Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kannattaako kätilö-opiskelijaa ottaa mukaan synnytykseen?

Vierailija
16.01.2024 |

Ei koske itseä, mutta siskolla synnytyssuunnitelman teko ajankohtainen. Neuvolassa tuotu esiin kätilö-opiskelijan mahdollinen läsnäolo synnytyssalissa. Ei ole kuulemma pakko päästää heitä sinne, mutta toivottua kuitenkin.

Sisko vielä pohtii asiaa, mutta itseä ajatus kammoksuttaa ihan himona. Entä jos se opiskelija tekee jotain väärin? Vaikka pudottaa vauvan, tai antaa väärää lääkettä?? Kyllä ymmärrän että heidän pitää jotenkin oppia, mutta eikö sitä oppimista voisi tehdä nukkejen kanssa, tai sitten valikoida kokeneita synnyttäjiä, joiden kanssa riski on pienempi?

Onko kenelläkään kokemusta asiasta?

Kommentit (49)

Vierailija
1/49 |
16.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten muuten ajattelit että me saadaan tulevaisuuteen päteviä ammattilaisia, jos he eivät ikinä saa käytäntöä opetella?

Vierailija
2/49 |
16.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Usein opiskelijat ovat loppuvaiheessa ja ilman kätilön ohjausta eivät saa tehdä mitään itse. Lisäksi heillä on enemmän aikaa, joten henkistä tukea voi saada enemmän. Yhdellä kätilöllä voi olla kaksikin synnyttäjää ja kiire, joten ovat huoneessa vain pakollisen minimin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/49 |
16.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa! Minulla oli kuopuksen synnytyksessä mukana opiskelija, oli ihanaa kun hän jaksoi tsempata ja hänellä oli aikaa. 

Vierailija
4/49 |
16.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilman muuta kannattaa.  Opiskelija on se, jolla on aikaa juuri sinulle.

Vierailija
5/49 |
16.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lasta ei saa pudottamisen pelossa hoitaa muu kuin koulutettu kätilö, niin kuinka siskosikaan sitten uskaltaa lasta käsitellä?  Vai onko hänelläkin kätilön pätevyys? 

Vierailija
6/49 |
16.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisen synnytykseni hoiti kokonaan kätilöopiskelija ompeluja myöten (valvottuna). Ei valittamista.

Vierailija
7/49 |
16.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muiden synnytyksiin voivat puolestani osallistua. Itse halusin kaikki ylimääräiset pois. Minun valinta. 

Vierailija
8/49 |
16.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä, miten kokeneemman synnyttäjän kanssa nuo mainitsemasi riskit, kuten "vauvan pudottaminen" tai "väärin annosteltu lääke" olisivat sen pienemmät. No, kätilöhän ei edes taida mitään Panadolia kummempaa kenellekään annostella. Sinänsä kokeneempi synnyttäjä tietää kokemuksensa perusteella, että opiskelijasta ei ole mitään haittaa, kun taas ensisynnyttäjää ei vielä tiedä, mitä on luvassa. No, keskiverrossa synnytyksessä on ainakin se intensiivisin vaihe sellainen, ettei siinä paljoa edes ymmärrä, mitä ympärillä tapahtuu. Oman esikoiseni synnytys oli sen verran vauhdikasta touhua, että kosketus todellisuuteen hämärtyi jo varhaisessa vaiheessa, enkä edes aina huomannut, milloin lääkäri on huoneessa. 

Vierailija
9/49 |
16.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai kannattaa päästää opiskelija mukaan. Miten ne muuten oppii, elleivät saa olla mukana tositoimissa?? Minulla oli molemmissa synnytyksissäni opeskilija mukana ja olivat molemmat ihania ja tsemppaavia. Molemmilla kerroilla opiskelija hoiti episiotomian kiinni ompelemisen, kokeneen kätilön opastamana ja valvomana ja hienosti meni. Opiskelijan jokaista toimenpidettä valvoo kätilö, ei he mitään vääriä lääkkeitä tms pysty antamaan. Anna opiskelijalle mahdollisuus! Tai itse asiassa pysy erossa koko asiasta, kun tämä ei nähtävästi edes koske sinua, vaan siskoasi. Jessus, mitä ennakkoluuloja ihmisillä on!

Vierailija
10/49 |
16.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdin olla 2h sairaalassa, koko ajan synnytysalissa, klo 13-14.55 ennen kuin toinen lapsi syntyi. 

Viereisessä salissa oli joko remontti tai purkutyö menossa, joku porasi seinää koko ajan, kätilöiden vuoro vaihtui klo14 tällöin alkoi myös ovesta tulla jos jonkun näköistä väkeä, opiskelijaa, hemmetin kiukkuinen kätilö, muita vuoroon tulleita, kyselivät milloin mitäkin siis huoneessa olevilta ei minulta, lääkäri tuli puhkaisemaan kalvot, kätilö komensi opiskelijat ottamaan vaikka verenpaineen kun ei supista, kivut olivat h.tilliset mutta ei tässä enää voi mitään kipulääkettä antaa, opiskelijat säikkyvät kipujani ja kätilöä, heiltä loppui koulupäivä klo 15 ja kyselivät syntyykö ennen sitä, rukoilin ei leikata välilihaa, ei mahdu muuten, kauhea hässäkkä, odotin vain että kohta kaatuu seinä ja pölyinen raksamies toteaa, oho.

Opiskelijoista ei ollut haittaa eikä hyötyä eikä olisi ollut mistään synnytyssuunnitelmastakaan. 

Vierailija
11/49 |
16.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap ottaisi synnytykseen innolla kätilön, joka on harjoitellut synnytystä nukeilla ja on ekaa kertaa hoitamassa sen oikeassa tilanteessa. Valmistuneella ei olisi ohjaajaa mukana

Vierailija
12/49 |
16.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri kät-opiskelija oli se joka sai minut läpi vaikeasta synnytyksestä. Sairaalassa oltiin oltu jo kaksi päivää, viimeisenä iltana kivut kävivät aivan hirveiksi. Paikalla ramppasi vaikka ketä, eri hoitajia, lääkäreitä, anestesialääkäri, sairaalahuoltajaa yms. Ainoa joka pysyi koko yön samana oli yövuorossa ollut opiskelija. Mittasi arvoja, istui vierellä, rauhoitteli miestäni, vei ajatukset pois kivuista, piti meidät ajantasalla. Aamuyöstä toi myös esikoiseni maailmaan.

Silloin jo mietin, että jumankauta kuinka voi olla näin asialleen omistautunut 20v, josta oikeasti huokuu hoitajuus ja empatia. Toisessa synnytyksessä paikalla vain eläkkeen partaalla oleva käntty, jolla oli kaksi muutakin synnyttävää vuorossa, onneksi oli syöksysynnytys.

Ensiksi kävi hyvä tuuri, ottakaa ne opiskelijat mukaan.

Vierailija
13/49 |
16.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdottomasti ei mitään negatiivista kätilö opiskelijoista 2 mun 3 synnytyksestä on ollut opiskelija mukana tai tekemässä. 

Sen sijaan kun lääkäri opiskelijat 3kpl pyysivät lupaa harjoitella vauvanhoitoa ym mun vastasyntyneellä teki mieli 3 kohdalla pelastaa lapseni. Tämä nuori mies näytti tosissaan siltä ettei tiennyt mitä teki. Sairaanhoitaja/ kätilö oli siis koko ajan vieressä mutta silti äidin sydäntä ihan kylmäsi. En tietenkään keskeyttänyt koska ehkä hänkin seuraavalla kerralla osasi paremmin. 

Vierailija
14/49 |
16.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ekassa synnytyssairaalassani ei ollut opiskelijoita, mutta kahdessa myöhemmässä olen toivottanut tervetulleeksi ihan kaikki halukkaat opiskelijat. Miten he muuten ammattinsa oppisivat?

Homma kyllä sujui näillä kerroilla niin noepasti, ettei siitä varmaan ollut heille oppimismielessä suurtakaan iloa.

Ap:lle sanoisin, että nyt ei ole sinun päätös kyseessä, ei kannata sotkeutua.

Vierailija
15/49 |
16.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennenvanahaan  synnytettiin saunassa ja kuka milloinkin toimi  "kätilönä".

Vierailija
16/49 |
16.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastuu on aina ammattikätilöllä ja viime kädessä lääkärillä. Opiskelijat toimivat heidän ohjauksessaan, eivät ala mitään sooloilemaan.

Vierailija
17/49 |
16.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdottomasti opiskelija messiin! Mulle opiskelija oli tuki ja turva, kun kätilö häippäs jonnekin aina. Olin ensisynnyttäjänä ja autuaan tietämätön ku vauva syntyi 2kk etuajassa 

Vierailija
18/49 |
16.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä, miten kokeneemman synnyttäjän kanssa nuo mainitsemasi riskit, kuten "vauvan pudottaminen" tai "väärin annosteltu lääke" olisivat sen pienemmät. No, kätilöhän ei edes taida mitään Panadolia kummempaa kenellekään annostella. Sinänsä kokeneempi synnyttäjä tietää kokemuksensa perusteella, että opiskelijasta ei ole mitään haittaa, kun taas ensisynnyttäjää ei vielä tiedä, mitä on luvassa. No, keskiverrossa synnytyksessä on ainakin se intensiivisin vaihe sellainen, ettei siinä paljoa edes ymmärrä, mitä ympärillä tapahtuu. Oman esikoiseni synnytys oli sen verran vauhdikasta touhua, että kosketus todellisuuteen hämärtyi jo varhaisessa vaiheessa, enkä edes aina huomannut, milloin lääkäri on huoneessa. 

Lääkäri mukana ongelma tapauksissa.

Vierailija
19/49 |
16.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla vähän jänskätti kun synnytin esikoista ja kyselin kätilöltä kaikenlaista. Puoli vuotta töitä takana ja ei omia lapsia. Mut olikin aivan mahtava kätilö, ihmettelen miten muistankin vielä 14 vuoden jälkeen hänen etu- ja sukunimen. Hänkin kyllä ihmetteli, ettei ollut vielä nähnyt yhtä rauhallista ensisynnyttäjää kun minä. Kemiat kohtas.

Ja hassusti kävi, kun sain kuopuksen mammaloman jälkeen töitä sieltä sairaalasta, satuin olemaan yövuorossa synnärin yläkerrassa kun kuopus keskellä yötä täytti 2v. Vein yöllä kätilöille kortin ja herkkuja pöytään. 

Vierailija
20/49 |
16.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haluatte lisää yleisöä katsomaan kun levittelette lettuanne? Ei kai siinä :D Toisaalta, eihän kukaan järkevä ja kunnollinen nainen edes päädy synnyttämään.

Lettu ei levine sektiossa.  Sektio paikallaan jos ha kun vauvalla tai äidillä hätä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän kuusi