksaa sille työntekijälleen palkan, josta se työntekijä maksaa omat yksilölliset veronsa. Hän ne maksaa, hakee niihin muutoksia ja saa joko mätkyjä tai palautuksia. Lisäksi se työnantaja maksaa veroja erikseen yritysveroina.
Työllä ei pääse rikastumaan, vaan kyllä se usein perintöjen kautta tulee se ylimääräinen pätäkkä. Lisäksi pariskunta saa monet jutut lopulta halvemmalla kuin yksi ihminen. Hinnat eivät tuplaannu, vaan osa asioista jaetaan puoliksi. Asunnossa riittää yksi pölynimuri, suoratoistoa voi olla yksi tili, toinen auto on halvempaa mallia, ison ruokapaketin saa halvemmalla tms.
Peritty omaisuus.Mene töihin köyhä!
Hyvää palvelusväkeä on hankala löytää.
Samaa mietin itsekin. Että ihmiset elää jotenkin tosi leveästi. En keksi muuta kuin että A on perintöjä tai saavat sukulaisilta avustusta tai b velkavetoinen talous.
itselläni on ihan kohtalainen palkka, miehellä samoin. Silti pitää tehdä aika jämptisti budjetit ja noudattaa niitä.