Miksi joillekin on niin vaikea käsittää, että kaikki työtyömät ei saa sitä päälle 500 euroa toimeentulotukea?
Vaan tuet koostuu esim. työmarkkinatuesta, asumistuesta ja toimeentulotuesta. Minulle intetään, että saan 500 puhtaana käteen tttukea, vaikka todellisuudessa saan n. 100 euroa, lisäksi sähkön ja lääkkeet.
Kommentit (38)
Sitten on vielä kebappilat, jotka pystyy kikkailemaan ilmoitetuilla työtuloilla, jotka oikeuttaa Kelan asumistukeen.
Tärkein sääntö ongelmatilanteissa on se, että mitään ei myydä. Tuon jos pystyy pitämään, niin jatkossakin on omaisuutta.
Yrittäjän ilmoitettu työtulo ei vastaa reaalimaailmassa tienattua summaa. Siksi pystyvät nostamaan Kelan asumistukia ja jopa toimeentulotukea.
Monella ansiosidonnainen päiväraha on niin suuri ettei tietenkään saa mitään toimeentulotukea, ei edes asumistukea.
Pari vuotta sitten 8 kk työttömänä olessa en saanut mitään tukea, enpä kyllä hakenutkaan. Asumistuesta tein Kelan laskurilla ihan muuten vain arvion joka oli muistaakseni noin 20 €. En viitsinyt hakea, todennäköisesti en olisi saanut sitäkään.
Vierailija kirjoitti:
Minä saan minimieläkkeen ja lääkkeet, sähkön ja ihan kaiken joudun maksamaan itse. En saa senttiäkään toimeentulotukea. Jos ei ole varaa ostaa jotain lääkettä niin on oltava ilman siihen asti kunnes saa rahaa. Työttömänä ollessa sain apteekin maksusitoumuksen, sähkölaskusta maksettiin osa, silmälaseista maksettiin osa... eläkeläinen ei saa mitään. Ja ei, mulla ei ole omaisuutta eikä säästöjä.
Kyllähän eläkeläinen voi hakea toimeentulotukea ihan siinä missä työtönkin?
Suvussa on aina ollut joku Kelalla töissä. Ihan satavarmasti on kaikki lomakkeet täytetty oikein Kelan työntekijän avustuksella ja kaikki mahdollinen on osattu hakea.
Mitään väärää ei olla tehty. Kaikki on mennyt sääntöjen ja lakien mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Mä en saanut edes työttömyyspäivärahaa ollessani välillä työttömänä lantin lanttia HUOMIO: puolisoni bruttotulojen takia, ja puolison nettotuloilla piti koko perheen elää, koska Suomessa oli voimassa silloisen vallanpitäjien eli idioottien keksimä laki tarveharkinnaisesta työmarkkinatuesta, jonka kitaan työttömän puolison jouduttuaan kela jätti avoliitossa tai avioliitossa elävän työttömän puolison ilman hänelle kuuluvaa työnhakuakin ja muutakin varten tarvitsevaa työttömyyskorvausta! Itse olin tässä liemessä noin kymmenisen vuotta, koska työpaikkaa ei ollut edes haettavana oman koulutukseni ja työkokemukseni huomioon ottaen. Asuinpaikkakunnassani ei ollut tarjolla kuin työllisyyskursseja ja julkisen sektorin palkkatuettuja pätkätöitä, jotka olivat sen verran lyhyitä, etten saanut edes nollattua ansiosidonnaisuuteen perustuvaa ammattiliiton ja työttömyyskassan 400 tpv: työttömyyspäivärahaetuuttani, vaan tipahdin aina pä
Se on korvausta siitä, että ei ole puolisoa. Ajattele jos sinulta vietäisiin väkisin puoliso ja tilalle saisit enemmän tukea Kelasta. Olisitko tyytyväisempi?
Kuinka aloittajan on vaikea käsittää että nuo kaikki on tukia ?
500 e puhtaana käteen tarkoittaisi perustuloa. Mihin tarvitaan tuhansia käsittelijöitä jos kaikille 500 käteen?
Monelle täysin mahdoton asia ymmärtää.
Vierailija kirjoitti:
Kuinka aloittajan on vaikea käsittää että nuo kaikki on tukia ?
Onko aloittaja väittänyt, ettei nuo ole tukia? Nyt on kyse nimenomaan toimeentulotuen suuruudesta ja siihen liittyvistä harhaluuloista.
Vierailija kirjoitti:
Kiviäkin kiinnostaa.
Kuotenkin sen verran, että vaivauduit kommentoimaan.
Vierailija kirjoitti:
500 e puhtaana käteen tarkoittaisi perustuloa. Mihin tarvitaan tuhansia käsittelijöitä jos kaikille 500 käteen?
Monelle täysin mahdoton asia ymmärtää.
Työttömäksi jääneet käsittelijät sitten menisivät oikeisiin töihin (eli jonnekin muualle kuin valtiolle ja politiikkaan).
Suomen ongelma on siinä, ettei tuensaajat ole yhtenevä ryhmä. Löytyy kielitaidottomia kouluttamattomia ja sitten niitä korkeasti koulutettuja daameja 50v.
Enpä ikinä ole tuttujeni kanssa tuonkaltaisia tukikeskusteluja käynyt. Jos duuni päättyy, mennään mihin tahansa työhön. Työstä on helpompi ponnistaa toiseen työhön kuin tukipörssistä. Kyllä menneet sukupolvet kääntyisivät haudoissaan, jos tätäkin ketjua lukisivat.
Vierailija kirjoitti:
Enpä ikinä ole tuttujeni kanssa tuonkaltaisia tukikeskusteluja käynyt. Jos duuni päättyy, mennään mihin tahansa työhön. Työstä on helpompi ponnistaa toiseen työhön kuin tukipörssistä. Kyllä menneet sukupolvet kääntyisivät haudoissaan, jos tätäkin ketjua lukisivat.
Saanko sun työpaikan?
Työttömät saavat ilmaisen elämisen ja silti uhriutumassa. Teidät pitäisi lähettää Venäjälle pakkotyöleirille.
En ole ap, mutta minä en saa muuta kuin työttömyyskorvauksen ja vanhaan omakotitaloon noin satasen asumistukea. Siis en yhtään mitään muuta.
Laskurin mukaan saisin 100-200 euroa toimeentulotukea jos hakisin, mutta en siitä summasta kyllä myy yksityisyyttäni.
Eipä tällä rahalla kauan pärjää työttömänä. Siksi työnhaku onkin ollut aika epätoivoista.