Loppuuko asumistuki kokonaan omistusasuntoon?
Olemme siis saaneet asumistukea 870e, koska vastike ja rahoitusvastike asunnossamme on 1016e. Olen yrittänyt etsiä tietoa siitä, loppuuko asumistuki kokonaan vai saako sitä edelleen vastikkeeseen?
Kommentit (81)
Vierailija kirjoitti:
Ne hoitovastikkeet ei ihan oikeasti kohta enää kuulu asumistukeen omistusasujalla.
Mä en oikein tiedä mitä mä teen. Valmistun 2v päästä ja työllistyminen varmaa, ei mitään järkeä muuttaa sen takia vuodeksi vuokralle. Mutta ei mulla ole mitään millä maksaa siltä ajalta vastiketta (opintotuki ja laina menee lasten elättämiseen). Kai se on toimeentuloki sitten?
Saako omistusasuja enää toimeentulotukeakaan asumiskuluihin, käsitin että ei, mutta korjatkaa jos olen väärässä.
Onneksi tuet loppuu. Ei ihme, että maa on tässä jamassa kun porukka ihan pokkana olettaa valtion maksavan omistusasunnotkin. Itse kun on elänyt omilla rahoilla ja paiskinut kovasti töitä, niin tuntuu kyllä hyvältä, että vihdoin tulee jotain eroa elintasoon meille itse elämisensä maksaville ja vastuullisesti toimineille ja näille, jotka ovat perustaneet koko elämänsä sen varaan, että kyllä joku muu hoitaa ja maksaa.
Talot myyntiin jos ei ole varaa maksaa lainaa. Taikka sitten on tehtävä enemmän töitä. Jokainen ostakoot sellaisen kämpän mihin rahat riittää tai menkööt vuokralle. Ei verovaroin kuulu maksaa kansalaisten lainoja ja tietynlaisen asuinpaikan, asumismuodon tai neliömäärän haluamista. Ja ihan turha vinkua asuntosijoittajista. He ovat omilla varoillaan ja työllään päässeet hommaan käsiksi. Jonkun ne asunnot joka tapauksessa on omistettava ja se omistaa, jolla on varaa. Vuokranantaja ei kuppaa tukia maksaakseen lainansa, vaan maksaa ne itse vuokralla ansaitsemallaan rahoilla. Et sinä autoakaan ilmaiseksi vuokraamosta saa vain sillä perusteella, että olet köyhä.
Maalla on halvempaa. Alkaa ehkä pikkupitäjätkin kiinnostella.
Vierailija kirjoitti:
Onneksi tuet loppuu. Ei ihme, että maa on tässä jamassa kun porukka ihan pokkana olettaa valtion maksavan omistusasunnotkin. Itse kun on elänyt omilla rahoilla ja paiskinut kovasti töitä, niin tuntuu kyllä hyvältä, että vihdoin tulee jotain eroa elintasoon meille itse elämisensä maksaville ja vastuullisesti toimineille ja näille, jotka ovat perustaneet koko elämänsä sen varaan, että kyllä joku muu hoitaa ja maksaa.
kun sulla ei ole itellä vaan ollut mahdollisuutta osta asuntoa niin kukaan ei saa asunnollisena olla työtön ja saada sitten korvauksia. Silloinhan sinulla käy kateeksi.
Kyse ei ole asunnon maksattamisesta jos on ostanut jo asunnon ja siinä tulee remonttia niin on molemmat hoito- ja rahoitusvastike.
sitähän sinä et toisten asunnoissa vuokralla asuvana tiedä. Jospa muuttaisit pois ja ostaisit oman... ai niin et varmaan pysty
Vuokranantaja myy tuotetta, eikä saa siihen mitään apua valtiolta. Siinä se ero. Omistusasuja yrittää maksattaa oman ylisuuren ostoksensa muilla. Vuokralle tulee joko vuokransa itse maksava tai tukikuppari. Se taas ei ole vuokranantajan vika tai ongelma, kunhan sovittu vuokra hoidetaan. Valtio ostaa palvelun, koska jossain tämänkin pummin on asuttava. On oikein, että tulovirta menee sille, joka on asiansa hyvin hoitanut ja omilla ansioillaan pystynyt ostamaan asunnon, eikä ilmaisena ja vastikkeettomana rahana elätille.
Vierailija kirjoitti:
Talot myyntiin jos ei ole varaa maksaa lainaa. Taikka sitten on tehtävä enemmän töitä. Jokainen ostakoot sellaisen kämpän mihin rahat riittää tai menkööt vuokralle. Ei verovaroin kuulu maksaa kansalaisten lainoja ja tietynlaisen asuinpaikan, asumismuodon tai neliömäärän haluamista. Ja ihan turha vinkua asuntosijoittajista. He ovat omilla varoillaan ja työllään päässeet hommaan käsiksi. Jonkun ne asunnot joka tapauksessa on omistettava ja se omistaa, jolla on varaa. Vuokranantaja ei kuppaa tukia maksaakseen lainansa,
Asuntosijoittaja saa vähentää korot verotuksessa.
"omilla varoillaan päässeet hommaan käsiksi" - Miksi se olisi ratkaisevaa? Asumistuki joka tulee yhteiskunnalta, valuu heille kuitenkin.
Ylipäätään omituinen ajatus että mitä rikkaampi on, sitä helpompaa lisärikastumisen pitäisi olla, mutta jostain syystä se on taloudellisen järjestelmämme perusajatus.
kyllähän ne pitäs maksaa niin kuin ennekin, ei siinä kateellisien p-kikkareiden pitäs yhtään ulista.
vanhat kerrostalot jo maksettu, ei niitä enää vastikkeilla maksella, ylläpitokulut vaan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
kun sulla ei ole itellä vaan ollut mahdollisuutta osta asuntoa niin kukaan ei saa asunnollisena olla työtön ja saada sitten korvauksia. Silloinhan sinulla käy kateeksi.
Kyse ei ole asunnon maksattamisesta jos on ostanut jo asunnon ja siinä tulee remonttia niin on molemmat hoito- ja rahoitusvastike.
sitähän sinä et toisten asunnoissa vuokralla asuvana tiedä. Jospa muuttaisit pois ja ostaisit oman... ai niin et v
Olen asunut vuokralla opiskeluaika, jolloin tein kahta työtä opintojen lisäksi. Säästin samalla yksiötä varten. Ostin, remppasin ja myin sen pienellä voitolla. Sitten ostimme mieheni kanssa rähnäisen kolmion. Remppasimme ja myimme hyvällä voitolla asuttuame ensi 9 vuotta siinä. Nyt meillä on velaton ok-talo ja mökkilaina, josta tosin ei ole enää kuin reilu 20t jäljellä. Ja kyllä, olemme molemmat olleet välillä työttöminäkin pätkiä ja minä kolmesti äitiyslomalla. Mutta on myös tehty pitkiä päiviä, muitakin kuin oman alan töitä ja koskaan ei olla asumistukia opiskeluajan jälkeen nostettu. Mutta on myös asuttu ajoittain ahtaasti, tehty kompromisseja asunnon sijainnin suhteen ja nähty vaivaa remppaamalla itse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Talot myyntiin jos ei ole varaa maksaa lainaa. Taikka sitten on tehtävä enemmän töitä. Jokainen ostakoot sellaisen kämpän mihin rahat riittää tai menkööt vuokralle. Ei verovaroin kuulu maksaa kansalaisten lainoja ja tietynlaisen asuinpaikan, asumismuodon tai neliömäärän haluamista. Ja ihan turha vinkua asuntosijoittajista. He ovat omilla varoillaan ja työllään päässeet hommaan käsiksi. Jonkun ne asunnot joka tapauksessa on omistettava ja se omistaa, jolla on varaa. Vuokranantaja ei kuppaa tukia maksaakseen lainansa,
Asuntosijoittaja saa vähentää korot verotuksessa.
"omilla varoillaan päässeet hommaan käsiksi" - Miksi se olisi ratkaisevaa? Asumistuki joka tulee yhteiskunnalta, valuu heille kuitenkin.
Ylipäätään omituinen ajatus että mitä rikkaampi on, sitä helpompaa lisärikastumisen pitäisi olla, mutta jostain syystä
No miten ratkaiset tämän? Valtio ostaa jokaiselle tunarille, veltolle, ahdistuneelle ja asiansa söhlänneelle elämänhallintaongelmaiselle oman kämpän kaiken muun päälle? Vai kielletään ettei kukaan saa ostaa asuntoja ettei edellä mainituille tyhjäntoimittajille tule paha mieli? Tukea saa vain valtion omistamaan kämppään? Sopii. Tehdään solukämppiä ja laitoksia mihin nämä keskitetään. Vai ei anneta enää tukia kenellekään? Sopii hyvin. Jokainen maksakoot itse.
Vierailija kirjoitti:
Ne hoitovastikkeet ei ihan oikeasti kohta enää kuulu asumistukeen omistusasujalla.
Mä en oikein tiedä mitä mä teen. Valmistun 2v päästä ja työllistyminen varmaa, ei mitään järkeä muuttaa sen takia vuodeksi vuokralle. Mutta ei mulla ole mitään millä maksaa siltä ajalta vastiketta (opintotuki ja laina menee lasten elättämiseen). Kai se on toimeentuloki sitten?
Muutat vuodeksi vuokralle, ja vuokraat oman asuntosi siksi aikaa. Toimisikohan? Tai yrität valmistua nopeammin. Tai menet osapäivätöihin opintojen ohella. Ainakin on vuosi aikaa valmistautua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muutat vuodeksi vuokralle, ja vuokraat oman asuntosi siksi aikaa. Toimisikohan? Tai yrität valmistua nopeammin. Tai menet osapäivätöihin opintojen ohella. Ainakin on vuosi aikaa valmistautua.
Vuokratulot lasketaan tuloksi joka taas vaikuttaa asumistukeen, joten ei ehkä tämä kuvio oikein toimisi.
Vierailija kirjoitti:
Miksi veronmaksajien pitäisi lyhentää teidän lainaa ja kartuttaa varallisuuttanne?
Kaikki vuokra-asunnot ovat jonkun omistamia. Aika moni vuokralainen saa asumistukea, joten me veronmaksajat lyhennetään aika monen lainaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No miten ratkaiset tämän? Valtio ostaa jokaiselle tunarille, veltolle, ahdistuneelle ja asiansa söhlänneelle elämänhallintaongelmaiselle oman kämpän kaiken muun päälle? Vai kielletään ettei kukaan saa ostaa asuntoja ettei edellä mainituille tyhjäntoimittajille tule paha mieli? Tukea saa vain valtion omistamaan kämppään? Sopii. Tehdään solukämppiä ja laitoksia mihin nämä keskitetään. Vai ei anneta enää tukia kenellekään? Sopii hyvin. Jokainen maksakoot itse.
Mitä paha mieli kuuluu tähän? Kysymys on oikeudenmukaisuudesta. Kielenkäyttösi on hyvin leimaavaa, ei kerro suuresta sivistyksestä, tutustu elämänkohtaloihin.
Asumistuki kuului aiemmin samaan pakettiin vuokrasääntelyn kanssa, sitten kun vuokrasääntely purettiin, tukimäärät alkoivat paisua.
Lisää kunnallista asuntotuotantoa, miksi niiden pitäisi olla soluasuntoja tai laitoksia? HEKA mokasi nyt mutta konseptihan on ihan hyvä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi veronmaksajien pitäisi lyhentää teidän lainaa ja kartuttaa varallisuuttanne?
Näinhän ne yksityiset sijoittajat tienaavat, joku vuokralle ja yhteiskunta maksaa.
Tämä ei ole paheksuttavaa, koska sijoittaja ei itse nosta asumistukea. Sijoittaja myös ottaa riskin kunnan puolesta, jolloin kunnan ei tarvi verovaroin rakentaa vuokra-asuntoja.
Sijoittaja ei ehkä itse nosta asumistukea, mutta saa monenlaisia verohelpotuksia eli voi vähentää remontointi- ja jopa vuokratappiokuluja joten kyllä yhteiskunta haluaa nykyisen hallituksen päätöksin jatkaa rahahanojen aukaisemista rikkaimmille mutta sen sijaan jos ei ole tarpeeksi rikas niin yhteiskunta mieluummin laittaa omistusasujan myymään talonsa, jotta voi maksaa sitten tälle suurempaa asumistukea kuin mitä paljon pienempään vastikkeeseen saisi.
Varallisuusrajaa ei muuten tullutkaan asumistukeen vaikka se oli hallitusohjelmassa kun siitä ei puhuta kelan tiedotteissa mitään?
Eli tosiaan paljon suurempaa asumistukea voidaan maksaa nyt ex-omistusasujalle joka asuu ehkä samassa asunnossa vuokralla sen jälkeen myytyään asunnon.
Tämän lisäksi vuokranantaja saa monenlaisia verohelpotuksia eli toisin sanoen valtion menot vaan lisääntyy monin tavoin ja saajapuolella on erityisesti sellaiset, joilla on niin paljon jo valmiiksi varallisuutta että voidaan pitää omaan käyttöön olevan asunnon lisäksi vuokra-asuntoja.
Maksajana on kaikki muut.
Sitä saa mitä tilaa?
Eihän sellaiset ole tähänkään mennessä saaneet asumistukea omistuskämppään, joilla ei ole alunperinkään ollut sellaista varaa hankkia, joten huono argumentti tuo velttoilijoiden paha mieli ym.
Mutta luulisi että on järkevämpää maksaa pieneen vastikkeeseen tällaisille ihmisille vähän, kun joka tapauksessa he tulevat sitten saamaan vuokralla asuessaan asumistukea, ja melko varmasti paljon enemmän kuin mitä vastikkeeseen menisi.
Miksiköhän siihen kannustetaan että omistusasuja myisi asuntonsa sijoittajalle? Kalliimmaksi hänelle asuminen tulee mutta niin tulee valtiollekin kun pitää maksaa isompaa asumistukea.
Se on huono argumentti että omistusasujalle ei saisi maksaa asumistukea omaan vastikkeeseen, kun se ei voi olla muiden tehtävä maksaa hänen vastikettaan.
Miksi se on huono? Koska ei se omistusasuja jätä sen jälkeen asumatta missään. Hän muuttaa 98% tapauksista sen jälkeen vuokralle, ja saa todennäköisesti ISOMPAA asumistukea valtiolta sen jälkeen, vaikka joutuukin maksamaan asumisestaan enemmän. Ja lisäksi valtio antaa avokätisesti rahaa sen asuntosijoittajan bisneksiin verovähennysten avulla, joka hänen talonsa ostaa.
Minä laitoin hakemuksen sisään. Ehdin vuoden nostaa asuntolainaa. Laskurin mukaan me saadaan 100e/ kk. Säästöön vaan ja sit perheelle joku kiva lomamatka. Nyt ehtii vuoden loppuun saamaan. Harmitti kun en tajunnut aiemmin, hyvä että nyt on uutisoitu tästä niin kaikki osaa hakea.
Vierailija kirjoitti:
Minä laitoin hakemuksen sisään. Ehdin vuoden nostaa asuntolainaa. Laskurin mukaan me saadaan 100e/ kk. Säästöön vaan ja sit perheelle joku kiva lomamatka. Nyt ehtii vuoden loppuun saamaan. Harmitti kun en tajunnut aiemmin, hyvä että nyt on uutisoitu tästä niin kaikki osaa hakea.
*Asumistukea siis*