Miksi suomalaista korruptiota vähätellään?
Sitähän on olemassa kaikissa yhteiskunnallisissa päätöksissä, kaikilla tasoilla Suomessa. Miksi sitä vähätellään ja peitellään, jopa kielletään kokonaan sen olemassaolo julkisuudessa?
Kommentit (119)
Ilmeisesti ne tahot joiden pitäisi tuollainen huomata ja sitä kritisoida saa (myös) rahaa systeemistä (joko itse tai kaverit tai puolue) joten sitä ei sitten oman edun vuoksi lähdetä ravistamaan.
Suomesta on pakkosuomettamisen seurauksena kehittynyt maa jossa on vain yksi totuus jota valtaan päätyneet ei lähde haastamaan ja media toistelee yhdessä kuorossa ilman soraääniä. Se joka saa oman kantansa tuon totuuden asemaan, hallitsee maata käytännössä. Ei sillä ole niin paljoa sen jälkeen väliä mikä puolue istuu nimellisesti hallituksessa.
Esim. sipilällä oli vaikeuksia saada aikaan tiettyjä asioita koska vasemmisto kontrolloi sekä mediaa että ay-liikettä että eduskunnan strategisia valiokuntia joten asiat ei vaan edistyneet samalla kun vasemmiston media haukkui sipilää kaikesta mahdollisesta 24/7 ja ay-liike painosti loputtomilla lakoillaan.
Mariinin hallituksessa homma meni vielä turbovaihteelle kun median lisäksi myöteistä propagandaa spämmi jättimäärä viestintätoimistoja, kaikki vasurien sadat järjestöt ja niiden aktiivit sekä tietty edelleen se syvästi ideologiaan ja sen poliitikkoihin uskova mediamme. Eli vaikka asiat hoidettiin kaikkien mittareiden mukaan täysin päin peetä niin hallitus sai vaan kehuja ja syytökset ohjattiin joko virkamiehille tai oppositiolle.
Nyt tällä hallituksella on sama ongelma kuin sipilällä eli media ja koko tuo vasurien somekaarti spämmii 24/7 kritiikkiä ja haukkuja kaikesta mahdollisesta. Jopa niin naurettavasti että eduskunnassa nuo tekee välikysymyksiä asioista jotka itse sotki viime hallituksessa eikä mediamme tietenkään tätä lähde ihmettelemään suuremmin ääneen.
Kuvaavaa on että heti hallituksen aloitettua mediamme lähti venäjän hybridioperaatioon mukaan ja koitti jostain ihme pesukarhukravateista löytää syyn painostaa hallitus eroamaan.
Olen nähnyt korruptiota suomalaisessa työelämässä. Olen jopa itse päässyt jonon ohi kerran kun tunsin yhden pomon. Olen nähnyt yrityslahjoja joita ely-keskuksen työntekijät on saaneet. Ne ovat puhtaasti lahjuksia. Olen lähinnä vihainen siitä, että itse olen päässyt hyötymään liian vähän korruptiosta ja olen kateellinen persoona.
Vierailija kirjoitti:
Koska me haluamme uskotella itsellemmekin että olemme maailman rehellisin ja vähiten korruptoitunein kansa. Näin me myös mainostamme itseämme maailmalla.
Kukas sen kissan hännän nostaa jos ei kissa itse.
Ja kai olette huomanneet viime vuosikymmenen aikana miten hirvittävän sinisilmäinen ja naiivi kansa me olemme vähän joka asiassa.
Joo oikein oksettaa. Hitto kun pääsis täältä pois. Ei mitään ylpeyden aihetta Suomalaisuudessa.
Kyllähän jonkinlaista korruptiota on ja esim suosittelijat työhaussakin voi olla tätä. Rahalla ja hyvävelijärjestelmällä saa kyllä suosittelijan. Suomessa siihen riittää varmaan ihan kossupullokin.
Sen sijaan isoista päätöksissä on aina valitusnahdollisuus, mikä estää sen ettei korruptio ole täysin mahdollista aina.
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän jonkinlaista korruptiota on ja esim suosittelijat työhaussakin voi olla tätä. Rahalla ja hyvävelijärjestelmällä saa kyllä suosittelijan. Suomessa siihen riittää varmaan ihan kossupullokin.
Sen sijaan isoista päätöksissä on aina valitusnahdollisuus, mikä estää sen ettei korruptio ole täysin mahdollista aina.
Pullo viinaa on varmasti yleisin tapa päästä eteenpäin. Juoma valitaan kohdehenkilön mukaan. Viini, kossu, viski tai konjakki. Kyllä se voittaa aina viereisen kaverin, joka ei anna mitään "lahjusta".
Vierailija kirjoitti:
Kukaan ei halua häiritä systeemiä. Varsinkaan ne, jotka hyötyvät siitä. En ole enää työelämässä, mutta silloin kun olin, tein isoja ja kalliita hankintoja isoilta yrityksiltä. Nuo yritykset kiikuttivat minua ympäri maailmaa tutustumaan heidän tuotteisiin. Jokaisella matkalla oli myös aikaa tutustua paikalliseen elämään. Siis lomailuun. Joskus pulisokin oli mukana. Ihan samaa tehdään tänäkin päivänä kaikissa isoissa hankinnoissa. Virkamiehiä ja poliitikkoja pidetään hyvänä. Pelkkää korruptiota verhoiltuna työtehtäviin. Nyt hankitaan isoja tietojärjestelmiä hyvinvointialueille. Kaikille omansa. Virkamiehet ja poliitikot saavat kyllä oman siivunsa noista kaupoista. Ei aina välttämättä suoraan rahana mutta lomina ja lahjoina. Tiedän erään vaimon joka sai auton käyttöönsä kun mies teki miljoonakaupat
Siis olitko julkisella puolella töissä ja noin tapahtui? Nykyisin julkisen puolen viranhaltijat eivät uskalla mainoskynääkään ottaa, ettei tule sanomista. Ja oikeastiko sulla oli silloin aikaa tuollaisiin reissuihin? On kyllä työelämä pikkuisen muuttunut sinun ajoistasi.
Petterikin oli niin huolissaan olevinaan kuntien velkaantumisesta, mutta samalla oli tunkemassa leikkijunaratansa kustannuksia radan varrella oleville kunnille vaikkei juna edes pysähtyisi niissä kunnissa.
Ei Suomikaan ole turvassa korruptiolta, se on syvässä meidän rakenteissa niiku kaikissa muissakin valtioissa. Syy miksi ihmiset eivät huomaa tätä on nimenomaan se että ihmiset on myös kasvanut niihin valheellisiin rakenteisiin kiinne.
Vierailija kirjoitti:
Petterikin oli niin huolissaan olevinaan kuntien velkaantumisesta, mutta samalla oli tunkemassa leikkijunaratansa kustannuksia radan varrella oleville kunnille vaikkei juna edes pysähtyisi niissä kunnissa.
Du är bara för lågt nere i organisationen. Gör inte som jag gör, gör som jag säger.
Joku kysyi konkreettisia esimerkkejä. No Tampereen Uros-hanke, nykyinen Nokia areena.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska me haluamme uskotella itsellemmekin että olemme maailman rehellisin ja vähiten korruptoitunein kansa. Näin me myös mainostamme itseämme maailmalla.
Kukas sen kissan hännän nostaa jos ei kissa itse.
Ja kai olette huomanneet viime vuosikymmenen aikana miten hirvittävän sinisilmäinen ja naiivi kansa me olemme vähän joka asiassa.
Joo oikein oksettaa. Hitto kun pääsis täältä pois. Ei mitään ylpeyden aihetta Suomalaisuudessa.
Vad är det som hindrar?
Vierailija kirjoitti:
Ei ole valitusmahdollisuutta, kun sielläkin istuu näiden kaverit.
Vierailija kirjoitti:
Kukaan ei halua häiritä systeemiä. Varsinkaan ne, jotka hyötyvät siitä. En ole enää työelämässä, mutta silloin kun olin, tein isoja ja kalliita hankintoja isoilta yrityksiltä. Nuo yritykset kiikuttivat minua ympäri maailmaa tutustumaan heidän tuotteisiin. Jokaisella matkalla oli myös aikaa tutustua paikalliseen elämään. Siis lomailuun. Joskus pulisokin oli mukana. Ihan samaa tehdään tänäkin päivänä kaikissa isoissa hankinnoissa. Virkamiehiä ja poliitikkoja pidetään hyvänä. Pelkkää korruptiota verhoiltuna työtehtäviin. Nyt hankitaan isoja tietojärjestelmiä hyvinvointialueille. Kaikille omansa. Virkamiehet ja poliitikot saavat kyllä oman siivunsa noista kaupoista. Ei aina välttämättä suoraan rahana mutta lomina ja lahjoina. Tiedän erään vaimon joka sai auton käyttöönsä kun mies teki miljoonakaupat
ei tarvi edes olla iso hankinta kun tehtaan kaapissa vaihtuu suojavälineet wurthiin niin tietää että joku mönkijä safari on järjestetty
Erityisesti tässä on kunnostattunut Lahden kaupunki.
Merkonomit vedättävät duunareita ja työttömiä vuodesta toiseen.