Onko oikein? Työasiaa
Minulle ilmoitetaan että mentävä kahden viikon kuluttua viikoksi toiseen yksikköön perehtymään töihin. Matkaa sen verran että päiväseltään raskas käydä (yli 3h yhteensä), hotelli toki maksetaan. Kukaan ei ensin kysynyt sopiiko minulle. Työsopimuksessa ei ole mainintaa työmatkoista. Vastaavaa nakittamista on muutenkin. Eli ei kommunikoida henkilön kanssa.
Kommentit (69)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja että työnantajalla on työnjohto-oikeus
Kyllä, mutta työnjohto-oikeus ei ulotu työntekijän vapaa-ajalle. Työnantaja voi määrätä henkilön työskentelemään toisella paikkakunnalla (toki korvaten matkat), mutta vain työntekijän työajan puitteissa. Tällaisissa tapauksissa matkat sisältyvät työaikaan. Luuletko tosissaan, että työnantaja voisi määrätä vaikkapa yksinhuoltajan työskentelemään viikoksi toisella paikkakunnalla ja pienet lapset jäisi viikoksi oman onnensa nojaan. Lapsellinen ja naurettava ajatus, jos oikeasti luulet noin.
Ainakin työnantaja voi irtisanoa yksihuoltajan vedoten siihen, että tämä ei tee hänelle määrättyjä työtehtäviä.
Vierailija kirjoitti:
Hotelli maksetaan, mikä on ongelma? Itse olin kuukauden kursseilla kun aloitin yhdessä tiimissä nuorempana ennen lapsia. Viikon kursseja ja työrupeamia oli silloin tällöin. Osa kollegoista oli ulkomailla viikon kurssilla. Nyt perheellisenä viikko ei olisi mikään ongelma.
Ja työ ei sisältänyt matkustamista, vaan toisen paikkakunnan yksikössä tehtiin töitä ja pidettiin koulutuksia.
Jos on vaikka yksinhuoltaja ja kirjoittanut sopparin, jossa ei puhuta matkustamisesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi menet sinne perehtynään. Määräävät sinne sitten töihin vai mikä ajatus? Tarviiko muiden käydä tätä perehdyttämistä? Eihän tuo kaikille sopisi mitenkään esim, jos on lapsia
Ei vaan tekisin jatkossa noita töitä nimetystä yksiköstäni.
Et halua tehdä niitä?
Vaihda työpaikkaa - surkeaa johtamista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi menet sinne perehtynään. Määräävät sinne sitten töihin vai mikä ajatus? Tarviiko muiden käydä tätä perehdyttämistä? Eihän tuo kaikille sopisi mitenkään esim, jos on lapsia
Et halua tehdä niitä?
Totta kai teen ellen sitä ennen irtisanoudu. Tämä perehdytysjakso vain sovittiin minun kanssani juttelematta. Vastaavia selän takana ja välikäden kautta tulevia asioita ollut muitakin. Ap
Menet sinne minne käsketään ja olet tyytyvöinen että sinulla on töitä.
Kuullostat asennevammaiselta jos muutaman päivän reissu ottaa noin koville ? Miten ajattelit jatkossa pärjätä, istua kökötät samalla paikkaa loppuelämän ilman mitään muutosta ?
Asennoidu uusiksi, avoimin mielin !
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et halua tehdä niitä?
Totta kai teen ellen sitä ennen irtisanoudu. Tämä perehdytysjakso vain sovittiin minun kanssani juttelematta. Vastaavia selän takana ja välikäden kautta tulevia asioita ollut muitakin. Ap
Nyt ollaan työelämässä eikö lastentarhassa jossa keskustellaan jokaisen vauvan kanssa päivän kulusta. Töissä vaan monesti tehdään päätöksiä ja ne jalkautetaan alaspäin, ei jokaista päätöstä keskustella henkilökohtaisesti!
Vierailija kirjoitti:
Menet sinne minne käsketään ja olet tyytyvöinen että sinulla on töitä.
Kuullostat asennevammaiselta jos muutaman päivän reissu ottaa noin koville ? Miten ajattelit jatkossa pärjätä, istua kökötät samalla paikkaa loppuelämän ilman mitään muutosta ?
Asennoidu uusiksi, avoimin mielin !
Niin että on oikein käskyttää kahden viikon varoitusajalla viikoksi pois kotoa (tai ajamaan kotiin monta tuntia päivässä) kysymättä ensin asianosaisen mielipidettä. Saako järjestettyä mahdolliset siviielämän asiat niin että onnistuu jne. Mielestäni työnantajalla on tässä tapauksessa asenneongelma.
Perehdyttäminen kuuluu työnantajalle, mutta oudosti hoidettu. Perehdyttämisestä olisi pitänyt ilmoittaa ajoissa työyhteisössä ketä se koskee ja miksi. Tuleeko siis uusia töitä, vai uusia koneita, käyttöjärjestelmiä vai mikä muutos tulee, kun tarvitaan perehdytys? Eikö tämä perehdytys koske kaikkia?
Mä lähtisin riemusta kiljuen. Viikko hotellissa, lapset ja koirat ja kodin hoitaa mies. Ihana pieni irtiotto arkeen.
Vierailija kirjoitti:
Mä lähtisin riemusta kiljuen. Viikko hotellissa, lapset ja koirat ja kodin hoitaa mies. Ihana pieni irtiotto arkeen.
Toki jos järjestely onnistuu. Kaikilla ei ole miestä ja tilanteet erilaiset.
Kaikilla ei edes ole tilillä rahaa maksaa viiden yön hotellimajoitusta. Tai luottokorttia. Myöhemmin tehdä matkalasku.
Työssäkäynti alue on 100 kilometriä ja jos sen yli menee tulee päivärahat. Halusit tai et.
Kenen mielestä 2 viikkoa on mukamas lyhyt varoitusaika? Kuinka paljon etukäteen tiedon olisi sitten pitänyt tulla?
Vierailija kirjoitti:
Kenen mielestä 2 viikkoa on mukamas lyhyt varoitusaika? Kuinka paljon etukäteen tiedon olisi sitten pitänyt tulla?
Sivusta. Onhan tuo liian lyhyt varoitusaika. Tuonne voi olla sovittu vaikka mitä lääkärinaikaa, tapaamista, perheasioita tms. Mutta eikös asia ole kumminkin niin, että matkustaminen ei ole työaikaa? En itse ainakaan tuollaisissa matka-aikoja ole työajaksi merkinnyt. Eli saa yli 10 h päivästä 7.5 h palkan. Auton kuluminen ja polttoaineet korvataan km-korvauksilla, mutta aika menee omaan piikkiin. Itse otan sen ajan yöunista.
Vierailija kirjoitti:
Miehenä voisin ihmetellä, että onko tuo mielestäsi vain ilmoitusasia miehelle? Minullakin on omia menoja. En tykkäisi hyvää, jos noin vain ilmoitetaan että hoidan viikon ajan yksin kaiken ja luovun omista menoistani. Viikko ehkä menisi mutta varautumisajan pitäisi olla pitempi.
Antaahan tuo ikävän kuvan työpaikan kommunikaation tasosta yleisesti.Miksi ei voi esimies vain kysyä että Maijalle toiselta paikkakunnalta sopisi perehdytys ajalle x-y,onko se ap:lle ok?Ei ole kovin vaikeaa...
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se on pakko lähteä. Työsopimuksessa ei ollut mainintaa työmatkoista mutta tuskin siellä on mainintaa siitä missä osoitteessa työpaikka on. Ainakaan minulla ei ole ollut missään sopimuksessa.
Minun työsopimuksessani on maininta työntekopaikkakunnasta, joten työnantaja ei voi sopimatta lähettää toiselle paikkakunnalle.
Ammattiliiton vastaus on, että mikäli työsopimuksessa ei ole erikseen kielletty työn tekemistä ja työntekoon osallistumista muussa kuin omassa työpisteessä, niin tuo kuuluu täysin normaaleihin työnantajan työnjohto-oikeuksin. Ajasta saa palkan ja päivärahan, matkakulut korvataan jne., joten ammattiliitosta todetaan ainoastaan, että hyvää perehtymisviikkoa, hienoa, että sinulle sellainen järjestetään.