IS: Pörssisähkö ON edullisin. Ero kiinteähintaiseen jopa tuhansia euroja vuodessa! Joko uskotte vai mikä asiassa on niin vaikeaa?
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010107522.html
Kiinteähintaisella sopimuksella 8000 euroa vuodessa. Pörssisähköllä sama sähkö alle 1500 euroa vuodessa.
Moni pienituloinen on valinnut tuon kalliimman vaihtoehdon. Onnittelut!
Kommentit (612)
Mulle on ihan samantekevää mikä sähkösopimus muilla ihmisillä on
Vierailija kirjoitti:
Mulle on ihan samantekevää mikä sähkösopimus muilla ihmisillä on
Mjnä ainakin nautin kun määrikset maksaa tuplahintaa😂🤣
Vierailija kirjoitti:
pörssisähkön hinta vaihtelee tunneittain. kuukausittaisella keskihinnalla ei tee mitään jos vuorokausikohtainen kulutusta ei voi säätää vaan ne sattuvat juuri niiden vuorokauden kalleimmille tunneille. Taas vedetty todellakin mutkat suoriksi.
Tämä juuri on harhaanjohtavaa noissa pörssisähkön keskihinnoissa. Mielenrauhan vuoksi vaihdoimme kiinteähintaiseen.
Mutta onhan tämä nykyaika, vuosituhannen alussa Helsingin silloisella energialla ei laskutus paljon kiinnittänyt edes opiskelijabudjettilaisten huomiota. Sähköstä tuli keinottelutuote, ilmeisesti sama kohtalo myös Suomen pohjavesillä.
Helppohan se työttömänä on huudella kun pystyy rytmittämään elämän miten haluaa kun ei ole töitä ja siittä aiheutuvaa aikataulua. Työssäkäyvälle kun ei oikein ole mahdollista nukkua päiviä ja valoa öitä joten kiinteähintainen tulee itselle huomattavasti halvemmaksi
Itse laskin tässä mitä viime tammikuussa pelkkä sähkön kulutuslasku olisi ollut jos kiinteän sijaan olisin ollut pörssisähköllä niin lasku olisi ollut melkein 700e noin 350e sijaan. Vanha 200 neliön hirsirunkoinen omakotitalo jota toki peruskorjattu mutta ei siitä tiiviimpää saa. Lämmitys pitää olla talvella 24/7 päällä tai tulee kylmä.
Vaikka pörssisähkö olisi vuodessa keskimäärin halvempi niin halvemmat hinnat keväästä syksyyn ei auta jos talvella on kylmää ja tyyntä. Omalla kohdalla kiinteä on halvempi ja stressivapaa vaihtoehto.
Ai mikä vaikeaa? No kun ne luulee että keskihinta tarkoittaa vain kesäkuukausia ja oikeasti se on tammikuun hinta melkein vuoden ympäri.
Pörssisähkö on edullista mutta vaatii kyllä melkoista säätämistä, kannattaa melkein kesäisin ottaa soppari jos haluaa edullisemman kwh hinnan saada. Talvella kun kulutus kasvaa nousee hinnat: https://porssisahko-nyt.fi/ tänään näytti saavan miinusmerkkistä sähköä, silloin pitää kuluttaa niin paljon kuin vain ikinä pystyy vaikka ohjeistetaan ettei kannata.
Vierailija kirjoitti:
Helppohan se työttömänä on huudella kun pystyy rytmittämään elämän miten haluaa kun ei ole töitä ja siittä aiheutuvaa aikataulua. Työssäkäyvälle kun ei oikein ole mahdollista nukkua päiviä ja valoa öitä joten kiinteähintainen tulee itselle huomattavasti halvemmaksi
Klo 17 kulutan elämästäni max 10 sek tarkastaessani seuraavan päivän hinnan.
3 sek menee kokonaistilanteen kartoitukseen, olen merkinnyt kipurajaksi 8 cnt ja toiseksi rajaksi muuten vaan 4cnt. Niin kauan kuin sähkö on näiden välissä olen voitolla määriksistä, alle 4cnt olen huimasti voitolla. Yksi vilkaisu.
3 sek menee siihen kun aivoni kartoittavat kellonajat yli 8cnt jolloin EN laita uunia tai saunaa päälle tai pese pyykkiä. Muutenkin nuo käytössä enimmäkseen vikkonloppuina joten 2/7 kertaa viikossa kulutan tämän ajan. Vedenlämmitys on säädetty yöllä automaattisesti halvemmille tunneille kun kaikki käy aamulla suihkussa. Ilmanvaihdosta emme tingi.
4 sek ajan suunnittelen seuraavan päivän ruuanlaiton sopivaan aikaan JOS on yli 8cnt hinta. Muuten en edes käytä tätä miettimiseen.
Onpa rankkaa!? Vuodessa menee aikaa 1tunti ja tienaan n 450e. Kyllä tällä liksoille pääsee:)
Pörssisähköläinen täällä moi! Todellakin pörssisähkö on parempi. Säästän ainakin kympin joka kuukausi! Sori täytyy kirjoittaa lyhyesti, kännykän akku alkaa loppumaan ja lataan sen uudestaan vasta aamuyöstä. Mutta kannattaa siis todellakin ottaa pörssisähkö. Meillä sähkölämmitys, mutta huomasin että talvella pärjää ihan hyvin toppatakillakin sisällä. 5 astetta riittää, ei jäädy putket. Kun yöllä lämmittää viiteentoista asteeseeen halvalla sähköllä, voi loppupäivän aikana antaa kodin jäähtyä viiteen asteeseen. Kodin mustaksi maalaaminen auttaa, ilmaista aurinkolämpöä. Käytin omaa hiilestä tehtyä maalia.
"pörssisähkön hinta vaihtelee tunneittain. kuukausittaisella keskihinnalla ei tee mitään jos vuorokausikohtainen kulutusta ei voi säätää vaan ne sattuvat juuri niiden vuorokauden kalleimmille tunneille."
Käytännössä pörssisähkö on niin paljon halvempi että vaikka ei harrastaisi mitään erityistä säätöä niin riittää että ei nyt tuntikausia lämmitä saunaa niinä ihan huippukalliina tunteina niin säästää silti.
On sitkeä legenda että pörssisähköllä säästäisi vain kyttäämällä maanisesti koko ajan sähkön hintaa ja sammuttelemalla kodin valojakin. Tämä ei kuitenkaan pidä paikkaansa.
Vierailija kirjoitti:
Pörssisähkö on edullista mutta vaatii kyllä melkoista säätämistä, kannattaa melkein kesäisin ottaa soppari jos haluaa edullisemman kwh hinnan saada. Talvella kun kulutus kasvaa nousee hinnat: https://porssisahko-nyt.fi/ tänään näytti saavan miinusmerkkistä sähköä, silloin pitää kuluttaa niin paljon kuin vain ikinä pystyy vaikka ohjeistetaan ettei kannata.
Siirtomaksut eivät ole koskaan miinusmerkkisiä, vaikka sähkö olisi.
"Työssäkäyvälle kun ei oikein ole mahdollista nukkua päiviä ja valoa öitä joten kiinteähintainen tulee itselle huomattavasti halvemmaksi"
Ei tule. Meillä esim. ei ole säädelty mitenkään erityisesti kulutusta lukuunottamatta sitä että on saatettu siirtää saunominen seuraavaan päivään jos hinta on ollut tosi ylhäällä ja pesukonetta on saatettu laittaa pari tuntia myöhemmin päälle.
Ja silti säästöä on tullut ihan reilusti.
Vierailija kirjoitti:
Pörssisähköläinen täällä moi! Todellakin pörssisähkö on parempi. Säästän ainakin kympin joka kuukausi! Sori täytyy kirjoittaa lyhyesti, kännykän akku alkaa loppumaan ja lataan sen uudestaan vasta aamuyöstä. Mutta kannattaa siis todellakin ottaa pörssisähkö. Meillä sähkölämmitys, mutta huomasin että talvella pärjää ihan hyvin toppatakillakin sisällä. 5 astetta riittää, ei jäädy putket. Kun yöllä lämmittää viiteentoista asteeseeen halvalla sähköllä, voi loppupäivän aikana antaa kodin jäähtyä viiteen asteeseen. Kodin mustaksi maalaaminen auttaa, ilmaista aurinkolämpöä. Käytin omaa hiilestä tehtyä maalia.
Sattuuko se kun on noin tyhmä kuin sinä?
"Itse laskin tässä mitä viime tammikuussa pelkkä sähkön kulutuslasku olisi ollut jos kiinteän sijaan olisin ollut pörssisähköllä niin lasku olisi ollut melkein 700e noin 350e sijaan. "
No tammikuu onkin ollut tämän vuoden ainoa kuukausi kun pörssisähkö on ollut kalliimpaa kuin halvimmat kiinteät. Sen jälkeen olisit säästänyt joka ikinen kuukausi pörssisähköllä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Klo 17 kulutan elämästäni max 10 sek tarkastaessani seuraavan päivän hinnan.
3 sek menee kokonaistilanteen kartoitukseen, olen merkinnyt kipurajaksi 8 cnt ja toiseksi rajaksi muuten vaan 4cnt. Niin kauan kuin sähkö on näiden välissä olen voitolla määriksistä, alle 4cnt olen huimasti voitolla. Yksi vilkaisu.
3 sek menee siihen kun aivoni kartoittavat kellonajat yli 8cnt jolloin EN laita uunia tai saunaa päälle tai pese pyykkiä. Muutenkin nuo käytössä enimmäkseen vikkonloppuina joten 2/7 kertaa viikossa kulutan tämän ajan. Vedenlämmitys on säädetty yöllä automaattisesti halvemmille
Varmaan kannattaa vielä tarkistaa vähän matematiikkaa. Meillä naapuri on kaltaisesi sähkönkyttääjä, mulla kiinteä hinta. Sähkölaskuissamme on kesällä hänen edukseen 10-20 eur, talvella minun edukseni 0-400 eur.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
pörssisähkön hinta vaihtelee tunneittain. kuukausittaisella keskihinnalla ei tee mitään jos vuorokausikohtainen kulutusta ei voi säätää vaan ne sattuvat juuri niiden vuorokauden kalleimmille tunneille. Taas vedetty todellakin mutkat suoriksi.
Tämä juuri on harhaanjohtavaa noissa pörssisähkön keskihinnoissa. Mielenrauhan vuoksi vaihdoimme kiinteähintaiseen.
Mutta onhan tämä nykyaika, vuosituhannen alussa Helsingin silloisella energialla ei laskutus paljon kiinnittänyt edes opiskelijabudjettilaisten huomiota. Sähköstä tuli keinottelutuote, ilmeisesti sama kohtalo myös Suomen pohjavesillä.
Tää on se oikea ongelma. Sähköä pitäis olla kohtuullinen määrä saatavilla ilman että siitä menee senttiäkään miljardivoittoja tahkoville yrityksille.
"Sähkölaskuissamme on kesällä hänen edukseen 10-20 eur, talvella minun edukseni 0-400 eur."
Ei ole.
"Itse laskin tässä mitä viime tammikuussa pelkkä sähkön kulutuslasku olisi ollut jos kiinteän sijaan olisin ollut pörssisähköllä niin lasku olisi ollut melkein 700e noin 350e sijaan."
Todella halpa kiinteähintainen sinulla kun se pörssisähkönkään keskihinta ei tammikuussa ollut kuin vähän yli 13 senttiä kWh.
Vierailija kirjoitti:
"Itse laskin tässä mitä viime tammikuussa pelkkä sähkön kulutuslasku olisi ollut jos kiinteän sijaan olisin ollut pörssisähköllä niin lasku olisi ollut melkein 700e noin 350e sijaan. "
No tammikuu onkin ollut tämän vuoden ainoa kuukausi kun pörssisähkö on ollut kalliimpaa kuin halvimmat kiinteät. Sen jälkeen olisit säästänyt joka ikinen kuukausi pörssisähköllä.
No, tammikuu on tänä vuonna ollut kuukausi, jolloin sähköä kului enemmän kuin muina kuukausina yhteensä.
Saatanan kallis soppari!!! Meillä pörssissä viimeiset kaksi vuotta keskiarvo ollut 5.6c tienoilla.