Onko kellaan lapsellanne kaveria, jolla vanhat vanhemmat? Esim. isa tai aiti 50 v. kun lapsi aloittaa koulun? Kiustataanko heita sen vuoksi?
Kommentit (55)
ja täällä on akateemisesti koulutettujen keskuudessa yleistä, että lapset tehdään 40 + - vuotiaina, miehet usein lähempänä 50- vuotiaita. Eli täällä ei ketään kiusata, kun monella on noin. Täytyy sanoa, että 40-45- vuotias vauvan tai taaperon kanssa on ihan jees, mutta monella tapahtuu yllättävä " vanheneminen" tossa 50 vuoden jälkeen ja näitten 7-8- vuotiaiden yli 50- vuotiaat vanhemmat vaikuttaa jotenkin siltä kuin olisivat " väärässä tilanteessa" . Lapsille se varmaan on ok, kun lapsethan ei osaa muuta kuvitellakaan.
Vierailija:
ja täällä on akateemisesti koulutettujen keskuudessa yleistä, että lapset tehdään 40 + - vuotiaina, miehet usein lähempänä 50- vuotiaita. Eli täällä ei ketään kiusata, kun monella on noin. Täytyy sanoa, että 40-45- vuotias vauvan tai taaperon kanssa on ihan jees, mutta monella tapahtuu yllättävä " vanheneminen" tossa 50 vuoden jälkeen ja näitten 7-8- vuotiaiden yli 50- vuotiaat vanhemmat vaikuttaa jotenkin siltä kuin olisivat " väärässä tilanteessa" . Lapsille se varmaan on ok, kun lapsethan ei osaa muuta kuvitellakaan.
Kun oli ekalla kaverini isä oli jo eläkkeellä. Ei kaveriani kiusattu, mutta ihmetteleviä katseita sai luokkakavereilta, kun kertoi isän ammatiksi "eläkeläinen". Myöhemmin kaveri kyllä vähän kärsi isästään, joka ei ollut ihan tässä päivässä eikä esim. antanut 12-vuotiaan tyttärensä laittaa edes kynsilakkaa koulun discoon.
Kun aloitin koulun 1971, minä olin ainoa jonka äiti oli neljäkymppinen ja muilla n. kolmekymppisiä, vähän päälle tai alle. Minua kiusattiin tuosta.
Minun isäni ei olisi vakaumuksensa takia antanut osallistua edes koulun jytäjumppaan, mikä oli siihen aikaan suosittua, aerobicin edeltäjä. Väärensin nimen liikuntaohjelmaan itse, sillä rakastin tanssimista. Discoihin piti karata, menin kaverin luo yöksi. Jostain syystä, vaikka minua kiusattiin paljon, tästä ei kukaan minua käräyttänyt.
Minua ei kiusattu, mutta ihmeteltiin kovasti. Lisäksi se että olin oikeasti yhden samassa koulussa olleen pojan täti oli asia jota ei uskottu. Ihan oikeasti meitä väkisin kutsuttiin serkuksiksi, vaikka kuinka yritti muuta väittää.
Olin 48 kun lapsi meni kouluun, lapsen isä oli 63, koskaan ei ole kiusattu. Lapsi menee nyt kolmannelle ja vanhempien joukossa on sekä nuoria että vanhoja, lapsen isää kyllä luullaan jatkuvasti vaariksi mutta who cares.
Ap, kerro, mistä kumpuaa tämä luova innovatiivisuus, josta syntyy tällainen ajatus ja vielä ahkeruus tuoda se meidän kaikkien tietoomme!
Jaa, ei oo kiusattu, omat vanhempani olivat kumpikin yli 50v, kun nuorin veljeni meni kouluun. Veljen tyttö aloitti eskarin ja eskariope sano, ettei oo ikinä ennen opettanu kenenkään entisen oppilaansa sisarusten lapsia :)
Tunnetteko ketään lasta jonka isän toinen nimi olisi Jorma ja että lasta kiusattaisiin sen vuoksi? Voisitteko kiusata mun kanssa?
Niin, lohdutuksen sana huolestuneille: minä 26v. toimin viime lukuvuoden ekaluokan opena ja eräs ihana oppilaani totesi iästä keskustellessamme, että juu, sinä ope olet sit eläkeläinen kun hän on itse aikuinen. Hän vielä osasi kertoa, että kymmenisen vuotta hänen aikuisuuteensa on ja minunkin ikäni hän tiesi.:) Että kaikki yli mopokortti-ikäiset taitavat tosiaan olla vanhoja monien lasten mielestä.
Heh, tuli mieleeni kun olin kerran ylioppilaskeväänäni sijaistamassa paikallisella ala-asteella. Opetin muistaakseni kolmosluokkalaisia, kun eräs oppilas kysyi "ope, ope, ootko opettanut mun isoveljeä". Kysyin isoveljen nimeä ja selvisi, että tämä kyseinen isoveli oli minua 4 vuotta vanhempi saman kylän poika:D Eli, ei en ole opettanut häntä. Näytin ihan normaalilta 19-kesäiseltä, eli en miltään ikälopulta (jos joku niin luulee).
Eli lapset tosiaan tulkitsee noita ihmisten ikiä vähän miten sattuu:D
Lapset eivät osaa kiusata ketään kyllä tämän vanhempien iän perusteella, ellei tätä asiaa kotoa käsin syötetä.
20-kymppinen on jo vanha ekaluokkalaisen mielestä. Aikuinen ja samalla tavalla aikuisia ovat 30, 40 tai 60-vuotiaat.
Vanhempien ulkonäkö voi olla naureskelun aihe, siis jos vanhemmat esim. hyvin lihavia ja työelämästä ja yleensäkin elämästä syrjäytyneitä. Tällaisiin seikkoihin lapset yllättäen osaavat tarttua.
Mun miehen isä on Jorma, ei ole kiusattu, tuskin Ollilan lapsiakaan. Joskus kyllä leukailen miehelleni että oletko nähnyt isäsi jorman.
[quote author="Vierailija" time="05.07.2013 klo 16:57"]
Tunnetteko ketään lasta jonka isän toinen nimi olisi Jorma ja että lasta kiusattaisiin sen vuoksi? Voisitteko kiusata mun kanssa?
[/quote]
Mun äiti oli 35v ja isä 46v kun synnyin 70-luvulla. Ei kiusattu ikinä vanhempien iästä. Ja sain onnekseni isäni pitää edes 33-vuotiaaksi ennenkuin kuoli.
No mä olin 46v.kun lapsi aloitti koulun. Olen vanhempi kuin muut ja vielä lihava. Olen kuitenkin lapsellinen ja huumorintajuinen. Ei ole kiusattu vaan yksi lapsi kertoi kotonansa, että x vasta kiva äiti onkin. Olen leppoinen kanaemo.
No mä olin 46v.kun lapsi aloitti koulun. Olen vanhempi kuin muut ja vielä lihava. Olen kuitenkin lapsellinen ja huumorintajuinen. Ei ole kiusattu vaan yksi lapsi kertoi kotonansa, että x vasta kiva äiti onkin. Olen leppoinen kanaemo.
Eivät lapset erota 30- ja 60-vuotiasta toisistaan. Vanhoja molemmat!
Ei kyl alakouluiässä musta kukaan lapsi ole kiinnostunut siitä kuinka vanha toisen vanhempi on, lasten silmissä kun tahtoo teinitkin näyttää aikuisilta.
Serkkuni ovat 10v ja 7v ja heidän äitinsä täytti juuri 50v, enpä ole kuullu et lapsille ois koskaan asiasta tullu mitää kukaa sanomaan. Ja äiti on paljon paremmassa kunnossa ku moni muu ikäsensä.
vanhemmista (ei siis mitään kravaatti ja slipoverityyliä)