Onko oikein? Työasiaa
Minulle ilmoitetaan että mentävä kahden viikon kuluttua viikoksi toiseen yksikköön perehtymään töihin. Matkaa sen verran että päiväseltään raskas käydä (yli 3h yhteensä), hotelli toki maksetaan. Kukaan ei ensin kysynyt sopiiko minulle. Työsopimuksessa ei ole mainintaa työmatkoista. Vastaavaa nakittamista on muutenkin. Eli ei kommunikoida henkilön kanssa.
Kommentit (69)
Vierailija kirjoitti:
Työnantajalla on työnjohto-oikeus.
Mielestäni käsittää sen yksikön joka merkitty työsopimukseen.
Eikö sinulta kysytty haluatko mennä sinne? En pitäisi jos vain määrättäisiin. Sanelu on huonoa johtamista.
Vierailija kirjoitti:
Eikö sinulta kysytty haluatko mennä sinne? En pitäisi jos vain määrättäisiin. Sanelu on huonoa johtamista.
Ei kysytty. Esihenkilö oli jutellut kollegan kanssa ja sitten minulle ilmoitettiin että tuo viikko olisi sitten sopiva perehtymiseen. Eli varoaikaa hyvin vähän.
Jos työsopimukseen kuuluu työmatkat, silloin ne kuuluu. Nämä on asiat, mistä kuuluu kysyä haastattelutilanteessa, kun kysytään, onko mitään kysyttävää.
Miksi menet sinne perehtynään. Määräävät sinne sitten töihin vai mikä ajatus? Tarviiko muiden käydä tätä perehdyttämistä? Eihän tuo kaikille sopisi mitenkään esim, jos on lapsia
Itsellä onnistui vastaava ja oli hyödyllinen pätkä. Mielelläni otin vastaan perehdytyksen uuteen työhöni.
Vierailija kirjoitti:
Miksi menet sinne perehtynään. Määräävät sinne sitten töihin vai mikä ajatus? Tarviiko muiden käydä tätä perehdyttämistä? Eihän tuo kaikille sopisi mitenkään esim, jos on lapsia
Ei vaan tekisin jatkossa noita töitä nimetystä yksiköstäni.
Ei kannata murehtia ja uhriutua, ole asian yläpuolella ja älä näytä tyytymättömyyttäsi vaan käännä ikävä asia voitoksi, näytä olevasi hyvä tyyppi, tiedä vaikka palkittaisiin joskus.
Tietysti ymmärrän vitutuksen, mutta älä näytä sitä muille...nauti ja kuittaa päivärahat, ajattele sen olevan palkinto matka...
Työmatkat kohtuullisessa määrin on ihan normaalia ja ei työmatkasta kyllä sovita työsopimuksessa kos ei ole täysin reissutyö
Eihän tuo ole sopivaa. Jos keskustelisit esimiehen kanssa, että onko tällaisia matkoja tiedossa myös jatkossa vai kuuluuko nämä vain tähän alkuun perehtymisenä? Kerrot, että et ole varautunut työmatkoihin ja haluat siksi keskustella asiasta. Viime kädessä sopeudut tai irtisanoudut.
Pienten lasten äitinä ottaisin lopputilin saman tien, koska minun on mentävä hakemaan lapset päiväkodista viimeistään työsopimukseen merkityn työajan loputtua.
Minulla on pelkkiä oikeuksia, mutta ei mitään velvollisuuksia?
Ja seuraavaksi itket kun ei palkka nouse?
Vierailija kirjoitti:
Tässäkin tapauksessa kannattaa ottaa yhteyttä ammattiliittoosi.
Itsellä huonoja kokemuksia ammattiliiton avusta, jopa selkeästä kusetuksessa. Neuvoivat ottamaan oman juristin ja kotivakuutuksesta korvaukset, että sellainen apu!
Työntekijänä sinulle jää tosi vähän pelivaraa neuvotella haluatko lähteä vai et etenkin,jos sinulla ei ole painavaa syytä olla menemättä. Koska kyse on perehdytyksestä ja se sopparissa todennäköisesti onsinulle luvattu ei yleensä voi oikei putputtaa, ettei halua perehdytystä. Niinhän se kieltäytymisesi tulkittaisiin ja sitten olisi uusia yllätyksiä tiedossa halutaanko sinua edes pitää heillä töissä.
Kyllä se on pakko lähteä. Työsopimuksessa ei ollut mainintaa työmatkoista mutta tuskin siellä on mainintaa siitä missä osoitteessa työpaikka on. Ainakaan minulla ei ole ollut missään sopimuksessa.
Vierailija kirjoitti:
Tässäkin tapauksessa kannattaa ottaa yhteyttä ammattiliittoosi.
Ja ammattiliitto sanoo että tämä on uhan normaalia että on satunnaisia työmatkoja
Työnantajalla on työnjohto-oikeus.