Antipsykooteista eroon
Onko joku AV:lla päässyt eroon antipsykooteista? Millainen prosessi oli ja kauan kesti (kuinka kauan vieroitusoireet kestivät, mitkä olivat pahimmat oireet)? Mikä/(mitkä) lääke ja annos? Miten uni?
Kommentit (384)
Mad in finland- sivustolta saat tukea ja tietoa aiheeseen suomen kielellä.
Palautumisessa voi kestää pitkä aika, ja se on tosi yksilöllistä. Aivokemiat ei palaa ihan hetkessä takaisin, mutta ihan jokaisen aivot on suunniteltu niin että ne alkaa itse tuottamaan aineita joita sinne on väkipakolla lykätty pakkaa sekoittamaan. Oma asenne ja usko siihen että itsellä on kyky parantua on tosi isossa asemassa tässä. Asian tutkiminen itse netistä ja eri juttujen kokeileminen on hyödyllistä, kuitenkin kaikessa rauhassa ilman mitään extreme ylilyöntejä ja maalaisjärjellä.
Suosittelen ottamaan lääkettä pienimmän mahdollisimman määrän, millä unen saanti on siedettävällä tasolla. Lähtisin myös kartoittamaan muita asioita esim. kuinka kivuissa olet, yleinen stressitaso, muut lääkitykset ja asiat jotka muuten vaikuttavat tilanteeseesi. Unettomuus on kompleksinen ongelma ja yleensä se ei löydy pelkästään yhdestä ainoasta ongelmasta. Itselle unettomuus oli monilta vuosilta kertynyt vyyhti, joka myöhemmin vasta kulminoitui sairastumiseen ja tilanteeseen missä tuo sekasorto piti lähteä jotenkin selvittämään.
Älä luovuta, äläkä usko kaikkea mitä lääkärit sanovat. Usein he ovat nimenomaan juuri niitä jotka sut lääkkeillä haluaa pitää, jotta sais tilinauhansa kasvamaan ja tän sirkuksen pidettyä pystyssä.
Et todellakaan ole asian kanssa yksin, ja ymmärrän kuinka helvetillistä unettomuus on. Se ei kuitenkaan ole loppuelämän tuomio ja sinulla on kaikki mahdollisuudet saada vielä hyvät yöunet
Vierailija kirjoitti:
Miltä mun tilanne vaikuttaa? ): Miksi lääkärit eivät ole tietoisia tai eivät vaan myönnä asioita? Munkin kohdalla taitaa mennä yksi ihmiselämä kokonaan hukkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miltä mun tilanne vaikuttaa? ): Miksi lääkärit eivät ole tietoisia tai eivät vaan myönnä asioita? Munkin kohdalla taitaa mennä yksi ihmiselämä kokonaan hukkaan.
Sinulle on täällä monen kuukauden ajan neuvottu ja ohjeistettu että mitä tehdä.. liekö opittua avuttomuutta vaiko trollaamista kun vielä täällä huutelet...
Vierailija kirjoitti:
Palautumisessa voi kestää pitkä aika, ja se on tosi yksilöllistä. Aivokemiat ei palaa ihan hetkessä takaisin, mutta ihan jokaisen aivot on suunniteltu niin että ne alkaa itse tuottamaan aineita joita sinne on väkipakolla lykätty pakkaa sekoittamaan. Oma asenne ja usko siihen että itsellä on kyky parantua on tosi isossa asemassa tässä. Asian tutkiminen itse netistä ja eri juttujen kokeileminen on hyödyllistä, kuitenkin kaikessa rauhassa ilman mitään extreme ylilyöntejä ja maalaisjärjellä.
Suosittelen ottamaan lääkettä pienimmän mahdollisimman määrän, millä unen saanti on siedettävällä tasolla. Lähtisin myös kartoittamaan muita asioita esim. kuinka kivuissa olet, yleinen stressitaso, muut lääkitykset ja asiat jotka muuten vaikuttavat tilanteeseesi. Unettomuus on kompleksinen ongelma ja yleensä se ei löydy pelkästään yhdestä ainoasta ongelmasta. Itselle unettomuus oli monilta vuosilta kertynyt vyyhti, joka myöhem
Kiitän kommentista. Mulla oli pahimmillaan käytössä sekä Ketipinor että Olanzapin +rauhoittavat. Jo pelkästään niiden alasajossa meni pitkään, ja nyt vaikuttaa siltä, että uni ei tahdo palautua kuin vasta ikuisuuden kuluttua jos silloinkaan. Mutta luen viestiäsi (ja muita kannustavia) yöllä, kun tuntuu, että jopa kuolemakin on mahdollinen kohdallani. Mutta en kyllä ota lääkemuruakaan kuin vasta viimeisillä voimillani.
Jos olisin lukenut muista vähäunisista ihmisistä sekä siitä, että menetän lääkityksillä käytännössä kykyni nukkua, mulle ei olisi käynyt näin. Mutta toivon, että nukkuisin jossain vaiheessa edes sen pari tuntia vuorokaudessa mitä ennen lääkityksiä. ):
Luulin, että tulen terveeksi lääkkeillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinulle on täällä monen kuukauden ajan neuvottu ja ohjeistettu että mitä tehdä.. liekö opittua avuttomuutta vaiko trollaamista kun vielä täällä huutelet...
En ole kirjoittanut kaikkia aloituksia. ):
Sitä paitsi olen saanut aina jotain uutta tietoa ja vertaiskokemuksia. On hienoa, kuinka ihmiset jaksavat kirjoittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole kirjoittanut kaikkia aloituksia. ):
Sitä paitsi olen saanut aina jotain uutta tietoa ja vertaiskokemuksia. On hienoa, kuinka ihmiset jaksavat kirjoittaa.
Onko liian myöhäistä, se selviää vuoden kuluessa. ): Sitten voin tehdä lopulliset päätökset elämäni suhteen.
Useampien mukaan kestää noin pari vuotta siihen, että aivot löytävät todellisen ja terveen tasapainon antipsykoottien jälkeen. Väliin voi tarvita terapiaa tms.
Vierailija kirjoitti:
Useampien mukaan kestää noin pari vuotta siihen, että aivot löytävät todellisen ja terveen tasapainon antipsykoottien jälkeen. Väliin voi tarvita terapiaa tms.
Eli 2-3 vuotta noin? ): Mutta luuletko, että unettomuus helpottaa hieman jo 7kk-vuodessa? Mistä muuten tiedät? Millaista terapiaa suosittelet?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli 2-3 vuotta noin? ): Mutta luuletko, että unettomuus helpottaa hieman jo 7kk-vuodessa? Mistä muuten tiedät? Millaista terapiaa suosittelet?
Ja tiedätkö ihmisiä, jotka eivät olisi palautuneet lainkaan? Tai ihmisiä, joiden uni ei olisi palautunut lainkaan?
Kumpi on turvallisempi vieroittautumisen näkökulmasta, Ketipinor vai Mirtazapin? Mulle määrätty molempia, ja niille on nyt tarve, mut pelottaa nää jutut ja mieluummin valitsen sen, joka ei tuhoa tulevaa unensaantikykyäni.
Vierailija kirjoitti:
Kumpi on turvallisempi vieroittautumisen näkökulmasta, Ketipinor vai Mirtazapin? Mulle määrätty molempia, ja niille on nyt tarve, mut pelottaa nää jutut ja mieluummin valitsen sen, joka ei tuhoa tulevaa unensaantikykyäni.
Eikö lääkkeitä määränneen lääkärin tulisi tietää? Kysy lääkäriltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö lääkkeitä määränneen lääkärin tulisi tietää? Kysy lääkäriltä.
Molemmista lääkärit sanovat että on ihan turvallisia, mutta varsinkin ketipinorista kuulen PALJON näitä juttuja.
Vai jääkö tämä niin, että en enää nuku kuin alle 10h viikossa. ):