Mies ei auta vauvan yöheräilyjen kanssa
Olen ihan rikki tähän koko tilanteeseen, kun saan unta vain pari tuntia kerrallaan. Mies nukkuu kellarissa ja töiden jälkeen menee salille tai lenkille. Ennen lapsen hankkimista sanoi, että auttaa, mutta nyt vaan sanoo, että minun pitäisi nukkua päivällä ja lähtee töihin.
Kommentit (420)
Vierailija kirjoitti:
Ainoastaan sellaiset äidit, jotka eivät koskaan ole olleet oikeissa töissä, pakottavat miehensä valvomaan yön. Se kelan työkokeilu on helppoa verrattuna oikeaan työhön, jossa oikeasti olet vastuussa asioista.
Eräässä toisessa ketjussa yksi mies kirjoitti, että oikeaa työtä on vain raskas fyysinen työ. Kyllä sitä ojaa jaksaa lapioida auki vaikka välillä haukotuttaisi. Eikä koko yötä tarvitse valvoa, sen kun nukkuu välillä pätkiä. Niinhän se nainenkin tekee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainoastaan sellaiset äidit, jotka eivät koskaan ole olleet oikeissa töissä, pakottavat miehensä valvomaan yön. Se kelan työkokeilu on helppoa verrattuna oikeaan työhön, jossa oikeasti olet vastuussa asioista.
Eräässä toisessa ketjussa yksi mies kirjoitti, että oikeaa työtä on vain raskas fyysinen työ. Kyllä sitä ojaa jaksaa lapioida auki vaikka välillä haukotuttaisi. Eikä koko yötä tarvitse valvoa, sen kun nukkuu välillä pätkiä. Niinhän se nainenkin tekee.
Ei kaikille ole helppoa nukahtaa heti uudestaan.
Minä jäin samasta syystä todella katkeraksi miehelle. Ei siitä koskaan päässyt yli, että toinen jätti mut niin yksin, kun olin henkisesti ja fyysisesti ihan romahduspisteessä. Ero siitä tuli.
Meillä tehtiin niin että minä menin isompien lasten kanssa nukkumaan 20.00. Mies jäi katsomaan vauvan kanssa tekevisioa jne. Noin puolenyön aikaan mies toi vauvan minulle ja sai nukkua itse loppuyön ja aamusta ilman vauvan herättelyä. Meillä yritettiin aina että kumpikin saisi ainakin yhden 4 tunnin yhtenäisen unen joka yö ja lisäksi pätkiä.
en ymmärrä niitä miehiä jotka vinkuu täällä että ei työssä käyvä voi auttaa yöheäräilyissä kun se liian rankkaa. Siis miten mies ei voi hoitaa vauvaa esim 4 tuntia illasta tai aamusta vaikka olisikin menossa töihin. Jos se miehelle on liian rankkaa niin miksi naiselta voi vaatia 24/7 jaksamista samaan asiaan?
Vierailija kirjoitti:
Meillä tehtiin niin että minä menin isompien lasten kanssa nukkumaan 20.00. Mies jäi katsomaan vauvan kanssa tekevisioa jne. Noin puolenyön aikaan mies toi vauvan minulle ja sai nukkua itse loppuyön ja aamusta ilman vauvan herättelyä. Meillä yritettiin aina että kumpikin saisi ainakin yhden 4 tunnin yhtenäisen unen joka yö ja lisäksi pätkiä.
en ymmärrä niitä miehiä jotka vinkuu täällä että ei työssä käyvä voi auttaa yöheäräilyissä kun se liian rankkaa. Siis miten mies ei voi hoitaa vauvaa esim 4 tuntia illasta tai aamusta vaikka olisikin menossa töihin. Jos se miehelle on liian rankkaa niin miksi naiselta voi vaatia 24/7 jaksamista samaan asiaan?
Hauska sekin, että esim. jos oli joku työpaikan illanvietto arkena, niin mies hyvin pystyi kyllä menemään töihin seuraavana päivänä, vaikka olisi tullut kotiin klo02. Mutta vauvan kanssa ei voinut mitenkään valvoa, koska työt. Valitettavasti nämä jutut selviää vasta kun se vauva on jo siinä. Etukäteen voivat puhua ihan mitä vaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, ei ole myöskään naisille. Miehilläkään ei ole töitä kuin viitenä päivänä viikossa noin 40 tuntia, siinä on pajon aikaa huolehtia vuorostaan vauvasta.
Vierailija kirjoitti:
Ketjua lukiessa tulen ajatelleeksi, että onko oma isäni ollut todella niin poikkeuksellinen. Hän heräili myös öisin hoitamaan lapsiaan, vaikka kävi töissä.
Hänen ajatuksensa oli, että lapset on yhdessä tehty ja haluttu. Olisi ollut todella epäreilua, että hän olisi vain öisin aina kääntänyt kylkeä, kun vauva itkee. Se, että toinen on kotona vauvan kanssa, on työtä. Ja myös sen kotona olevan pitää saada nukkua, jotta pysyy järjissään. Vuorottelemalla heräämisen kanssa molemmat saavat säännöllisesti nukuttua.
Tämä on sellainen asia mitä minä ihmettelen. Ihan sama kumpi sukupuoli on kyseessä. Jos lapsi on yhdessä haluttu ja tehty, miksi ei osallistu sen haluamansa asian hengissä, terveenä, ja hyvinvoivana pitämiseen? Ja jos ei halua osallistua lapsensa hengissä, terveenä, ja hyvinvoivana pitämiseen, miksi on lapsen edes halunnut? Mitä hittoa varten haluaa jotakin hirveän paljon työtä teettävää, mikä ei kuitenkaan kiinnosta pätkääkään? Vähän niinkuin hankkisi hevosen, vaikka hevosen hoitaminen ei tippaakaan kiinnosta. Mikä järki?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tyhmä mies. Kun omalle avokille iski vauvakuume, ilmoitin, että ok, mutta minä en sitten nouse yhtäkään kertaa yöllä vauvaa hyssyttelemään, en nukuta tai syötä sitä, enkä luovu omista menoistani lapsen tähden. Kummasti hiipui siihen vauvakuume.
M46
Olisihan tuossa ollut se vaihtoehto, että avokkisi olisi lähtenyt etsimään lapsia haluavaa miestä. Jos te olette vielä yhdessä, niin luuletko, että saat samat sanat itsellesi takaisin vanhana, kun tarvitset hänen apuaan?
Kyllä olemme yhdessä. Vanhuudesta ei voi tietää, ehkä se onkin hän joka tarvitsee minun apuani? Tilanne on siinä mielessä muutenkin eri, koska olemme valinneet toisemme, ja kumpikin on vapaa lähtemään koska tahansa. Lapsi olisi ollut vain hänen valintansa, eikä sitä voisi jättää noin vain jos ei enää nappaakaan. <
Minä en ihan ymmärrä näitä alapeukkuja. Mielestäni mies teki oikein, jos kerran ei lasta halunnut, kertoessaan ettei aio osallistua. Tämän jälkeen nainen on ollut vapaa tekemään omat ratkaisunsa.
Minä tein miehelleni selväksi, kun hän alkoi miettiä että mitä jos sittenkin haluaisi lapsen, että siinähän haluaa, mutta etsii sitten jonkun muun sen lapsen äidiksi. Ei etsinyt. Olisin vielä ihan ystävällisissä merkeissä voinut erota, koska ymmärrän kyllä että lapsi voi olla kynnyskysymys ihmiselle. Ei minulla ole oikeutta vaatia ketään jäämään lapsettomaksi, vaan se on sekä miehelläni että tuon miehen avokilla ollut oma valinta jäädä ja jättää lapset tekemättä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tsemppiä ap. Vaikka mitä täällä sanotaan, niin onhan tuo kohtuutonta. Mies voisi antaa sinun edes viikonloppuisin nukkua ja auttaa vauvan kanssa. Ja tuo on myös outoa, että hän on muuttanut kellariin. Nyt pitää miehen ryhdistäytyä ja tutustua vauvaan.
Meni kellariin, koska omien sanojensa mukaan pitää aamulla mennä autolla töihin niin pitää olla levännyt.
-ap
Olisko se sitten hyvä, jos ajaisi väsyneenä kolarin ja kuolisi? Annat vauvan miehelle päivällä ja menet itse nukkumaan.
Mutta vauvan äiti voI huoletta valvoa joka yö ja ajaa kolarin vauvan kanssa neuvola- tai kauppareissulla?
Miksi viaton pakotetaan kulkemaan vaarallisella yksityissaastuttimella?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tsemppiä ap. Vaikka mitä täällä sanotaan, niin onhan tuo kohtuutonta. Mies voisi antaa sinun edes viikonloppuisin nukkua ja auttaa vauvan kanssa. Ja tuo on myös outoa, että hän on muuttanut kellariin. Nyt pitää miehen ryhdistäytyä ja tutustua vauvaan.
Meni kellariin, koska omien sanojensa mukaan pitää aamulla mennä autolla töihin niin pitää olla levännyt.
-ap
Olisko se sitten hyvä, jos ajaisi väsyneenä kolarin ja kuolisi? Annat vauvan miehelle päivällä ja menet itse nukkumaan.
Mutta vauvan äiti voI huoletta valvoa joka yö ja ajaa kolarin vauvan kanssa neuvola- tai kauppareissulla?
Miksi viaton pakotetaan kulkemaan vaarall
Ja miksi hänet ylipäätään on pakotettu kuolemaan.. :(
Tää on aihe, joka saa mut aina huokailemaan turhautuneena.
Mikä on se oikea tapa toimia, jolloin kukaan ei syyllistäisi tai haukkuisi? Ei sitä taida olla.
Vaihtoehdot:
1) Vauva nukkuu yöt, ja kun se herää, se imaisee tehokkaasti maidot äidin rinnasta ja koko perhe jatkaa tyytyväisenä uniaan.
2) Vauva ei nuku läpi yön, joten jomman kumman vanhemman on noustava hoitamaan (= syöttämään) lasta. Yleensä se on äiti, koska äidillä on rinnat.
3) Vauva ei nuku öisin, mutta on tuttipulloruokinnassa. Tällöin herääjä ja syöttäjä voi olla myös isä.
4) Isä on luvannut herätä, mutta ei herää, koska nukkuu sikeästi. Äiti taas herää pienempäänkin inahdukseen, koska hormonit tekee unesta herkempää.
5) Jos isä sitten herääkin öisin syöttämään vauvaa, miten isä jaksaa nousta aamuisin töihin huonosti nukutun yön jälkeen?
Tämä on juuri se kohta, jossa äidit usein pillastuvat, koska siinä arvotetaan isän yöunet äidin yöunia tärkeämmäksi. No, minusta ne ovat tärkeämmät, koska vaihtoehto 4 aiheuttaa sen, että äiti herää joka tapauksessa. Äidillä on myös ehkä mahdollista nukkua päivällä, tai hänen ei ainakaan tarvitse mennä töihin, jossa ollaan mahdollisesti vastuussa muista ihmisistä (ajaa autolla, tehdä vaativaa aivotyötä yms.), jolloin hänen nukkumattomuutensa ei ole niin vaarallista kuin työssä käyvän isän.
No, milloin äiti sitten nukkuu? Viikonloppunako? Siinä tapauksessa kyllä, jos isä on saanut nukkua viikolla joka yö ja tekee virkatyöaikaa. Siinä tapauksessa ei, jos isäkin on joutunut nukkumaan viikolla rikkonaisesti ja tarvitsee viikonloppu-unensa. Käytännössä moni äiti (kuten itsekin aikoinani) menee omille vanhemmilleen nukkumaan ja lykkää heräävän vauvan aamulla isovanhemmille. Jos tämä on mahdollista, se helpottaa äidin unitaakkaa ainakin satunnaisesti. Kaikilla ei tätä mahdollisuutta tietenkään ole, ja silloin on mietittävä muita vaihtoehtoja. Isän unien täydellinen uhraaminen työn kustannuksella ei ole järkevä vaihtoehto.
Nyt saa alapeukuttaa, jos/ kun haluaa edelleen olla eri mieltä.
Kenenkään peukutuksille omille kommenteille ei tarvitse antaa ohjeita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, ei ole myöskään naisille. Miehilläkään ei ole töitä kuin viitenä päivänä viikossa noin 40 tuntia, siinä on pajon aikaa huolehtia vuorostaan vauvasta.
Niin onkin paljon aikaa huolehtia myös aamu/päivä/ilta-aikaan miten nyt vuorot kenelläkin menee. Ei tarvitse yöllä valvoa.
Vierailija kirjoitti:
Palstan miesten (tai tämän APn "uupuneen" miehen puolella olijoiden) mielestä voi joko nukkua rauhassa klo20-07 välin tai tai pysyä hereillä koko yö. Mitään muuta välimuotoa tai kompromisseja ei ole
Vierailija kirjoitti:
Tää on aihe, joka saa mut aina huokailemaan turhautuneena.
Mikä on se oikea tapa toimia, jolloin kukaan ei syyllistäisi tai haukkuisi? Ei sitä taida olla.
Vaihtoehdot:
1) Vauva nukkuu yöt, ja kun se herää, se imaisee tehokkaasti maidot äidin rinnasta ja koko perhe jatkaa tyytyväisenä uniaan.
2) Vauva ei nuku läpi yön, joten jomman kumman vanhemman on noustava hoitamaan (= syöttämään) lasta. Yleensä se on äiti, koska äidillä on rinnat.
3) Vauva ei nuku öisin, mutta on tuttipulloruokinnassa. Tällöin herääjä ja syöttäjä voi olla myös isä.
4) Isä on luvannut herätä, mutta ei herää, koska nukkuu sikeästi. Äiti taas herää pienempäänkin inahdukseen, koska hormonit tekee unesta herkempää.
5) Jos isä sitten herääkin öisin syöttämään vauvaa, miten isä jaksaa nousta aamuisin töihin huonosti nukutun yön jälkeen?
Tämä on juuri se kohta, jossa äidit
Jos toinen ei ole kuukausiin saanut yhtään kunnollista unta ja alkaa olla hermoromahduksessa, niin kyllä nyt piip voisi edes yhden yön antaa sen vaimonkin nukkua! Mikään duuni ei kelpaa tekosyyksi sille, ettei osallistu mitenkään, vaan katsoo vaan vierestä, kun toinen hajoaa.
Siksi niitä avioeroja on paljon pikkulapsiperheissä, kun isä ei osallistu tasapuolisesti vauvan hoitoon. Eihän kukaan itseään kunnioittava moderni suomalainen nainen ala hetkeäkään katsella sellaista miestä
Christiiina kirjoitti:
Siksi niitä avioeroja on paljon pikkulapsiperheissä, kun isä ei osallistu tasapuolisesti vauvan hoitoon. Eihän kukaan itseään kunnioittava moderni suomalainen nainen ala hetkeäkään katsella sellaista miestä
Mies voi hoitaa vauvaa päivällä.
Minä olisin nakannut tuollaisen miehen hankeen jo aikaa sitten. Ei se nukkumisasiaa muuttaisi, mutta vtutus vähenisi, kun ei tarvitsisi katsella miesvauvaa nurkissaan.
En tajua, miten lapsia saaneet naiset pystyvät valvomaan vuosikaudet ja lapset tulevat silti hoidettua asiallisesti Minä en pystyisi. On kausia, jolloin nukun huonosti heräillen pari kolme kertaa yössä (vain!), eikä päivistä tahdo tulla yhtään mitään silloin, vaikka voin aamulla nukkua niin pitkään kuin haluan. Päivällä en pysty nukkumaan, vaikka olisin miten väsynyt, eli ei tosiaan onnistuisi mikään vauvan kanssa yhtä aikaa päikkärien nukkuminen. Eivätkä puolen tunnin torkut edes auta mitään, jos univelkaa on paljon.
On käsittämätöntä, miten ketjussa naisetkin vähättelevät ap:n ongelmaa ja kehuvat, miten itse valvoivat lastensa kanssa 24/7 viisi vuotta, että mies sai rauhassa jatkaa elämää niin kuin mitään lapsia ei olisikaan Oletteko te trolleja kaikki?
En lapsettomana ymmärrä, miten kukaan nainen suostuu siihen, että yhdessä haluttu ja tehty lapsi jää kokonaan hänen vastuulleen ja jotkut vielä tekevät saman miehen kanssa lisää lapsia. Itselle tuollaisessa tilanteessa ero ja viikko/viikko-vanhemmuus olisi ainoa vaihtoehto.
En myöskään ymmärrä auttaa-sanan käyttöä siinä yhteydessä, kun puhutaan miehen osallistumisesta oman lapsensa hoitoon. Silloin, kun puhutaan isovanhemmista tai muista ulkopuolisista, on kyse auttamisesta, mutta kyllä isän kohdalla täytyy puhua tasavertaisesta osallistumisesta ja vastuunkannosta.
Eli nyt ap vaadit, että isä osallistuu. Lopettaa iltajuoksunsa ja ottaa lapsen töistä tultuaan niin, että sinä saat nukkua vähintään 6-7 tunnin keskeytyksettömät unet arki-iltaisin. Vknloppuina mies valvoo kaksi yötä.vauvan kanssa ja muun ajan hoidatte puoliksi niin, että molemmat pääsevät omaan harrastukseensa. Ei pitäisi olla liikaa vaadittu. Jos on, sinä ja lapsi ette tee sellaisella miehellä/isällä mitään.
Vierailija kirjoitti:
Christiiina kirjoitti:
Mies voi hoitaa vauvaa päivällä.
APn mies liian kiireinen salilla ja harrastuksissaan hoitaakseen päivällä
....mitä nyt ruokaa teki APn mukaan eilen