Luen kirjoja, mutta kielellinen osaamiseni ei kehity
Onko muilla samanlaista kokemusta? Minusta tuntuu, että olen vajaaälyinen.
Kommentit (73)
Riippuu siitä, minkälaista kielellistä osaamista lukemisella tavoittelet.
Puheen / tekstin tuottaminen on huomattavasti vaikeampaa kuin kuunteleminen / lukeminen. Edellisessä tuotetaan jotain ihan uutta, jälkimmäisessä vain prosessoidaan olemassaolevaa tuotantoa.
Omalla kohdallani passiivisen sanavaraston kartuttaminen on onnistunut vieraskielisiä kirjoja lukemalla oikein hyvin.
Passiivisen sanavaraston aktivointiin taas ei vieraskielisten kirjojen lukeminen ole kovin tehokas keino.
Olen lukenut paljon englanninkielisiä kirjoja ja siinä on sanavarasto karttunut ihan sairaan paljon. Opiskelin englantia viimeksi lukiossa kauan sitten. Sen jälkeen olen käyttänyt sitä aika harvoin noin muuten. Silloin tällöin lomamatkoilla mutta siinä se. Paitsi että olen lukenut tosi paljon ja sillä sanavarastoni on karttunut todella hyväksi.
Passiivista sanavarastoa on hurjasti eli ymmärrän tekstejä erinomaisen hyvin (tunnistan sanoja ja ymmärrän merkityksiä). Sen sijaan aktiivinen sanavarastoni on pienempi, siis ne sanat joita osaan itse käyttää. On paljon vaikeampaa tuottaa sanoja itse kuin että vain ymmärtää toisten tuottamia sanoja.
Siksi työn alla onkin nyt se, että yritän aktivoida passiivisen sanavarastoni sanoja niin, että ne nousisivat aktiiviseen sanavarastoon. Siinä taas ei lukeminen enää riitä. Sitä varten minun tarvitsee tuottaa englanninkielistä tekstiä tai puhetta ihan itse. Kirjoittaminen on pykälän verran vaikeampaa kuin lukeminen. Tarvitut sanat & rakenteet pitää kaivaa muistista esiin ja muotoilla ne tekstiksi.
Ei ne kirjat auta jos ei auta eikä se ole niiden varsinainen tarkoitus, siis itse kirjojen lukemisen. Ymmärrys vaikuttaa paljon mutta ei me kaikki opita samoja asioita eikä samalla tavalla tai laajuudella.
Onko sinulla jokin erityinen toive mielessäsi tai mitä tarkoitat tarkemmin ajateltuna aloituksessasi?
Vierailija kirjoitti:
Voit olla, mutta lue parempia kirjoja.
Miten parempia kirjoja? Päähänkään ei jää mikään mikä ei vain sitten jää. Voi myös ymmärtää paljon enemmän kuin mitä itse tuottaa. Se että haluaa myöskin ymmärtää muita auttaa kehittymään monipuolisesti.
Millaista kielellistä osaamista haluaisit lisää?
Luen noin 200 kirjaa vuodessa, ja silti olen tyhmä ja osaaminen kaikissa alueissa on aina ollut huono.
N.22
Vierailija kirjoitti:
Riippuu siitä, minkälaista kielellistä osaamista lukemisella tavoittelet.
Puheen / tekstin tuottaminen on huomattavasti vaikeampaa kuin kuunteleminen / lukeminen. Edellisessä tuotetaan jotain ihan uutta, jälkimmäisessä vain prosessoidaan olemassaolevaa tuotantoa.
Omalla kohdallani passiivisen sanavaraston kartuttaminen on onnistunut vieraskielisiä kirjoja lukemalla oikein hyvin.
Passiivisen sanavaraston aktivointiin taas ei vieraskielisten kirjojen lukeminen ole kovin tehokas keino.
Olen lukenut paljon englanninkielisiä kirjoja ja siinä on sanavarasto karttunut ihan sairaan paljon. Opiskelin englantia viimeksi lukiossa kauan sitten. Sen jälkeen olen käyttänyt sitä aika harvoin noin muuten. Silloin tällöin lomamatkoilla mutta siinä se. Paitsi että olen lukenut tosi paljon ja sillä sanavarastoni on karttunut todella hyväksi.
Passiivista sanavarastoa on hurjasti eli ymmärrä
Puhuminen auttaa, sanoita ääneen paljon ja puhu kaikenlaista. Samalla voit harjoitella avoimuutta, se avaa luonnollisesti myös sanavarastoasi. Monella hyvin passiivisella ihmisellä on vähän puhetta joten sanojakaan ei tarvita välttämättä kovinkaan paljon. Siis puhukaa! Suosittelen myös kirjoittamista, ajattelemista/pohtimista, muiden kanssa seurustelua ja elämän tutkimista kaikkialta. Ole utelias ja avoin sekä halua oppia erilaisuudesta.
Lukeminen on joka tapauksessa hyödyllistä. Siitä saa mm. uutta ajateltavaa. Pääsee maailmoihin, mihin ei muuten pääsisi. Ja kyllä lukeminen jossain määrin vaikuttaa omaan kykyyn ja tyyliin ilmaista asioita. Omaa kehittymistä on varmaan vaikea havaita. Ja vaikka olisi hyvä kirjoittaja, niin silti kirjoittaminen on aika työlästä. Varsinkin alkuun pääseminen voi tuntua aika mahdottomalta. Kädet lepäävät näppäimistöllä monta päivääkin, eikä työ etene.
Miten olisi lukupiiriin osallistuminen? Ensin luetaan ja pohdiskellaan, sitten keskustellaan.
Tuolta minustakin tuntuu, mutta mikähän tilanne olisi jos en koskaan olisi kirjoja lukenut. Kai niistä hyötyä on.
Samaa mieltä, että lue parempia kirjoja. Ja itse tarkoitan paremmalla, jotain hauskaa, joka itseä kiinnostaa.
Jos ei muuta keksi, niin aloittaa vaikka klassikoista, kuten Waltari tai Tove Jansson. Tai kiinnostavien ihmisten elämänkerroista.
Vierailija kirjoitti:
Miten olisi lukupiiriin osallistuminen? Ensin luetaan ja pohdiskellaan, sitten keskustellaan.
Täytyy olla avoin keskustelija ja ryhmässä tulee olla avoin ilmapiiri. Se sopii joillekin persoonille. Sivusta seuraajanakin oppii kyllä omalla tavallansa ja myös kuuntelemalla muita.
Vierailija kirjoitti:
Samaa mieltä, että lue parempia kirjoja. Ja itse tarkoitan paremmalla, jotain hauskaa, joka itseä kiinnostaa.
Jos ei muuta keksi, niin aloittaa vaikka klassikoista, kuten Waltari tai Tove Jansson. Tai kiinnostavien ihmisten elämänkerroista.
Sanoisin kanssa että valkkaa sitä mikä kiinnostaa, toiset taas pitävät tutkimisesta ja ovat kokeilunhaluisempia. Siinäkin oppii paljon. Intentio on tärkeä eikä väkisin puurtamalla pääse haluamaansa lopputulokseen joten muiden perässä ei kannata edetä. Löytäkää omat juttunne. Ymmärrys kaikesta tekemisestä tuo vielä enemmän hyötyä. Tärkeä aihe kaiken oppimiseen sekä opettelemiseenkin liityen.
Käytkö päänsisäisiä keskusteluita? Ne voivat auttaa. Ensitöiksesi lue arvosteluita lukemistasi kirjoista. Oletko samaa mieltä kirjoittajan kanssa? Minkälaisen arvostelun itse kirjoittaisit kirjasta?
Vierailija kirjoitti:
Käytkö päänsisäisiä keskusteluita? Ne voivat auttaa. Ensitöiksesi lue arvosteluita lukemistasi kirjoista. Oletko samaa mieltä kirjoittajan kanssa? Minkälaisen arvostelun itse kirjoittaisit kirjasta?
Siis mikä pointti? Miksi pitäisi käydä pään sisäisiä keskusteluja ensin ja mitä ne sellaiset ovat?
Kielellinen osaaminen edellyttää sitä, että osaa ajatella. Sitä taitoa ei välttämättä opi lukemalla valtavia kirjamääriä vaan lukemalla ajatuksella vaikka vain muutamaa.Toisaalta eräät ovat synnynnäisesti kielellisesti lahjakkaampia kuin toiset.
Vierailija kirjoitti:
Miten mittasit, ettei kehity?
- sanavarasto ei kasva
- puheen tuottaminen edelleen hankalaa
- tekstin tuottaminen edelleen hankalaa
ap
Vierailija kirjoitti:
Todennäköisesti luet liikaa.
Enpä tiedä. Nautin kyllä lukemisesta, kunhan kirja on kiinnostava.
ap
Voit olla, mutta lue parempia kirjoja.