Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ikänäkö linssileikkaus kokemuksia?

Vierailija
14.01.2024 |

Kuka ollut ja miten meni? Tarvitsetko vielä silmälaseja? Muuta mieleentullutta leikkauksesta, esim. miksi en mennyt aikaisemmin?

Kommentit (95)

81/95 |
24.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut linssileikkauksessa 2 kk sitten, lähinäkö parani kerrasta, mutta kaukonäkö on huonompi, kuin ennen leikkausta. Kun katson kauemmas, on olo, kuin olisi väärän vahvuiset linssit silmissä. Sairaalassa sanovat, että voi hyvin kuulua paranemisprosessiin, ja tilannetta arvioidaan uudelleen 6 kk leikkauksesta (yhdessä jälkitarkastuksessa jo käynyt). Itseäni nämä uudet silmät ja kaukonäön heikkeneminen ahdistaa, eikä tästä ollut mainintaa, kun leikkauksen riskeistä puhuttiin. Jos nyt, tällä hetkellä ja tällä kokemuksella voisin valita, en olisi mennyt. Mitään takeita, että näkö tästä paranee ei ole.

Vierailija
82/95 |
28.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

5 päivää sitten kävin, kaikki meni kivasti, lsitettiin monitehomykiöt uudet, ikää 52. Kaukonäkö parani heti, mutta lähinäkö ehkä huonompi kuin ennen leikkausta, tässä odottelen jos paranisi, tosin mulle tehty 15v ditten prk, niin sanoivat että voi vaatia sen tarkennuslaaseroinnin 6kk kuluttua, onko muita jotka käyneet siinä "tarkennus" operaatiossa? Oliko huono löhi vai kaukonäkö linssileikkauksen jälkeen? Auttoiko se?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/95 |
28.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kokemusta linsdileikkaiksedta mutta laserleikkaukseen olen ollut tyytyväinen. Nyt 10 vuoden kuluttua haluaisin mennä uudestaan laserleikkaukseen korjauttamaan vaan toisen silmän ( lähinäkö) mutta Silmäaseman mainoksessa suositellaan linssleikkausta yli 50 vuotiaille.  Se on kalliimpi. Toivottavasti saisin vielä sen laserleikkauksen toiseen silmään. 

Laserleikkausta ei voi yleensä tehdä uudelleen. Näin mulle ainakin sanottiin. Sitä vanhaa läppää ei saa enää auki ja samaan paikkaan ja uuden tekeminen kai ei ole hyvä idea.

Vanhaa läppää ei avata, mutta silmää voi laseroida prk-leikkauksella. Itselleni tehtiin läppäleikkaus molempiin silmiin 16 vuotta sitten ja 6 vuotta sitten toista silmää "korjattiin" prk:lla. Olen todella tyytyväinen lopputulokseen ja tulevaisuudessa voin mennä vielä vaikka kuinka moneen leikkaukseen jos tulee ajankohtaiseksi ja pystytään vielä tekemään.

Vierailija
84/95 |
28.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta varsinkin tuon keinomyökiön jäljeisiä tarkennus laaserointi kokemuksia?? Tai oliko jollain hidas näön parantuminen linsdileikkauksen jälkeen?

Itsellä myös silmissä "väreilee" häiritsevästi, jos katse siirtyy, tai itse liikun. Menee kuulemma ohi ajan kanssa, linssi ei ole kuulemma vielä kiinnittynyt kunnolla =(

Vierailija
85/95 |
01.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan se sanottu jo mainoksessakin, et "maailman onnellisimmat silmälääkärit", ja tottahan se noilla hinnoilla on. Kelpaa tehdä muutaman minuutin leikkauksia.. 

Niin, no... Ootko ajatellut että sen leikkauksen laitteisto vois maksaa jotakin, lääkärin kouluttaminen tuskin on ilmaista ja ne tekomykiöt maksaa myös aika paljon. Leikkaukseen osallistuu myös muuta henkilökuntaa ja veikkaisin, että jonkun näköinen vastuukin heillä on. Kaikki maksaa ja kuten DNA aikoinaan mainoksessaan totesi "elämä on..". No yhtä kaikki, ootko miettinyt mitä ne monitehosilmälasit maksaa? No kerron kun ilmeisesti et. Laadukkaat moniteholinssit maksavat noin 1200€/pari. Tähän päälle tulee kehykset, mallista riippuen 100-500€ (enemmmänkin), silmälääkärin käynti noin 100€ (itselläni optikko ei saa laseja määrätä) ja jos tarvitset erikoislaseja, kuten suojalasit, aurinkolasit, urheilulasit, niin kaikki nuo maksaa luokkaa 500-1500€/kpl. Usein päätetyötä tekevä, kuten minä, tarvitsee lisäksi siihen omat lasit noin 500-1000€. Oma "pakettini" on  maksanut noin 4000€ kerta, joten 5k€ leikkaus on aika edullinen, koska sen jälkeen en tarvitse laseja ikinä ja urheiluun ja aurinkoon ja muuhunkin suojaamiseen voin valita ne "kalliit" Raybanit ja Bollet hinnaltaan 100-150€ (tähän asti monitehoina 700€+900€). Itse päädyin leikkaukseen (tehdään syväterävillä tekomykiöillä) tästä jatkuvasta kustannussyystä ja toki myös siitä, että loppuu se monitehojen aiheuttama pään heiluttelu ja niskasäryt sekä väsyneet silmät.

Kommentoija olisi itse voinut mennä lääkikseen ja lukea itsensä vaikka lääketieteen tohtoriksi, eikä nillittää että joku tekee kalliita leikkauksia. Mene töihin ja laita asiat hieman eri näkökulmaan. Aika monelle leikkaus on sijoitus tulevaan. Itse tein päätöksen kun edellisiä laseja maksoin ja melkein itku tuli, kun tajusin että sama homma edessä kahden vuoden päästä. Aika tarkkaan tiesin, nyt mennyt se kaksi vuotta ja lasit vaihtokunnossa kun ei enää näe kunnolla. Monitehotarpeen aikana laseihin mennyt kuuden vuoden aikana reilusti yli 10.000€. Tämäpä se vasta kallista on ollut. 

Vierailija
86/95 |
01.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

5 päivää sitten kävin, kaikki meni kivasti, lsitettiin monitehomykiöt uudet, ikää 52. Kaukonäkö parani heti, mutta lähinäkö ehkä huonompi kuin ennen leikkausta, tässä odottelen jos paranisi, tosin mulle tehty 15v ditten prk, niin sanoivat että voi vaatia sen tarkennuslaaseroinnin 6kk kuluttua, onko muita jotka käyneet siinä "tarkennus" operaatiossa? Oliko huono löhi vai kaukonäkö linssileikkauksen jälkeen? Auttoiko se?

Minulle meni ihan pieleen. Televisiossakin esiintynyt asiantuntijakirurgi. Vasen silmä jäi -1.5 arvosta 3.25. Ei halunnut nähdä edellisen leikkauksen papereita. Ei kuulemma tarpeellista. 

Vierailija
87/95 |
01.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulle meni ihan pieleen. Televisiossakin esiintynyt asiantuntijakirurgi. Vasen silmä jäi -1.5 arvosta 3.25. Ei halunnut nähdä edellisen leikkauksen papereita. Ei kuulemma tarpeellista. 

Mehiläisessä näin. Harmittaa ihan sikana. 

Vierailija
88/95 |
01.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo ja lasit maksaa noin 2000 € vuodessa. Juosten kustu leikkaus. 

Vierailija
89/95 |
01.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo ja lasit maksaa noin 2000 € vuodessa. Juosten kustu leikkaus. 

Tein potilasvahinkoilmoituksen. Leikkaussalista puuttui välineitä jne. Infoa tosi niukasti. Eiran sairaasta sain paljon tietoa. Heillä palvelevapuhelin. Mehiläisessä melkein vihaisia hoitajat, kun soiton perään, miksi näkö on sumea. On tuokin, että pitää toiselle lääkäriasemalle soittaa. 

Vierailija
90/95 |
01.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin konsultaatiossa toisella kirurgilla Terveystalossa. Sieltä sain tietoa silmästä. 

Mehiläisessä tosi ylimielistä menoa. Ei ilmeisesti vaivauduta kertomaan asiakkeella tietoa. Vie liikaa aikaa. Ja aika on rahaa. 

Vierailija
91/95 |
01.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mittauskone oli vanha. Hoitaja ei saanut arvoja. Sahasi. Sanoin, että muista kirjata, että minulle on tehty prk-leikkaus. Oli hämmästynyt. Voi nyt jo! 

Vierailija
92/95 |
01.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan se sanottu jo mainoksessakin, et "maailman onnellisimmat silmälääkärit", ja tottahan se noilla hinnoilla on. Kelpaa tehdä muutaman minuutin leikkauksia.. 

Niin, no... Ootko ajatellut että sen leikkauksen laitteisto vois maksaa jotakin, lääkärin kouluttaminen tuskin on ilmaista ja ne tekomykiöt maksaa myös aika paljon. Leikkaukseen osallistuu myös muuta henkilökuntaa ja veikkaisin, että jonkun näköinen vastuukin heillä on. Kaikki maksaa ja kuten DNA aikoinaan mainoksessaan totesi "elämä on..". No yhtä kaikki, ootko miettinyt mitä ne monitehosilmälasit maksaa? No kerron kun ilmeisesti et. Laadukkaat moniteholinssit maksavat noin 1200€/pari. Tähän päälle tulee kehykset, mallista riippuen 100-500€ (enemmmänkin), silmälääkärin käynti noin 100€ (itselläni optikko ei saa laseja määrätä) ja jos tarvitset erikoislaseja, kuten suojalasit, aurinkolasit, urheilulasi

Mun leikkaus maksoi lähemmäs 4000 €. Ja meni pieleen. Ei tutkittu kunnolla. Vanhoja prk-leikkauspapereita ei katsottu. Näkö jäi -1.5 vasen ja oikea -0.8 arvoista -3.25 ja 2.75. 

Siis huono tulos. Lääkäri lupaili lähelle nollaa näköä. 

Vierailija
93/95 |
01.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, no... Ootko ajatellut että sen leikkauksen laitteisto vois maksaa jotakin, lääkärin kouluttaminen tuskin on ilmaista ja ne tekomykiöt maksaa myös aika paljon. Leikkaukseen osallistuu myös muuta henkilökuntaa ja veikkaisin, että jonkun näköinen vastuukin heillä on. Kaikki maksaa ja kuten DNA aikoinaan mainoksessaan totesi "elämä on..". No yhtä kaikki, ootko miettinyt mitä ne monitehosilmälasit maksaa? No kerron kun ilmeisesti et. Laadukkaat moniteholinssit maksavat noin 1200€/pari. Tähän päälle tulee kehykset, mallista riippuen 100-500€ (enemmmänkin), silmälääkärin käynti noin 100€ (itselläni optikko ei saa laseja määrätä) ja jos tarvitset erikoi

Olin joskus heittänyt alkuperäiset arvot ~4 ennen prk-leikkausta. Ennen laukausta sanoin, että katsotaan papereista, ovat olleet ehkä lähemmäs ~5. Ei ollut kuulemma tarvetta. Näkö oli tullut alaspäin arvoisin -3.25 ja -2.75. 

Kertooko jotain silmän toiminnasta?

Vierailija
94/95 |
03.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla tulee huomenna viikko ikänäkölinssileikkauksesta. Vähän huolettaa se, että näkö on melko sumea edelleen. Näen käyttää kännykkää ja lukea esim lääkepakkauksien pientä pränttiä (mitä en ole voinut tehdä ilman laseja 10vuoteen) mutta kauas katsoessa näen sumeaa. Muutenkin tuntuu oudolta. Mulle ei edes luvattu lasittomuutta, vaikka se oli ainoa syy miksi halusin leikkaukseen. Olin kuulemma kaikin tavoin hyvä leikkauskandidaatti, mitään esteitä ei ollut. Ajattelin että näiden kuuluu painottaa tuota, ettei voi luvata lasittomuutta, jotta kukaan ei ala sitten jälkikäteen vaatimaan korvauksia. Mutta joo, mun ongelma siis oli etten nähnyt lähelle ja nyt näen. Mutta sumeutta on vielä. Jälkitarkastus on kk päästä. Ikää mulla on 49v.

Vierailija
95/95 |
15.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikänäkö ja kaihi ovat eri asioita ne usein sekoitetaan. Lisäksi on muitakin silmäsairauksia mitkä tulee huomioida leikkauspäätöksiä tehtäessä jolloin valitaan ko hlölle paras mahdollinen linssi. Ikänäkö heikentää näköä yksilöllisesti. Kaihissa taas silmän linssi sumenee kuin lasi huurtuisi läpinäkymättömäksi paitsi että se ei palaudu ja vain leikkaus auttaa kun siinä poistetaan sumentunut linssi ja laitetaan uusi tilalle. Mikään leikkaus ei tietenkään estä silmän ikääntymisestä johtuvia muutoksia leikkauksen jälkeen, vaikka kaihi ei enää tulekaan, mikä tarkoittaa sitä että jos on laitettu monitehot eikä tarvitse laseja leikkauksen jälkeen niin jossain vaiheessa voipi tulla lukulasien tarve. Aina monitehot eivät ole suositeltavia vaan ne linssit valitaan tosiaankin yksilöllisesti huomioiden mm muut silmäsairaudet. Mutta yhtäkaikki, on kivaa kun näkee taas hyvin muille paitsi lukuetäisyydelle eli lukulasien tarve jäi. Mihin sitä rahaa laittaisi jos ei omaan terveydenhoitoon? Suosittelen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi yksi