Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ottaa todella päähän tää hormonien armoilla eläminen!

Vierailija
14.01.2024 |

Tää viikko meni aivan hirveiden pms-oireiden, loputtoman väsymyksen, syvän masennuksen ja kuolema-ajatusten kanssa. Nyt kun kuukautisvuoto alkoi, niin oon ihan eri ihminen, energinen, positiivinen ja aikaansaava.

Kommentit (47)

Vierailija
21/47 |
14.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla myös. Paheni vielä, kun oli samaan aikaan kaamos. Menkat sattui just joulusta uuteen vuoteen. Luulin, että en enää selviä ja halusin kuolla. Kaikki näytti toivottomalta. Ovulaation aikaan oon nyt hakenut töitä ja näen toivoa kaikkialla! 

Vierailija
22/47 |
14.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko ruokavalio kunnossa? Mulla vaikutti paljon oloon, kun jätin sokerin, kahvin, vehnän ja alkoholin pois ja lisäsin liikuntaa. 

Kyllä naisella pitää olla oikeus syödä pullaa ja sipsiä ja juoda viiniä! Eikä ihminen voi mitenkään vaikuttaa hormonitoimintaansa, ei vain voi! Paitsi lääkkeillä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/47 |
14.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko ruokavalio kunnossa? Mulla vaikutti paljon oloon, kun jätin sokerin, kahvin, vehnän ja alkoholin pois ja lisäsin liikuntaa. 

Kyllä naisella pitää olla oikeus syödä pullaa ja sipsiä ja juoda viiniä! Eikä ihminen voi mitenkään vaikuttaa hormonitoimintaansa, ei vain voi! Paitsi lääkkeillä.

Mulla ruokavalion muutos vaikutti ihan selvästi oloon. 

Vierailija
24/47 |
14.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa mennä lääkäriin oikeasti. Hormonikierukka taitaa olla normaalisti se ensisijainen hoito, mutta joskus käytetään myös muuta lääkitystä. Itse sain heti apua kun vuosien kärvistelyn jälkeen menin lääkäriin. Ihan terveyskeskukseen vielä. 

Vierailija
25/47 |
14.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hormonikierukka auttoi minulla. Iän myötä pikkuhiljaa paheni pms-oireilu (ja lapsiakin siis on jo pari eikä enempää tule). Aiemmin oli huonoja kokemuksia e-pillereistä ja minipillereistä, mutta kierukasta ei ole tullut samoja ongelmia (kuivuus, tulehdukset, päänsäryt, haluttomuus jne). 

Vierailija
26/47 |
14.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama täällä ja vältellyt hormonivalmisteita aina koska kokeilut turvottaneet ja se on yksi asia jota kestän vielä huonommin kuin ailahteluita. Tietääkö joku, turvottaako hormonikierukka? Siis sillä tavalla kuten pillerit yleensä tekevät? 

Vierailija
27/47 |
14.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla auttoi kierukka ja sen lisäksi migreenilääke (ei Mirenasta johtuva). Ei vie kaikkea pois, mutta pahimman. Silti tiedän edelleen, milloin menkat ovat alkamassa, koska kroppa ja mieli sekoilevat. Tuohon lisäksi on 4 muuta lääkettä hillitsemään fyysisiä oireita + melatoniini uniongelmiin.

Yritän PMS viikolla vaan olla olemassa ja nukkua niin paljon kuin mahdollista. Lapsia ei ole ja saan tehdä etätöitä, joka auttaa.

Vaihdevuosia olen odottanut jo 25 vuotta, pahimmillaan toiset 25 edessä...

Vierailija
28/47 |
14.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin no, multa poistettu kohtu ja munasarjat niin olen ulkoisen hormonilääkityksen varassa. Mutta eipä ole pms:ää, ei menkkoja eikä mielialanvaihteluita.  

Minulta vain kohtu ja ei pitäisi muka vaikuttaa hormoneihin. Mutta niinpä vaan jäi mielialavaihtelut leikkauksen myötä. Mistähän sekin johtuu? 

Vierailija
29/47 |
14.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sama täällä ja vältellyt hormonivalmisteita aina koska kokeilut turvottaneet ja se on yksi asia jota kestän vielä huonommin kuin ailahteluita. Tietääkö joku, turvottaako hormonikierukka? Siis sillä tavalla kuten pillerit yleensä tekevät? 

Minulla vähensi PMS turvotusta, mutta muutoin on vähän normaalia enemmän turvotusta - tosin riesana on myös IBS ja refluksi.

Näin siis 4 vuoden Mirenakokemuksella.

Vierailija
30/47 |
14.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla vähensi PMS turvotusta, mutta muutoin on vähän normaalia enemmän turvotusta - tosin riesana on myös IBS ja refluksi.

Näin siis 4 vuoden Mirenakokemuksella.

Kiitos vastauksesta. Tarkennan vielä, tarkoitatko turvotusta nimenomaan vain vatsan alueella, vai kokonaisvaltaista nesteen kertymistä kroppaan? Itselläni ongelmana tuo jälkimmäinen, ainakin niissä pillereissä ja laastarissa joten se on se pahin este. Pelkän vatsan turpoamisen kestän. 

Vierailija
31/47 |
14.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hanki lapsia, niin ei tarvitse olla kuukautisten tai kystien aiheuttamien mielialaongelmien armoilla. Naisen keho alkaa kehittää kaikenlaisia ongelmia, jos se ei saa olla raskaana.

Typerästi sanottu. Hormonitoiminta ei lopu raskauteen. :D

Ei mutta kyllä se kuukatisvaivat poistaa. Siks aikaa ainakin. 

Vierailija
32/47 |
14.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syön terveellistä kasvispainotteista ruokaa (rautaa ja vitamiineja purkista), herkkuja harvoin, alkoholia en juo koskaan. Liikun useamman kerran viikossa, ylipainoa ei ole, kehonkoostumus optimaalinen enkä tupakoi. Kuinkahan pahat oireet mulla olisi, jos elintavat olis epäterveelliset? 🙄

Ap

Vierailija
33/47 |
14.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihdoin Mirenan Slindoihin ja elämä helpotti kummasti. Syön laatat putkeen, niin olo on tasainen. Mirenasta ei ollut mitään apua esivaihtareihin minulla.

Vierailija
34/47 |
14.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hanki lapsia, niin ei tarvitse olla kuukautisten tai kystien aiheuttamien mielialaongelmien armoilla. Naisen keho alkaa kehittää kaikenlaisia ongelmia, jos se ei saa olla raskaana.

On jo kolme enkä nyt pysty hankkimaan yhtään lisää. Siihen kai tarvittaisiin myös mies eikä sitä tästä taloudesta löydy.

Ap

Miksi jätit hänet?

Vierailija
35/47 |
14.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On jo kolme enkä nyt pysty hankkimaan yhtään lisää. Siihen kai tarvittaisiin myös mies eikä sitä tästä taloudesta löydy.

Ap

Miksi jätit hänet?

Viimeisin suhde päättyi kuukautiskierron viimeisenä päivänä, kun suutuin verisesti jostain. Ja niin taisi päättyä sitä edellinenkin.

Ap

Vierailija
36/47 |
14.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa mennä lääkäriin oikeasti. Hormonikierukka taitaa olla normaalisti se ensisijainen hoito, mutta joskus käytetään myös muuta lääkitystä. Itse sain heti apua kun vuosien kärvistelyn jälkeen menin lääkäriin. Ihan terveyskeskukseen vielä. 

on oltava hormonitonkin hoitovaihtoehto mutta mikä?

Vierailija
37/47 |
14.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Miksi jätit hänet?

Viimeisin suhde päättyi kuukautiskierron viimeisenä päivänä, kun suutuin verisesti jostain. Ja niin taisi päättyä sitä edellinenkin.

Ap

Sellaista se on teillä trolleilla

Vierailija
38/47 |
14.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nimenomaan. Tosi typerää syyttää jotain huonoa ruokavaliota tai ylipäänsä syyllistää ihmistä itseään hormoni-oireista.

Juuri tuollaisten asenteiden takia on niin vaikea saada hyvää hoitoa, koska kukaan ei usko että ongelma on lääketieteellinen, ja ota vakavasti.

Vierailija
39/47 |
14.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

on oltava hormonitonkin hoitovaihtoehto mutta mikä?

Eikö juuri tullut markkinoille jokin uusi hormoniton vaihtoehtohoito? En muista nimeä. 

Vierailija
40/47 |
14.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja sit kun menkat loppuu niin ei mene kauan kun menopaussi alkaa. Se vasta rasittavaa onkin. Yhtä-äkkiä heräät klo 3:00 aamuyöllä etkä saa unta, olet rättiväsynyt koko ajan, tämän lisäksi kroppaa alkaa kolottaa ja lisäkiloja kertyy vaikka ei yhtään söisi enempää. Naama alkaa valahtaa ja olo on ärtyinen. Seksi sattuu kun limakalvot on kuivat ja tulee haavoja alapäähän. Hormoonihoitokaan ei ole niin yksiselitteistä ja simppeliä, kestää kauan ennen kuin löytyy oikea hoito jos löytyy. Että sellaista naisen elämä 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi neljä