Työnhaku murskaa kyllä viimeisetkin itseluottamuksen rippeet
"Valitettavasti tällä kertaa.."
Kaikkiin paikkoihin on lähemmäs sata hakijaa, ja vähemmän suosituissa paikoissa on luokattoman huono palkka. On tietysti tilastollisestikin todennäköistä, ettei pääse edes haastatteluun, mutta laittaa kyllä pohtimaan sitäkin vaihtoehtoa, että sittenkin itse vaan on ihan paska hakija.
Kommentit (72)
Vierailija kirjoitti:
Ei niistä pakeista kannata loukkaantua, uutta hakemusta vain. Siitä on kauan, kun töihin pääsi vain ilmoittautumalla tehtaan portilla.
Sanoisitko noin itsellesi 400n hakemuksen jälkeen? Olisiko olosi "yritteliäs?"
Ihan samaa olen ajatellut kuin ap. Kyllä se jatkuva kiitos mutta ei kiitos, hyviä hakijoita oli paljon ja tällä kertaa emme valitettavasti etene kanssasi tässä prosessissa -viestit ihan oikeasti alkaa pikkuhiljaa vaikuttaa itsetuntoon. Mieluummin melkein ottaisin sen vaihtoehdon, että työnantaja ei vastaisi mitään. Koska olen tehnyt kymmeniä hakemuksia, niin enhän mä enää edes muista että olen tuonnekin hakenut, ennenkuin sitten tulee se kiitos mutta ei kiitos viesti! Kiva muistutus sähköpostissa että tuonnekaan et kelvannut edes haastatteluun.
Ja kun joku tuolla aiemmin heitti että mistä te tiedätte ne hakijamäärät, niin tiedoksi vaan että nykyään lähes jokainen vakavasti itsensä ottava työnantaja laittaa jokaiselle hakijalla sen e-mailin, jossa ystävällisesti kertoo tämän. Siis sen lisäksi että valitettavasti emme tällä kertaa etene kanssasi rekrytointiprosessissa.
Ja seuraavan kerran kun joku politikko tai toimittaja mainitsee sanan työvoimapula otsan huolirypyn kera, niin mulla räjähtää pää.
Petkuttaja-työnantajiakin löytyy. Nimittäin osoitetaan valtavasti kiinnostusta ja melkein järjestellään asioita, sitten perutaan hätävalheen avulla. Ei kannata olla liian avoin haastatteluissa, se kostautuu..
Tiuli 120 hakemusta määräaikaisuuteen
ja 119 saa kiitos mutta ei kiitos viestin
Turvallisuusalalla on työvoimapula edelleen, jatkuvasti työnantaja vinkuu lisävuoroihin. Palkka taitaa olla monelle liian pieni eli alle 13€/h tunti. Toki homma on myös sellaista, ettei kaikki kestä, eikä pysty.
Mikä hätä tässä on, kun tänä vuonna hallitus järjestää 100 000 uutta työpaikkaa. Kaikki hyvin hei.
Vierailija kirjoitti:
Petkuttaja-työnantajiakin löytyy. Nimittäin osoitetaan valtavasti kiinnostusta ja melkein järjestellään asioita, sitten perutaan hätävalheen avulla. Ei kannata olla liian avoin haastatteluissa, se kostautuu..
Varmaan on näitäkin, jotka menee noin pitkälle, mutta yllättävän yleistä on ns. mainostaminen/pr:n tekeminen työpaikkailmoitusten kautta. Eli laitetaan paikka hakuun, jotta vaikuttaa siltä että firmalla riittää töitä. Oikeasti niitä jo töissä olevia työntekijöitäkin lomautetaan, eikä uusia työmaita ole alkamassa lainkaan.
Vierailija kirjoitti:
Ja nyt on alkanut ilmoituksissa olla "...ja sinulla on monipuolista kokemusta tekoälyn käytöstä työssä..."
Mahtava keino karsia kättelyssä pois kaikki yli vuoden työttömänä olleet.
Sitä kun vähän käyttää googlea niin löytää kummasti ilmaisia koulutuksia tekoälyn ihmeelliseen maailmaan. Esimerkiksi chatGPT lanseerattiin noin vuosi sitten eli kellään ei ole "monipuolista kokemusta" sen käytöstä, aivan takuulla ei ole XD Tää on hyvä vitsi mikä vaan kertoo miten pihalla yritysten päättäjät on. AI on nouseva ala, jonka osaajat ja tässä tarkoitan edes vähäisen pintaraapiasun verran osaajat voivat maailmalla suunnilleen sanella palkkansa ja kaikki palkataan töihin. Suomessa jostain syystä kuvitellaan, että työt tehdään jollain 2500e/kk palkalla XDD
Get a grip!
Hyvä kuitenkin muistaa, että työnantaja ei laita terävintä kärkeä rektytoijiksi. Älykkäät ihmiset tarvitaan työntekoon.
Näinhän se vähän on. Itsetunto nousee kun pääsee taas töihin. Kokee olevansa turvassa, se kai siinä suurin tekijä ainakin itsellä. Ainakin tällä hetkellä. Koen ehkä asiat aika paljon toimeentulon kautta, nykyisin en enää niin välitä, ketä ne työkaverit on tai onko siellä nyt hirveän mielenkiintoista muuten. Kunhan saa palkkaa niin ok.
Itse olen 51 vuotias nainen, joka aloitti kokopäiväisesti työt jo 16 vuotiaana, enkä ole ollut päivääkään työttömänä. Ei koulutusta, ei kielitaitoa eikä ajokorttia. Hirvitti 4 vuotta sitten kun tuotannolliset ja taloudelliset syyt vei työpaikkani, 23 vuotta olin siinä työpaikassa. Ensimmäinen työhakemukseni johti työhaastatteluun ja minut valittiin. Olen kyllä tajunnut, että minulla kävi tuuri. Tuntipalkka himpun yli 20,00 euroa ja kyseessä 95% etätyö.
Aika on nykyään niin eri, eli moni joka kommentoi, että 20 tai 30 vuotta samalla työnantajalla niin heilläkin on hyvä tuuri. Moni voisi hämmästyä kuinka paljon vaikeammaksi työn saanti on mennyt. Varsinkaan jos niitä suhteita ei ole. Hirvittää nuorten puolesta.
Ei niistä pakeista kannata loukkaantua, uutta hakemusta vain. Siitä on kauan, kun töihin pääsi vain ilmoittautumalla tehtaan portilla.