Tanska ei pysty tuottamaan Ozempic-laihdutuslääkettä niin paljon kuin sitä uppoaisi markkinoille
Ozempicia myytiin vuonna 2023 pelkästään ekan 9 kuukauden aikana melkein 10 miljardilla dollarilla. Tanskalainen Novo-lääkefirma ei pysty valmistamaan tuotetta niin paljon kuin sitä menisi markkinoille.
Kommentit (83)
Laihdutin elämäntaparemontilla 40kg ja ovat pysyneet poissa 6 vuotta. Mulle kuitenkin ihan sama jos joku lääkkeillä keventyy. Elämänlaatu parantunut huomattavasti joten hienoa jos ihmiset edes jollainlailla keventyvät.
Itsellä oli aika hidas 2 vuoden projekti mutta ei jäänyt roikkuvaa ihoa ja oikeasti opin liikkumaan ja syömään terveellisesti ja kohtuudella. Se oli minun ongelma ja lihomisen syy.
Muutama tuttava käynyt lihavuusleikkauksessa. Laihtuivat aika nopeasti. 3-4 vuoden jälkeen molemmat takaisin lähtötilanteessa. Ei voi jatkaa samaa tyyliä ruoan ja liikkumattomuuden kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paljonko maksaa kuukauden annos?
120€ mutta turha sitä on kysellä kun saatavuutta ei ole. Apteekit antaa diabeetikoille ensisijaisesti nämä. Laihdutuslääkkeenä eri nimellä maksaa 550€/ kuukausi.
No älä valehtele, apteekit myyvät ihan yhtälailla diabeetikoille kuin muillekin, joilla on recepti.
Itse olen saanut ostettua niitä tarpeen mukaan!
Vierailija kirjoitti:
Kuukauden annos maksaa 115 euroa (sisältäen receptimaksun 2,35 euroa) mikäli ostaa yhden paketin kerralla. Jos samalta receptilta ostaa useamman menee se receptimaksu vaan kerran, ja hinnaksi tulee n 113 euroa
Saatavuutta kannattaa tarkistaa lääkehaku palvelussa.
Tälläkin hetkellä on joissain apteekeissa saatavilla. Ja sitten soitto apteekkiin, ja varaat puhelimitse
Vierailija kirjoitti:
Saatavuutta kannattaa tarkistaa lääkehaku palvelussa.
Tälläkin hetkellä on joissain apteekeissa saatavilla. Ja sitten soitto apteekkiin, ja varaat puhelimitse
Olen myös huomannut että saatavuus vaihtelee ihan päivittäin. Vaatii tietysti että jaksaa seurata saatavuutta, mutta itse olen aina saanut tarpeeksi itselleni hankittua
Vierailija kirjoitti:
Hullua että sitä määrätään normaalipainoisille. Ne diabeetikot ja oikeasti sairaalloisen lihavat ihmiset jotka sitä tarvitsevat eivät nyt sitten saa kun jonkun Jenni 24v pitää laihtua 6kg kuukaudessa....
En kyllä usko että normaalipainoisille määrätä. Vaatii kyllä ylipainoa, että saa receptin!
Itse oon käyttänyt vaihdellen saxendaa ja ozempicia puolisen vuotta ja kokoajan molemman lääkkeen saanti on ollut katkonaista. Ozempicin 4x0,25 paketti maksaa saman verran kuin 4x1,0 satsi. Ja tällä hetkellä apteekeissa vain tätä pienempi tehoista tarjolla.. eikös sen hinta kaiken järjen mukaan pitäis olla neljäsosa tuosta 115,-
Vierailija kirjoitti:
eli saa sikailla ja laihtuu lääkkeellä voi ku tulis vastaava viiinan suhteen, ettei tulis krapulaa tai muita haittoja.
Tää on oltava provo!
En usko että näin yksinkertaista henkilöä on edes olemassa 😅
Vierailija kirjoitti:
Itse oon käyttänyt vaihdellen saxendaa ja ozempicia puolisen vuotta ja kokoajan molemman lääkkeen saanti on ollut katkonaista. Ozempicin 4x0,25 paketti maksaa saman verran kuin 4x1,0 satsi. Ja tällä hetkellä apteekeissa vain tätä pienempi tehoista tarjolla.. eikös sen hinta kaiken järjen mukaan pitäis olla neljäsosa tuosta 115,-
Missäpäin vaikutat? Tänään oli kyllä 1mg tarjolla monella puolella suomea
Tämä on syy miksi maailman yhteiskunta on niin sairas.
Lääkeyhtiöt pitäisi olla voittoa tavoittelemattomia eli käytännössä valtion tai kaikkien valtioiden yhteisrahoituksen avulla toimivia.
Nykyisin näillä yhtiöillä ei ole intressiä tutkia syvemmältä vaan hoitaa oireita, koska se tuottaa kaikista eniten ja tämän takia tutkimus ei keskity mm. geeni-, hermo, sisäelinperäisten sairauksien pysyvään parantamiseen eikä syöpien, kuurouden tai sokeuden pysyvään parantamiseen. Nämä eivät tuota pysyvää kassavirtaa lääkeyhtiöille.
Tämä myös johtaa pahuuteen, koska iso raha = ahneus. Ja jos rahaa saadaan biologisella terrorismilla luomalla hoito niin se kannattaa.
Vierailija kirjoitti:
Lääkeyhtiöt pitäisi olla voittoa tavoittelemattomia eli käytännössä valtion tai kaikkien valtioiden yhteisrahoituksen avulla toimivia.
Nykyisin näillä yhtiöillä ei ole intressiä tutkia syvemmältä vaan hoitaa oireita, koska se tuottaa kaikista eniten ja tämän takia tutkimus ei keskity mm. geeni-, hermo, sisäelinperäisten sairauksien pysyvään parantamiseen eikä syöpien, kuurouden tai sokeuden pysyvään parantamiseen. Nämä eivät tuota pysyvää kassavirtaa lääkeyhtiöille.
Tämä myös johtaa pahuuteen, koska iso raha = ahneus. Ja jos rahaa saadaan biologisella terrorismilla luomalla hoito niin se kannattaa.
Olisi tietysti mahtavaa jos joku valtio tai muu toimija tekisi näitä. Mutta samalla täytyy muistaa, että valtion täytyy säästää rahaa, eikä näitten uusien lääkkeiden kehittäminen mikään halpa juttu ole
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisi tietysti mahtavaa jos joku valtio tai muu toimija tekisi näitä. Mutta samalla täytyy muistaa, että valtion täytyy säästää rahaa, eikä näitten uusien lääkkeiden
En puhunut lääkkeistä. Lääkkeet ovat vain rahantekoa, ei pysyvää hoitoa. Ne ovat hyväksyttäviä väliaikaisena ratkaisuna kun odotetaan esimerkiksi pysyvää parantavaa hoitoa.
Valtion budjettiin suhteutettuna ei ole kovin kallista.
Uusien lääkkeiden hinta on kyllä mielestäni melko korkea, jopa valtiolle. Uuden lääkkeen kehitys kestää noin 10-12 vuotta ja maksaa yleensä n 800-1000 miljonaa. Kaikenlisäksi vain pieni määrä lääkkeistä pääsee ikinä seulasta läpi, ja suurin osa floppaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
120€ mutta turha sitä on kysellä kun saatavuutta ei ole. Apteekit antaa diabeetikoille ensisijaisesti nämä. Laihdutuslääkkeenä eri nimellä maksaa 550€/ kuukausi.
Apteekeilla ei ole oikeutta rajoittaa lääkkeen myyntiä, vaan myyvät kaikille joilla on resepti. Kyllä painonpudotuttajat edelleen saavat Ozempicin ostettua ja hyvä näin. 👍
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei muuten ole näin. Diabeetikot ovat jääneet ilman, kun lihavat ostavat Ozempicit. Ja se on väärin. Täällä palstalla on siitä ollut keskustelua.
Lihavuus aiheuttaa sairauksia, myös diabetesta. Fiksua hoitaa lihavuutta ja siten ennaltaehkäistä sairauksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei muuten ole näin. Diabeetikot ovat jääneet ilman, kun lihavat ostavat Ozempicit. Ja se on väärin. Täällä palstalla on siitä ollut keskustelua.
Lihavuus aiheuttaa sairauksia, myös diabetesta. Fiksua hoitaa lihavuutta ja siten ennaltaehkäistä sairauksia.
Tämä. Lisäksi Ozempicia painonpudotukseen käyttävät maksavat lääkkeensä itse. Hoikempana elämä vaan mukavampaa.
Vierailija kirjoitti:
Tiedän tyypin joka sai tätä lääkettä, saa siihen kelakorvauksenkin. Hän ei tee muutoksia ruokavalioon, syö vaan lääkettä ja kuvittelee laihtuvansa. En ymmärrä mikä järki tuossa touhussa on.
Kelakorvaukseen tarvitaan Diabetes ja diabeetikoilla ei välttämättä paino putoa, mutta sokerit tasaantuu. Yksilöllistä toki.
Ozempikin avulla voin syödä keksejä ja jäätelöä joka päivä 5000 kaloria ja silti laihdun
Tuntemallani henkilöllä ei ole diabetesta ja sai kelakorvauksen.