Mies ei auta vauvan yöheräilyjen kanssa
Olen ihan rikki tähän koko tilanteeseen, kun saan unta vain pari tuntia kerrallaan. Mies nukkuu kellarissa ja töiden jälkeen menee salille tai lenkille. Ennen lapsen hankkimista sanoi, että auttaa, mutta nyt vaan sanoo, että minun pitäisi nukkua päivällä ja lähtee töihin.
Kommentit (420)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Imettämisestå vouhottajat eivät tunnu tajuavan, että mies voi kyllä antaa vauvalle pullosta korviketta. Paljon parempi vaihtoehto vauvallekin kuin univelan vuoksi romahtanut äiti.
Mun mielestä oli parempi, että edes toinen meistä oli kunnolla levännyt. Eihän siinä ole mitään järkeä, että molemmat vetää itsensä piippuun.
Vauva heräsi yöllä noin klo 02 ja 05. Minä hoidin tuon 02 syönnin ja mies 05. Sain nukuttua sitten pidemmän pätkän. Mies meni nukkumaan illalla noin klo 21 maissa.
-ohis
Mitkä ylilaudan kokoontumisajot tässä ketjussa on?
Ihan kuin miehen työ olisi pyhää ja koskematonta, mutta naisen, kotona, vastuussa pienestä avuttomasta ihmiselämästä pitäisi vaan kestää väsymystä romahduksen partaalle. Pidempi väsymyskausi altistaa mm. synnytyksen jälkeiselle masennukselle ja kiintymyshäiriöille ja jopa psykoosille. Eli ihan pienestä asiasta emme puhu tässä.
Meillä kolme lasta ja jos on ollut vauvan kanssa yöllä hämminkiä, niin ihan tasaisesti olemme ottaneet imetyksestä huolimatta vastuuta ettei toisen voimat lopu kokonaan.
Esimerkiksi useampaan kertaan yöllä syövältä vauvalta tarvitsee usein vaihtaa vaippaa keskellä yötä tai viimeistään aamuyöstä, ja en montaa kertaa joutunut sitä itse tekemään kun mies otti asian hoitaakseen. Mutta mieheni onkin empaattinen ja itsesään selvästi perhe-elämään osallistuva.
Vierailija kirjoitti:
Niin, mikset nuku päivällä?
vauvavuosi kestää 12kk. Mies hoitaa sitten harrastuksiin kuljetukset, jotka voivat kestää 15 -vuotta.
Kuka sitä vauvaa sitten hoitaa?
Vierailija kirjoitti:
Christiiina kirjoitti:
Vai että oikein AUTTAA oman lapsensa hoitamisessa, voi miten hienoa. Hänen pitäisi vapaa-ajalla hoitaa lapsi 50%:STI.
Näin se menee ja nainen maksaa 50% perheen kuluista, koska lapsikin hoidetaan puoliksi.
Ja mies kompensoi sitten naiselle tämän ansiomenetykset vanhempainvapaan ja hoitovapaan ajalta, lomarahat, eläkekertymän, mahdolliset bonukset ym, jos kerran kulut jaetaan 50-50 myös silloin kun toinen tienaa yhteisen lapsen vuoksi merkittävästi vähemmän kuin toinen.
Mun kaveri sekosi oikeasti tuossa tilanteessa. Sai psykoosin.
Parani sitten hoidoilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Imettämisestå vouhottajat eivät tunnu tajuavan, että mies voi kyllä antaa vauvalle pullosta korviketta. Paljon parempi vaihtoehto vauvallekin kuin univelan vuoksi romahtanut äiti.
Mun mielestä oli parempi, että edes toinen meistä oli kunnolla levännyt. Eihän siinä ole mitään järkeä, että molemmat vetää itsensä piippuun.
Mitä se auttaa, että se mies on hyvin nukkunut, pirteä ja voimissaan, josei se kuitenkaan koskaan hoida sitä vauvaa? Ja nainen on rättipoikki väsynyt ja hoitaa sitä vauvaa pää unenpuutteesta sekaisin, kiukkuisena ja univelkaisena.
Kai te tajuatte, että on lapsen etu, että äiti saa nukkua?Eikös sitä sanota, ettei väsyneenä saa edes ajaa autoa, koska se vastaa humalassa ajamista. Lastako sitten voi hoitaa, vaikka olet kuinka väsynyt/humalainen?
Itsekin annoin miehen nukkua, kun hän nyt kuitenkin kävi töissä sen 8h viitenä päivänä viikossa ja sai nukkua 7 yönä viikossa ihan kunnolla. Myöhemmin tajusin, minkä karhunpalveluksen tein lapsilleni, kun paapoin aikuista miestä vauvan/pienten lasten kustannuksella. Olin väsynyt, kiukkuinen, ärtyinen ja tietenkin näkyi käyttäytymisessä. Kun ihminen valvoo vuodesta toiseen ja nukkuu vain nuutaman tunnin yössä ja senkin pienissä pätkissä, vaikuttaase ihmisen psyykkeeseen, eikä ollenkaan hyvällä tavalla.
Tämä pitäisi jokaisen vauvan isän tajuta. Antakaa sen vauvan äidin nukkua edes yksi yö viikossa. Ei oleliikaa vaadittu.
ps töissä pääsee enimmäkseen helpommalla, kuin pienten lasten kanssa kotona.
Vierailija kirjoitti:
Ihan kuin miehen työ olisi pyhää ja koskematonta, mutta naisen, kotona, vastuussa pienestä avuttomasta ihmiselämästä pitäisi vaan kestää väsymystä romahduksen partaalle. Pidempi väsymyskausi altistaa mm. synnytyksen jälkeiselle masennukselle ja kiintymyshäiriöille ja jopa psykoosille. Eli ihan pienestä asiasta emme puhu tässä.
Meillä kolme lasta ja jos on ollut vauvan kanssa yöllä hämminkiä, niin ihan tasaisesti olemme ottaneet imetyksestä huolimatta vastuuta ettei toisen voimat lopu kokonaan.
Esimerkiksi useampaan kertaan yöllä syövältä vauvalta tarvitsee usein vaihtaa vaippaa keskellä yötä tai viimeistään aamuyöstä, ja en montaa kertaa joutunut sitä itse tekemään kun mies otti asian hoitaakseen. Mutta mieheni onkin empaattinen ja itsesään selvästi perhe-elämään osallistuva.
Minä en halunnut, että mies nukahtaa rattiin työmatkalla, joten hoidin itse kaikki valvomiset. Jos työmatkat olisi hoitunut kävellen, eikä töissä tarvitse ajaa, sitten asia olisi eri.
Siis miksi kaikki nyt vaan jankkaavat, että miehen pitää nukkua yö, että voi käydä päivällä töissä. Entäs töiden jälkeen?! Jos on 8h töissä, nukkuu 8h keskeytyksettä, jää vuorokauteen vielä 8h jonka ajan voi pitää vauvaa ja antaa äidin nukkua illan, vaikkapa siellä kellarissa, niin ei äänet haitta. Sitten vuoronvaihto kun isä menee yöunille.
Vierailija kirjoitti:
Vauvalta ei tartte vaihtaa vaippa yöllä ellei ole kakannut tai vaippa litimärkä. Näin ihan neuvolassakin neuvotaan.
Kannattaa laittaa vauva samaan aikaan nukkumaan kuin itse menee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos pieni vauva nukkuu äidin vierellä, saattaa äiti kääntyä vauvan päälle niin että vauva menehtyy.
Eläviltä vaikuttavat vielä aikuisenakin.
Tuolla lailla menehtyneet vauvat eivät ole tainneet aikuisuutta koskaan saavuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Tsemppiä ap. Vaikka mitä täällä sanotaan, niin onhan tuo kohtuutonta. Mies voisi antaa sinun edes viikonloppuisin nukkua ja auttaa vauvan kanssa. Ja tuo on myös outoa, että hän on muuttanut kellariin. Nyt pitää miehen ryhdistäytyä ja tutustua vauvaan.
Meni kellariin, koska omien sanojensa mukaan pitää aamulla mennä autolla töihin niin pitää olla levännyt.
-ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Christiiina kirjoitti:
Vai että oikein AUTTAA oman lapsensa hoitamisessa, voi miten hienoa. Hänen pitäisi vapaa-ajalla hoitaa lapsi 50%:STI.
Miehellä voi olla haasteita yöimetyksessä.
Ja seuraavana aamuna töihin heräämisessä.
Mies käy töissä 7 päivänä viikossa? Kyllä äidinkin täytyy joskus saada nukkua.
MIten olisi nukkuminen samaan aikaan lapsen kanssa?
Vierailija kirjoitti:
Kun mies ryhtyy hoitamaan vauvaa äidin menessä töihin lapsen ollessa 3 kk ikäinen, tapahtuu monta hyvää asiaa. Vauva ryhtyy syömään korviketta ja soseita rintamaidon sijaan ja nukkuu pitkät yöunet. Koska isä ei herää joka inahdukseen, vauva saa nukkua yönsä rauhassa, vaikka välillä inahtaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tsemppiä ap. Vaikka mitä täällä sanotaan, niin onhan tuo kohtuutonta. Mies voisi antaa sinun edes viikonloppuisin nukkua ja auttaa vauvan kanssa. Ja tuo on myös outoa, että hän on muuttanut kellariin. Nyt pitää miehen ryhdistäytyä ja tutustua vauvaan.
Meni kellariin, koska omien sanojensa mukaan pitää aamulla mennä autolla töihin niin pitää olla levännyt.
-ap
Olisko se sitten hyvä, jos ajaisi väsyneenä kolarin ja kuolisi? Annat vauvan miehelle päivällä ja menet itse nukkumaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kävikö se mies viikonloppunakin töissä autolla vai, miksi hoidit kaikki yövalvomiset?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Christiiina kirjoitti:
Näin se menee ja nainen maksaa 50% perheen kuluista, koska lapsikin hoidetaan puoliksi.
Onko sinulla jotenkin huonotuloinen vaimo, kun ei ansiosidonnaisella vanhempainrahalla pysty puolia menoista maksamaan?
Ansiosidonnainen vanhempainraha on noin puolet bruttopalkasta. Sitä verotetaan korkeammalla prosentilla kuin palkkaa. On aika säälittävää vaatia maksamaan puolta menoista, kun tulot on romahtaneet yhteisen vauvan takia
Fyi, etuuksille kannattaa tehdä ihan erikseen oma verokortti, niin ei mene vähintään 25% veroa. Mä tein vanhempainvapaalle jäädessäni oman verokortin seuraavan vuoden palkkatuloille (sain edelliseen vuoteen liittyviä suorituksia töistä myös poissaollessani) ja oman kortin etuuksille, mihin laskin vanhempainrahat ja kh-tuen yhteensä siltä vuodelta. Jäi siitä surkeaakin surkeammasta kh-tuestakin joku kymppi enemmän käteen kuukaudessa kuin mitä muuten olis jäänyt.
Vierailija kirjoitti:
Pitäähän miehen saada nukkua yöt kun töissä käy. Ota vauva viereen nukkumaan.
Miten niin? Kevyt toimistotyö on paljon helpompaa kuin lapsen hoito koko päivän. Naisellakin on työ, lapsen hoitaminen, miksei hän sitten ansaitse nukkua? Pätkittäinen uni on myös haitallista terveydelle. Yövalvomiset vuoroöinä, äiti voi päivällä pumpata, niin siitä voi yöllä antaa maitoa tai sitten korviketta öisin.
Mulla oli kaksosvauvat. Toinen nukkui 15-30min pätkissä ja toinen valvoi täysin pirteänä 23-04. Jouduin hoitamaan molempia, kun mies halusi vain nukkua. Sain rytmihäiriöitä. Vauvat suuttui kaikista eniten, jos otin viereeni sänkyyn. Kerran itkien menin lähempänä viittä pyytämään apua, kun en ollut nukkunut vielä silmäystäkään ja jo viikkoja takana tuota kidutusta. Mies haistatteli.
Kaksoset olivat tuolloin noin 11kk. Tutkimuksissa ei löytynyt mitään selitystä. Jatkuva heräily jatkui 5v saakka. Pahimmillaan 20 kertaa yössä. Ihme, että olen elossa.
Että miettikää vähän...
Kannattaa jäädä hoitovapaalle ainakin joksikin aikaa vanhempainvapaan jälkeen. Yöheräilyt vähentyivät meillä vuoden ikään mennessä ja sen jälkeen ollaankin nukuttu lapsen kanssa pitkiä yöunia. Mies ei herännyt koskaan vauvan kanssa yöllä, mutta eipä hän koskaan ole saanut nukkua näin pitkiä keskeytyksettömiä yöunia, mitä me nyt vedellään.