Taloyhtiö määrännyt maksimilämmöksi liian kylmän
Rivariyhtiössämme on tehty termostaattiremppa pari kuukautta sitten. Tavoitelämpötilaksi on asetettu +21 astetta. Todellisuudessa asunnoissa lämpöä on 19-21 astetta, vaikka patterit olisivat täysillä. Kaikkien muiden paitsi hallituksen mielestä tämä on liian kylmä. Moni tekee etätöitä kotona ja yhdessä taloudessa on pikkuinen vauvakin. Mitä tässä voi omistusasujana tehdä muuta kuin muuttaa pois, jos kylmään ei sopeudu?
Itse olen tottunut 22-23 asteeseen. Nyt on jatkuvasti nenä tukossa, limakalvot kuivat ja silmät kipeät. Sairastan reumasairautta, joka ei myöskään tykkää kylmästä. Kotona päällä villapaidat, kahdet housut ja kahdet sukat. Sänkyyn menen lämpimän kauratyynyn kanssa.
Kommentit (187)
Kannattaa perustaa osakeyhtiö tuntemattomien kanssa se on sitä parasta turvaa tulevaisuudelle
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
89 lisää vielä, että hallituksen päätökset voi tuntua mielivaltaisilta, jos itse ei pyri niihin edes vaikuttamaan. Jos kokouksiin ei tule kuin hallitus (jossa äänestetään yhteisistä asioista) niin silloin käytännössä hallitus päättää, kun ketään muuta ei kiinnosta.
Ap vastaa vielä että kaikki tästä lämpötilaongelmasta kärsivät osakkaat ovat olleet yhtiökokouksissa. Missään niistä ei ole käsitelty lämpötila-asiaa, vaan päätetty lukema tuli pyytämättä ja yllättäen kuin Jäätteenmäelle aikanaan.
Eli oletteko olleet yhteydessä isännöitsijään? Oletteko tehneet hyvissä ajoin kirjallisesti vaatimuksen/pyynnön yhtiökokouksessa käytäväsä lämpötila-asiasta? Vai oletteko hätyytelleet vain hallitusta ns. epävirallisesti ja ottaneet asian puheeksi vasta kokouks
Taloyhtiöllä on aktiivinen whatsapp-ryhmä, jossa keskustellaan asioista. Hallitus seuraa sitä kyllä tarkasti, eli mielipiteemme eivät tule yllätyksenä. Hallituksen mielestä nyt pitää seurata tilannetta ja katsoa, mihin lämpötilat asettuvat, kun kovat pakkaset päättyvät (jos päättyvät). Jos ei muutosta tule, keskustelu jatkukoon. Aivan varmasti tästä asiasta keskustellaan viimeistään seuraavassa yhtiökokouksessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
89 lisää vielä, että hallituksen päätökset voi tuntua mielivaltaisilta, jos itse ei pyri niihin edes vaikuttamaan. Jos kokouksiin ei tule kuin hallitus (jossa äänestetään yhteisistä asioista) niin silloin käytännössä hallitus päättää, kun ketään muuta ei kiinnosta.
Ap vastaa vielä että kaikki tästä lämpötilaongelmasta kärsivät osakkaat ovat olleet yhtiökokouksissa. Missään niistä ei ole käsitelty lämpötila-asiaa, vaan päätetty lukema tuli pyytämättä ja yllättäen kuin Jäätteenmäelle aikanaan.
Eli oletteko olleet yhteydessä isännöitsijään? Oletteko tehneet hyvissä ajoin kirjallisesti vaatimuksen/pyynnön yhtiökokouksessa käytäväsä lämpötila-asiasta? Vai oletteko hätyytelleet vain hallitusta ns. epäv
Ei näin. Eli yhteys sinne isännöitsijään ja jos haluatte sen lämpötila-asian asialistalle yhtiökokoukseen niin siitä pitää ilmoittaa kirjallisesti hyvissä ajoin. Ja sinänsä hallitus on oikeassa tuossa, että lämpötiloja pitää seurata. En tiedä missä asutte, mutta täällä kovat pakkaset ja vanha asunto, joten ei se sisälämpötila vaan nouse kovin korkealle, koska ei varmasti ole enää parhaat eristyksetkään. Ja tuohon ryhmään vielä niin teillähän hallitus toimii ilmeisesti harvinaisen hyvin. Itse en tosiaankaan suostuisi hallituksen jäsenenä mihinkään yhteiseen ryhmään, jossa jokainen voisi valittaa milloin mistäkin. Virallisia teitä nämä pitää hoitaa. Ja jos teille on vasta vaihdettu termostaatit niin kai niiden myyjilläkin joku vastuu on.
Monen mielestä 21 on hyvä ja sopiva. Tästäkin keskustelusta luin että on hyvä lämpötila ja matalampikin on hyvä että vaan villasukat, tossut ja useampi lämpökerrasto tai muu kerrospukeutuminen. Itse en halua kotona pukeutua paksuihin vaatekertoksiin. Mulle 21 on liian kylmä ja varsinkin jos vähänkään vetää niin on jo tosi kylmä. Just oli tunti sitten reilu 21 ja pistin puita takkaan ja nyt on melki 24. Takassa palaa vikat puut eli vähän vielä lämpö nousee. Tarkenee ilman sukkia ja ohuissa leggareissa ja ohuessa puserossa. Yläkerrassa on ylimääräinen patteri kun takka ei lämmitä yläkertaa. Meillä ei ole seinillä pattereita. Maalämpö on ja lattialämmitys.
Jos olisin ap niin ostaisin lisäpattereita kuten olen tehnytkin. En tykkää palella kotona ja sen takia pukeutua kuin ulos lähtisi ja viltin alla kököttää.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa sellainenkin asia pitää mielessä, että jatkuvasti liian alhainen lämpötila on riski myös rakenteille, homevaurioista lähtien.
Niissä yhtiökokouksissa kannattaa käydä. Tuntuu vaan että nykyään kokoukset ei ketään kiinnosta. Ja hyvissä ajoin ennen yhtiökokousta laittaa isännöitsijälle viestiä epäkohdista, niin ne saadaan asialistalle ja muillekin asukkaille tiedoksi. Varsinkin jos se on joku tärkeä äänestystä vaativa seikka. Kun olen itse hallituksessa vuosia ollut, niin on hyvin tyypillistä, että vasta itse yhtiökokouksessa joku osakas saattaa avata suunsa, että on ollut jonkun asian suhteen ongelmia jo pitkän aikaa. Kun tämä asia tulee tietoon vasta kokouksessa, eikä juuri ketään ole paikalla, niin ei siinä oikein voi mitään päätöksiäkään heti tehdä.
Myös osakkailla on vastuu, jos havaitsee epäkohdan. Hallituksen jäsenet eivät ole ajatustenlukijoita, kaikkitietäviä tai muita asukkaita vahtivia
Joo, mutta +21 on kaukana siitä
Ilmeisesti teillä vetää? 21 on parhaimmillaan ihan hyvä sisälämpötila, mutta jos tila on vetoinen, niin silloin ei ole riittävä. Kenenkään ei tarvitse palella kotonaan.
Meillä on myös todella viileä osassa huoneista. Esim. työhuoneessani, joten sormet jääkalikoina teen töitä. Onneksi makuuhuoneiden kerroksessa on lattialämmitys pattereiden lisäksi, niin siellä on oikeasti lämmin. Vastoin yleistä käsitystä meidän perheessä kaikki nukkuu paremmin lämpimässä. Itselläni on vielä untuvapeitto lisänä. Optimilämpötila on 22-24 enkä silloinkaan ole missään sortseissa ja t-paidassa vaan pitkissä housuissa ja paidassa villasukat jalassa.
Ymmärrän ap:ta. Meillä sentään kylmyyttä pääsee pakoon toiseen kerrokseen.
Hitsi, että vihaan näitä, jotka julistaa, että KYLMÅSSÄ ON PARAS NUKKUA! Kun kaikille ei oikeasti ole näin. Itse nukun lähes kesät talvet pitkissä housuissa ja paksussa hupparissa untuvapeiton alla, sillä palelen ihan hirveästi nukkuessani. Vain kovimmilla helteillä vaihdan kevyempää vaatetta nukkumiseen, mutta silloinkaan en untuvapeitosta luovu.
Vierailija kirjoitti:
Hitsi, että vihaan näitä, jotka julistaa, että KYLMÅSSÄ ON PARAS NUKKUA! Kun kaikille ei oikeasti ole näin. Itse nukun lähes kesät talvet pitkissä housuissa ja paksussa hupparissa untuvapeiton alla, sillä palelen ihan hirveästi nukkuessani. Vain kovimmilla helteillä vaihdan kevyempää vaatetta nukkumiseen, mutta silloinkaan en untuvapeitosta luovu.
Menisin lääkäriin tai muuta tropiikkiin
Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:
Mä asun isossa rivitaloyhtiössä, mutta tässä on asuntokohtaiset energiamittarit. Mittaavat siis sekä lämpimän veden käyttöä että lämmitystä. Hyvä systeemi, koska jokainen maksaa sitten kulutuksensa mukaan. Mä tykkään 20-21 lämpötilasta. Mun siskoni asuu samassa taloyhtiössä ja sillä on 23-24 astetta ja myös mun vanhemmat asuvat tässä samassa taloyhtiössä ja heillä on 25-26 astetta. Eli jokainen voi itse säätää asuntonsa lämpötilan haluamaansa tasoon.
Tietenkin jos teillä asunnon lämpötila ei ole se, mikä hallituksen mukaan pitäisi olla, ilmoita asiasta huoltoyhtiöön. Mutta noin muuten on olemassa monenlaisia lisälämmittimiä. Mulla on muutama Clas Ohlsonilta hankittu koristetakka. Lämmittää yhden huoneen aika mukavasti. Napsautan olohuoneessa tollasen päälle noin tuntia aiemmin ennenkuin vanhempani tulevat käymään, niin ei äitikään palele meillä, vaikka kotonaan on tottunut hellelukemiin.
htt
Teillä mahtaa olla sähkölämmitys ja joka huoneistolla myös oma lämminvesivaraaja. Silloin energian käyttö menee omaan sähkömittariin. Vai voiko tämä olla mahdollista jollain muullakin tavalla? Alkoi kiinnostaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Menisin lääkäriin tai muuta tropiikkiin
Ei ole tarvetta, mutta ärsyttää viileässä nukkumisen julistaminen ainoana oikeana totuutena. Tiedän että en ole ainoa nukkuessa helposti paleleva.
Huvittaa suomalaiset, vai että "mukavuuslämpöä" jos sisätiloissa voi olla vaikka t-paidalla hui. Maakuopista on ryömitty ulos aikoja sitten eikä enää eletä keskiajalla. Normaaliasunnoissa pitäisi pystyä olemaan sisällä ilman päällysvaatteita. Monella tuntuu olevan kehon termostaatti rikki kun joku +19c tuntuu kuumalle. Hirveän vaikeaa ymmärtää että monet eivät siedä kylmää asunnossa mitä esim +20c VETOISASSA kämpässä on.
Vierailija kirjoitti:
Huvittaa suomalaiset, vai että "mukavuuslämpöä" jos sisätiloissa voi olla vaikka t-paidalla hui. Maakuopista on ryömitty ulos aikoja sitten eikä enää eletä keskiajalla. Normaaliasunnoissa pitäisi pystyä olemaan sisällä ilman päällysvaatteita. Monella tuntuu olevan kehon termostaatti rikki kun joku +19c tuntuu kuumalle. Hirveän vaikeaa ymmärtää että monet eivät siedä kylmää asunnossa mitä esim +20c VETOISASSA kämpässä on.
Monet eivät selkeästi myöskään ymmärrä miten rankkaa on oikeasti palella koko ajan. Se on sekä keholle että mielelle rankkaa, kun ei ole fyysisesti hyvä olla.
Kaikki tuntemani palelevat ihmiset (minä mukaan lukien) on hoikkia/laihoja ihmisiä. Viileissä asunnoissa pikkareissa ja paidassa hengailevat taas tuhdimpia. Olen itsekin ollut yhden talven normaalipainon ylärajoilla, jolloin en palellut yhtään niin paljon. Kun laihdutin takasin normaaliin hoikkaan kuntoon, niin palelen taas. Mutta palelu on kyllä pienempi paha kuin lihavuuden mukanaan tuomat terveysongelmat ja -riskit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monet eivät selkeästi myöskään ymmärrä miten rankkaa on oikeasti palella koko ajan. Se on sekä keholle että mielelle rankkaa, kun ei ole fyysisesti hyvä olla.
Kaikki tuntemani palelevat ihmiset (minä mukaan lukien) on hoikkia/laihoja ihmisiä. Viileissä asunnoissa pikkareissa ja paidassa hengailevat taas tuhdimpia. Olen itsekin ollut yhden talven normaalipainon ylärajoilla, jolloin en palellut yhtään niin paljon. Kun laihdutin taka
No tämä. Hoikkana ihmisenä on ihan oikeasti saakelin kylmä jo 21 asteessa. Tästä on tehty lukuisia tutkimuksia, että ihan pelkkä sukupuoli vaikuttaa niin, että naiset tarvitsisivat pari astetta lämpimämmän ympäristön kuin miehet. Esim. toimistorakennuksissa tämä ongelma on ihan sietämätön, saa pukea villasukkaa ja jättineuletta ja kaulahuivia kesälläkin ja silti jäätyy näpit ja nenänpää, samalla kun ne valtavan isot sedät kulkee t-paidassa ja käy säätämässä lämpöä pienemmälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki tuntemani palelevat ihmiset (minä mukaan lukien) on hoikkia/laihoja ihmisiä. Viileissä asunnoissa pikkareissa ja paidassa hengailevat taas tuhdimpia. Olen itsekin ollut yhden talven normaalipainon ylärajoilla, jolloin en palellut yhtään niin paljon. Kun laihdutin taka
No minä olen ylipainoinen ja ei minua läskit yhtään sen enempää lämmitä. Ihan samalla tavalla palelin 25kg hoikempanakin kuin nytkin, asun samassa asunnossakin. Englannissa käyn säännöllisesti ja yritän välttää kylmiä aikoja, koska tulen aina sairaaksi niissä 12C asteisissa kämpissä, vaikka ilmeisesti talikerroksen pitäisi lämmittää.
Ihan vinkkinä että villapaitaa päälle niin ei ole enää kylmä, ei sitä t-paidalla tartte talvipakkasillakin selvitä.
Vierailija kirjoitti:
Ihan vinkkinä että villapaitaa päälle niin ei ole enää kylmä, ei sitä t-paidalla tartte talvipakkasillakin selvitä.
No mitäs jos on kylmä se villapaitakin päällä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki tuntemani palelevat ihmiset (minä mukaan lukien) on hoikkia/laihoja ihmisiä. Viileissä asunnoissa pikkareissa ja paidassa hengailevat taas tuhdimpia. Olen itsekin ollut yhden talven normaalipainon ylärajoilla, jolloin
No minä olen ylipainoinen ja ei minua läskit yhtään sen enempää lämmitä. Ihan samalla tavalla palelin 25kg hoikempanakin kuin nytkin, asun samassa asunnossakin. Englannissa käyn säännöllisesti ja yritän välttää kylmiä aikoja, koska tulen aina sairaaksi niissä 12C asteisissa kämpissä, vaikka ilmeisesti talikerroksen pitäisi lämmittää.
Joo, teitäkin poikkeuksia on. Mutta pääsääntöisesti ylipainoiset palelee vähemmän. Samalla tavalla on myös hoikkia poikkeuksia, jotka eivät palele.
Vain Suomessa: kun ulkona on kylmä, on sisälläkin oltava kylmä.
Tätä kannatan. (mm. viesti nro 89) Eli ehdottomasti toimeen valituksen ja vastuun siirron sijaan. Isännöitsijänkin voi vaihtaa, jos homma ei toimi.