Voisin opiskella jonkun hoitoalan (korkeakoulu)tutkinnon, jos saisin opintoihin rahoituksen!
Ja toki myös tehdä hoitoalan töitä valmistumisen jälkeen.
Kommentit (61)
Vierailija kirjoitti:
Maailman kermaperseet eivät itse suostu kustantamaan koulutustaan, joka tuo heille työn ja elämänuran. Ei, yhteiskunnaltahan se on vaadittava.
Kyllä meillä Suomessa on hyvin asiat.
Hyvin on asiat kun sairaaloita lakkautetaan koska niihin ei saada henkilökuntaa, vai?
Vierailija kirjoitti:
Siis lääkäri, taitaa olla ainoa hoitoalan korkeakoulututkinto.😁
Lääkäri ei ole ensinkään hoitoalan tutkinto. Lääketiede ja hoitotiede on kaksi eri asiaa.
Vierailija kirjoitti:
Koulutus on ilmainen. En halua rahoittaa muiden elantokuluja opintotukea enempää.
Koulutus voi olla ilmainen, mutta eläminen ei. Millä rahoittaa kaikki elämisen kustannukset? Opiskelusta ei tule rahaa.
ajatella, että muissa maissa ihmiset maksavat koulutukseltaan. Suomessa ihmiset kitisee siitä, että heille ei makseta koulussa istumisesta, vaikka itse koulu on ilmainen!
🇺🇦🇮🇱
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama juttu, nyt ne lakkautti aikuiskoulutustuenkin niin enpä sitten haekkaan alalle.
Mikä vika opintotuessa on? Opiskelin sen avulla yliopistotutkinnon kuten kymmenet tuhannet muutkin.
4 lasta ja asuntolainaa. Laske siitä.
Asuntolainasta pääsee eroon myymällä kämpän ja lapsille voi selittää, että nyt on 3 vuotta vähän tiukempaa, koska äiti opiskelee. Lapset ymmärtävät kyllä, kun selittää, että oli aikanaan typerä, kun ei hankkinut ammattia, joten nyt tästä kärsii sitten koko porukka.
Olisi hyvä, jos työnantaja kouluttaisi ja sen jälkeen palkka pysyisi 1-2 vuotta jäädytettynä ja jos vaihtaa työpaikkaa, pitäisi maksaa kaikki kulut työnantajalle sivukuluineen.
Millä mekanismilla tämä mielestäsi houkuttelisi vaihtamaan joltain muulta alata hoitoalalle, tai ylipäätään harkitsemaan hoitoalaa, kun vaihtoehtona on kaikki muutkin alat?
Kaffebulla kirjoitti:
ajatella, että muissa maissa ihmiset maksavat koulutukseltaan. Suomessa ihmiset kitisee siitä, että heille ei makseta koulussa istumisesta, vaikka itse koulu on ilmainen!
Siitä ei ole kyse. Kaikki saavat sen ilamisen koulutuksen. Myös muut alat kuin hoitoala. Koska hoitoalan henkilökunnasta on siin huutava pula, pitäisi löytää keinoja houkutella ihmisiä opiskelemaan juuri sitä alaa, sen sijaan että valitsisivat jonkin muun alan. Millä muulla voisi yhtä tehokkaasti kannustaa valitsemaan juuri hoitoalan, kuin rahalla?
Vierailija kirjoitti:
Kaffebulla kirjoitti:
Siitä ei ole kyse. Kaikki saavat sen ilamisen koulutuksen. Myös muut alat kuin hoitoala. Koska hoitoalan henkilökunnasta on siin huutava pula, pitäisi löytää keinoja houkutella ihmisiä opiskelemaan juuri sitä alaa, sen sijaan että valitsisivat jonkin muun alan. Millä muulla voisi yhtä tehokkaasti kannustaa valitsemaan juuri hoitoalan, kuin rahalla?
Kyllä sen pitää tapahtua ihan vaan kutsumuksesta ja työn ilosta.
T. 1960-luku
Tässä hallitukselle mietittäväksi, että oliko sittenkään hyvä juttu se aikuiskoulutustuen lopettaminen.
Vierailija kirjoitti:
Kaffebulla kirjoitti:
Sitten pitäisi alkaa maksaa palkkaa kaikille hoitoalan opiskelijoille eikä vain muutamalle aikuisopiskelijalle.
Tähän saakka hoitoalan opiskelupaikkoihin on kyllä aina riittänyt hakijoita, joten ei taida ihan olla totta tuo väite, ettei alalle olisi tulijoita. Suurempi ongelma on alan pitovoima.
Vierailija kirjoitti:
Kaffebulla kirjoitti:
Sillä millä ennenkin eli varmatyöllisyys.
Kyllä hoitoalalle tulijoita on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maailman kermaperseet eivät itse suostu kustantamaan koulutustaan, joka tuo heille työn ja elämänuran. Ei, yhteiskunnaltahan se on vaadittava.
Hyvin on asiat kun sairaaloita lakkautetaan koska niihin ei saada henkilökuntaa, vai?
Niitä halutaan lakkauttaa säästösyistä.
Hoitoalalle on kyllä hakijoita.
Kaffebulla kirjoitti:
Maho on tainnut rahoittaa opiskelunsa jakamalla homeista persettään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kummasti vaan kaikkialla lukee, että lakkauttamisen suurin syy on osaajapula.
"Sote-keskustelua on määrittänyt pitkälti puhe kustannusten hillinnästä, mutta osaajien eli työvoiman puute on huomattavasti suurempi ongelma, sanoo työryhmän puheenjohtaja Petri Virolainen, Päijät-Hämeen hyvinvointijohtaja.
Virolaisen mukaan on fakta, että nyt osaajat eivät riitä kaikkiin nykyisiin yksiköihin."
Itseäkin kiinnostaa hoitajaopinnot ja moni muukin asia jos vain saan rahaa opiskella. Työnteko ja vastuunotto ei kuitenkaan hirveästi kiinnosta ainakaan kovin pienellä palkalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kummasti vaan kaikkialla lukee, että lakkauttamisen suurin syy on osaajapula.
"Sote-keskustelua on määrittänyt pitkälti puhe kustannusten hillinnästä, mutta osaajien eli työvoiman puute on huomattavasti suurempi ongelma, sanoo työryhmän puheenjohtaja Petri Virolainen, Päijät-Hämeen hyvinvointijohtaja.
Virolaisen mukaan on fakta, että nyt osaajat e
Tällä ei ole mitään tekemistä opiskelupaikkojen epäsuosion kanssa. Hoitoalan opiskelupaikkoihin riittää kyllä hakijoita.
Ei ne opiskelupaikat siitä lisäänny, että jokin pieni ryhmä nostetaan toisten yläpuolelle tukien määrässä.
Koulutushan on edelleen maksutonta. Käsittääkseni hallitus suunnittelee, että hoitoalalla sekä sivistystoimessa koulutettavat, saisivat edelleen aikuiskoulutustukea.
Eli lähihoitajasta sairaanhoitajaksi jne tai opettajasta erityisopettajaksi. Lakkautus koskee alan vaihtajia.
Itse opiskelin juuri alanvaihtajana, kieltämättä pelkästään virkistysmielessä, kun kyllästyin entiseen työhöni. Nyt kyllä teen uutta koulutusta vastaavaa työtä ja viihdyn!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan sama täällä.
Omakustanteisesti ei perheellisellä asuntolainaisella 4-kymppisellä ole mahdollisuutta tuohon. Hoitoala on kiinnostanut aina mut päädyin kaupalliselle alalle.
Mulla ei ole asuntolainaa eikä (enää kauaa) perhettä, mutta ei onnistu siltikään.
Ap
Entä monimuotona? Paljon voit tehdä työn ohessa etänä (on iltaopetustakin). Muutama lähipäivä kuussa, saitko lomaa tai palkatonta virkavapaata niille päiville. Itse opiskelin hoitoalan yamk-tutkinnon täysin työn ohessa (toki hoitotyön AMK oli jo alla). Käytin lähipäiviin lomapäiviä.
Vierailija kirjoitti:
Mielenkiintoista, meillä opiskelupaikka on maksuton, mihin siis tarvitset rahoitusta? Ai niin, siihen suhteettoman kalliiseen elämiseen, johon kuuluu kaksio keskustassa, matkoja ja shoppailua.
Vaatimaton yksiö maksaa myös, samoin ruoka, sähkö, kotivakuutus, hygienia, matkat, opiskeluvälineet ja -tarvikkeet, välttämättömimmät vaatteet ja kengät. Ulkomaanmatkailun ja shoppailun voi unohtaa!
Voisin myös muttei mahdollisuuksia rahoituksen vuoksi. Perhettä on ja asuntolainat. Siispä olen lomautettuna raksalla ja mahdollisesti työttömänä pidempäänkin.
Omaehtoinen tuki, jos entinen ala ei työllistä? Tai sitten opintotuki. Eihän se paljoa ole, mutta asuntolaina vaikka pelkille koroille. Ikävää, mutta ei tuossa ole muuta vaihtoehtoja kuin ottaa matalapalkkaista osa-aikatyötä vastaan, työllistyä entiselle alalle, jäädä työttömäksi ja valittaa vielä vuosien päästä sitä tai vetää kukkaron nyörit tiukalle ja lähteä opiskelemaan. Itse valitsin viimeisen ja sain töitä kesken opintojen. Palkka kun alkaa jo reilusti kolmosella, joten ei tosiaankaan harmita.