Minkä takia vaarattomiakin lääkkeitä, joita on syöty samaa annosta vuosia, saa vain 3 kuukauden pätkän kerrallaan?
Outoa. Turhaan työllistää apteekkeja tuollainen.
Kommentit (52)
Ei niin mitään järkeä. Itselläni 2 verenpainelääkettä ja toista tehostamassa lisäksi nesteenpoistolääke. Kaikki loppuvat eri aikaan, ja kun yhtä menet hakemaan lisää, toinenkin voi olla vähissä mutta sitä ei saa ostaa kuin ensi viikolla. Ja niin edelleen.
Yliannoksista ei olisi mitään hyötyä eikä mielihyvää, joten aivan älytön systeemi. Entäs jos olet pidempään vaikka ulkomailla?
Vierailija kirjoitti:
Ei kenelläkään ole niin kiireinen elämä etteikö ehtisi käydä kolmen kuukauden välein apteekissa.
Luuletko, että kaikilla on vain yksi lääke?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olette kaikki täysin väärässä. Lääkäri voi rajoittaa määrää esim niin, että lääkettä voi ostaa vain pienemmän määrän kerralla. Tämä on yleistä esim rauhoittavien lääkkeiden kohdalla. Se on keino estää päiväannoksen nostaminen.
Resepti on silloin iteroitu. Ap kyseli ihan "normaalien" reseptien uusimisesta.
Ei uusimisesta, vaan apteekista ostettavasta määrästä, joka on vain kolmeksi kuukaudeksi kuukaudeksi kerrallaan.
Vierailija kirjoitti:
Miksi sitä pitäisi saada esim. Vuoden annos kerralla?
No vaikkapa siksi, että tietää niitä syövän sen seuraavan vuoden. Ja säästää ainakin 7,50 euroa, minkä apteekki aina ottaa lääkesatsin myymisestä itselleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No että saadaan lääkäreille töitä. Muuten tarvittaisiin paljon vähemmän lääkäreitä.
Miten tämä lääkäreitä työllistää? Itselläni pitkäaikaislääkitys ja resepti uudistetaan vuosittain, kun muutenkin tapaan lääkäriä vuosikontrollin merkeissä.
Itä-Euroopassa monessa maassa saa kaikkia lääkkeitä ilman reseptiä. Ihmiset voivat googlata itse oman sairauden ja ostaa lääkkeet apteekista. Tällöin ei tarvitse mennä lääkäriin ollenkaan ja siinä säästää rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Ei kenelläkään ole niin kiireinen elämä etteikö ehtisi käydä kolmen kuukauden välein apteekissa.
Lääkkeet ei valitettavasti mene samassa aikasyklissä, vaan joudut käymään jo viikon kuluttua uudelleen kun vasta silloin toisesta lääkkeestä saa korvauksen. Tai sitten lääkkeen annostus ga saatavilla oleva pakkauskoko on sellainen, että juoksentelee usein apteekissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No vaikkapa siksi, että tietää niitä syövän sen seuraavan vuoden. Ja säästää ainakin 7,50 euroa, minkä apteekki aina ottaa lääkesatsin myymisestä itselleen.
Juupa juu, ei toimi... Vuodessa voi tulla uusia lääkkeitä, jotka sopivat paremmin kyseiseen vaivaan. Ja voihan se olla, että kuolo korjaa, jolloin varastossa on turhaan kalliita lääkkeitä valtion korvaamina. Omatkin lääkkeeni maksoivat aiemmin tonnin kuussa, kunnes tuli halvempi vaihtoehto tilalle. Itse maksan siis edelleen 4,50 kolmen kuukauden satsista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No että saadaan lääkäreille töitä. Muuten tarvittaisiin paljon vähemmän lääkäreitä.
Miten tämä lääkäreitä työllistää? Itselläni pitkäaikaislääkitys ja resepti uudistetaan vuosittain, kun muutenkin tapaan lääkäriä vuosikontrollin merkeissä.
Itä-Euroopassa monessa maassa saa kaikkia lääkkeitä ilman reseptiä. Ihmiset voivat googlata itse oman sairauden ja ostaa lääkkeet apteekista. Tällöin ei tarvitse mennä lääkäriin ollenkaan ja siinä säästää rahaa.
Itse diagnosoituun sairauteen itse määrättyjä lääkkeitä? Ei kuulosta kovin järkevältä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä niitä saa niin paljon kuin reseptissä on (ellei kysymys ole lääkkeestä, jonka ostoja rajoitetaan saatavuusongelmien vuoksi), mutta Kela-korvauksen saa vain 3 kk:n annokselle. Tällä pyritään välttämään turhia korvauksia, joita tulisi, jos lääkkeet olisi ostettu pitkäksi ajaksi, mutta lääkitystä vaihdetaan tai potilas kuolee ennen kuin ostetut lääkkeet on syöty loppuin.
Perikunta kantaa lääkkeitä takaisin apteekkiin, kun vainaja oli ottanut vuoden lääkkeet etukäteen ja kuoli kahden kuukauden kuluttua.
Apteekki ei ota lääkkeitä takaisin myyntiin, vaikka pakkaukset olisivat avaamattomia.
En tarkoittanut että takaisin myyntiin vaan palautetaan apteekkiin lääkejätteeksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kukaan voi sellaista tietää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikkia? Mitä nämä maat ovat?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse diagnosoituun sairauteen itse määrättyjä lääkkeitä? Ei kuulosta kovin järkevältä.
Ihminen itse tuntee oman kehonsa parhaiten ja netistä kun lukee alan johtavien asiantuntijoiden kirjoituksia sairauksista, on helppo tehdä itse oikea diagnoosi.
Vierailija kirjoitti:
Jos sota syttyy niin jokaisella pitäisi olla varmuusvarasto lääkkeistä. Olisi hyvä asia myös huoltovarmuuskeskukselle, ettei se tukkeudu pyytäjistä. Monilla on lääkkeet loppumassa ja silti et pääse esim. matkalle, kun lääkkeet saa vasta ihan vain kun ne ovat loppumassa. Onhan tämä ihan järjetön systeemi, että joudut anelemaan elintärkeitä lääkkeitä apteekissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikkia? Mitä nämä maat ovat?
Venäjältä saa kaikkia lääkkeitä ilman reseptiä ja ainakin yhdestä EU-maasta kaikkia lääkkeitä ilman reseptiä. En halua sanoa maata, ettei joku mene sen takia ostamaan lääkkeitä sieltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:Vierailija kirjoitti:
Ei kukaan voi sellaista tietää.
Eri, mutta on olemassa sairauksia jotka kestävät koko loppu elämän :D myöskin todella harvoin lähdetään vaihtamaan toimivaa lääkkettä jonkin uuden lääkeinnovaation takia, ihan vain sivuvaikutuksien vuoksi.
Jotkut käyttää särkylääkkeitäkin päihtymystarkoitukseen
Vierailija kirjoitti:
No varmaan siksi että et voi halutessasi vetää sitä lääkettä liikaa ja jäädä koukkuun tai tehdä bisnestä ja diilata kaikki opamoxit tai muut eteenpäin. Tai voihan nuo tehdä, mutta rajallisella määrällä lääkkeitä.
Tuotahan just kaikki lääkefirmat haluaa. Myyvät tuhansien kilohintojen kemikaalipöperöitä, joista ei ole kenellekään mitään hyötyä.
Muistaakseni 3 kk lääke-erän on 3 viikon "vara", ts 2 kk 1vk jälkeen saa ostaa KELA-korvattuna seuraavan 3 kk erän.
Minulla hyvin ollut tarpeen koska käytän kipulaastareita ja niitä sitten saa erimerkkisiä mitä milloinkin ovat nk. "putkessa", jotkut laastarit eivät välttämättä kestä yhden viikon vaihtoväliä jolloin joutuu laittamaan uuden ennenaikaisesti.
Täytän aina 2 dosettia, aamutabut ja iltatabut, melkein kaikissa hiukan erilaiset pakkauskoot jolloin se paljon puhuttu 3 kk ei synkkaa kaikilla lääkkeilla mutta tuo 3 viikon "vara" yleensä antaa myöten että kaikkia tabuja on koko ajan saatavilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No varmaan siksi että et voi halutessasi vetää sitä lääkettä liikaa ja jäädä koukkuun tai tehdä bisnestä ja diilata kaikki opamoxit tai muut eteenpäin. Tai voihan nuo tehdä, mutta rajallisella määrällä lääkkeitä.
Tuotahan just kaikki lääkefirmat haluaa. Myyvät tuhansien kilohintojen kemikaalipöperöitä, joista ei ole kenellekään mitään hyötyä.
Apteekeilla ei ole kilpailua. Kaikki lääkkeet ovat samanhintaisia eri apteekeissa.
Resepti on silloin iteroitu. Ap kyseli ihan "normaalien" reseptien uusimisesta.