Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Siis kertokaa miten tää auto on lähtenyt liikkeelle ja kulkenut ympyrää vaikka kuskin jalat on auton ulkopuolella?

Kommentit (82)

Vierailija
41/82 |
13.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän toinen jalka pitäisi olla kytkimellä manuaalissa, jos meinaa saada auton käyntiin. Miten on onnistunut ilman kytkimen painamista? 

Vaihde vapaalla niin ainakin vm. 2009 skoda lähtee käyntiin kun vaan kääntää avaimesta, ei ota huomioon kytkintä ollenkaan. Tai lähtee kyllä vaikka olisi ykköselläkin mutta sitten käy niin kuin tässä jos käsijarru ei ole päällä.

Vierailija
42/82 |
13.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmeisesti melko vanha auto ja siten todennäköisesti manuaalivaihteinen, joka on käynnistetty ykkönen tai peruutusvaihde päällä. Kyllä ne menee tasaisella vaikka kaasua ei painakaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/82 |
13.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän toinen jalka pitäisi olla kytkimellä manuaalissa, jos meinaa saada auton käyntiin. Miten on onnistunut ilman kytkimen painamista? 

Vaihde vapaalla niin ainakin vm. 2009 skoda lähtee käyntiin kun vaan kääntää avaimesta, ei ota huomioon kytkintä ollenkaan. Tai lähtee kyllä vaikka olisi ykköselläkin mutta sitten käy niin kuin tässä jos käsijarru ei ole päällä.

Kaikki manuaalit lähtee käyntiin vapaalla ilman kytkintä tai kaasua, jos ne ovat kunnossa, eivätkä vaadi kaasua startatakseen. Minä seison apukuskin ovella ja väännän vanhan rellun käyntiin ja nappaan lumiharjan ja kierrän auton ikkunat, sillä aikana auto lämpiää - siirryin tuohon tapaan huonon lonkan vuoksi. Ei se karkaa minnekään tasamaalla, tosin käytän käsijarruakin.

Vierailija
44/82 |
13.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos vaihde on päällä, auto liikkuu

Jatkaa ympyrää pitkin parkkihallia ilman että kukaan painaa poljinta? 

Jos moottori on käynnissä niin KYLLÄ. Ei siihen kaasun polkemista tarvitse. Riittää että on manuaalivaihteinen auto ja sen että se starttaa, eikä sammu startatessa.

Manuaalivaihteinen auto sammuu, jos on vaihde silmässä, mutta mitään poljinta ei paineta. Jos et ole itse kokenut, niin varmasti olet nähnyt joskus esim. liikennevaloissa jollekin muulle käyvän näin.

Vierailija
45/82 |
13.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Manuaali sammuu, jos sitä yrittää käyntiin vaihde päällä ilman kytkintä. Pienen nytkähdyksen se tekee, mutta sammuu.

Vierailija
46/82 |
13.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos moottori on käynnissä niin KYLLÄ. Ei siihen kaasun polkemista tarvitse. Riittää että on manuaalivaihteinen auto ja sen että se starttaa, eikä sammu startatessa.

Manuaalivaihteinen auto sammuu, jos on vaihde silmässä, mutta mitään poljinta ei paineta. Jos et ole itse kokenut, niin varmasti olet nähnyt joskus esim. liikennevaloissa jollekin muulle käyvän näin.

Ei sammu jos on pieni vaihde että moottori jaksaa tyhjäkäyntikierroksilla vääntää tarpeeksi. Auto sammuu liikennevaloissa kun kytkin nostetaan liian nopeasti ylös ja auto on siis paikallaan. Ei missään pienessä koneesa riitä voima saada autoa kerralla rytkäyttäen liikkeelle sammumatta.

Kokeile ihan itse vaikka jossakin parkkipaikalla. Jos nostat kytkimen hitaasti niin auto lähtee liikkeelle ilman kaasun käyttöä.

Vierailija
47/82 |
13.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki manuaalit lähtee käyntiin vapaalla ilman kytkintä tai kaasua, jos ne ovat kunnossa, eivätkä vaadi kaasua startatakseen. Minä seison apukuskin ovella ja väännän vanhan rellun käyntiin ja nappaan lumiharjan ja kierrän auton ikkunat, sillä aikana auto lämpiää - siirryin tuohon tapaan huonon lonkan vuoksi. Ei se karkaa minnekään tasamaalla, tosin käytän käsijarruakin.

Ei kyllä minun manuaalini lähde, vaan vaatii kytkimen painamista samalla. Tämä tuli yllätyksenä, kun itsekin aina edellisten autojen kanssa toimin samoin kuin sinä, mutta uusin auto ihan ilmoitti, että paina kytkintä startataksesi.

Vierailija
48/82 |
13.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki manuaalit lähtee käyntiin vapaalla ilman kytkintä tai kaasua, jos ne ovat kunnossa, eivätkä vaadi kaasua startatakseen. Minä seison apukuskin ovella ja väännän vanhan rellun käyntiin ja nappaan lumiharjan ja kierrän auton ikkunat, sillä aikana auto lämpiää - siirryin tuohon tapaan huonon lonkan vuoksi. Ei se karkaa minnekään tasamaalla, tosin käytän

Jos on avaimeton käynnistys niin ei lähde mutta kuka oikeasti ostaa vielä niinkin uuden auton manuaalina??

Vierailija
49/82 |
13.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki manuaalit lähtee käyntiin vapaalla ilman kytkintä tai kaasua, jos ne ovat kunnossa, eivätkä vaadi kaasua startatakseen. Minä seison apukuskin ovella ja väännän vanhan rellun käyntiin ja nappaan lumiharjan ja kierrän auton ikkunat, sillä aikana auto lämpiää - siirryin tuohon tapaan huonon lonkan vuoksi. Ei se karkaa minnekään tasamaalla, tosin käytän

Sinulla on sitten uudempi manuaali, mitä itse olen ajanut - 2008 yaris taitaa olla uusin manuaali, mitä olen ajanut - nykyisin kaikki haluaa automaatin - tuo uusin sähköauto on automaatti hyundai ja siinä on vaihteet yhdessä viiksistä, eikä se automaatissa haittaa

Vierailija
50/82 |
13.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pienen nykäyksen. Tää kulki ja kulki vaan. Mikä auto kulkee ilman ettei paineta kaasua? 

Automaatti.

En tiedä millainen automaatti kulkee, ei meidän ainakaan. Ja tuossa oli avaimet virtalukossa, eli kuulostaa vanhemmalta autolta. 

Juurikin sellainen vanhempi automaatti, jonka voi myös käynnistää ajovaihteella ja painamatta jarrupoljinta. Samalla tavalla nytkähtää liikkeelle kuin manuaalikin ilman kaasua, kun vaihde on päällä.

Ei menisi enää katsastuksen läpi

Vierailija
51/82 |
13.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse vienyt kytkinvikaisen manuaalin huoltoon niin, että vaihdoin vaihteita ilman kytkintä ja joutuessani pysäyttämään työnsin vaihteen pois ja jarrutin pysähdyksiin. sitten sammutin moottorin ja laitoin ykkösen silmään. Valojen vaihtuessa käynnistin niin pitkään, että auto alkoi kulkea tyhjäkäynnillä ja painoin sitten kaasua. Vain vähän pitemmän käynnistyksen liikkeelle pääsy kunnolla vaatii.

Vierailija
52/82 |
13.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihme jankkaamista tämäkin ketju, kun sekä manuaalin että automaattiauton saa noin rullaamaan. Tietty on joitain malleja, joissa seuraavat temput eivät onnistu, mutta kerron nyt kuitenkin:

- Manuaalivaihteisella autolla ykkönen silmään ja nosta kytkin todella hitaasti ylös tai lähde normaalisti liikkeelle ja jätä kaasu pois.Auto rullaa itsekseen tyhjäkäynnillä. Saattaa onnistua myös peruutusvaihteella ja kakkosella, jos koneessa on vääntöä matalilla kierroksilla.

- Automaattivaihteisella auto käyntiin ja D tai R päälle ja jarru ylös. Auto rullaa hitaasti eteen tai taakse.

Vierailija
53/82 |
13.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Manuaalivaihteinen auto vaihde päällä kytkin ylhäällä liikkuu kyllä itsestään tekemättä mitään. Varsinkin jos on yhtään vääntävämpi alakierroksilla. Melkein kaikki manuaaliautot saa liikkeelle pelkällä kytkimellä, jos ei ole ylämäkeä.

Saa liikkeelle joo mutta sammuu ilman kaasua

Useimmat vanhemmat dieselit jaksaa kulkee tyhjäkäynnillä ilman että kaasuun koskee, esim 2000--2007 vuosimalleissa näitä on ja varmasti vanhemmissakin,kokemuksesta tiedän.

Vierailija
54/82 |
13.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Esimerkkejä merkeistä ja vuosimalleista mitkä käynnistyy ilman jarrua? 

1997 Volvo

No minulla on ollut aikoinaan vuoden 1988 Volvo 740 eikä ainakaan se antanut käynnistysvirtaa jos vipstaaki oli D- tai R- asennossa, tai jossain niistä numerollisista lukko- eli "pakko"vaihdeasennoista.

Ja nyt parhaillaankin minulla on kaksi vuoden 1997 Mersua, paketti- ja farmari, sekä vielä 1995 Toyota, kaikki kolme automaatteja, ja sama niissä: ja lisäksi on joskus ollut 1993 VW Transporter pakettiauto maticina, ja sama juttu siinäkin: ei lähde käyntiin D- eikä R-asennoissa.

En usko noita juttuja että "vanhempi automaattiauto käynnistyy ajovaihdeasennoissakin ja vain 2000-lukulainen tekosieluautomaatti estää tuollaiset tapaukset".

On niissä maailman sivu jokin varmistus ollut (johdot kulkevat jotenkin sen kepin / vipstaakin juuren kautta ja vain P- ja N- kohdissa on jokin sähköä johtava "pinta" molemmin puolin uraa ja vipstaakin läpi kulkee johdin niin että kun se vipstaaki / "vaihde"keppi tulee juuri noihin kohtiin johtamaan sähköä eli yhdistämään ne molemmat potentiaaliset puolet niin silloin käynnistysvirta kulkee starttimoottoriin - muista kohdin ei).

Jätkäshenkilö 51 vuotta

Vierailija
55/82 |
13.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku kyseli ostaisiko joku uuden auton manuaalina. Minä ostaisin, ei niin paskaa keliä ole, ettei ole pakko lähteä liikkeelle. Mutta minulle tulee auto yleensä vasta ketjun loppupuolella, eli nytkin tiedän seuraavan autoni, jos sitä ei kolaroida, aikaa vain tiedä.

Vierailija
56/82 |
13.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käynnistyykö joku automaattivaihteinen auto ilman että painaa jarrua ja vaihde on P asennossa? Kyllä siinä pitää jotain toimenpiteitä tehdä ennen kuin auto lähtee itsekseen liikkeelle. Miten sai käynnistettyä ja vaihdettua vaihdetta, mutta ei osannut jarruttaa? 

Kyllä käynnistyy. Itselläni oli joskus 10 v sitten Passat, jonka sai käynnistettyä ilman että istui kuskinpaikalle. Eli jarrrua ei tarvinnut painaa. 

Vierailija
57/82 |
13.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Normaali manuaalivaihteinen auto toimii noin, ei tarvitse painaa mitään poljinta, automaatti ei käynnisty jos vaihde on päällä.

ei ollut kyllä manuaali. se lähtee kyllä käyntiin avaimesta ja vaikka siellä olisi 1 silmässä, niin nyökkää eteenpäin, ei muuta. jokainen joka on joskus vahingossa tehnyt manuaalilla näin, tietää, että eihän se mene eteenpäin kuin vähän ja sammuu siihen.

Vierailija
58/82 |
13.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ainakaan 4 v vanhassa hybridi toyotassa mene. Virrat vaan menee AC tilaan, jos vaihde päällä sammuttaa.  Mutta ei mene P-vaihteelle

Vierailija
59/82 |
13.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

selkeästi et tiedä mitään autoista joten älä valehtele

Vierailija
60/82 |
13.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

vanhemmissa onnistuu