Onko olemassa ihmisiä, joita ei satu mihinkään?
Mulla on joka ikinen päivä joku paikka kipeä. Tänään hartiat, silmien lihakset, kallonpohja ja leuka(!) Ja korvat soi.
Kommentit (40)
On. On jopa olemassa harvinaisia ihmisiä joilla ei ole kipuaistia. Pitää elää varovasti kun eivät huomaa satuttavansa itseään.
Vierailija kirjoitti:
On. On jopa olemassa harvinaisia ihmisiä joilla ei ole kipuaistia. Pitää elää varovasti kun eivät huomaa satuttavansa itseään.
Heidän kipuaistinsa on varmaan annettu mulle. Joskus olen saanut kipeän päänahan ihan vaan pitämällä hiuksia nutturalla.
Ap
Olen 70+ ja saanut elää melkein kokonaan ilman kolotuksia, niinkuin pääosa meidän suvusta. Mutta on myös kääntöpuoli, sillä masennusta ym. mielen sairauksia on kyllä ollut. En tiedä kumpi on pahempaa, kolotukset kropassa tai mielessä? Mutta näillä mennään ja nautitaan mukavista hetkistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heidän kipuaistinsa on varmaan annettu mulle. Joskus olen saanut kipeän päänahan ihan vaan pitämällä hiuksia nutturalla.
Ap
Kyllä mullakin alkaa ponnari sattumaan jossain vaiheessa ja pipoa kauan päässä pidettyä korvat. Jotain pikku kremppaa aina, muttei mitään haittaavaa kipua.
Vierailija kirjoitti:
Joo kyllä kai valtaosa alle tyyliin 75-vuotiaista ihmisistä elää suurimman osan ajastaan kivuttomana? Ei nyt ehkä ylivoimaisesti suurinta osaa kuitenkaan, ehkä jopa kolmasosan ajasta on vähintään joku pieni kolotus päällä?
En usko. Miten tuo voi olla mahdollista? Minuun ainakin sattuu koko ajan, vähintään pää särkee tauotta. Senkin huomasin vasta kun kerran lakkasi pää särkemästä ja tajusin että puristava vanne pään ympärillä ei olekaan ihmisen normaali olotila. Noh se loppui saman päivän aikana ja oli kiva kokemus. Nyt sirisee korvissa, silmänpohjiin sattuu ja päätä pakottaa taas ihan normaalisti.
Isä ukko vainaa sai aivoinfarktin ja kaikki kivut hävis. Jalat halvaantui samalla. Sairasti syöpää loppuajat mutta ei mitään kipuja. Joku siunaus oli sekin
Sitä minäkin ihmettelen, osalla on vaivoja. Kannattaa kokeilla rauta, vitamiinit, magnesium, ravinto, neste. Parempi tyyny. Ei revi ja liiku liikaa, ehkä sopivasti, pitää välipäiviä. Ehkä villaa tai lämmikettä. Tummennetut lasit, pipo. Onko allergiaa, miten hormonit, uni jne. Osalla on ihan levon puute ja ihmisten elimistö on erilainen verrattuna toisen kroppaan.
Vierailija kirjoitti:
Olen 70+ ja saanut elää melkein kokonaan ilman kolotuksia, niinkuin pääosa meidän suvusta. Mutta on myös kääntöpuoli, sillä masennusta ym. mielen sairauksia on kyllä ollut. En tiedä kumpi on pahempaa, kolotukset kropassa tai mielessä? Mutta näillä mennään ja nautitaan mukavista hetkistä.
Pahinta on näiden yhdistelmä. Ja ahdistusta todellakin pahentaa se, että yhtäkkiä tulee vaikka päähän tai rintaan joku kummallinen kova kipu.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo kyllä kai valtaosa alle tyyliin 75-vuotiaista ihmisistä elää suurimman osan ajastaan kivuttomana? Ei nyt ehkä ylivoimaisesti suurinta osaa kuitenkaan, ehkä jopa kolmasosan ajasta on vähintään joku pieni kolotus päällä?
En usko. Miten tuo voi olla mahdollista? Minuun ainakin sattuu koko ajan, vähintään pää särkee tauotta. Senkin huomasin vasta kun kerran lakkasi pää särkemästä ja tajusin että puristava vanne pään ympärillä ei olekaan ihmisen normaali olotila. Noh se loppui saman päivän aikana ja oli kiva kokemus. Nyt sirisee korvissa, silmänpohjiin sattuu ja päätä pakottaa taas ihan normaalisti.
Tätä just tarkoitan.
Ap
Käy avannossa niin kivut häviää joksikin aikaa.
Ei mulla ainakaan ole mitään kipuja normaalisti. Mainitsit, että ponnarista tulee päänahka kipeäksi. Niin minullakin, ja siksi en pidä ponnaria usein tai kauaa. Mutta kyllä asialle pitäisi tehdä jotain jos koko ajan sattuu.
Vierailija kirjoitti:
Ei mulla ainakaan ole mitään kipuja normaalisti. Mainitsit, että ponnarista tulee päänahka kipeäksi. Niin minullakin, ja siksi en pidä ponnaria usein tai kauaa. Mutta kyllä asialle pitäisi tehdä jotain jos koko ajan sattuu.
Mutta mitä?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta mitä?
Ap
Pohdi, miksi sinulla on mikäkin paikka kipeä. Mietit syy-seuraus-suhteet ja poistat tekijät. Jos ei muutoksilla ole vaikutusta, mene lääkäriin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta mitä?
Ap
Pohdi, miksi sinulla on mikäkin paikka kipeä. Mietit syy-seuraus-suhteet ja poistat tekijät. Jos ei muutoksilla ole vaikutusta, mene lääkäriin.
Elämä on se tekijä. Poistan?
Ap
Ei ole käytännössä ollut koskaan päänsärkyä, selkäkipuja tms. kipuja.
Ikää 30.
99 % ajasta ei satu mihinkään. Joskus harvoin päätä särkee ja silloin otan heti kipulääkkeitä. En kärsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta mitä?
Ap
Elämä on se tekijä. Poistan?
Ap
No nyt kuulostaa masennukselta, ja siihen tarvitset lääkäriä. Esimerkiksi mainitsemaasi hartiakipuun on joku selvä syy. Huono patja tai tyyny, palelet tai jännität niin että lihakset ovat jännittyneenä koko ajan, työskentelet väärässä asennossa ym. Hieronta voisi auttaa ensihätään, mutta ei toki poista sitä syytä.
No siis järkevä ihminen ymmärtää mistä nämä kivut johtuvat ja sitten elää välttäen näitä altistavia tekijöitä. Lisäksi järkevä ihminen ymmärtää myös miten voi maksimoida oman hyvinvoinnin, eli terveet elämäntavat eli uni, liikunta, ruokavalio. työ parisuhde, jne. kuntoon.
Mulla on ollut kipuja yli kuusi vuotta putkeen kaikkialla kehossa. Sairastan kipu-uupumussairautta, fibromyalgiaa. Sen myötä on tullut masennusta, koska tähän ei ole vielä löydetty parannusta. Fibromyalgiaa tutkitaan ympäri maailmaa ja viimeisimpien tutkimusten mukaan se on neurologinen sairaus. Viitteitä on myös autoimmuunisairaudesta.