Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Loppuuko asumistuki kokonaan omistusasuntoon?

Vierailija
18.01.2024 |

Olemme siis saaneet asumistukea 870e, koska vastike ja rahoitusvastike asunnossamme on 1016e. Olen yrittänyt etsiä tietoa siitä, loppuuko asumistuki kokonaan vai saako sitä edelleen vastikkeeseen?

Kommentit (81)

Vierailija
41/81 |
18.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Järjetöntä maksaa asumistukea omistusasuntoihin!

Ennen näitä lakiuudistuksia siinä oli järkeä. Jos omasta asunnosta olisi muuttanut pois vuokralle olisi Kela maksanut asumistukea satoja euroja enemmän joka kuukausi. Minä saan 160€ tukea ja vielä viime vuoden puolella jos olisin asunnon myynyt ja muuttanut vuokra-asuntoon vaikka 500€/ kk vuokralle olisin saanut tukea ehkä noin 300€/kk ja asunnosta saatu raha olisi voinut tuottaa kivaa korkotuloa tilillä. Kulut tuplasti enemmän veronmaksajille.

Asuntosijoittajathan nyt maksattavat osan vuokralaisensa vuokrasta veronmaksajilla. Onko se sitten jotenkin hyväksyttävämpää? Ilmeisesti on. Näyttää olevan synti saada tukea omaan kotiin mutta ihan ok saada sitä omaan asuntoon jossa asuu joku muu vuokralla.

Koska vuokratuki on suora tulonsiirto asuntosijoittajille, on tuen osuus suoraan se kupla korkeissa vuokrissa. Asuntosijoittajat ovat yhteiskunnan loisia.

Miten niin? Maksetaan yhtiövastikkeet ja verot myös, kuten pitääkin tuloista. Sinä et maksa, koska saat rahat kelalta.

Vierailija
42/81 |
18.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vuokralla asujalta kysellään asumistukea hakiessa onko omaisuutta, on aika luonnotonta että haet tukea maksaaksesi asuntosi. Kun ostat asunnon, on se itse maksettava.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/81 |
18.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valtaosa omistusasuntoon asumistukea saavista on eläkeläisiä ja he saavat asumistukea myös ensi vuonna. Vain yleinen asumistuki muuttuu ja eläkeläisiä se ei koske. 

Vierailija
44/81 |
18.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos vuokralla asujalta kysellään asumistukea hakiessa onko omaisuutta, on aika luonnotonta että haet tukea maksaaksesi asuntosi. Kun ostat asunnon, on se itse maksettava.

Mitä jos asunto on firman nimissä ja itse maksan omalle firmalleni vuokraa. 

Vierailija
45/81 |
18.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Loppuu, miksi sitä pitäisi edes saada?

Vierailija
46/81 |
18.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rahoitusvastikkeeseen en ole saanut asumistukea omistusasunnossa, mutta hoitovastikkeeseen kyllä. Se oli huomattavasti pienempi summa, kuin jos olisin asunut vuokra-asunnossa ja saanut siihen asumistukea, ehkä noin neljäsosa. Joten en käsitä miksi esim. 150 euron tuki on pahempi kuin 600 euron tuki. Ei laskupää riitä tuohon yhtälöön. Ja sain tukea noin puoli vuotta, joten olisi ollut suurta typeryyttä myydä asunto.

Vierailija
47/81 |
18.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rahoitusvastikkeeseen en ole saanut asumistukea omistusasunnossa, mutta hoitovastikkeeseen kyllä. Se oli huomattavasti pienempi summa, kuin jos olisin asunut vuokra-asunnossa ja saanut siihen asumistukea, ehkä noin neljäsosa. Joten en käsitä miksi esim. 150 euron tuki on pahempi kuin 600 euron tuki. Ei laskupää riitä tuohon yhtälöön. Ja sain tukea noin puoli vuotta, joten olisi ollut suurta typeryyttä myydä asunto.

Suomitollo maksaa mielummin paljon enemmän verojakin kunhan tietää ettei vain tukea saava kerrytä omaisuutta. Omaisuutta mikä todellisuudessa on monesti aika arvotonta mutta niin ihanan kadehdittavaa. Jossakin Kotkassa tai Kemissä vaikka tämä velkainen omistusasunto kun saattaa olla vain negatiivista omaisuutta. 

Vierailija
48/81 |
18.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millä me sitten lyhennetään asuntolainaa🙄

-ap

Miksi yhteiskunnan pitäisi kustantaa yhtään kenenkään asunto-omaisuutta 

Voisitko tähän asiaan vastata. Miten olet aikoinaan edes saanut lainaa pankista 

Miksi yhteiskunnan pitäisi maksaa yhtään mitään? Kelan lääkekorvaukset pois. Maksakoot sairastelija kokonaan lääkkeensä. Lapsilisät pois. Jos tekee lapsia, maksakoot kulunsa ihan itse. Eläkkeet pois. Työssäkäyvät voivat säästää joka tilistä vaikka toiselle tilille säästöön.

Säästätkö sinä nyt parhaillaan sille toiselle tilille eläkettäsi varten?

Vierailija
49/81 |
18.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millä me sitten lyhennetään asuntolainaa🙄

-ap

Miksi yhteiskunnan pitäisi kustantaa yhtään kenenkään asunto-omaisuutta 

Voisitko tähän asiaan vastata. Miten olet aikoinaan edes saanut lainaa pankista 

Miksi yhteiskunnan pitäisi maksaa yhtään mitään? Kelan lääkekorvaukset pois. Maksakoot sairastelija kokonaan lääkkeensä. Lapsilisät pois. Jos tekee lapsia, maksakoot kulunsa ihan itse. Eläkkeet pois. Työssäkäyvät voivat säästää joka tilistä vaikka toiselle tilille säästöön.

Säästätkö sinä nyt parhaillaan sille toiselle tilille eläkettäsi varten?

Jokainen toivottavasti säästää tai sijoittaa eläkepäiviään varten jos vain suinkin mahdollista. Tulevat eläkkeet ovat pieniä palkkaan nähden ja ei todellakaan kannata jäädä pelkän eläkkeen varaan. Muutoin en ol tuon provoilevan kanssa samaa mieltä.

- eri

Vierailija
50/81 |
18.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäsi poistua myös eläkeläisiltä, asuvat liian isoissa asunnoissa koska tavaraa eli romua on paikat täynnä. Tiedän koska olen 3 asuntoa tyhjentänyt.

Vierailija
51/81 |
18.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Romaniperheet taitaa kaikki olla eläkeläisiä?

Vierailija
52/81 |
18.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun äiti ei ole koskaan saanut asumistukea omistusasunnon rahoitusvastikkeisiin (tosin taloyhtiön ottamia lainoja). Täydentävää ja ehkäisevää toimeentulotukea voi saada rahoitusvastikkeisiin, mutta sitä arvioidaan jokaisen kohdalla erikseen. Äiti sai nyt päätöksen asumistuesta vuodenloppuun, vaikka on omistusasunto, mutta sitten loppuu tuen saaminen.

Vierailija
53/81 |
18.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kyllä saanut asumistukea rahoitusvastikkeeseen kun yhtiömme teki kattoremontin ja joutui ottamaan lainaa.

Vierailija
55/81 |
18.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rahoitusvastikkeeseen on saanut täyden asumistuen ja sehän kerryttää varallisuutta. 

Eikä kerrytä. Vanhoissa taloissa sillä maksetaan pelkkiä remontteja. Ja niitähän tulee vähän väliä.

Vierailija
56/81 |
18.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi veronmaksajien pitäisi lyhentää teidän lainaa ja kartuttaa varallisuuttanne?

Näinhän ne yksityiset sijoittajat tienaavat, joku vuokralle ja yhteiskunta maksaa.

Seuratkaa, kuinka paljon Arto Satosella on vuokrattavia omistusasuntoja muutaman vuoden päästä kun pääsee pakkomyytäviä halpana aikana ostamaan. https://yle.fi/a/74-20040042

On kummallista, että kukaan ei nosta asiaa esiin mediassa.  

Vierailija
57/81 |
18.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omistusasuntoon ei asumistukea saa 1.1.2025 alkaen. Nyt on hyvää aikaa etsiä uusi vuokrakoti tai työpaikka. 

pskapuhetta, kyllä hoitvastikkeet maksavat, turha kateellisten on siellä yhtään ulista. Ihan sama millä nimellä se tuki on, kaikille kuuluu jäädä rahaa elämiseen.

Vierailija
58/81 |
18.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jep, nimellinen kauppasumma jollekin ja asunto pois omilta nimiltä. Sitten vuokrasopimus k.o henkilön kanssa... That's It... 

Me vaihdetaan myös vaan järjestelyä, eli vaihdetaan perheen sisällä asumisjärjestelyjä, asumistuen määrä tulee nousemaan tällä tavalla, kun omistaa useamman asunnon.

Vierailija
59/81 |
18.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä jos asunto on firman nimissä ja itse maksan omalle firmalleni vuokraa. 

Eiköhän se onnistu. Vuokrasopimuksessa ei kuitenkaan näy firman omistajan nimi, eli tuskinpa Kela mitään kyselee.

Vierailija
60/81 |
18.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen onneksi ehtinyt saada maksettua asumistuen avulla omistusasuntoni rahoitusvastikevelan kokonaan. Kiitos tack.