Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Antipsykooteista eroon

Vierailija
19.01.2024 |

Onko joku AV:lla päässyt eroon antipsykooteista? Millainen prosessi oli ja kauan kesti (kuinka kauan vieroitusoireet kestivät, mitkä olivat pahimmat oireet)? Mikä/(mitkä) lääke ja annos? Miten uni? 

Kommentit (384)

Vierailija
321/384 |
23.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En myönnä olevani vainoharhainen, koska en ole. Lääkitykset ovat aiheuttaneet mulle suunnatonta haittaa. Terapiaa tarvitsisin lääkehoidon aiheuttamien traumojen käsittelyyn. 

Vierailija
322/384 |
23.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aivovauriotapaus on näköjään taas aloittanut häiriköinnin. Johan tässä meni muutama kuukausi ilman. 

Oletko joku terveydenhuollon henkilö, vai miksi olet noin ivallinen? Jos olet, en minä ainakaan  enää kehtaisi peiliin katsoa. Tai onhan se helpompaa kuitata hoitovirheet niin, että leimaa potilaan mt-tapaukseksi. 

Ap itse on monessa ketjussaan väittänyt, että hänellä on aivovaurio. Totean vain sen saman. Lisäksi hän pelkästään häiriköi täällä, ei mitään muuta. Hoitovirhe ei ole se, että määrätään lääkettä, joka on ihan laillinen ja yleisesti käytetty. Hoitovirhe on se, että hoidetaan väärin ja miten ap:tä olisi hoidettu väärin? Ei tuollaiselle tapaukselle ole mitään toivoa, koska hänen vaivansa on psyykkistä, mutta h

Antipsykootit on ihan yleisesti käytössä unettomuuden hoidossa, koska se vaimentaa aivotoimintaa ja nukuttaa siksi. Vaikka ne onkin alunperin mm skitsofreniaan, niin sen off label käyttö on myös unettomuuteen eikä näin ollen ole virhe. Monia lääkkeitä käytetään ohi sen varsinaisen alkuperäisen tarkoituksen. Joitakin lääkkeitä käytetään jopa siksi, että niiden haitallinen sivuvaikutus onkin joillekin hyödyllinen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
323/384 |
23.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen menttaalisesti kunnossa, olen vain järkyttynyt, ettei tunnusteta lääkehoidon aiheuttaneen mulle mittavaa haittaa. Siksi etsin täältä vertaistukea. 

Vierailija
324/384 |
23.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En myönnä olevani vainoharhainen, koska en ole. Lääkitykset ovat aiheuttaneet mulle suunnatonta haittaa. Terapiaa tarvitsisin lääkehoidon aiheuttamien traumojen käsittelyyn. 

Kyllä sinä vain olet vainoharhainen ja sairas. Lisäksi sinulla todennäköisesti on paljon muitakin neurologisia pulmia. Asut vanhempiesi kanssa aikuisena ja sun sosiaaliset taidot on tosi kömpelöt. Ehkä olet syntyjäsi aivovaurioinen?

Vierailija
325/384 |
23.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://yle.fi/a/3-11689092

Unilääketieteen lääkärin kannanotto. 

Vierailija
326/384 |
23.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ketipinorin määräämisestä mihinkään muuhun kun äärimmäisiin psykoosikohtauksiin on käytä yhdet maailman isoimmat hoitovirhekäräjät ikinä, suomi on viimeisiä maita missä sitä määrätään näin holtittomasti, se aiheuttaa mm aivovaurioita ja hengenvaarallista riippuvuutta ja se ei ihan todistetusti vaivuta rem uneen vaan tajuttomuuteen joka sitten kivasti rikkoo ne aivot jotka ei enää ikinä nuku.

Vierailija
327/384 |
23.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ketipinor on antipsykootti ja niden käytöstä seuraa pysyviä vahinkoja aivoille, älykkyystason laskua ja nukahtaminen vaikeutuu lisää kun aivojen unta ohjaavat osat vaurioituvat. => Ainoastaan hyvin lyhyt aikaiseen käyttöön.

Nukahtamislääkkeet ja bentsot ovat lääkkeitä, joita pitää käyttää nukahtamisongelmiin!

Jos ongelmat eivät hellitä, mene yksityiselle unettomuuteen erikoistuneelle neurologille, jossa voidaan tehdä unipatjatutkimuksia jne. ja pyrkiä säätämään lääkitys kohdalleen. 

Vierailija
328/384 |
23.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jankuti jankuti jankuti jankuti jankuti... Onko sulla se unikeskus taas muka hajalla vai muuten vaan nyt pätkii?

Vierailija
329/384 |
23.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei sellaista lääkäriä olekaan, joka antaa potilaan valvoa loputtomiin. Vaihda lääkäriä tai hyväksy nykyisen antama diagnoosi. Ymmärrät kenties itsekin, että jos olisit valvonut koko tämän ajan, et olisi enää kykenevä heti aamusta kirjoittamaan, saati syömään tms. Mihin sairauteen sulle on aikanaan psyykelääkkeet määrätty?

En ole väittänytkään valvoneeni koko aikaa, mutta alle 10h viikossa nukun tai torkahtelen. Psyykenlääkkeet määrättiin unettomuuteen. 🥹. Ei ole kaksisuuntaista eikä skitsofreniaa. 

Vaikka nukut/torkahtelet alle 10h/vko, et siltikään voisi olla heti aamusta pirteänä kirjoittelemassa. Unettomuuteen sulle on kirjoitettu mm Olanzapin, jota ei todellakaan valita helpolla unilääkkeeksi. Oletko jossain osastolla tarkkailussa?

Vierailija
330/384 |
23.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ketipinorin määräämisestä mihinkään muuhun kun äärimmäisiin psykoosikohtauksiin on käytä yhdet maailman isoimmat hoitovirhekäräjät ikinä, suomi on viimeisiä maita missä sitä määrätään näin holtittomasti, se aiheuttaa mm aivovaurioita ja hengenvaarallista riippuvuutta ja se ei ihan todistetusti vaivuta rem uneen vaan tajuttomuuteen joka sitten kivasti rikkoo ne aivot jotka ei enää ikinä nuku.

No nyt on kyllä suurentelun makua. Kaikista lääkkeistä käydään oikeutta, koska joissakin maissa sellaisesta voi saada rahaa hyvinkin paljon. Meillä ei, joten turha alkaa käräjöimään. Riippuvuudesta pääsee kun lääkkeen lopettaa hitaasti. Melkein kaikki psyykelääkkeet aiheuttaa riippuvuutta ja tämä on hyvä tiedostaa silloin kun niitä alkaa popsimaan. Turha ulkoistaa omia ongelmiaan ja syyttää lääkäriä jos ei itse lue lääkkeen turvallisuusselostetta. Joku vastuu yksilöllä pitää olla itsestään.

Sitäpaitsi ap:n ongelmahan ei ole lääkkeet varsinaisesti, riippuvuus tai toleranssi, vaan kuten aiemmastakin hänen ketjussaan käy ilmi, että hänellä on niin valtavasti psyykkisiä ongelmia, että hän haluaa sammuttaa aivonsa. Hänen kuvitelma unesta on joku tiedoton tila, mutta näinhän ei normaalissa unessa ole aina, vaan ihminen saattaa osittain tiedostaa ja jopa ajatella ja silti olla kaikilla teknisillä laitteilla mitattuna unessa. Mutta tämä ei käy ap:lle, koska hän on päässyt lääkeunen maailmaan. Toleranssi tietenkin kasvaa, kun tavoittelee aina sitä täydellistä koomaa, eikä hyväksy mitään kevyempää unta. 

Olisi hirveää olla ap:n lääkäri kun tuo ihminen ei hyväksy mitään muuta kuin oman harhaisen näkökulmansa.

Vierailija
331/384 |
23.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tätä on jatkunut jo kohta 4kk. ): Kuinka kauan palautumista vielä tapahtuu mahdollisesti? 

Vi**uako täältä jatkuvasti tätä samaa kyselet. Vastaukset ovat ihan samat joka kerralla, mene muualle jankuttamaan tätä paskaa.

Vierailija
332/384 |
23.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pillereitä määrätään aivan holtittomasti. Joka vaivaan pilleri. Pillerillä kaikki lakaistaan maton alle ja lääkäri saa palkkaa, lääketehdas jakaa osinkoja. Olisi varmaan muutakin keinoa, mutta se on vaivalloista. Kylläkai ihmisen saa vaikka mihin kuntoon pillerillä, mutta parantuuko. Tuskin. Ovat keksineet adhd, nkin ja taas saa pilleriä kaupaksi. Tolkkua pliis pillerikauppaan.

En todennäköisesti enää parane. 😭. Mitä voin tehdä? 

Mitä hoitotahosi on vastannut tuohon??

Syyttävät vainoharhaiseksi, sillä ainoastaan bentsoihin muodostuu toleranssi ja riippuvuus. Jankuttavat sitä, etten ole psyykkisesti terve, kun en nuku, vaikka olen menttaalisesti ihan hyvässä kunnossa, ja

AP, ei psyykkiset sairaudet ole hävettäviä. Usein niihin liittyy juurikin sairaudentunnottomuus. Mutta sairaus kuin sairaus... mitä mieltä itse olet näistä loputtomista ketjuistasi, hymiöistäsi, saman hokemisesta jne. - ovatko ne asiallisia?

Vierailija
333/384 |
23.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei sellaista lääkäriä olekaan, joka antaa potilaan valvoa loputtomiin. Vaihda lääkäriä tai hyväksy nykyisen antama diagnoosi. Ymmärrät kenties itsekin, että jos olisit valvonut koko tämän ajan, et olisi enää kykenevä heti aamusta kirjoittamaan, saati syömään tms. Mihin sairauteen sulle on aikanaan psyykelääkkeet määrätty?

En ole väittänytkään valvoneeni koko aikaa, mutta alle 10h viikossa nukun tai torkahtelen. Psyykenlääkkeet määrättiin unettomuuteen. 🥹. Ei ole kaksisuuntaista eikä skitsofreniaa. 

Vaikka nukut/torkahtelet alle 10h/vko, et siltikään voisi olla heti aamusta pirteänä kirjoittelemassa. Unettomuuteen sulle on kirjoitettu mm Olanzapin, jota ei todellakaan valita helpolla unilääkkeeksi. Oletko jossain osastolla tarkkailussa?

Kyllä lääkäri vaan määräsi helpolla. Oikeasti mun vieroitus olisi pitänyt aloittaa jo Ketipinorin jälkeen, kun annokset nousivat. Ilmeisesti lääkäri tulkitsi unettomuuden pahenneen, vaikka oikeasti riippuvuus oli pahentunut ja aloin mennä lääkkeistä sekaisin, sekä lääke itsessään oli tehnyt nukkumisesta entistä vaikeampaa. En ole osastolla tarkkailussa. Ja on muitakin ihmisiä, jotka nukkuvat alle 10h viikossa tai luokkaa 2-3h vuorokaudessa. Etkö ole koskaan törmännyt esimerkiksi vertaistukisivustoilla. 

http://murros.jyu.fi/lue/mita-sitten-jos-uni-ei-tule-unettoman-yo-kuluu…

Vierailija
334/384 |
23.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaffebulla kirjoitti:

Antipsykootteja ei pidä omin päin lopettaa. Asiasta pitää neuvotella lääkärin kanssa! 

Aloittajanhan ei tähänkään asti ole noudattanut lääkärin antamia ohjeita vaan säätää lääkkeidensä kanssa ihan ominpäin ja on nyt jankuttanut asiasta elokuusta lähtien täällä palstalla kun ei usko mitään. Todella sairas päästään, osastopaikan tarpeessa.

Vierailija
335/384 |
23.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä sun 2 h yössä nukkuvan nyt vaan pitäisi käyttää niitä lääkkeitä. Ja keskustella lääkärin kanssa, jos tarve lääkkeen muutokseen.

Vierailija
336/384 |
23.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No nyt on kyllä suurentelun makua. Kaikista lääkkeistä käydään oikeutta, koska joissakin maissa sellaisesta voi saada rahaa hyvinkin paljon. Meillä ei, joten turha alkaa käräjöimään. Riippuvuudesta pääsee kun lääkkeen lopettaa hitaasti. Melkein kaikki psyykelääkkeet aiheuttaa riippuvuutta ja tämä on hyvä tiedostaa silloin kun niitä alkaa popsimaan. Turha ulkoistaa omia ongelmiaan ja syyttää lääkäriä jos ei itse lue lääkkeen turvallisuusselostetta. Joku vastuu yk

En halua sammuttaa aivojani, käytin vain unettomuuteen idioottimaisuuttani ja luulin nukkuvani sikeästi. Lopulta päädyin lääkekierteeseen, enkä enää uskonut nukkuvani ilman, ja nyt lopulta niin kävikin (en nuku juurikaan). Söin liikaa lääkkeitä ja liian kauan. Mun olisi kannattanut vaan tukea mun olemassa olevaa vähäunisuuttani. Eli mun tapauksessa lääkekierre olisi kannattanut lopettaa alkuunsa ja tukea luontaista unta ja luoda uskoa kykyyn nukkujana. Mulla oli siis ihan idioottimaisuudesta johtuvia vääriä luuloja kuten se, etten enää nuku ilman lääkkeitä ja se, että uneni elpyy lääkkeillä jne. Ihan kannustava keskustelu ja väärien uskomusten korjaaminen keskustellen olisi riittänyt.

Vierailija
337/384 |
23.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Apua, olen syönyt Ketipinoria nyt jo vuodesta 2009... joka ilta... ja tarvittaessa... Aluksi meni 800 mg / ilta ja nyt menee 400 mg / ilta...

Mitä kaikkea tuhoa se onkaan mussa tehnyt..... :( :(

Vierailija
338/384 |
23.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä lääkäri vaan määräsi

Miksi et ole vertaistukisivustolla? Potkittiinko sinut sieltäkin pois kuten kohta täältä kun ihmiset kyllästyy sinun jankkaamiseen?

Vierailija
339/384 |
23.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No nyt on kyllä suurentelun makua. Kaikista lääkkeistä käydään oikeutta, koska joissakin maissa sellaisesta voi saada rahaa hyvinkin paljon. Meillä ei, joten turha alkaa käräjöimään. Riippuvuudesta pääsee kun lääkkeen lopettaa hitaasti. Melkein kaikki psyykelääkkeet aiheuttaa riippuvuutta ja tämä on hyvä tiedostaa silloin kun niitä alkaa popsimaan. Turha ulkoistaa omia ongelmiaan ja syyttää lääkäriä jos ei itse l

No hei kukkuluuruu nyt vaan, täällä oli sulle ihan riittämiin kannustavaa keskustelua ja väärien uskomusten korjaamista! Mutta määränsä kaikella. En ole ikinä koko elämäni aikana törmännyt noin sitkeästi omiin sekopäisiin ajatuksiin uskovaan ihmiseen, joka vaan jankutijankutijankutijankuttaa päivästä toiseen samaa asiaa. Ihan vain sitä samaa. "Mun unikeskus on rikki, uskotteko, että nukun ikinä?" Ja sitten sitä pyörittelee eestaas vaikka kaikki on sanonut päinvastaisia asioita ja todella yrittänyt korjata sun vääriä uskomuksia. Sä olet oikeasti pipi päästäsi, myönnä se ja pääset hoitoon.

Vierailija
340/384 |
23.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta nyt olen sanonut sanottavani. Hyvää jatkoa kaikille ja kiitos kannustavista kommenteista. 🥹. Eli mun teatraalisuus ja idioottimaisuus johtivat liian vahvojen ja väärien lääkkeiden käyttöön (toleranssi, riippuvuus, aivomuutokset jne.), kun pelkkä keskustelu väärien luulojen korjaamiseksi olisi riittänyt sekä kevyt lääkitys. Toisaalta unettomuutta olisi kannattanut hoitaa Käypä Hoidon mukaisesti. 

Olin alunperin vain melankolinen ja hieman ahdistunut unettomuudesta, jonka perimmäinen syy oli fyysinen sairaus ja hermoston ylivireys, jonka taltuttamiseksi olisi riittänyt kevyt lyhytaikainen lääkitys sekä muut lääkkeettömät keinot. 

Nyt jään katselemaan, missä määrin kykenen palautumaan järkyttävän mittavista lääkityksistä (mm. Miten luontainen väsymys palautuu). Mun kohtalo oli monen pieleen menneen asian summa, myös itsessäni oli vikaa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi kaksi