Mistä sun mielestä johtuu suomalaisten lihavuus?
Tilastojen mukaan Suomessa yli 30-vuotiaista miehistä 72% ja naisista 64% on ylipainoisia.
Mistä tämä mielestäsi voisi johtua?
Kommentit (268)
Liikaa sokeria
Liikaa hiilihydraatteja
Liikaa "ruokaa" ilman ravintoarvoa
Liian paljon vapaa-aikaa, eli syöminen tylsyyteen
Kaikki varmasti nähneet kauppojen makeis- ja sipsihyllyt. Aivan älyttömästi vaihtoehtoja. Sanotaanko, että jopa liikaa.
Miksi sipsihyllyn pitää ulottua koko käytävän pituuden verran??
Vierailija kirjoitti:
Syödään liikaa kulutukseen nähden
Tämähän se on. Kukaan ei liho, jos syö vain sen, minkä kuluttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Järkevän liikkumisen puute. Liikkumalla ei saavuta mitään sellaista, joka motivoisi, eikä mikään pakota liikkumaan.
Niinpä. Hauska miten töissä ne liikunnalliset hoikat ihmiset käyttävät portaita ja läskit käyttävät hissiä. Se on ne pienet valinnat jotka tekevät ison eron.
Ylipainoisella saattaa olla niin huono kunto, ettei rapuista hevin selviä. On saattanut pikkuhiljaa syntyä kierre, jossa kunto laskee laskemistaan, energiaa kuluu yhä vähemmän.
Vierailija kirjoitti:
Tuntemani lihavat eivät itse osaa tehdä ruokaa, vaan ostetaan eineksiä ja käydään syömässä pikaruokapaikoissa. Kaiken pitää tulla valmiina nokan eteen.
Olen huomannut saman. Ovat hoikkia/normaali vartaloisia laiskempia itse kokkailemaan. Eräs lihava työkaveri, nuori nainen, tekee woltille tilauksen, kun on pääsemässä töistä. On kuulemma kuski kätevästi pitsan kanssa samaan aikaan kodin oven takana.
Arkiliikunta ja liikunta ylipäätään olematonta.
Syödään liikaa ja aivan vääriä asioita.
Hyvin harva tarvitsee kahta kertaa päivässä sellaisia ruoka-annoksia, joita ihmisten näkee syövän. Osalla on valehtelematta kahden kurkkusiivun lisäksi 15 perunaa ja puoli litraa lihakastiketta unohtamatta vähintään kahta leipäsiivua.
Vierailija kirjoitti:
Arkiliikunta on käytännössä olematonta. Valolla on todella suuri vaikutus hormonitoimintaan ja pimeydestä johtuvaa alakuloisuutta paikataan syömällä. Kolmas tekijä että Suomessa laihuus tai urheilullisuus ei ole mitenkään erityisen arvostettu asia, jossain päin Suomea noita asioita haluaville naureskellaan.
Yhtä pimeää tai oikeastaan pimeämpää on ollut aikaisempina vuosikymmeninä, eikä ihmiset silloin olleet näin lihavia.
Hyötyliikunnan määrä on vähentynyt. Vielä 90-luvulla ihmiset liikkuivat jalan,pyörällä,julkisilla, nyt mennään autolla ovelta ovelle. Lapset ja nuoret liikkuivat vapaa-aikan enemmän,nyt pelataan tietokonepelejä kotona. 70-ja 80-luvulla,minun lapsuudessani kesät pyöräiltiin,uitiin, pelattiin pelejä,leikittiin pihassa , talvet luisteltiin, hiihdettiin,uitiin uimahllissa,laskettiin pulkkamäkeä. Uimassa saatettiin käydä monta kertaa päivässä.
Ruokavalio oli yksipuolisempi,mutta terveellisempi. Aamulla syötiin aamupala,yleensä puuroa,koulussa/opiskelupaikassa oli ruoka, ja sitten syötiin illalla kotona. Karkkia,jäätelöä yms sai vain karkkipäivänä tai juhlapäivänä. Ruoka oli perunaa ja kastiketta,keittoja, puuroa ja raasteita,kiinankaalia, marjoja.
Viinasta. Valtaosa suomalaisista kuolee juoppouteen.
Työt imaisee mehut. Wolt/foodora/eines houkuttaa enemmän kuin tuoreiden raaka-aineiden etsiminen ja ruuan valmistaminen heti työpäivän päälle. Etenkin talvella esim hevi-tuotteet on kalliita. Väsyneenä ei myöskään jaksa liikkua. Lisäksi sekä terveellinen ruoka, että urheilu on tässä maassa kallista. Tähän vielä ainainen väsymys, pimeys ja vititus, niin mikä ihme se on että iso osa on pullukoita?
Tykätään raskaasta ruoasta muttei enää liikuta tai tehdä fyysisiä töitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yleisistä ravinto-ohjeista ja lautasmallista.
1. Ei saa jättää aterioita välistä
2. Suositeltu 5-6 ateriaa per päivä
3. suositeltu 4-8 siivua leipää per päivä
4. Tämän lisäksi neljäsosa lautasesta pitäisi olla pastaa tai riisiä, kaksi lämmintä ateriaa päivässä
Saa olla aikamoinen urheilija ettei tuolla ruokavaliolla lihoisi. Varsinkin jos siihen päälle tulee vielä karkkipäivä tai kaksi sekä muutamat oluet.
Miten joku voi ymmärtää ravitsemusohjeet näin väärin?
Katsoin juuri ravitsemussuosituksia ja niitä on ilmeisesti päivitetty. Minun käydessä yläastetta opetettiin näin, kuten tässä kirjoitin. Olen nyt 32 vuotias. Oletan, että suuri osa minun ikäisistä + pari vuotta molempiin suuntiin ovat saaneet tämmöisen mallin koulusta.
Ei siitä ole kauaa kun diabeetikoillekin suositeltiin leipää sokeriarvojen tasaamiseksi. Leipää! Siis nopeita hiilareita!
Oma lihavuuteni johtuu alkoholista ja liian vähäisestä liikunnasta. En syö eineksiä, enkä sipsejä. Alkoholissa on paljon kaloreita. Olen työssäkäyvä alkoholin suurkuluttaja.
Toistaiseksi olen pärjännyt ilman sairauslomia, mutta kyllähän tuo alkoholinkäyttö alkaa jo vaikuttaa terveyteen haitallisesti. Liikunta on vähentynyt, verenpaine ja paino ovat nousseet.
Jollakin toisella puolestaan on täysin eri syyt ylipainoon. Puhun nyt vain omasta tilanteestani.
Mielenterveysongelmiin on hankala saada apua. Tunnesyöminen lihottaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hiilarit. Niitä saadaan ihan liikaa siihen nähden, paljonko tehdään ruumiillista työtä + liikutaan ylipäätään.
Suomalaiset ovat vanhaa perimää, ei meidän kehot useinkaan osaa käsitellä modernia ruokaa. Tuli todistettua tämä omalla kohdallani, kun jätin viljatuotteet sekä hedelmät ja siirryin pääosin punaiselle lihalle: veriarvot paranivat ihanteellisiksi parissa kuukaudessa, vaikka paino ei juuri ollut laskenut enkä esim. liikkunut enempää. Sokeria söin tuolloinkin, mutta pieniä määriä vrt. entinen hiilarikuorma. Kolesteroli laski, verenpaine laski, verensokeri laski. Nälänsieto parani kertaheitolla, nykyään riittää 2-3 ateriaa päivässä.
Hyi hlvetti. Kuolisin mieluummin kuin söisin pääosin punaista lihaa. Kammottava ruokavalio, puhumattakaan siitä kuinka epäekologinen se on.
Sä olisit kuollut sata vuotta sitten, kun isäntä tai emäntä paineli metrisissä kinoksissa riistalihan perässä ja tuvassa parkui puolitusinaa pilttiä nälkäänsä kuperin vatsoin. Jos sä olisit silloin alkanut selittää kuinka liha on epäeettistä, sulle olis lyöty lapio käteen, että siitä vaan lumikinosten alta kaiveleen ruohoa syötäväksi.
Sun geenis, jos ne on suomalaiset, on väkisinkin tottuneet hyödyntään lihaa ja kalaa pääasiallisena proteiininlähteenään ja tottunut siihen, että hiilareita alkoi saamaan vasta syksyllä, kun marjat juurekset ja viljat kypsyi. Ja syksyllä sun kehos ryhtyi tositoimiin! Se muutti kaikki sadonkorjuun hiilari vararasvaksi ankaraa talvea varten.
Nyt hiilareita tarjotaan eränkävijäkansalle ympäri vuoden. Kansalle, jonka elimistö on äärimmäisen virittynyt ja luonnonvalinnan seurauksena jalostunut muokkaamaan glukoosia jopa puun kuoresta. Kyllähän sellainen herkkä kone sekoaa, kun saa päivittäin massiivisia hiilari-sokeripommituksia.
Tämä sama ilmiö on nähtävissä myös pohjoisamerikan intiaaneissa. On Sioux-reservaatteja joissa jopa 90% on sairastunut diabetekseen.
Tyhmyys, laiskuus ja liian suuret sosiaalituet.
Vierailija kirjoitti:
Luulen, että miesten lihavuutta pahentaa autoilu. Kun Helsingissä kulkee julkisilla, niin aina on enemmistö naisia.
Ei bussin kyydissä istuminen kuluta sen enempää kaloreita kuin autolla ajaminen.
Liikunnan vähäisyys, surkea ravinto, ryyppääminen
Vierailija kirjoitti:
Lähti nousuun samalla kun lihan kulutus.
Totta töriset, lihan kulutus kolminkertaistunut -50 luvulta. Mutta itse olen kun täi, olen syönyt ja syön lihaa tai lihaan verrattavaa päivittäin eikä vielä ole paino noussut, tosin ikääkin vasta 60v.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähti nousuun samalla kun lihan kulutus.
Totta töriset, lihan kulutus kolminkertaistunut -50 luvulta. Mutta itse olen kun täi, olen syönyt ja syön lihaa tai lihaan verrattavaa päivittäin eikä vielä ole paino noussut, tosin ikääkin vasta 60v.
Linkki jäi
https://www.360journalismia.fi/suomalainen-kuluttaa-lihaa-81-kiloa-vuod…
Ihan vaan siitä, että syödään liikaa ja liian sokerista ja rasvaista. Toinen syy lienee lääkitys mm. Mt-ongelmaisen lääkitys lihottaa.