Työnhaku murskaa kyllä viimeisetkin itseluottamuksen rippeet
"Valitettavasti tällä kertaa.."
Kaikkiin paikkoihin on lähemmäs sata hakijaa, ja vähemmän suosituissa paikoissa on luokattoman huono palkka. On tietysti tilastollisestikin todennäköistä, ettei pääse edes haastatteluun, mutta laittaa kyllä pohtimaan sitäkin vaihtoehtoa, että sittenkin itse vaan on ihan paska hakija.
Kommentit (72)
Vierailija kirjoitti:
Mistävitustate saatte tietoonne nuo hakijoiden määrät? Haette varmaan jotain julkisen sektorin paikkoja.
Julkiselta sektorilta tulee tietysti nuo tiedot aina, mutta on minulle tullut usein yksityisen puolenkin paikoista tuollaisia vastauksia. Kai sen ajatellaan olevan kohteliaampi tapa hylätä. Tyyliin "hakijoita oli 300, joten vika ei ollut sinussa, tsemppiä"...
No, useimmista paikoista ei kyllä tule minkäänlaista vastausta.
Vierailija kirjoitti:
Ja nyt on alkanut ilmoituksissa olla "...ja sinulla on monipuolista kokemusta tekoälyn käytöstä työssä..."
Mahtava keino karsia kättelyssä pois kaikki yli vuoden työttömänä olleet.
Ihan uteliaisuudesta, minkä alan paikkoja nuo on?
Vierailija kirjoitti:
No tuo on tosiaan se viimeinen silaus mikäli saa tuollaisen vastausviestin, mutta enää ei kaikista paikoista tule edes tuota.
Itseluottamus murskautuu kyllä jo siinä vaiheessa kun määrä- ja osa-aikaiseen duunarityöhönkin haetaan/ vaaditaan "sosiaalista ja reipasta tiimipelaajaa jolle sopii kaikki mahdolliset työvuorot kaikkina vuorokauden aikoina lyhyelläkin varoitusajalla sekä jolla pysyy langat käsissä tiukoissakin tilanteissa eikä hymy hyydy ikinä". Lisäksi sitten liuta muita epäolennaisia vaatimuksia ja vähintään amk-tason koulutusta ja työkokemusta alalta ja blaablaablaa sekä videoitua hakemusta, kun töitä on tarjolla keskimäärin 8h/vko..
Miksi työnhaun pitää olla tällaista sirkusta?!
Hain 5 h/vko myyjän paikkaan liikkeeseen, jonka alalla minulla on ollut oma yritys. Ei tullut vastausta, ja paikka tuli sitten uudelleen hakuun. Soitin kysyäkseni, oliko hakemukseni tullut ensimmäisellä kerralla ylipäätään perille. Kuulemma hakemukseni tuli kyllä, mutta paikkaan toivotaan pidempää kaupan alan kokemusta.
Siis minulla oli muutaman vuoden oma liike, eikö sitä lasketa? 5 h/vko paikkaan?! No pitäköön tunkkinsa.
Vierailija kirjoitti:
Sun pitää aloittaa siitä työstä, minkä saat. Työssäolevana saat paljon paremmin työtä kuin työttömänä. Siis jos työttömyyttä on kestänyt esim yli 3 kk. Eli ota joku paskaduuni, hoida hommas siellä kunnolla ja etsi samalla aktiivisesti parempia töitä. Ne paskaduunit on etenemistä varten, ei sitä, että sinne jäisi loppuelämäkseen.
Ihan oikeasti kannattaa yrittää saada jalka oven väliin ja sitä kautta edetä. Työnantajat pelkää kuollakseen virherekryä, joten käytännössä pyrkivät mieluummin varastamaan toiselta firmalta työntekijän kuin ottaa riskin pitkäaikaistyöttömän kanssa.
On totta, että työssä ollessa uuden työn saaminen yleensä on helpompaa kuin työttömänä. Kuitenkaan niitä paskaduunejakaan ei aina noin vain hankita. Näin on erityisesti silloin, jossa henkilöllä on hyvä koulutus ja pitkä työkokemus. Työnantajat eivät halua palkata liian korkealle koulutettua ja pitkän uran toisella alalla tehnyttä henkilöä. Lisäksi moniin niistä töistä, joita aiemmin on pidetty paskaduuneina, tarvitaan nykyisin myös erillinen tutkinto.
Joku ihmetteli, mistä saa tietää tehtävää hakeneiden määrän. Työnantajat melko usein mainitsevat tämän samalla viestissään, kun ilmoittavat, että "valintamme ei valitettavasti kohdistunut sinuun".
Vierailija kirjoitti:
Mistävitustate saatte tietoonne nuo hakijoiden määrät? Haette varmaan jotain julkisen sektorin paikkoja.
Aika usein siinä hylkypostissa on tieto ja linkedinistä voi myös päätellä jotain suuntaa (ehkä 50 % ilmoittautuu).
Ap
Sinänsä tehokas. Prosessi seuloo ne kaikkein matelevimmat ja ne kaikkein luikureimmat jotka osaavat esittää.
Sanoin työhaastattelussa että olen paras työntekijä mitä heillä firmassa tulee olemaan. Heitän aina tyhmää läppää ja sitten en saa töitä.
Vierailija kirjoitti:
Mikä on mielestäsi liian huono tuntipalkka?
Eli missä menee kipurajasi?
Harvemmin tulee haettua tuntipalkkaisia töitä, mutta 2 400 euroa kuukaudessa on ehdoton minimi eli tuntipalkaksi muutettuna n. 14-15 euroa.
Ap
Voi myös yrittää hakea töitä suoraan työnantajilta vaikka avoimia paikkoja ei ole ilmoitettu. Kaikki eivät juuri tuon älyttömän ruuhkan takia julkista avoimia työpaikkoja.
Minä olen suostunut pazkahommiin mutta terveys petti. Olen nyt työkykyinen mutta varmaan tässä saa lomailee viisi vuotta kunnes pääsee eläkkeelle.
Vierailija kirjoitti:
Voi myös yrittää hakea töitä suoraan työnantajilta vaikka avoimia paikkoja ei ole ilmoitettu. Kaikki eivät juuri tuon älyttömän ruuhkan takia julkista avoimia työpaikkoja.
Voi yrittää. Ei ole tuottanut tulosta tähän mennessä.. Lähinnä vaan häpeää.
Ap
Kaikista motivoivinta on kyllä se, että moneen on oikeasti 100+ hakijaa. Varsinkin julkisella puolella saa olla lottovoittaja, jos meinasi edes KESÄTÖIHIN.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sun pitää aloittaa siitä työstä, minkä saat. Työssäolevana saat paljon paremmin työtä kuin työttömänä. Siis jos työttömyyttä on kestänyt esim yli 3 kk. Eli ota joku paskaduuni, hoida hommas siellä kunnolla ja etsi samalla aktiivisesti parempia töitä. Ne paskaduunit on etenemistä varten, ei sitä, että sinne jäisi loppuelämäkseen.
Ihan oikeasti kannattaa yrittää saada jalka oven väliin ja sitä kautta edetä. Työnantajat pelkää kuollakseen virherekryä, joten käytännössä pyrkivät mieluummin varastamaan toiselta firmalta työntekijän kuin ottaa riskin pitkäaikaistyöttömän kanssa.
On totta, että työssä ollessa uuden työn saaminen yleensä on helpompaa kuin työttömänä. Kuitenkaan niitä paskaduunejakaan ei aina noin vain hankita. Näin on erityisesti silloin, jossa henkilöllä on hyvä koulutus ja pitkä työkokemus. Työnantajat eivät halua pa
Hyvä huomio tuo, etteivät halua liian koulutettua. Ikävä kyllä jotkut koulutukset kannattaa jättää mainitsematta jos haluaa vähän vaatimattomampaan hommaan päästä.
Voin omasta puolestani kertoa, etten ole koskaan onnistunut ns. normihaun kautta saamaan töitä mutta minulle on tarjottu niitä erinäisissä yhteyksissä. Ja tarjottu siis siksi, että henkilö tuntee minut jostain toisesta yhteydestä (eli ovat nähneet minut töissä jossakin muualla). Normihaun kautta minua ei ole koskaan kutsuttu töihin :'D
Normihaku on yleensä se viimeinen tapa, jolla yritys pyrkii tekemään rekryn. Kuten joku aikaisemmin täällä mainitsi, enemmistö paikoista menee tuttujen kautta sellaiselle henkilölle, jonka joku tuntee entuudestaan tai sitten niin, että headhunter varastaa työntekijän kilpailijan rivistä. Tämä on työnhakijoiden hyvä tietää ihan siksi, ettei ota liian raskaasti epäonnistumisia. Jos rohkeutta riittää niin kannattaa mennä henkilökohtaisesti sinne yritykseen paikan päälle esittelemään itsensä. Kaikki aloitteellisuus nostaa tsänssejä.
Ymmärrän toki että tosi masentavaa etsiä pitkiä aikoja töitä. Itse olen ollut vain lyhkäsiä pätkiä työttömänä (olen vielä suht nuori) mutta lähipiiristä löytyy näitä jotka olleet vuoden tai pidempään työttömänä ja kyllä se aina näkyy myös mielenterveydessä.
Vierailija kirjoitti:
Kaikista motivoivinta on kyllä se, että moneen on oikeasti 100+ hakijaa. Varsinkin julkisella puolella saa olla lottovoittaja, jos meinasi edes KESÄTÖIHIN.
Onhan se masentavaa mutta hyvä muistaa, että noista iso siivu on niitä, jotka kelan pakottamana hakee töitä mitä eivät halua ottaa vastaan. Todellinen hakijoiden määrä on siis merkittävästi vähäisempi vaikka varmasti ryystistä on.
Kannattaa hoitaa asiansa sillä tavalla, että työnantajat rekrytoivat sinua. Paljon helpompaa, saat valita vaihdatko työpaikkaa ja palkankin saa käytännössä itse sanella.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa hoitaa asiansa sillä tavalla, että työnantajat rekrytoivat sinua. Paljon helpompaa, saat valita vaihdatko työpaikkaa ja palkankin saa käytännössä itse sanella.
"Kannattaa hoitaa asiat niin ettei niitä tarvi ikinä hoitaakaan"
Hyvä vinkki. Kiitos.
Entäs kun tulee sellainen viesti missä lukee: 'Valitettavasti sinulla ei ole sellaisia ominaisuuksia joita toivomme hakijalta'- sen jälkeen kun olet lähettänyt videohaastattelun :D
Kerran myös olin haastattelussa paikan päällä, jonne olin tullut pitkän matkan takaa ja laittautunut sekä miettinyt vaatteet tarkkaan, harjoitellut mitä vastaisin. SIellä oli tehtäviä jotka piti tehdä ja kyseltiin tietti asioita..jossain vaiheessa ryhmähaastattelu ja haastattelijat alkoivat olla kuin minua ei olisikaan, ja jutella niiden kahden muun hakijan kanssa, kuin lumoutuneina heistä. Vähän aikaa yritin jotain puhua siinä vielä, mutta kun oikeasti aloin olla täysin ilmaa, tajusin että se on turhaa. Ja niin se olikin, kumpikaan haastattelija ei esim sanonut että kiitos haastattelusta, tai mitään. KUKAAN ei huomannut kun lopulta vaan sitten lähdin, ja kai moikkasin vielä. Kun kerron että vollotin silmät päästä osan bussimatkasta kotiin, en liioittele. Onneksi oli jo pimeää ja bussissa hämärää, niin ei muut matkustajat ehkä nähneet sitä niin selkeästi.
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä mikä tässä on niin vaikeaa. Olen päässyt teinivuosien jälkeen jokaiseen paikkaan haastatteluun mihin olen hakenut.
Minäminäminä
Juuri tuli perusasiakaspalvelutyöstä vastaus, valittiin filosofian maisteri.