Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ladut täyttäneet taas kaikki Helsingin luontoalueet

Vierailija
17.01.2024 |

Ihmettelen Helsingin kaupungin talviliikunnan politiikkaa. Joka vuosi toistuu sama kaava ja jokainen Helsingin luontoalue muutetaan hiihtokeskukseksi. Muilla liikkujilla kuten juoksijoilla, kävelijöillä, pyöräilijöillä ja luontoretkeilijöillä ei ole asiaa esim. Keskuspuistoon, Paloheinään, Taliin, Kivikkoon eikä Herttoniemi/Vanhankaupunginlahden ulkoilualueiden väylille. Jäljelle jää avohangessa kulku itsetampatuilla poluilla, sillä Helsingin kaupunki ei myöskään talvihuolla polkuja muille kuin hiihtäjille. Miksi kaupungilla on tällainen linja, jossa kaikki muut ulkoilijat jätetään talviliikunnassa ulkopuolelle? Eikö suomalaisia pitäisi nimenomaan kannustaa liikkumaan ja ulkoilemaan enemmän?

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
17.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asumme Helsingissä. Kyllä täällä on talvilenkkeilyyn sopiva kuntolenkki. Saa pyöråillä ja mennä jalkaisin. Ainakin meillä päin.

Vierailija
2/22 |
17.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene töihin ja osta palkkarahoilla sukset ja mene hiihtämään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
17.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin ylläpitäjän näkökulmasta: Tee mitä tahansa niin aina valitetaan. Pitäisi lopettaa kaikki ylläpito ja antaa ihmisten tehdä itse väylänsä ihan miten huvittaa. 

Vierailija
4/22 |
17.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Stadin hiihtokelit kestää niin vähän aikaa, että koeta nyt hetki pärjäillä siellä umpihangessa.

Vierailija
5/22 |
17.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen samaa mieltä, ja yleisin puolustelu on että hiiihtokausi kestää niin vähän aikaa. Kyllä se täällä etelässäkin on viime vuosina ollut lähes marras-huhtikuu, eli puolet vuodesta! Ei siis todellakaan mikään lyhyt kausi blokata koiranulkoiluttajien, työmatkalaisten ja muiden kävelijöiden vakioreitit.

Vierailija
6/22 |
17.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mene töihin ja osta palkkarahoilla sukset ja mene hiihtämään.

Mä voisin ostaa palkallani vaikka viidet sukset mutta kun ei tuo hiihto ole koskaan napannut yhtään. Meen mieluummin lenkille. Sitä ei taida laturaivoajaspandexpellet ymmärtää.

Vierailija
7/22 |
17.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nönnönnööö! Kävelijöille on aivan riittävästi kävelyteitä, mutta kun minäminä ja minun reittini Sä oot varmaan niitä ladulla kävelijöitä, toivottavasti saat sauvasta

Vierailija
8/22 |
17.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittaja on taas niitä kaupunkilaishihhuleita, jotka väittävät luontoalueen vallatuksi, kun siellä menee hiihtolatu. P-askahousu, joka ruikuttaa tyhjänpäiväisistä asioista.

Vierailija
9/22 |
17.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen samaa mieltä, ja yleisin puolustelu on että hiiihtokausi kestää niin vähän aikaa. Kyllä se täällä etelässäkin on viime vuosina ollut lähes marras-huhtikuu, eli puolet vuodesta! Ei siis todellakaan mikään lyhyt kausi blokata koiranulkoiluttajien, työmatkalaisten ja muiden kävelijöiden vakioreitit.

Mikäs oikeus sulla on vuoden ympäri varata kaikki kulkutiet omaan käyttöösi? Sinulla on aivan järjettömästi vaihtoehtoisia reittejä. Latupohjia, jotka varataan talviaikana vain hiihtoa varten, on murto-osa verrattuna muihin kulkuteihin. 

Vierailija
10/22 |
17.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No höpöhöpö, Stadissa on lenkkipolkuja pilvin pimein! Kaikille on kaikkea. 

Vierailija
11/22 |
17.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hiihto on vanhojen raivohullujen äijien laji. Toivottavasti loppuu koko typerä hiihtäminen kun saadaan boomerit hautaan.

Vierailija
12/22 |
17.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hiihto on vanhojen raivohullujen äijien laji. Toivottavasti loppuu koko typerä hiihtäminen kun saadaan boomerit hautaan.

Me elämme pidempään kuin te kännykkää räpläävät tissiposket.

Vierailija
13/22 |
17.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eipä kyllä stadissa ainakaan. Vasta tässä on reolu kuukausi latuja kunnolla ollut. Joulukuun alussa oli vain Paloheinän kilsan lenkki hiihtokunnossa, marraskuussa ei sitäkään - ensilumikin tuli vasta marraskuun puolivälin huitteilla, eikä sitä montaa settiä tullut. 

Edelllistalvi alko vielä myöhemmin, 21/22 tuli kunnolla lunta vasta tammikuun puolella, kuten myös 20/21. 19/20 taas ei ollut lunta ollenkaan koko talvena.

Huhtikuun hiihtokelitkin olleet aika vähissä. Joskus voi jäinen latupohja vielä olla jäljellä, pientareilla kukkii jo leskenlehdet.

Eli joo, puoli vuotta on kyllä ihan utopiaa. Kolmenkin kuukauden hiihtokausi on jo hyvä saavutus.

Vierailija
14/22 |
17.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Me elämme pidempään kuin te kännykkää räpläävät tissiposket.

Vaan eipä teidän elämässä näytä enää mitään iloa olevan. Muna ei enää toimi, niin pitää turhautuminen purkaa sivakoimalla samaa kahden kilometrin latua 6kk vuodessa aamusta iltaan. Ainoat ilonpilkahdukset elämässä saa siitä, kun voi huutaa, kiroilla ja huitoa sauvoilla lapsille ja muille hitaille.

Vierailija
15/22 |
17.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Stadin hiihtokelit kestää niin vähän aikaa, että koeta nyt hetki pärjäillä siellä umpihangessa.

Höpö-höpö. Ladut aukesivat joulukuun alussa ja usein ladut auki maaliskuun puoleen väliin Joissakin paikoissa vielä pidempään.

3-4 kk latujen väistelyä ja pidempiä poikkeusreittejä töihin ei ole lyhyt aika. Varsinkin kun se toistuu vuosittain. Toivoisin hieman järkeä latuverkoston suunnitteluun... Kuitenkaan hiihtolatuja ei vedetä niin, että pääsisi hiihtämällä töihin...

Vierailija
16/22 |
17.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niitä kivoja koiranulkoiluttajien vakioreittejä luonnossa/puistoissa ei edes olisi kesällä jos kaupunki ei niitä ylläpitäisi. Ylläpidettyihin reitteihin on helppo vetää ladut ja kävelijät ovat niitä jotka lainaavat/"valtaavat" ladunpohjia kesäisin, ei toisinpäin. 

Vierailija
17/22 |
17.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa mennä vaikka Paloheinään katsomaan miten iloista ja onnellista väkeä ja kaikista ikäluokista on laduilla kun lunta nyt vihdoinkin riittävästi. 

Itse en enää hiihdä lonkkavaivan vuoksi. Mutta koirallisena kuljen paljon luonnossa eikä todellakaan haittaa että hiihtäjillä on nyt latuja hieman enemmän kuin minulla lenkkipolkuja. Lenkkipolkuja on kuitenkin todella paljon!

T. Miisa ja pari labbista

Vierailija
18/22 |
17.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri siksi kävelen laduilla ja vien koirankin paskomaan sinne. Hiihtäjät luulee että kaikki tiet ja polut on heille. No ei ole. Minä kävelen ladulla jos niin haluan ja kukaan ei voi sille yhtikäs mitään.

Vierailija
19/22 |
17.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta kun kaikki ei tykkää hiihtämisestä. Eikö jonkun Helsingin luontoalueen voisi rauhoittaa kokonaan talviretkeilyä varten? Itse ihmettelen varsinkin Vanhankaupunginlahden laduttamista, joka on myös osittain luonnonsuojelualuetta.  Siellä liikkuu ympäri vuoden paljon retkeilijöitä, luonnon tarkkailijoita ja lintubongareita. 

Vierailija
20/22 |
18.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vois toimia jonkun alueen "rauhoittaminen" muille liikkujille. Itse polkujuoksen ja metsistä löytyy itseasiassa aika kivoja polkuverkostoja pääväylien ulkopuolelta talvellakin. Tänä talvena tosin lunta tullut jo niin paljon et melkein viikottain polut peittyy lumeen ja niitä joutuu "availla" uusiksi. Ja vaihteleva maasto ja kapeat polut ei välttämättä sovi kaikille..

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä yhdeksän