Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

IS: Pörssisähkö ON edullisin. Ero kiinteähintaiseen jopa tuhansia euroja vuodessa! Joko uskotte vai mikä asiassa on niin vaikeaa?

Vierailija
11.01.2024 |

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010107522.html

Kiinteähintaisella sopimuksella 8000 euroa vuodessa. Pörssisähköllä sama sähkö alle 1500 euroa vuodessa.

Moni pienituloinen on valinnut tuon kalliimman vaihtoehdon. Onnittelut!

Kommentit (612)

Vierailija
581/612 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Meillä naapuri on kaltaisesi sähkönkyttääjä, mulla kiinteä hinta. Sähkölaskuissamme on kesällä hänen edukseen 10-20 eur, talvella minun edukseni 0-400 eur."

Sähköyhtiösi lienee kohta konkurssissa kun myy sinulle sähköä jatkuvasti alle markkinahintojen.

Vierailija
582/612 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Sähkölaskuissamme on kesällä hänen edukseen 10-20 eur, talvella minun edukseni 0-400 eur."

Ei ole.

Tosiasiat tosiaan muuttuvat muuksi kun ne vaan tarpeeksi tiukasti kieltää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
583/612 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pörssisähkö tulee aina olemaan halvempi, koska se on riskitön sähköyhtiölle. Sähkön hinnasta riippumatta, olet kannattava asiakas. Kiinteähintaisessa yhtiö ottaa riskin siitä että myy tappiolla sähköä. Sen vuoksi siihen laitetaan ylimääräistä hintaa sen varmistamiseksi että niin ei käy. Toki, jos jotain järisyttävää tapahtuu niin kiinteähintainen voi olla halvempi. Mutta suurella todennäköisyydellä pörssisähkö on aina halvempi.

Vierailija
584/612 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Meillä naapuri on kaltaisesi sähkönkyttääjä, mulla kiinteä hinta. Sähkölaskuissamme on kesällä hänen edukseen 10-20 eur, talvella minun edukseni 0-400 eur."

Sähköyhtiösi lienee kohta konkurssissa kun myy sinulle sähköä jatkuvasti alle markkinahintojen.

Sen takia ne kai pörssin marginaalia koko ajan nostaa, että saavat minun sähkönkulutukseni maksatettua teillä.

Vierailija
585/612 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pörssisähköläinen täällä moi! Todellakin pörssisähkö on parempi. Säästän ainakin kympin joka kuukausi! Sori täytyy kirjoittaa lyhyesti, kännykän akku alkaa loppumaan ja lataan sen uudestaan vasta aamuyöstä. Mutta kannattaa siis todellakin ottaa pörssisähkö. Meillä sähkölämmitys, mutta huomasin että talvella pärjää ihan hyvin toppatakillakin sisällä. 5 astetta riittää, ei jäädy putket. Kun yöllä lämmittää viiteentoista asteeseeen halvalla sähköllä, voi loppupäivän aikana antaa kodin jäähtyä viiteen asteeseen. Kodin mustaksi maalaaminen auttaa, ilmaista aurinkolämpöä. Käytin omaa hiilestä tehtyä maalia.

Mulla keskihinta viime vuonna oli 6 senttiä kwh enkä kertaakaan ajoittanut kulutustani. Määrikset on ihan täys pellejä.

Vierailija
586/612 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Sähkölaskuissamme on kesällä hänen edukseen 10-20 eur, talvella minun edukseni 0-400 eur."

Ei ole.

Tosiasiat tosiaan muuttuvat muuksi kun ne vaan tarpeeksi tiukasti kieltää.

Ei muutu, kuten ei myöskään sinun satusi muutu todeksi vaikka kuinka niitä täällä jankkaisit.

Vierailija
587/612 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laskin että pörssisähkö tulee minulle vähintään 30% kalliimmaksi. Pörssisähkö ei ole kaikille halvin ja vähän yksinkertaisemmat yksilöt eivät voi sitä ymmärtää.

Vierailija
588/612 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Itse laskin tässä mitä viime tammikuussa pelkkä sähkön kulutuslasku olisi ollut jos kiinteän sijaan olisin ollut pörssisähköllä niin lasku olisi ollut melkein 700e noin 350e sijaan. "

No tammikuu onkin ollut tämän vuoden ainoa kuukausi kun pörssisähkö on ollut kalliimpaa kuin halvimmat kiinteät. Sen jälkeen olisit säästänyt joka ikinen kuukausi pörssisähköllä.

No, tammikuu on tänä vuonna ollut kuukausi, jolloin sähköä kului enemmän kuin muina kuukausina yhteensä.

Mielenkiintoinen kulutusprofiili sinulla. Itse kun katsoin tämän vuoden kulutustani niin jo helmi- ja maaliskuut yhteensä olivat 1.5 kertaa tammikuun kulutuksen verran ja siihen sitten koko loppuvuosi päälle.

Vierailija
589/612 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Itse laskin tässä mitä viime tammikuussa pelkkä sähkön kulutuslasku olisi ollut jos kiinteän sijaan olisin ollut pörssisähköllä niin lasku olisi ollut melkein 700e noin 350e sijaan. "

No tammikuu onkin ollut tämän vuoden ainoa kuukausi kun pörssisähkö on ollut kalliimpaa kuin halvimmat kiinteät. Sen jälkeen olisit säästänyt joka ikinen kuukausi pörssisähköllä.

No, tammikuu on tänä vuonna ollut kuukausi, jolloin sähköä kului enemmän kuin muina kuukausina yhteensä.

Mielenkiintoinen kulutusprofiili sinulla. Itse kun katsoin tämän vuoden kulutustani niin jo helmi- ja maaliskuut yhteensä olivat 1.5 kertaa tammikuun kulutuksen verran ja siihen sitten koko loppuvuosi päälle.

Kun keksii kaiken omasta päästään, niin mikään ei ole mahdotonta.

Vierailija
590/612 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pörssisähkö on erityisen hyvä, jos viilentää asuntoa paljon kesäisin sähköllä, mutta asuntoa ei lämmitetä sähköllä. Koska pörssisähkö on selvästi edullisempi kesällä, mutta talvella aika tasoissa kiinteähintaisten kanssa. Samoin jos sähköautoa lataa paljon ja sen voi tehdä yöllä, pörssisähkö voittaa.

Vierailija
591/612 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laskin että pörssisähkö tulee minulle vähintään 30% kalliimmaksi. Pörssisähkö ei ole kaikille halvin ja vähän yksinkertaisemmat yksilöt eivät voi sitä ymmärtää.

Laskea voi kaikenlaista mutta eri asia että onko lopputulos oikea. Ainakin tuo prosenttisi viittaa siihen että laskut eivät menneet ihan oikein.

Vierailija
592/612 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et taida siis olla kauhean hyvä laskemaan.

Vierailija
593/612 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kun keksii kaiken omasta päästään, niin mikään ei ole mahdotonta."

No ihan laskuistani katsoin. Sitäpaitsi se että joku saisi tammikuussa kulumaan yli puolet tämän vuoden sähköistä ei nyt vain ole uskottavaa. Pelkästään helmikuu oli myös sen verran kylmä että se romuttaa väitteen uskottavuuden. 

Vierailija
594/612 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laskea voi kaikenlaista mutta eri asia että onko lopputulos oikea. Ainakin tuo prosenttisi viittaa siihen että laskut eivät menneet ihan oikein.

Laskelmani olivat oikein. Katson pörssisähköstä kalleimmat tunnit ja laitan silloin saunan päälle ja kaikki muutkin sähkölaitteet päälle. En kuluta sähköä juuri yhtään, kun sähkö on halpaa. Tästä syystä pörssisähkö on minulle kalliimpi ja pysyn kiiteähintaisissa.

Vierailija
595/612 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistähän saadaan seuraavaksi lampaille nahistelun aihetta? Olisiko pörssivesi tai jätetyhjennykset?

Vierailija
596/612 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Kun keksii kaiken omasta päästään, niin mikään ei ole mahdotonta."

No ihan laskuistani katsoin. Sitäpaitsi se että joku saisi tammikuussa kulumaan yli puolet tämän vuoden sähköistä ei nyt vain ole uskottavaa. Pelkästään helmikuu oli myös sen verran kylmä että se romuttaa väitteen uskottavuuden. 

Niin? Tammikuussa saa kulumaan vaikka koko vuoden sähköt, jos keksii tarinat itse omasta päästään.

Vierailija
597/612 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vähä-älyinen ilmoittautui! 

Kerrohan neropatti miten pörssisähkö tulee halvemmaksi jos suurin sähköntarve on vain ja ainoastaan silloin kun pörssisähkö on kalleimmillaan? 

Minulle on rahallisesti aivan sama kumman valitsen, mutta se ei ole kun idiootit huutavat jotain falskia totena. 

Vierailija
598/612 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Koska pörssisähkö on selvästi edullisempi kesällä, mutta talvella aika tasoissa kiinteähintaisten kanssa. "

Tänä vuonna pörssisähkö on ollut tasan yhtenä kuukautena kalliimpaa kuin edullisimmat kiinteähintaiset. Kaikkina muina kuukausina se on ollut selkeästi halvempi.

Vierailija
599/612 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

On vaikea uskoa että tuhansia säästäisi. Kaiken järjen mukaan hinnan pitäisi muodostua sellaiseksi, että kiinteähintainen sähkö = keskimääräinen pörssisähkö plus riskipreemio.  

Sähköauton omistajana pörssisähkö tuntui kuitenkin itsestäänselvältä valinnalta: Ajamme eniten kesällä jolloin pörssisähkö on halvimmillaan, ja voimme ladata öisin jolloin pörssisähkö on halvimmillaan. Nytkin vaikka pörssisähkö on senttejä päivisin, latasin akun täyteen viime yönä jollain tyyliin 0, 8-0,9 sentin sähköllä. 

Yleensä autoa ei talvikäytössä ladata joka päivä vaan silloin kun sähkö on halpaa. 

Lisäksi, jos sähkö on pitkään kallista, voin jopa ajaa julkiselle  kiinteähintaiselle latauspaikalle viikkolatausta varten. 

Pesukoneita ja tiskareita voi pyörittää aina vähän enemmän kun sähkö on halpaa, mutta ruoka-aikoija ei toki viitsi siirrellä sen mukaan. toki voi miettiä haluaako uuniruokaa silloin kun sähkö maksaa 60 senttiä, mutta eihän raskaskaan kokkaaminen paria euroa enempää maksa. 

Vierailija
600/612 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kerrohan neropatti miten pörssisähkö tulee halvemmaksi jos suurin sähköntarve on vain ja ainoastaan silloin kun pörssisähkö on kalleimmillaan? "

Kerrohan miten se tarve sattuukin aina yllättämään vain juuri silloin?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän kuusi