Draaman kaari - ero epävakaasta, joka halusi itse erota - loppuiko yhteydenpito nyt todennäköisesti lopullisesti?
Olen törmännyt ensimmäistä kertaa ihmiseen, jolla on mitä luultavimmin epävakaa persoonallisuushäiriö. Ihminen oli aivan älyttömän rakastettava mutta toisinaan sitten itse piru ja draamailija. Rakasti, tykkäsi ja teki kyllä sata lasissa. Toisaalta taas saattoi suuttua todella pienestä asiasta ja mittasuhteet riidalle lähti hyvin äkkiä aivan käsistä. Näitä ns. eroja mahtui vuoden seurusteluun nyrkillinen. Ei kestänyt hyvin kritisointia, vaikka olisi asiallisesti oikeasta asiasta sanonut, jos jokin oli pielessä. Oli hetkessä eläjä ja suunnitelmallisuutta vaativat asiat ei onnistunut. Odottaminen oli myrkkyä. Yhtä kaikki, elämään mahtui paljon hyvää, mutta nuo noin joka toinen kuukausi saadut kohtaukset tietenkin latistivat suhdetta.
Nyt kuitenkin tuli lopullinen ero miehen tahdosta ja tavarojen jako suoritettu. Suuttui, kun ei vietetty erästä viikkoa yhdessä ja ei kuulemma halua elää elämäänsä yksin ja halusi erota. Olin siis sovitusti menossa hänen luokseen ja lähdön edessä hän sai kilarit ja kielsi tulemasta, joten en sitten voinut mennä hänen luokseen.
Miten nämä erot nyt menevät, kun tavarat on tosiaankin saatu jaettua, kihlat puretttua jne. Pysyykö nyt loppuiän hiljaa ja poissa elämästä, vai mitä tässä on todennäköisesti luvassa? En ole aikaisemmin epävakaaseen törmännyt ja tämä piirre ko. ihmisenä tuli itsellenikin yllätyksenä matkan varrella.
Kommentit (96)
Ap, sanoit että miehellä on Adhd. Tai näin mies sanoo. Onko tästä virallinen diagnoosi? Mies voisi hyötyä lääkkeestä, jota voi kokeilla kun on dg. Adhd voi aiheuttaa epävakaata käytöstä ilman, että olisi ev pershäiriö.
Jos taas ei ole mitään virallista diagnoosia, tämä keskustelu ja kaikki selitykset roikkuvat ilmassa.
Onpa erikoista. Omassa kokemuspiirissäni jokainen ap:n puolison lailla käyttäytyvä on ollut nainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:AP miksi mies siis tarkalleen ottaen halusi erota? Ei tuo selitys kuulosta uskottavalta. Enemmän kuulostaa siltä että olet itse roikkunut miehessä. Oletko miettinyt onko sinulla itselläsi tällaisia persoonallisuushäiriöisen piirteitä?
Mikä viittaisi että aplla olisi persoonallisuushäiriön piirteitä?
Itse ole täällä netissä ja somessa tehnyt havaintoja että joka kerta kun aiheesta aletaan käymään keskustelua paikalle pelmahtamaa kaasuvalottaja joka pyrkii kääntäämän asiat ylösalaisin ja aiheesta keskustelevien syyksi.
Olisi jännä tietää mistä se tarve tehdä niin oikein kumpuaa?
Kyseessä on usein persoonallisuushäiriöisten (barsinkin B clusterin häiriöisten) käyttämä taktiikka nimeltä DARVO. Selitys löytyy englanniksi. Idea on, että tässä henkilö joka kokee olevansa syytettynä kääntää asian ympäri ja alkaa syyttämään syyttäjää samasta asiasta ilman mitään päteviä todisteita.
Todennäköisesti joku pershäiriöinen tunnisti nuo omaksi käyttäytymiseksi nuo mitä AP kirjoitti ja koska ei suostu tunnistamaan omaa pershäiriötä (harvoin B clusterin ihmiset tunnistaa) niin alkoi sitten hyökkäämään sen sijaan.
Vierailija kirjoitti:
Ap, sanoit että miehellä on Adhd. Tai näin mies sanoo. Onko tästä virallinen diagnoosi? Mies voisi hyötyä lääkkeestä, jota voi kokeilla kun on dg. Adhd voi aiheuttaa epävakaata käytöstä ilman, että olisi ev pershäiriö.
Jos taas ei ole mitään virallista diagnoosia, tämä keskustelu ja kaikki selitykset roikkuvat ilmassa.
Älä kehtaa valehdella. Ei ADHD aiheuta mitään epävakaata käytöstä (eli epävakaan persoonallisuushäiriöisen käytöstä). Se on keskittymishäiriö. On vaikeampi keskittyä. Se ei tarkoita, että olet epävakaa muita kohtaan. Jos käyttäydyt epävakaasti, sinulla on epävakaa persoonallisuushäiriö ADHD:n lisäksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä kehtaa valehdella. Ei ADHD aiheuta mitään epävakaata käytöstä (eli epävakaan persoonallisuushäiriöisen käytöstä). Se on keskittymishäiriö. On vaikeampi keskittyä. Se ei tarkoita, että olet epävakaa muita kohtaan. Jos käyttäydyt epävakaasti, sinulla on epävakaa persoonallisuushäiriö ADHD:n lisäksi.
Epävakaassa on useita samoja piirteitä mitä voidaan havaita adhd-oireistossa. Mm. ajoittainen yliaktiivisuus ja impulsiivisuus. Huomautan, että aloituksen miehellä EI ole todettu epävakaata ph:tä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:Vierailija kirjoitti:
Epävakaassa on useita samoja piirteitä mitä voidaan havaita adhd-oireistossa. Mm. ajoittainen yliaktiivisuus ja i
Ajottainen yliaktiivisuus ei ole epävakaan kriteeri. Puhut useista samoista piirteistä, vaikka ainoa piirre voi olla tuo impulsiivisuus, mitä ei kuitenkaan kaikilla ADHD tapauksilla ole.
Se, ettei ole diagnoosia ei tarkoita sitä, etteikö henkilöllä olisi esim epävakaata persoonallisuushäiriötä. Epävakaan persoonallisuushäiriön ongelma on se, että varsinkin naisille se annetaan diagnoosina liian herkästi, kun taas miehille annetaan kaikki muut diagnoosit ennen tuota epävakaata, koska se nähdään ns "naisten persoonallisuushäiriönä".
Ei ole ensimmäistäkään diagnoosia tällä ihmisellä, mutta käytös on tavallisen ihmisen näkökulmasta katsottuna sellaista, että exän käytös viittaa tuohon sairauteen. Ja oikeastaan sillä on itselleni väliä, miten tuo ihminen on käyttäytynyt joitakin kertoja ja se on herättänyt hämmennystä niin minussa kuin erittäin monessa muussakin ihmisessä, jotka ovat samassa seurueessa olleet noiden kohtausten aikana. Kohtausten aikana käytös ei ole missään muotoa tyypillistä käytöllistä tavalliselle ihmiselle, joka on jokseenkin tasapainossa. Vähän vieraammat ihmiset pitävät noita kohtauksia helposti pelottavana ja haluavat äkkiä poistua tilanteesta, koska tilanne vaikuttaa niin arvaamattomalta ja sangen epämiellyttävältä, hyökkäävältä.
Monesti ihmiset sekoittavat epävakauden narsismiin, vaikka onhan niissä paljon samaa. Epävakaan kanssa on raskasta olla suhteessa, on-offia ja usein päihteitäkin kuluu eikä se auta asiaa ollenkaan.
Kannattaisi varmaan keskittyä itseesi <3 Onko sinulla itselläsi tapana diagnosoida muita? Voi olla toisaalta aika törkeää ehdotella/osoittaa toiselle tuollaista, se on toisen elämään puuttumista :( Oletko myös tuon adhd diagnoosin ehdottanut hänelle..?
Moikka mä mä tulin viime vuonna kesäkuussa raskaaksi miehelle kellä on epävakaa -personnallisuushäiriö hän kertoi vasta minulle kun tulin raskaaksi että hänellä on tämä sairaus. Koko seurustelun aikana ja raskaus aikana on mennyt vuoristo rataa tämä suhde. Koko ajan riitaa hän suuttuu mulle mistä milloin ja hän jättää mut samatien ja kun ollaan saatu sovittua riitan niin palataan takas yhteen . Minussa on aina vikaa hän ei nää itessään koskaan vikaa hän syyttelee mua aina kaikessa ja puolustelee aina muita ja koskaan hän ei mua puolustele. Hän haukkuu mua koko ajan. Kun vauva syntyi hän totesi hänestä ei ole isäksi ja häntä ei kiinnosta vauva ja ei jaksa vauvaa hoitaa ollenkaan ja hän jätti mut kokonaan yksin hoitamaan vauvaa ja tällä hetkellä meillä on huonot välit . Hän sanoin että hän haluaa jatkaa elämää ilman mua ja mun pitää jättää hänet rauhaa kunnioittaa hänen päätöstä ja hän ei halua olla mun kaa missään tekemisissä . Vaikka en ole tehny hänelle mitään . Hän uhkailee mua poliisilla ym. Mä oon tällä hetkellä vauvan yksin huoltaja ja se päätös tuli ja nyt hän luuli että mä oon jotain tehny että oon yksin huoltaja hän haluaa yhteishuoltajuutta mutta mä en halu hänen kanssa kun hän on tollainen
, me tosiaan asutaan samassa paikkakunnalla tällähetkellä asun toisessa paikkakunnalla missä hoidan vauvaa yksin ja hän ei ite enää oo mun kanssa vauvaa hoitamassa hän ite täältä.lähti.
Vierailija kirjoitti:
Osittain asuttiin yhdessä. Toki sisimmässäni epäröin jatkaa suhdetta, mutta kuten tässäkin ketjussa on tullut ilmi, ei se elämä joka päivä yhtä taistelua ollut. Oli paljon aivan ihania hetkiä ja sellaisia, ettei semmoista yhteenkuuluvuuden ja rakkauden tunnetta ole kenenkään muun kanssa vielä tullut, vaikka elämää on eletty hyvän aikaa. Osasi siis pitää kuin kukkaa kämmenelläkin ja sanoa niin kauniita asioita, mikä koukuttaa tavallisenkin ihmisen ja vie jalat alta. Nuo hyvät hetket ja paljon elämän samalaisia, isoja arvoja, oli se, miksi kerrasta toiseen halusi uskoa, että kyllä tämä vielä tästä. Omalla tavallaan oli siis elämäni ihminen ja ero oli raastava, vaikkakin järjellä ajatellen se ainut ja oikea vaihtoehto.
Ymmärrän täysin tuon kirjoitetun. Olen itsekin kokenut vastaavan suhteen ja eron. Minullakin on vieläkin niin, että en kenenkään muun miehen kanssa vastaavaa tunnetta ole kokenut eron jälkeen. Muutama seurusteluyritys on ollut, mutta minä olen lopettanut kun tunteet puuttuvat.
Tuosta yhteydenotosta. Meilläkin oli raastava ero, eikä loppunut rakkaudenpuutteeseen vaan juuri tuohan epävakaisuuteen yms. Ensin oli niin, ettei mitään yhteyttä pidetty kumpikaan. Mutta sitten kun jossain nähtiin vaihdettiin muutama sana, emme halunnut kuitenkaan olla katkeria ja riidoissa. Sitten aloimme viestitellä, eli kyllä otti yhteyttä ja minä vastasin. Myös joskus puhumme puhelimessa. Nyt pystymme puhumaan näistä kipeistäkin asioista. En tiedä jos olisimme yhdessä pystyisimmekö silloin. Joskus houkuttaa aloittaa suhde uudestaan, mutta olosuhteet ovat (onneksi?) sellaiset ettemme voi.
Pysyy, kun itse huolehdit siitä, että pysyy etkä reagoi mihinkään yhteydenottoon.
Hei itse seurustelen kellä on epävakaa personnallisuus häiriö, masennusta, ahdistuneisuutta ja mielenterveys ongelmia
. mä olen hänen kanssa ollut yli vuoden ja alusta lähtien hän heittää erokortin kun on riitaa hänen kanssa ja hän ei halua riitaa sopia millään tavalla ja sit kun saadaan sovittua aina hän lupaa mulle että ei jätä mua joka kerta jättää kun sanon asian hänelle ja ei kestä totuutta. meille tuli aika nopeasti lapsi ja hän ei viitannu mun raskaudesta pätkääkään ja häntä ei kiinnostanu oma lapsi ollenkaan jouduttiin ensikotiin ja hän oli vähän aikaa siellä mun kanssa ja koko ajan tuli siellä riitaa ja nyt lapsi huostassa riitasan suhteen takia ja mun ja puolison sairauden takia
. ja ensikodissa tehtiin uusi lapsi ja puoliso lupas kantaa vastuun ja olla mun elämässä mukana nyt ei oo vaan koko ajan hän syyttää ja mua ja eroaa musta ja hänessä ei oo vikaa en halua että toinen lapsi lähtee huostaan tämän takia. lapsen isä on vaan itsekäs nartistinen ja stadisti.
Vierailija kirjoitti:
Hei itse seurustelen kellä on epävakaa personnallisuus häiriö, masennusta, ahdistuneisuutta ja mielenterveys ongelmia
. mä olen hänen kanssa ollut yli vuoden ja alusta lähtien hän heittää erokortin kun on riitaa hänen kanssa ja hän ei halua riitaa sopia millään tavalla ja sit kun saadaan sovittua aina hän lupaa mulle että ei jätä mua joka kerta jättää kun sanon asian hänelle ja ei kestä totuutta. meille tuli aika nopeasti lapsi ja hän ei viitannu mun raskaudesta pätkääkään ja häntä ei kiinnostanu oma lapsi ollenkaan jouduttiin ensikotiin ja hän oli vähän aikaa siellä mun kanssa ja koko ajan tuli siellä riitaa ja nyt lapsi huostassa riitasan suhteen takia ja mun ja puolison sairauden takia
. ja ensikodissa tehtiin uusi lapsi ja puoliso lupas kantaa vastuun ja olla mun elämässä mukana nyt ei oo vaan koko ajan hän syyttää ja mua ja eroaa musta ja hänessä ei oo vikaa en halua että t
Sympatiani ovat kokonaan lastenne puolella. Kauhean alun olette hankkineet lapsille. Toivottavasti he saavat rauhallisen ja turvallisen kasvuympäristön jossakin. Joko niin että olette hoitaneet nuppinne kuntoon tai että heidät on huostattu eikä tarvitse elää tuollaisessa sirkuksessa.
Näille muille epävakaisiin koukuttuneille sanoisin että sen toisen diagnoosien vatvomisen sijaan kannattaa miettiä omaa koukuttumistaan tuollaisiin ihmisiin. Mistä se kumpuaa? Miksi haluaa noin vaikean suhteen? Meille muille tuollaiset vuoristoratasuhteet ovat puistattava ajatuskin. Ne rakkausvannomiset ja tunnehuiput ovat falskeja kun samaan aikaan muistaa ne solvaukset joita sama ihminen yhtä kevyesti syytää niskaan. Kumpikaan ei ole aitoa vaan sairaan mielen ajatusten tonavaa. Miksi kukaan haluaisi elää tuollaisessa suhteessa?
Jos epävakaa haluaa suhteen, omat ongelmat on uskallettava kohdata ensin ja hoitaa. Puoliso ei ole terapeutti eikä puolison tehtävä ole miettiä miten epävakaan saisi "korjattua". Varsinkin me naiset haksahdetaan liian usein tuollaiseen huolehtimiseen ja kannatteluun ja toisten ihmisten ongelmien ratkomiseen joka lopulta uuvuttaa ja rikkoo meidät eikä auta sitä toista kohtaamaan omia tekosiaan ja ottamaan itse niistä vastuuta.
tästä yhteenpidosta yleensä epävakaa sanoo ettei halua olla tekemisissä enään ja laittaa estot samantien päälle riippuu kauan on esto päällä .ym ja sit ottaa eston pois ja sit kun laittaa vaikka viestiä niin sit laittaa estot päälle että tälläinen kokeilee koko ajan ja joskus tämä ihminen on sitten ottanu yhteyttä tai sitten minä
nyt ollaan riidoissa kohta tulee 2vk riidoissa ollaan oltu suuttu kun sanoin asioista ja eros ja ei halua nähdä omaa lastaan
Mikä viittaisi että aplla olisi persoonallisuushäiriön piirteitä?
Itse ole täällä netissä ja somessa tehnyt havaintoja että joka kerta kun aiheesta aletaan käymään keskustelua paikalle pelmahtamaa kaasuvalottaja joka pyrkii kääntäämän asiat ylösalaisin ja aiheesta keskustelevien syyksi.
Olisi jännä tietää mistä se tarve tehdä niin oikein kumpuaa?