Huolimaton mies aiheutti seksikumppanilleen viheliäisen vaivan loppuelämäksi
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/37673690-f218-4ba3-8122-703e89e871fd
Ei ole varmaan helppoa jos uusii helposti kun jokainen jolla huulessakin herpes tietää kuinka inhottava vaiva kyseessä.
Nyt joutuu tartutettu kumppani pelkäämään loppuelämänsä että tartuttaa uudelle kumppanilleen saman vaivan seksin yhteydessä, jos enään ikinä luottaa miehiin, sääliksi käy.
Kommentit (325)
Suurimmalla osalla ei ole sukupuoliherpestä joka oireilee rajummin ja voi levitä laajalekin alueelle, ne joilla huulessa se on ei oireile usein varsinkaan estolääkityksellä.
"Viheliäisen vaivan"
Joopa joo. Tostako saa 15 000 euroa korvauksia? Mulla on HSV2 ja se on oireillu tasan kerran, sillon ku tarttu. Ehkä viikon päivät kirveli intiimialueella. Sen jälkeen ei ole oireillut kertaakaan.
Ei haittaa elämää pätkääkään. Kondomi käytössä niin kuin muutenkin pitäisi olla, ja vakituisissa suhteissa kerron kumppanille asiasta. Suurin osa ollut asian kanssa ihan OK, ja ne pari jotka ei oo on perustaneet kantansa joko väärään tietoon, voimakkaisiin ennakkoluuloihin tai tiukkapipoisiin arvoihin, joten ihan hyvä vaan että on jatkettu eri teitä.
Vierailija kirjoitti:
"Viheliäisen vaivan"
Joopa joo. Tostako saa 15 000 euroa korvauksia? Mulla on HSV2 ja se on oireillu tasan kerran, sillon ku tarttu. Ehkä viikon päivät kirveli intiimialueella. Sen jälkeen ei ole oireillut kertaakaan.
Ei haittaa elämää pätkääkään. Kondomi käytössä niin kuin muutenkin pitäisi olla, ja vakituisissa suhteissa kerron kumppanille asiasta. Suurin osa ollut asian kanssa ihan OK, ja ne pari jotka ei oo on perustaneet kantansa joko väärään tietoon, voimakkaisiin ennakkoluuloihin tai tiukkapipoisiin arvoihin, joten ihan hyvä vaan että on jatkettu eri teitä.
No, itselläni on mennyt sen diagnosointiin ja hoitoon tonni. Toivottavasti ei enää enempää. Ja kivuliaita päiviä on ollut kymmeniä. Lisäksi mielenterveydelle aiheutunut haitta - Duodecimin mukaan se osa ihmisistä, joka sairastuu tuohon jatkuvasti uusiutuvasti, altistuu sairastumaan myös reaktiiviseen masennukseen. Lisäksi menetetty seksuaalisuus, jolla ei ole rahallista arvoa mitattavissa.
Vierailija kirjoitti:
"Viheliäisen vaivan"
Mulle myös valehdeltiin taudittomuudesta eikä käyny mielessäkään haastaa oikeuteen sitä, keneltä sen sain.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Viheliäisen vaivan"
Mulle myös valehdeltiin taudittomuudesta eikä käyny mielessäkään haastaa oikeuteen sitä, keneltä sen sain.
Ehkä koit teidän suhteen muuten olleen hyvä? Minä sain osakseni muutakin väkivaltaa ja on todella tehnyt mieli haastaa oikeuteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Viheliäisen vaivan"
No, itselläni on mennyt sen diagnosointiin ja hoitoon tonni. Toivottavasti ei enää enempää. Ja kivuliaita päiviä on ollut kymmeniä. Lisäksi mielenterveydelle aiheutunut haitta - Duodecimin mukaan se osa ihmisistä, joka sairastuu tuohon jatkuvasti uusiutuvasti, altistuu sa
Jaa. Mä en koe menettäneeni seksuaalisesti juuri mitään, ja sen vähän mitä menetin, koen olleen ihan vaan hommaan sisältyvä riski. Ihan alkeellisessakin seksuaalikasvatuksessa painotetaan, että jos et halua tauteja tai tulla raskaaksi, niin ainoa varma tapa on olla harrastamatta seksiä. Muuten, vaikka kaikki toimisi rehellisesti ja oikein, riski on aina olemassa. Jos joku ei tahallaan ja vilpillisesti tartuta tauteja niin ihan turha itkeä, kun on itse ottanut tietoisen riskin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Viheliäisen vaivan"
Ehkä koit teidän suhteen muuten olleen hyvä? Minä sain osakseni muutakin väkivaltaa j
En todellakaan. Sen verran jopa huono, että tämän ennakkotapauksen perusteella tekisi mieli ehkä vähän jopa kostoksi tehdä ilmoitus. Mutta ei, johtuu siitä, että mielestäni otin itse ihan tietoisesti sen riskin että näin saattaa käydä. Ja näin olisi voinut käydä myös jossain aiemmassa, hyvässä suhteessa.
Olihan se HIV-mieskin afrikkalainen. Silti, ei pidä yleistää.
Vierailija kirjoitti:
90% suomalaista kantaa huuliherpestä, joka voi tarttua myös sukupuolielimiin. Käsitin, että kaikista suomalaisista eli lapset mukaan lukien myös.
Ja 50% kantaa sukupuoliherpestä. Se on todennäköisesti aikuisista vaikka lapsi voi sen saada synnytyksessä. Niin aika moni aikuinen kantaa myös sukupuoliherpestä, vaikka moni oireettomasti ja tietämättään.
Mutta se on silti eri herpes ja lievempi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
90% suomalaista kantaa huuliherpestä, joka voi tarttua myös sukupuolielimiin. Käsitin, että kaikista suomalaisista eli lapset mukaan lukien myös.
Ja 50% kantaa sukupuoliherpestä. Se on todennäköisesti aikuisista vaikka lapsi voi sen saada synnytyksessä. Niin aika moni aikuinen kantaa myös sukupuoliherpestä, vaikka moni oireettomasti ja tietämättään.
Mutta se on silti eri herpes ja lievempi.
Tämähän ei perustu mihinkään. Ei se välttämättä ole eri herpes, koska sekä HSV1 että HSV2 voi olla joko huulilla tai genitaalialueella (tai muualla). Eikä se välttämättä ole lievempi, koska toisella voi olla ärhäkkä huuliherpes ja toisella oireeton sukuelinherpes. Ja kaikkea siltä väliltä.
On myös aika henkilökohtaista kumpaa pitää pahempana. Huuliherpes on jatkuvasti näkyvällä paikalla, genitaaliherpes näkyy vain harvoille ja valituille. Jos ei ole kovin aktiivinen seksielämä niin voi hyvinkin olla että herkästi uusiva huuliherpes on pahempi.
Mun mielestä aika naurettavaa että "uhri" suostuu suojaamattomaan sukupuoliyhdyntään pelkästään toisen "ei mul oo mitään tauteja" -ilmoituksen perusteella ja sit ei vastuuteta häntä itseään siitä, että on saanut tartunnan. Uskooko joku, että tämä tapaus on muka ensimmäinen kerta, kun "uhri" on suostunut panemaan paljaalla ilman mitään muuta kuin tällaista keskustelua?
"Onks sul mitään tautei"
"Ei, entä sul"
"Ei. No niin, tuuhan tänne"
No, vaikka joku suhtautuu tartuntaansa chillisti niin kyllä itseä riepoo, kun lähisuhteessa seksuaaliväkivallan yhteydessä saa vielä tuonkin ristikseen, kivuliaana ja uusiutuvana, kun seksuaaliväkivalta ja väkivaltainen (vaikkakin lopetettu) lähisuhde ovat omiaan nostamaan stressitasot kattoon jo ilman tartuntaakin. Nyt se sitten kulkee mukana koko loppuiän.
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä aika naurettavaa että "uhri" suostuu suojaamattomaan sukupuoliyhdyntään pelkästään toisen "ei mul oo mitään tauteja" -ilmoituksen perusteella ja sit ei vastuuteta häntä itseään siitä, että on saanut tartunnan. Uskooko joku, että tämä tapaus on muka ensimmäinen kerta, kun "uhri" on suostunut panemaan paljaalla ilman mitään muuta kuin tällaista keskustelua?
"Onks sul mitään tautei"
"Ei, entä sul"
Omalla kohdalla sitä edelsi kolmisen kuukautta seurustelua.
Jos "uhri" olisikin itse tartuttanut tietämättään herpeksen "tekijään" niin oisko silloin itse ollut vastuussa? Uskallan väittää, että uhrille ei oltu myöskään ikinä testattu herpestä ennen tätä keissiä. Eli itsekin lähti panemaan paljaalla ja oli olemassa riski, että olisi levittänyt virusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Onks sul mitään tautei"
"Ei, entä sul"
Ja sekö jotenkin takaa, etteikö kumppanilla voi olla tautia, joka ei näy testeissä?
Vierailija kirjoitti:
Jos "uhri" olisikin itse tartuttanut tietämättään herpeksen "tekijään" niin oisko silloin itse ollut vastuussa? Uskallan väittää, että uhrille ei oltu myöskään ikinä testattu herpestä ennen tätä keissiä. Eli itsekin lähti panemaan paljaalla ja oli olemassa riski, että olisi levittänyt virusta.
Ilmeisesti ei kuitenkaan ollut näin. Ja joo, jos uhri olisi kusettanut ja tekijä olisi saanut tartunnan niin toki silloin osat kääntyisivät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Onks sul mitään tautei"
"Ei, entä sul"
Ja sekö jotenkin takaa, etteikö kumppanilla voi olla tautia, joka ei näy testeissä?
Takaa, että on käyty paljon muitakin keskusteluja kuin tuo yllä esitetty.
Minä pyysin kondomia, mutta toisin kävi.
Naiset tuntien oli sen saanut joltain 5 viimeiseltä ja kun löysi rahakkaan urpon haastoi oikeuteen.