Antipsykooteista eroon
Onko joku AV:lla päässyt eroon antipsykooteista? Millainen prosessi oli ja kauan kesti (kuinka kauan vieroitusoireet kestivät, mitkä olivat pahimmat oireet)? Mikä/(mitkä) lääke ja annos? Miten uni?
Kommentit (384)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä kanava, kertoo psyykenlääkkeistä vierottautumisesta ja eri lääkeaineiden vaikutuksesta varsin yleistajuisesti. Tuolta voi jotain apua ja vertaistukea löytyä
Osaisiko joku tiivistää suomeksi, mitä mulle on käynyt? Olen lukenut eri palstoilta, että ainakin unen ja valveen säätely on vioittunut, myös unireseptoreista ja unikeskuksesta on kirjoitettu paljon. Välittäjäaineiden epätasapaino (sympaattisesti ja parasympaattisesti vaikuttavat?), melatoniinijärjestelmä jne.
Jos mun uni jää pysyvästi tällaiseksi, niin en voi paljoa normaalielämästä haaveilla. Alle 10h tuntia viikossa unta ei riitä normaaliin elämään.
Jos kysyisin lääkäriltä, mitä mulle on
Olisi lääkäri edes ohjannut mut sellaiselle lääkärille, joka tietää unettomuudesta jotain, edes perusteet.
Vastuullinen lääkäri olisi aloittanut vieroituksen toleranssin kasvettua viimeistään 3kk kohdalla. (Toleranssin kasvu mun kohdalla oli ilmeistä). Eikä ainakaan aloittanut uutta antipsykoottia. Oli mussakin vikaa, kun en etsinyt taustatietoa tai käyttänyt maalaisjärkeä, mutta eihän riippuvaiselle vaan määrätä lisää lääkkeitä. Mutta ehkä lääkäri vaan kuvitteli sairauden vaikeutuneen, vaikka riippuvuus siinä vain vaikeutui. Ehkä lääkäri hoiti mielessään jotain pitkäaikaissairautta, vaikka unettomuutta ei pitäisi hoitaa niin.
Vierailija kirjoitti:
Vastuullinen lääkäri olisi aloittanut vieroituksen toleranssin kasvettua viimeistään 3kk kohdalla. (Toleranssin kasvu mun kohdalla oli ilmeistä). Eikä ainakaan aloittanut uutta antipsykoottia. Oli mussakin vikaa, kun en etsinyt taustatietoa tai käyttänyt maalaisjärkeä, mutta eihän riippuvaiselle vaan määrätä lisää lääkkeitä. Mutta ehkä lääkäri vaan kuvitteli sairauden vaikeutuneen, vaikka riippuvuus siinä vain vaikeutui. Ehkä lääkäri hoiti mielessään jotain pitkäaikaissairautta, vaikka unettomuutta ei pitäisi hoitaa niin.
Mutta lääkäri on oikeasti sitä mieltä, ettei kyseisiin lääkkeisiin muodostu riippuvuutta. Eikä hän tunnu tietävän lääkkeistä ja unesta mitään. Ei taida olla edes omakohtaista kokemusta tai kokemuksia läheisistä (päättelin jutuistaan). Kun kerroin, etten enää nuku ilman lääkkeitä niin lääkäri vaan sanoi, etten sitten varmaankaan ole psyykkisesti vielä tarpeeksi terve ja vihjaili, että ainoastaan korvienvälissä on vikaa, riippuvuudesta ei voi olla kyse. Eli siksikin kirjoitan tänne, että en saa tukea mistään.
itselleni siis aloitettiin viime loppu syksystä olanzapiini uudestaan, sillä en jaksanut enää unettomuutta vaikka olotilat oli muuten menttaalisella puolella ihan ok. Jotenkin tuli lääkkeen uudelleen aloittamisesta semmoiset vihan tunteetkin päälle koska olisin todennäköisesti vieläkin ilman lääkettä jos unet olisivat palautuneet. Mutta kun ei. Ilmeisesti luovutin liian aikaisin ja ei hoitohenkilökuntakaan osannut suoraan sanoa kun kyselin että johtuuko tämä unettomuus olanzapiinin lopetuksesta. Itse olin kyllä käytännössä 100% varma asiasta että johtuu, ja kas kummaa kun aloitin lääkkeen uudelleen 5mg annoksella nii unettomuus hävisi. Minulle kokeiltiin tosi monia väsyttäviä mielialalääkkeitä unta turvaamaan, mutta ei apuja juurikaan ollut. Ja ajatus ei muutenkaan innostanut että jos yhden lääkkeen saan lopetettua niin tulee tyyliin 3 uni lääkettä tilalle. Onko tietoa miten pitkään mahdollisesti unettomuus kestää olanzapiinin lopettamisen jälkeen ja pitäisikö lääkettä lopettaa vielä hitaammin. Esim. Pudottaa vahvuutta vaikka 2 vkon välein ja pyrkii mahdollisimman vähän pienentämään annosta kerralla. Tarkoitus olisi että lopetan olanzapiinin uudelleen lähitulevaisuudessa mutta pitää tehdä selkeä suunnitelma, miten sen toteutan.
En nyt ole asiantuntija, mutta vaikuttaako tuo ruokahaluun tuo lääke? Se mitä syöt vaikuttaa myös unenlaatuun eli verensokeriin.
Harrasta niin raskasta liikuntaa hapekkaassa ilmassa että hädintuskin jaksat sänkyyn raahautua.
Kyllä nukuttaa, ja jos ei nukuta niin takas harrastamaan liikuntaa.
Ketiapiinin ja lamotrigiinin kanssa ei mitään ongelmaa. Mulle ne tosin määrätty kaksisuuntaisen hoitoon, jossa vallitsevana oireena epätyypillinen masennus eli mm. Nukun liian paljon. Nyt vaihtui paykiatri joka totesi että keriapiini ei ainakaan helpota asiaa ja lääkkeet meni uusiksi.
Vierailija kirjoitti:
En nyt ole asiantuntija, mutta vaikuttaako tuo ruokahaluun tuo lääke? Se mitä syöt vaikuttaa myös unenlaatuun eli verensokeriin.
Näläntunne leikkautui pois yhdessä väsymyksen kanssa. Silti syön ruoka-aikoina, vaikka ei ole nälkä.
Vierailija kirjoitti:
Harrasta niin raskasta liikuntaa hapekkaassa ilmassa että hädintuskin jaksat sänkyyn raahautua.
Kyllä nukuttaa, ja jos ei nukuta niin takas harrastamaan liikuntaa.
Olen liikkunut paljon, ruumis väsyy, mutta aivot ovat pirteät (edes henkinen rasitus ei auta).
Vierailija kirjoitti:
Ketiapiinin ja lamotrigiinin kanssa ei mitään ongelmaa. Mulle ne tosin määrätty kaksisuuntaisen hoitoon, jossa vallitsevana oireena epätyypillinen masennus eli mm. Nukun liian paljon. Nyt vaihtui paykiatri joka totesi että keriapiini ei ainakaan helpota asiaa ja lääkkeet meni uusiksi.
Mulla taas fyysisen sairauden aiheuttama valvominen aiheutti väsymykselle turtumisen, ja nähtävästi lääkitys vei lopunkin väsymyksen tunteen mun tapauksessa.
Vierailija kirjoitti:
itselleni siis aloitettiin viime loppu syksystä olanzapiini uudestaan, sillä en jaksanut enää unettomuutta vaikka olotilat oli muuten menttaalisella puolella ihan ok. Jotenkin tuli lääkkeen uudelleen aloittamisesta semmoiset vihan tunteetkin päälle koska olisin todennäköisesti vieläkin ilman lääkettä jos unet olisivat palautuneet. Mutta kun ei. Ilmeisesti luovutin liian aikaisin ja ei hoitohenkilökuntakaan osannut suoraan sanoa kun kyselin että johtuuko tämä unettomuus olanzapiinin lopetuksesta. Itse olin kyllä käytännössä 100% varma asiasta että johtuu, ja kas kummaa kun aloitin lääkkeen uudelleen 5mg annoksella nii unettomuus hävisi. Minulle kokeiltiin tosi monia väsyttäviä mielialalääkkeitä unta turvaamaan, mutta ei apuja juurikaan ollut. Ja ajatus ei muutenkaan innostanut että jos yhden lääkkeen saan lopetettua niin tulee tyyliin 3 uni lääkettä tilalle. Onko tietoa miten pitkään mahdollisesti unettomuus kestää olanzapiinin lopettamisen
Paljon nukuit ennen Olanzapiinia? Itse nukuin pari tuntia, lähinnä niin, että taju lähti viimein aamulla. (Jouduin valvomaan fyysisen sairauden takia ja nukkuminen muuttui).
Olantsapiinista vierotin itseni vuosi takaperin. Annostus oli 5 mg. Lääke pisti nukkumaan yli 12h päivässä, ja kun lopetti niin muutama kk meni varmaan puolella tuosta määrästä ja nukahtaminen kesti ikuisuuksia. Unettomia öitä oli PALJON!
Lopetin lääkkeen pikkuhiljaa. Leikkasin 5mg pillerin 4 osaan ja ensin otin 3/4 muutaman viikon, sit taas vähensin 1/2 pariks viikoks ja 1/4 kunnes oltiin nollilla. Paljon oli myös mentaalista riippuvuutta lääkkeeseen kun oli niin peloteltu että kyseinen lääke pitää minut terveenä, vaikka intuitio sanoi täysin toisin. Uniongelmat oli siis paljon mielen sisäisiä ja paljon pelkoa että jotain pahaa tapahtuu jos en lääkettä ota. Meditaatio ja pelosta irti päästäminen olivat mulle tosi tärkeitä, sekä se että opin pikkuhiljaa luottamaan omaan itseeni ja kehooni mitä se tarvitsee. Yhteyden luominen omaan kehoon esimerkiks hengitysharjotuksien, joogan tai keho skannauksen avulla teki tosi hyvää myös.
Lääkäri ei olis antanut lopettaa, mutta sanoin että lopetan sit omin avuin jos neuvoja ei täältä tule. Ei edes annettu siis ohjeita. Tutustuin netissä mikä ois paras tapa ja lopulta toimi mulle hyvin. Varovainen kannattaa olla ja jos alkaa menemään vierotus yli hilseen eli olot on ihan liian kamalat eikä unta oo tullu niin jokin rauhottava lääke pahimpiin hetkiin oli mulle hyvä apu. Eli siis ehkä kerran viikossa joutui ottamaan rauhottavan, kun tuntu että alkaa meneen liian ylikierroksille. Näitä ei kuitenkaan kannata missään tapauksessa ottaa tavaksi, ja voi olla haastavaa saada.
Tsemppiä eroon pääsemiseen ja oon varma että pystyt sen tekemään, vaikka veisikin aikaa. Meidän kehot on ihmeellisiä ja ne tietää kyllä miten palauttaa itsensä balanssiin! Kunhan antaa aikaa ja kuuntelee mitä se oikeasti tarvitsee.
Ketipinoria ei niin vain todellakaan lopeteta.. se on pitkä ja vaivalloinen projekti
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikeasti luulin, että opin lääkkeillä nukkumaan ja siksi söin niitä jatkuvasti, jäin riippuvaiseksi, toleranssi kasvoi, aivomuutokset...
Aluksi ajattelin ottaa vain silloin tällöin, mutta sitten noudatin lääkärin ohjeita.
Lääkkeet ovat kyllä paikallaan kaksisuuntaisessa ja skitsofreniassa, mutta unettomuuteen antipsykootteja ei saisi käyttää kuin hyvin painavista syistä.
Silti on ainakin käytetty ja nähtävästi käytetään esim vanhuksilla yleisesti.
Samaa mieltä siitä ettei pitäisi helpoin perustein syödä mitään psykotrooppeja. Ja hyvä että asiasta puhutaan yhä kriittisemmin. Tuohan on valtava bisnes ja siihen liittyy paljon mielikuvamarkkinointia.
Vierailija kirjoitti:
Olantsapiinista vierotin itseni vuosi takaperin. Annostus oli 5 mg. Lääke pisti nukkumaan yli 12h päivässä, ja kun lopetti niin muutama kk meni varmaan puolella tuosta määrästä ja nukahtaminen kesti ikuisuuksia. Unettomia öitä oli PALJON!
Lopetin lääkkeen pikkuhiljaa. Leikkasin 5mg pillerin 4 osaan ja ensin otin 3/4 muutaman viikon, sit taas vähensin 1/2 pariks viikoks ja 1/4 kunnes oltiin nollilla. Paljon oli myös mentaalista riippuvuutta lääkkeeseen kun oli niin peloteltu että kyseinen lääke pitää minut terveenä, vaikka intuitio sanoi täysin toisin. Uniongelmat oli siis paljon mielen sisäisiä ja paljon pelkoa että jotain pahaa tapahtuu jos en lääkettä ota. Meditaatio ja pelosta irti päästäminen olivat mulle tosi tärkeitä, sekä se että opin pikkuhiljaa luottamaan omaan itseeni ja kehooni mitä se tarvitsee. Yhteyden luominen omaan kehoon esimerkiks hengitysharjotuksien, joogan tai keho skannauksen avulla teki tosi hyvää
Kiitän kommentista. Mulla oli niin, että jo ennen lääkitystä oli unettomuutta (fyysisen sairauden jälkeen nukuin pari tuntia aamuisin lähinnä niin, että lopulta lähti valvomisen jälkeen taju). Johtuukohan sitten siitä, että en oikein pysty mitenkään löytämään balanssia. Luulisi nyt ainakin aikaan ennen lääkitystä nukkumisen palaavan? ): Lääkityksillä nukuin 6-8 tuntia jonkinlaista unta.
Vierailija kirjoitti:
Ketipinoria ei niin vain todellakaan lopeteta.. se on pitkä ja vaivalloinen projekti
Tuosta ei lääkäri maininnut mitään. Kuulemma mitään toleranssia ja riippuvuutta ei muodostu. Ja käytin kahta antipsykoottia samaan aikaan (Olantsapiini ja Ketipinor +rauhoittavia). Onko mun mahdollista palautua edes siedettävään lopputulokseen? Mitä pitkä ja vaivalloinen projekti tarkoittaa käytännössä?
Tätä on jatkunut jo kohta 4kk. ): Kuinka kauan palautumista vielä tapahtuu mahdollisesti?
nosto