Treenaaminen aiheuttaa migreenin
Hei migreeniä sairastavat, onko teillä samanlaista vaivaa? Sairastan migreeniä, mutta tilanne on estolääkityksen ansiosta hyvä ja migreenikohtauksia tulee harvoin.
Ongelmana on kuitenkin niska-hartiaseudun treenaaminen. Käyn juoksemassa useita kertoja viikossa ja alakroppa on hyvässä kunnossa. Kuitenkin lavan seutu ja niska kaipaisivat treeniä, ne ovat heikommassa kunnossa ja myöskään toimistotyö ei itsessään tee niille hyvää. Aloitin vesijuoksun ja se tuntuu hyvältä ja selvästi hyvällä tavalla treenaa yläkroppaa. Kun lihakset kipeytyvät normaalisti (silleen että tuntuu että on treenannut) yläkropassa, johtaa se lähes aina migreeniin. Samoin jos yritän tehdä niskaa vahvistavia liikkeitä tai treenaan salilla yläkroppaa.
Onko muita, joilla on sama ongelma? Miten pystyn vahvistamaan niska/hartiaseutua, jos joka kerta seurauksena on migreeni? Mulla migreeni ei suoranaisesti edes lähde takaraivolta, vaan iskee suoraan toispuoleisella ohimo- otsa- kasvosäryllä.
Kommentit (19)
Vierailija kirjoitti:
Minulla samaa. Lääkärin mielestä kyse on ponnistuspäänsärystä.
Mikä sulle on annettu ohjeeksi, pitääkö välttää treeniä? Mulla siis migreeni iskee vasta treenin jälkeen tai seuraavana päivänä, kun lihakset ovat arat
Ota särkylääke ennakkoon, siis treenin jälkeen ja seuraavana aamuna. Muista venytellä.
Sun kai täytyy kehittää lihaksia maltillisemmin. Se vie enemmän aikaa, mutta pääset lopputulokseen, johon et kehoasi "piiskaamalla" yltäisi.
Kiinnitä enemmän huomiota työskentelyadentoon, venyttele välillä yms. Ei toimistotyöstä kuuluisi kipeytyä!
Sama ongelma. Säännöllinen hierojalla käynti ja käsivarsien/olkapäiden päivittäinen verryttelypyörittely on helpottanut huomattavasti, mutta kokonaan en ole saanut ongelmaa ratkaistua. Välillä on pakko treenata todella kevyesti hipsutellen jotta välttäisi tuntikausien päänsäryn. Toivoin, että voimatason kehittyessä ongelma lievenisi, mutta ei mennyt ihan niinkään. Ärsyttävää.
En osaa sanoa mikä avuksi, mutta itsellä on samaa vaivaa. Salitreeni yläkropalle saa aikaiseksi migreenin lähes poikkeuksetta. Siksi en treenaa yläkroppaa, kun migreenikipu on niin kaameeta.
Kuulostaa enemminkin jännityspäänsäryltä.
Bruksaatko? Mulla purentavaivat ja purentalihaksen arkuus ohimolla saa usein aikaan migreenin. Purentakiskot on auttaneet asiaa, kun en onnistu samalla tavalla treenaamaan toispuoleisesti ohimolihasta. Pahimassa tilanteessa kallonpohjakin oli täysin jumissa ja kipuili, ja välillä provoutui migreeniksi.
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa enemminkin jännityspäänsäryltä.
Jännityspäänsärky ei oo toispuoleinen
Se ongelma ei poistu osalta lainkaan, jotkut eivät voi edes juosta tai treenata siksi. Kävellä voi ja pikkujumppa, tanssahtelu. Magnesiumia kannattaa vedellä, mobilat jossa ei ole viilentävä osa mukana (punainen purkkiko se on, ei sininen) ja verensokeri tasaiseksi, myös nesteitä tarpeeksi. Silti voi tulla osalle ongelmia. Liian kova treeni ei vain tässä toimi, jos on aurallinen migreeni ja kropan rakenne on tietynlainen. Yksilöissä voi olla eroja. Olen huomannut että kapeaharteiset, hoikat ja "pienipäiset" ihmiset juoksevat paremmin, joiden niskassa / kaularangassa ei ole painava pää kannateltavana. Osalla on painava pää, leveät hartiat ja lantio. Jokainen elää tavallaan. Ulkomailla olisi hyviä kävelyreittejä talvellakin, auttaisi migreenikoita, Suomen olosuhteet hankalat. Kannattaa huomioida myös että päivällä on kirkasta ja melua, ellei ole rauhallisempi päivä kaupungissa.
Vau, kerrankin kohtalotovereita. En kärsi kyllä migreenistä varsinaisesti vaan jännitysniskasta ja siitä aiheutuvasta päänsärystä. Mutta jos treenaan yläkroppaa, seurauksena on usein migreeniä muistuttava kova päänsärky oksenteluineen. Vaikka miten varovasti yrittäisi, niin ei auta, siksi olen lopettanut treenaamisen yläkropan osalta melkein kokonaan - ja voin paremmin. Ei ole kiva tilanne, mutta en ole löytänyt ratkaisua. Onneksi edes alakroppaa pystyy treenaamaan.
Aloita kevyesti ja pikkuhiljaa lisää treenin vaativuutta. Jos vesijuoksusta tulee päänsärkyä niin sekin on liian vaativaa. Venyttele työpäivän mittaan pari viikkoa, sitten vähitellen lisää kotitreeniä ja viimeiseksi lihaskuntoa.
Ja täällä kohtalotoveri! Treenatessa koko yläselkä ja niska kipeytyvät aina, vaikka kuinka varovaisesti tekisi. Riittävän kipeäksi kun äityy, muuttuu päänsärky auralliseksi migreeniksi. Pakko siis katkaista kipu jollain keinolla; yleensä riittää, kun ottaa tulehduskipulääkettä ja kyytipojaksi parasetamolia yhden päivän ajan, ideaalia olisi päästä hierontaan muutaman päivän sisällä. Samalla lailla niskan seutu kipeytyy jos työssä ergonomia unohtuu. Työterveyslääkäri on useasti todennut, ettei ole hetkeen törmännyt yhtä kovettuneisiin lihaksiin, kuin mulla on.
Työterveydessä ongelmaa hoidetaan määräämällä ergonomian tarkistus säännöllisesti, ja se auttaa. Katse riittävän korkealla näyttöön, ettei pään asento kuormita niskaa (fyssari aina muistuttaa, että pää painaa 5 kg!). Näppäimistö niin alas, että hartiat lepäävät rennosti ja käsivarsi saa pöydästä tuen. Istuin niin lähelle työpöytää, että selkä pysyy suorassa ja saa tuen tuolin selkänojasta.
Hyvän ergonomian lisäksi kroppaa pitää pitää liikkeessä vähintään kerran tuntiin, että veri alkaa kiertää. Varjonyrkkeilyä, hartioiden nostoa, pään rauhallista kiertoa eri tavoin.
Auttaisiko tuohon kallonpohjan lihaksien hieronta? Sulla voi olla niin tukossa lihakset tuolla yläselkä alueella
Fyssari ei suositellut mitään niska/hartia seutua rasittavaa: pyöräily, uinti jne. Kaikki kuntosaliliikkeet pitäisi tehdä pienillä painoilla ja vähillä toistoilla. Yksi lääkäri ei suositellut mitään muuta liikuntaa kuin kävelyä, kuulema lähes kaikki lihaskuntotreeni voi provosoida migreeniä.
Aloittakaa tällä ja kokeilkaa muutamia viikkoja onko vaikutusta (Harjoitusohjelma osana päänsäryn hoitoa)
https://ukkinstituutti.fi/liikkuminen/vinkkeja-liikkumiseen/harjoitusoh…
Näköjään moni kärsii samasta vaivasta, on kyllä inhottava. Ja kun lääkärit kuitenkin nimenomaan tuputtaa sitä niska-hartiaseudun treeniä ja tärkeää se olisikin. Mulla on usein purentalihakset ja niska jumissa ja sitten kun yritän jumpata niitä, niin tulee lähes varmasti migreeni. Ja on migreeni kyseessä, ei jännityspäänsärky.
Oletteko huomanneet mitään eroa siinä, miten syö tai juo yleisesti tai treenin jälkeen?
Entä liikkeiden väliset palaitumisajat, pitäisikö niiden olla tavallista pidempiä? Nyt tein ohjelman mukaan 30sek, mutta luulen sen olevan liian lyhyt.
Tai syketaso? Pitäisi ehkä pysyä aika matalana, onko kokemuksia?
Nyt käynyt salilla tekemässä 30 min treenin 2x/viikko, ja 3/4 kerrasta tullut migreeni. Kenties osasin tehdä tarpeeksi kevyesti vain sillä ekalla kerralla :(
Minulla samaa. Lääkärin mielestä kyse on ponnistuspäänsärystä.