Miksi tuollaiset 50-60+ henkilöt herkästi poistavat kavereista Facessa jos et tarjoa heille sisältöä?
Olet itse siis laiska käyttäjä etkä tee päivityksiä tai tykkäile muittenkaan jutuista ja sitten huomaat että joku tällainen yleensä vanhempi ihminen onkin poistanut tai estänyt sinut kokonaan.
Näin teki esim. vanhempani uusi puoliso, vähän outoa. Olisi kai sitä voinut kaverina pysyä vaikkei ole tekemisissä Facebookissa kun livenä kuitenkin on...
Kommentit (157)
Vierailija kirjoitti:
60 vuotiaana raihnaisena mummelina en ota Facebook-kavereikseni kenenkään kaverini lapsia saati muitakaan nuoremman sukupolven edustajia. Syyt ovat selvät, joista tärkein on kenelle jaan ajatuksiani ja kuviani. Päätän itse millaisen roolin pidän kummitätinä tai vanhempana sukulaisena. En ole kiinnostunut nuoremman sukupolven menoista ja koen ne tylsinä, joihin en keksi mitään kommentoitavaa. Vaivaanun aina, jos joku nuori pyytää kaveriksi. Poistan heidät sitten jonkun ajan kuluttua ja jos tulee puhetta kerron, etten oikein osaa käyttää Facebookia. Se selitys menee aina läpi, onneksi.
Tässä avauksessa oli kyse henkilöistä jotka itse pyysivät kaveriksi, sitten odottavat jotain mitä tämä uusi kaveri ei täytä -> poistavat. Sitä toimintatapaa ihmelteltiin.
"Good riddance."
Anglismeja suomenkielisellä palstalla!
Minä olen 6-kymppinen. Poistin facesta lähes kaikki. Jäljellä on vain kolme lähintä ihmistä. En halua jakaa elämääni muille, eivätkä minua kiinnosta muiden ihmisten postaukset. Poistaisin koko facen, mutta sitten en enää pystyisi seuraamaan kyläryhmää, jossa on usein tärkeää tietoa.
Jos ei vuosiin ole postaillut mitään niin sinä vain olet naamana siellä naamakirjassa ja stalkkaat muita. Itsekin poistaisin tuollaoset, siis jos vielä olisin facebookissa jonka poistin pysyvästi jo useita vuosia sitten.
Vierailija kirjoitti:
Olennaista on se, pyysitkö sinä vai vanhempasi uusi puoliso Face-kaveruutta. Mikäli sinä pyysit, muttet kuitenkaan ole valmis jakamaan elämästäsi mitään, ymmärrän poiston. Miksi silloin ylipäätänsä pyysit Face-kaveriksi? Näettehän kaiketi silloin tällöin muutenkin.
Mua ärsyttää stalkkaajat, jotka pyytää kaveriksi, mutta eivät postaa mitään. Facebook-perustuu jakamiseen. Jos et jaa itsestäsi mitään, joko poistan sinut kavereistani tai näkyvyyden kaikista päivityksistäni. Simple as that.
Facebook ei perustu jakamiseen, vaan yhteydenpitoon, viestittelyyn yksityisesti, ryhmiin, ja kuulumisten kertomiseen, ei sen tarvise olla kaikille näkyvillä julkisesti. Siksi en itsekään julkisesti keskustele läheisteni kanssa Fb seinälläni, vaan käytän yksityisviestintää siellä. Onnittelen synttäreinä, jne.
Ne jotka haluaa kaiken olevan seinällä julkisena, hakee kai julkisuutta vain itselleen. Kuvia voi tietysti postata silloin tällöin jos on jotain erikoisempaa tapahtunt, vaikka häät, yms.
Hysteeriset, ruokiensa postaajat on sit erikseen. Ei se alunperin ollut Fb idea, vaan idea oli nähdä naama ja nimi, että tunnistaa opiskelukaverit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ehkä postasit vain selfieita? Tai joku vahinko
Ei, en ole vuosiin postaillut yhtään mitään.
Jospa se arveli, että tilisi ei ole aktiivinen? Tai päätteli sen olevan feikkitili.
tai sitten näppivirhe. Äitini onnistui vahingossa luomaan itselle fb-tilin. Sitä sitten poistettiin yhdessä, kun ei kuulemma saa Meta profiloida häntä jne.
Vierailija kirjoitti:
Dementikkoja. Eivät itsekään muista mitä tekevät ja miksi.
Kyl. Facea käyttää lähinnä vanhat ja nuorekkaat. Nuorekkaat on vanhoja, jotka luulee olevansa ajassa mukana. Varmaan siitä nelikymppisestä lähtee alamäki joillakin.
Jäitkö kaipaamaan? Jos kyllä, ota yhteyttä. Jos ei, tai aivan sama, niin mitä sitten?
Mua ei paljon hetkauttaisi tuossa tilanteessa. Some-seuraaminen ei ole sama kuin aito yhteydenpito. Ilmeisesti vielä ihmiset jaksaa elää some-elämää?
Vierailija kirjoitti:
Jos ei vuosiin ole postaillut mitään niin sinä vain olet naamana siellä naamakirjassa ja stalkkaat muita. Itsekin poistaisin tuollaoset, siis jos vielä olisin facebookissa jonka poistin pysyvästi jo useita vuosia sitten.
Ei voisi vähempää kiinnostaa stalkkailla teitä muita. Käytän ryhmiä ihan päivittäin mutta syötettäni en. Ja tosiaan nämä poistajat ovat esim. työkaveri ja vanhemman uusi puoliso joiden kanssa olen ihan oikeassa elämässä tekemisissä ja kuulen samat jutut kuin sieltä somestakin olisin kenties lukenut.
Niin antaa aika pikkusieluisen kuvan kun tässä tilanteessa mielenosoituksekseen poistaa kavereista kun Facebookin tarkoituksena on alusta saakka ollut kuitenkin se että kerätään kaveriksi tuttuja niin vuosien takaa kuin tuoreemmastikin joille sitten jaetaan sisältöä jos halutaan.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen 6-kymppinen. Poistin facesta lähes kaikki. Jäljellä on vain kolme lähintä ihmistä. En halua jakaa elämääni muille, eivätkä minua kiinnosta muiden ihmisten postaukset. Poistaisin koko facen, mutta sitten en enää pystyisi seuraamaan kyläryhmää, jossa on usein tärkeää tietoa.
Niinpä. Ne ns. ei ystäväpiiriini kuuluvat ihmiset näissä kyläryhmissä jakavat aika paljon tietoa. Siis tietoa, ei juoruja. Ne on varsinkin maalla aika tärkeitä. Minulla juuri tuo on ainoa syy pitää profiilia facessa. En seuraa kenenkään kaverini tiliä. Jos minua kuulumiset kiinnostaa, niin otan puhelimen käteen ja soitan tälle ihmiselle. Tai käyn kylässä. Sukulaisten suhteen meillä on whatsup-ryhmä, missä hoituu kuulumisten kertominen nimenomaan sukulaisille.
Vierailija kirjoitti:
Tämähän on aina narsistien harha-kuvitelma että toiset on siellä ainoastaan juuri sinua "stalkatakseen". Todlelisuudessa esim. itse en edes seuraa niitä kaverieta joita minulla on, eli heidän julkaisut ei automaattisesti tule seinälleni uutisvirrassa, ne pitää erikseen käydä katsomassa ne heidän seinältään jos haluan nähdä (tosi harvoin käyn). Muutin asetukset tällaisisksi koska ne täysin turhat ateriakuvat, leivontakuvat ja muut tukki täysin uutisvirtani, enkä enää nähnyt ryhmien julkaisuja, jotka oli silloin tärkeämpi mulle. Sori nyt vaan kun joudun puhkaisemaan narsistisen kuplasi.
Silti en halua poistaa ketään kavereistani, koska on ainakin se mahdollisuus ottaa tarvittaessa yhteyttä helposti ja ilmaiseksi (en tiedä numeroita) heihin. Näin esim. luokkakokouskutsut voi saada, eikä oikeestaan muuten ainakaan meillä.
Vierailija kirjoitti:
Some on monelle tuon ikäiselle jotenkin hankalasti hahmotettava asia. Tiedäthän nämä tyypit vaikka feissarimokista, jotka luulevat että somessa kaikki on henkilökohtaisesti tarkoitettu ja kaikella halutaan osoittaa jotain juuri heille. Jos et postaa, mökötät heille tai olet piilottanut postauksesi heiltä. Ja tähän sitten reagoidaan osoittamalla mieltä passiivis-aggressiivisesti eli poistamalla kavereista, mikä on heille itselleen suurin mahdollinen loukkaus.
Tavallaan somessa on jotain luonnotonta, mitä monen on hankala sisäistää jos ei ole siihen nuoresta oppinut. Se, että ollaan tavallaan yhteydessä mutta ei kuitenkaan olla, kerrotaan asioita osoittamatta niitä kenellekään, huudellaan tyhjyyteen jossa tiedetään kuitenkin olevan toisia ihmisiä mutta et välttämättä koskaan saa tietää heidän reaktioitaan, toisten henkilökohtaiset suhteet on näkyvillä, kuka kommentoi ja reagoi kenenkin postauksiin jne. Tämä joskus tekee tietyntyyppiset
Mitä ihmettä? 😄 Ne nyt viiskymppisethän siellä Facebookissa eka oli!
Poistin facen ja instan, aika aikaansa. Yli 10 vuotta siellä tuli pyörittyä. Eniten ärsytti mainosten tulva. Eikä enää kiinnosta muiden elämä. Eikä kiinnostaa jakaa enää mitään omasta elämästä. APn kaltaiset "hiljaiset" olivat kyllä kavereissa, en poistanut. Vaikkakin osa näistä hiljaisista kyllä vatvoivat sitten livenä muiden päivityksiä tai juurikin näitä poistoja. Kauheasti ihmiset käyttääkin energiaa somessa stalkkaamiseen.
Olen se boomeri.
No, eipä tule koskaan selailtua kaverilistaa tai muutenkaan tutkittua, onko joku minut poistanut tai ei (tai kuka postailee jotain tai kuka ei, ei kiinnosta). Some on mukava lisä elämään, erityisesti erilaiset harrasteryhmät.
Kun on laaja verkosto ihmisiä kavereina somessa, löytää myös helpommin kiinnostavia harrastus- tms. ryhmiä, koska some tarjoaa kai sellaisia ryhmiä, joissa on joitakin tuttuja? Mistä niitä muuten hakemalla kaikkia löytää, kun ryhmien nimet saattavat olla hyvinkin mielikuvituksellisia.... ja muutenkin feedi on rikkaampi, kun oma verkosto tykkäilee eri jutuista jne.
Ei somea tai ihmisten somekäytöstä kannata ottaa kauhean vakavasti. Tietysti, jos joku alkaisi minua vaikkapa solvaamaan somessa, niin poistaisin ja saattaisin estääkin. Mutta eipä oo sellaista tapahtunut ja oon kuitenkin facessakin ollut jo ainakin 15 vuotta :-D
n51
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ehkä postasit vain selfieita? Tai joku vahinko
Ei, en ole vuosiin postaillut yhtään mitään.
Jospa se arveli, että tilisi ei ole aktiivinen? Tai päätteli sen olevan feikkitili.
tai sitten näppivirhe. Äitini onnistui vahingossa luomaan itselle fb-tilin. Sitä sitten poistettiin yhdessä, kun ei kuulemma saa Meta profiloida häntä jne.
Ainakin kännykällä selatessa Facea mulle tulee todella herkästi vahinkoja siellä, kännykkä lähettelee kaverikutsuja, ja tykkäyksiä , kun iso sormi osuu vahingossa pienen ruudun väärään kohtaan, näin käynyt jo usein. Tosi noloa kyllä.
Eli voi olla ihan vahinkokoin, kysy häneltä ap.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olennaista on se, pyysitkö sinä vai vanhempasi uusi puoliso Face-kaveruutta. Mikäli sinä pyysit, muttet kuitenkaan ole valmis jakamaan elämästäsi mitään, ymmärrän poiston. Miksi silloin ylipäätänsä pyysit Face-kaveriksi? Näettehän kaiketi silloin tällöin muutenkin.
Mua ärsyttää stalkkaajat, jotka pyytää kaveriksi, mutta eivät postaa mitään. Facebook-perustuu jakamiseen. Jos et jaa itsestäsi mitään, joko poistan sinut kavereistani tai näkyvyyden kaikista päivityksistäni. Simple as that.Facebook ei perustu jakamiseen, vaan yhteydenpitoon, viestittelyyn yksityisesti, ryhmiin, ja kuulumisten kertomiseen, ei sen tarvise olla kaikille näkyvillä julkisesti. Siksi en itsekään julkisesti keskustele läheisteni kanssa Fb seinälläni, vaan käytän yksityisviestintää siellä. Onnittelen synttäreinä, jne.
Ne jotka haluaa kaiken olevan seinällä
Olen tästä eri mieltä. Facessa voi toki olla kuulumassa ryhmiin, mutta on typerää pyytää UUSIA Facebook-kavereita, jos ei meinaa jakaa itsestään mitään. Tuollaisessa tapauksessa on paljon järkevämpää pyytää puhelinnumeroa, ja kommunikoida vaikka WhatsAppin kautta.
Zuckerbrg haluisi nähdä opiskelijanaisten naaman ja nimen että voivat poikien kanssa rankata tyttöopiskelijat. Tästähän Fb syntyi. Idean tosin kaappasi toiselta opsikelijalta, eli lähtökohta oli petos ja kavallus.Eikös ne menny oikeuteenkin.
Blokkasin kaverin joka lässytti koiristaan kuin ihmisvauvoista. Rakastan eläimiä mutta jossain menee raja!
No, vanhapiikatäti jolla ei ole muuta sisältöä elämässä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mua ärsyttää stalkkaajat, jotka pyytää kaveriksi, mutta eivät postaa mitään. Facebook-perustuu jakamiseen. Jos et jaa itsestäsi mitään, joko poistan sinut kavereistani tai näkyvyyden kaikista päivityksistäni. Simple as that.Facebook ei perustu jakamiseen, vaan yhteydenpitoon, viestittelyyn yksityisesti, ryhmiin, ja kuulumisten kertomiseen, ei sen tarvise olla kaikille näkyvillä julkisesti. Siksi en itsekään julkisesti keskustele läheisteni kanssa Fb seinälläni, vaan käytän yksityisviestintää siellä. Onnittelen synttäreinä, jne.
EI. No mitenkäs sinä sen puhelinnumeron pyydät, jos toinen asuu ulkomailla, tai toisella puolella Suomea, vanha koulukaveri yms.? Juuri tähän Fb on oiva. Numeronkin näkee, vasta kun on Fb kaveri, ja sieltä voi kysyä sitten jos tarvitsee.Jätetään ne ruokapostaukset kokkausryhmiin vaikka.
60 vuotiaana raihnaisena mummelina en ota Facebook-kavereikseni kenenkään kaverini lapsia saati muitakaan nuoremman sukupolven edustajia. Syyt ovat selvät, joista tärkein on kenelle jaan ajatuksiani ja kuviani. Päätän itse millaisen roolin pidän kummitätinä tai vanhempana sukulaisena. En ole kiinnostunut nuoremman sukupolven menoista ja koen ne tylsinä, joihin en keksi mitään kommentoitavaa. Vaivaanun aina, jos joku nuori pyytää kaveriksi. Poistan heidät sitten jonkun ajan kuluttua ja jos tulee puhetta kerron, etten oikein osaa käyttää Facebookia. Se selitys menee aina läpi, onneksi.