Parisuhde solmussa
Taustaa: Olemme olleet yhdessä 12 vuotta ja meillä on kaksi alakouluikäistä lasta. Elämä ei ole aina ollut helppoa, mutta kaikkine ongelmineen olen rakastanut jokaista yhdessä elettyä vuotta. Vaimoni on ollut kallioni koko parisuhteemma ajan, enkä voisi kuvitellakaan elämääni enää ilman häntä. Hän on hyväsydämisin ja välittävin ihminen mitä maa päällään kantaa.
Suurimmat ongelmat ovat olleet yhteisen ajan puute(ei tukiverkostoa lähellä), taloudelliset ongelmat(korona+sota+muuttuneet työkuviot ja yleinen hintojen nousu) ja seksi.
Mitään kolmansia osapuolia, väkivaltaa, päihteiden käyttöä tai vastaavaa suurta riitelyä parisuhteeseemme ei kuulu. Ja lapsetkin rakastavat, kun teemme asioita yhdessä. Myös läheisyyttä eli halailua, pusuttelua ja höpsöttelyä oli vielä muutama kuukausi todella paljon.
Vaikka näitä ongelmia onkin ollut, olen aina ajatellut että ne menevät ohi ajan kanssa. Lapset kasvaa, niin saadaan enemmän yhteistä aikaa ja seksiä siinä samassa. Taloudellinen tilanne on valtaosalla tällä hetkellä tiukka, joten sitäkään en ole pitänyt milään muotoa hälyyttävänä. Emme ole siis köyhiä, mutta tällä hetkellä vaimoni tienaa paljon minua enemmän, joten taloudellinen vetovastuu on ensimmäistä kertaa hänen harteillaan.
Ja kun mikään asia ei ollut niin pahasti pielessä, en koskaan kuvitellut olevani tilanteessa missä nyt olen tai miten nopeasti tilanne on muuttunut.
Eli syksy oli raskas koko perheelle ja tilanne kärjistyi joulun jälkeen kunnon riitelyksi. Vaimo tuntui todella etäiseltä, enkä muista milloin olisin edellisen kerran tuntenut oloani niin yksinäiseksi.
Keskustelimme asiasta kunnolla vasta uuden vuoden jälkeen, jolloin vaimo totesi että hänestä on alkanut tuntua, että olemme enemmän kavereita. Aloitimme pariterapian ja mietimme nyt jatkoa. Vaimon sanojen mukaan hän haluaa yrittää korjata asiat, mutta ei lupaa mitään. Muutenkin hän käyttäytyy jopa hämmentävän rauhallisesti, vaikka kyseessä on koko perheemme tulevaisuus.
Olen itse herännyt ja olen valmis tekemään mitä tahansa, jotta saan pidettyä perheemme kasassa ja ihanan rakastavan vaimoni takaisin. Tämä vain on äärimmäisen kuluttavaa, sillä en tunnista vaimoani samaksi henkilöksi kenen kanssa menin naimisiin ja olen kaikki nämä vuodet elänyt.
Onko muilla neuvoja ja kokemuksia miten tässä tulisi toimia? Tilaa luonnollisesti täytyy antaa, mutta en halua mennä enempää kaverilinjalle, vaan elein ja pienin kosketuksin pitää yllä parisuhdetta. Voiko tunteet muuttua näin nopeasti? Onko kokemuksia intohimon palautumisesta? Todella surullinen ja hämmentävä tilanne elää ihmisen kanssa tällä hetkellä, joka vaikuttaa olevan vain kuori. Työt ja lapset hän hoitaa esimerkillisesti, mutta minun kanssa kommunikointi on todella kliinistä.
Kommentit (116)
Ei tuo mitään hormonaalista ole. Juuri itse kävin mieheni kanssa ihan vastaavan keskustelun erosta, mies haluaisi käydä terapeuteilla sun muuta, minua ei kiinnosta, koska koen, että olemme vain kämppiksiä. Oloni on rauhallinen, ei ole tarvetta riidellä. Olen miettinyt eroa jo yli vuoden ja asettanut mielessäni deadlinen vuodenvaihteeseen. Ehkä vaimosikin? Kyse on siis siitä, että meillä ei ole enää ollut seksiä ja koen, ettei mieheni enää halua minua. Mietin että ehkä joku muu mies voisi vielä halita, joten pitää erota, kun en halua pettää. Eli kyllä kyse on seksistä ja erotiikasta, siitä että mies ei enää vaikuta haluavan vaimoa.
N50+
Vierailija kirjoitti:
En vähättele tarkoituksella mitään. Koen että meillä oli ennen lapsia hyvä side ja hyvää seksiä molemmin puolin. Molemmat tekivät aloitteita ja kaikesta huokui, että vaimoni oli onnellinen.
Arjen dynamiikka on yksinkertaisesti täysin eri, mitä se oli ennen lapsia. Tähän kun yhdistetään kaikki onnettomat sattumat, vuosien saatossa kumuloituneet pienet asiat ja mahdolliset hormonaaliset muutokset, en rehellisesti sanottuna tiedä missä mennään.
Minäkin mielelläni laukeaisin joka kerta ja seksiä olisi paljon. Samoin kaipaan toisinaan monia muitakin asioita, mutta kaikkea ei voi pienlapsiarjessa saada, joten asiat pitää laittaa tärkeysjärjestykseen. Seksi vaikka tärkeää onkin, ei se ainakaan minulle oli tärkein asia maailmassa, eikä kyllä ole vaimollekaan.
ap
Niin, eli vaimosi orgasmi jää aivan viimesijoille, jopa oman orgasmisi jälkeen... Ei arjen dynamiikka estä hyvää seksielämää. Keksit tekosyitä toinen toisensa perään, jotta sinun ei tarvitse miettiä vaimosi seksuaalista puutetta. Saiko vaimo kanssasi orgasmin joka kerta ennen lapsien hankkimista? Vai oliko seksi myös ennen lapsia vain sinun tyydyttämistä?
Vierailija kirjoitti:
Ap ei tunnu ymmärtävän, että vaimo on erillinen olento hänestä ja vaimolla on omat tarpeet ja halut, joita hän ei saa suhteessa täytettyä. Itseäkin kiinnostaisi ap:n vaimon tilanteessa vieraat miehet.
Eikö tuo nyt ole aika rajusti sanottu muutaman viestin pohjalta? Olemme eläneet hyvää ja onnellista elämää toistakymmentä vuotta. Hämmästelen miten pienessä ajassa asiat voivat muuttua.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap ei tunnu ymmärtävän, että vaimo on erillinen olento hänestä ja vaimolla on omat tarpeet ja halut, joita hän ei saa suhteessa täytettyä. Itseäkin kiinnostaisi ap:n vaimon tilanteessa vieraat miehet.
Eikö tuo nyt ole aika rajusti sanottu muutaman viestin pohjalta? Olemme eläneet hyvää ja onnellista elämää toistakymmentä vuotta. Hämmästelen miten pienessä ajassa asiat voivat muuttua.
ap
Itse koko ajan tuot esille, kuinka vaimon orgasmilla ei ole väliä, koska se vaan kuuluu normaaliin arkeen, että nainen ei saa orgasmia. Kun on niin kiire ja kaikkea. No, kaikilla miehillä ei ole kiire.
Vierailija kirjoitti:
Ei tuo mitään hormonaalista ole. Juuri itse kävin mieheni kanssa ihan vastaavan keskustelun erosta, mies haluaisi käydä terapeuteilla sun muuta, minua ei kiinnosta, koska koen, että olemme vain kämppiksiä. Oloni on rauhallinen, ei ole tarvetta riidellä. Olen miettinyt eroa jo yli vuoden ja asettanut mielessäni deadlinen vuodenvaihteeseen. Ehkä vaimosikin? Kyse on siis siitä, että meillä ei ole enää ollut seksiä ja koen, ettei mieheni enää halua minua. Mietin että ehkä joku muu mies voisi vielä halita, joten pitää erota, kun en halua pettää. Eli kyllä kyse on seksistä ja erotiikasta, siitä että mies ei enää vaikuta haluavan vaimoa.
N50+
Kilpirauhasliiton sivuilla on pitkä lista oireista. Itsellä kaksi perheenjäsentä sairastunut enkä minä sitä älynnyt. Muissa yhteyksissä paljastuivat. Ilman testiä ei voi sanoa onko siitä kysymys vai ei.
Vierailija kirjoitti:
N50+
Minä haluan vaimoani suunnattomasti ja hän tietää sen. Hän myös tietää, että haluan tuottaa hänelle nautintoa ja hänen hyvinvointinsa menee minun edelle. Yhteys välillämme on luonnollisesti heikentynyt, koska yhteistä aikaa on niin vähän. Tämä henkinen yhteys luonnollisesti vaikuttaa vaimoni haluihin, mikä on ajanut meitä erilleen.
ap
Saiko vaimosi aina orgasmin ennen noita kiireitänne vai käytätkö kiirettä tekosyynä?
Asiat eivät ole muuttuneet yhtäkkiä lyhyessä ajassa. Vaimosi on miettinyt eroa jo pitkään ja luultavasti asettanut dead linen vuodenvaihteeseen, että jos parannusta ei tule, on aika erota. Se on ollut hänellä pitkä prosessi. Sinänsä väärin toki, että hän ei ole puhunut sinulle tarpeeksi ajoissa ja vääntänyt rautalangasta, kun olet noin ymmärtämätön ja tietämätön siitä, miten tyytymätön hän on ollit seksiin kanssasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
N50+
Minä haluan vaimoani suunnattomasti ja hän tietää sen. Hän myös tietää, että haluan tuottaa hänelle nautintoa ja hänen hyvinvointinsa menee minun edelle. Yhteys välillämme on luonnollisesti heikentynyt, koska yhteis
Mutta olette liian kiireisiä, jotta vaimolle voitaisiin tehdä orgasmi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Itse koko ajan tuot esille, kuinka vaimon orgasmilla ei ole väliä, koska se vaan kuuluu normaaliin arkeen, että nainen ei saa orgasmia. Kun on niin kiire ja kaikkea. No, kaikilla miehillä ei ole kiire.
Missä kohtaa olen väittänyt, että vaimon orgasmeilla ei olisi väliä? Minulle vaimoni nautinto on omaani tärkeämpää ja olen tästä useampaan otteeseen häneltä kysynyt. Henkisen yhteyden heikennyttyä, selkeästi emme enää kykene keskustelemaan seksistä, kuten ennen. Tämä on suurempi ongelma, kuin minun itsekkyys seksissä.
ap
Miehet ei usein oikeasti ymmärrä, kuinka tärkeää hyvä seksi on naiselle. Kulttuuri koko ajan tuo esille, että seksi on tärkeää miehelle. Mutta yhtälailla se on naiselle. Naisten pitäisi toki olla suorempia tässä asiassa, mutta pakkohan ap:nkin on ollut huomata, että vaimo ei laukea. Jos sitä tapahtuu monta kertaa peräkkäin, niin huonoa seuraa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Missä kohtaa olen väittänyt, että vaimon orgasmeilla ei olisi väliä? Minulle vaimoni nautinto on om
Miksi harrastette seksiä, jossa vaimo ei saa? Nuoletko? Sormetatko?
Se että vaimosi puhuu ja käyttäytyy niin rauhallisesti tarkoittaa, että hän on miettinyt eroa jo pitkään ja jo käsitellyt sen mielessään ja on sinut sen kanssa. Keskimäärin ihmiset suunnittelevat eroa 2 vuotta, ennen kuin ottavat sen puheeksi.
Minusta on kyllä epätodennäköistä, ettei vaimo olisi koskaan ottanut ongelmianne esille, luultavasti et vain ole kuunnellut. Tai ottanut asiaa todesta, jos hän on siitä seksin laadustakin näköjään puhunut aiemmin, mutta sinä vain olet vähätellyt.
Vierailija kirjoitti:
Asiat eivät ole muuttuneet yhtäkkiä lyhyessä ajassa. Vaimosi on miettinyt eroa jo pitkään ja luultavasti asettanut dead linen vuodenvaihteeseen, että jos parannusta ei tule, on aika erota. Se on ollut hänellä pitkä prosessi. Sinänsä väärin toki, että hän ei ole puhunut sinulle tarpeeksi ajoissa ja vääntänyt rautalangasta, kun olet noin ymmärtämätön ja tietämätön siitä, miten tyytymätön hän on ollit seksiin kanssasi.
Vaimoni kertoi, että hän on miettinyt asiaa parin kuukauden ajan ja pahoitteli ettei ole aiemmin keskustellut kanssani.
Molemmat ovat tyytymättömiä seksiin. En ymmärrä miten tässä nyt käännetään jotenkin, että minä olisin elänyt keskellä lapsiperhearkea elämäni suurinta seksihurmosta ja vaimoni vain katsellut vierestä.
En tiedä, ehkä naisille seksi on sitten tärkeämpää kuin meille miehille. Minulle yhteinen historia, läheisyys ja muistot ovat seksiä huomattavasti tärkeämpiä asioita.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Missä kohtaa olen väittänyt, että vaimon orgasmeilla ei olisi väliä? Minulle vaimoni nautinto on om
Saiko vaimosi aina orgasmin ennen lapsiperhe-elämää?
Vierailija kirjoitti:
Se että vaimosi puhuu ja käyttäytyy niin rauhallisesti tarkoittaa, että hän on miettinyt eroa jo pitkään ja jo käsitellyt sen mielessään ja on sinut sen kanssa. Keskimäärin ihmiset suunnittelevat eroa 2 vuotta, ennen kuin ottavat sen puheeksi.
Minusta on kyllä epätodennäköistä, ettei vaimo olisi koskaan ottanut ongelmianne esille, luultavasti et vain ole kuunnellut. Tai ottanut asiaa todesta, jos hän on siitä seksin laadustakin näköjään puhunut aiemmin, mutta sinä vain olet vähätellyt.
Ok. Melkoisia oletuksia ihmiset tekevät. En etsi syyllisiä, vaan yritän ymmärtää tilannetta.
ap
Joku seksihullu pesiytynyt ketjuun kommentoimaan. Oman elämänkokemukseni mukaan avioerot johtuu kyllä muusta kuin seksistä tai sen puutteesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaimoni kertoi, että hän on miettinyt asiaa parin kuukauden ajan ja pahoitteli ettei ole aiemmin keskustellut kanssani.
Molemmat ovat tyytymättömiä seksiin. En ymmärrä miten tässä nyt käännetään jotenkin, että minä olisin elänyt keskellä lapsiperhearkea elämäni suurinta seksihurmosta ja vaimoni vain katsellut vierestä.
En tiedä, ehkä naisille seksi on sitten tärkeämpää kuin meille miehille. Minulle yhteinen historia, lä
Tuot koko ajan esille itseäsi. Sinä, sinä, sinä. Vaimosi ääni ei kuulu missään. Vaikka sinulle seksi ei olisi tärkeintä, voi se vaimollesi olla hyvinkin tärkeää.
Saiko vaimoni aina orgasmin ennen lapsia? Ei. Sainko minä? En. Onko tämä nyt joku juttu, että hyvää parisuhdetta ei voi olla jos molemmilla ei ole 100% hitrate?
ap
Kiitos. Tämä on näitä tilanteita mitä vaan ei voi harjoitella tai tietää etukäteen. Miten elämästä tulikin näin hankalaa.:(
ap