Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitkä metatyöt on teidän taloudessa miehen vastuulla?

Vierailija
10.01.2024 |

Olen eronnut, joten miestä ei ole, mutta meillä se meni niin, että minä mietin kaikki viikon ruokalistat ja tein kauppalaput, pidin huolen että kaapissa oli aina lapsille vuodenaikaan sopivat vaatteet, luistimet teroitettuna ennenkuin niitä tarvittiin, jne

Hoidin myös oman autoni renkaat, huollot ja katsastukset.

Mies huolehti omatoimisesti ilmanvaihtokoneen suodattimen vaihdosta. Muut asiat hoiti, kunhan muistutin. Minusta se muistuttelu oli aika raskasta. Kun jäin lasten kanssa taloon, oli jotenkin helpompaa. 

Kommentit (597)

Vierailija
421/597 |
11.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei meillä ole metatöitä.

Voi olla ettet osaa tunnistaa metatyötä. Tuosta ne ongelmat usein kumpuaakin. 

Vierailija
422/597 |
11.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei meillä ole metatöitä.

Voi olla ettet osaa tunnistaa metatyötä. Tuosta ne ongelmat usein kumpuaakin. 

Ei metatöitä, ei ongelmia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
423/597 |
11.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole tähän metatyön käsitteeseen oikein ihastunut, meillä ei ole sellaisia. On hommia, joita on kivempi tehdä kuin toisia, on välttämättömiä juttuja, on niitä joista voi vähän joustaa. Kumpikin tietysti ajattelee tekevänsä paljon enemmän kuin toinen. 

Kysymys ei ollut enemmistä, vaan metatyöstä. Esimerkiksi kun menet töihin työntekijänä, niin esimies tekee siellä tietyt metatyöt, esim työvuorosuunnittelu, palkanmaksu, töiden käytännön suunnittelu, tilaamisen, poistot yms. Tämä on sitä työntekijälle näkymätöntä työtä, jonka huomaa vasta, kun joku ei sitä tee, esim palkanmaksuun liittyvät: työtuntien tarkastaminen, muutokset , siirrot yms, näiden tekeminen pslkanmaksujärjrstelmään oikein ja oikeassa ajassa, jotta työntekijä saa palkkansa.

Nuo ei ole metatöitä vaan ihan tavanomaisia esihenkilön työtehtäviä josta esihenkilö saa palkkansa. 

Vierailija
424/597 |
11.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun eksä kävi kyllä kaupassa ja laittoi joskus ruokaa mutta jätti kaikki muut kodin askareet mun harteille. Se oli tosi raskasta ja vauvan tultua se pakka sit hajosi lopullisesti.

Nykyinen puolisoni on ihana. Kumpikin meistä on itsenäisiä ihmisiä, jotka on kumpikin tottunut huolehtimaan asioista. <3 Toisaalta ei myöskään tällä elämänkokemuksella jakseta kumpikaan nipottaa, jos on joskus vaikka vähän sotkuista tms.

Vierailija
425/597 |
11.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko sinulle siis itsestäänselvää, että sinä huolehdit kaikkien perheenjäsenten menojen merkitsemisestä kalenteriin? Eli omien menojen lisäksi luet lasten harrastustiedotteet, kuulut lasten harrastusten wa-rymiin, luet wilmat ja varaat vanhempainvarttiajat. Tsekkaat netitä, milloin ilmottautuminen harrastuuksiin alkaa.  Kysyt puolisoltasi, milloin tällä on lomia,  työmatkoja ja muita menoja ja lisäät ne kalenteriin. Tsekkaat, ovatko menot päällekäin selvität, miten päällekyydestä selvitään, kuka muuttaa aikataulujaan. Mietit kalenteria katsoen myös milloin ehdit kauppaan, kirjastoon tai kyläilemään.

Muut perheenjäsenet kun ovat sitä mieltä, että suunnittelua ja kalenterinkäyttöä ei tarvita, mokoma turha metatyö. 

Mietipä millaisia määriä tietoa llähes missä tahansa työssä joutuu käsittelemään, merkkaamaan kalenteriin, etsimään sopivia

Hetkinen, 15 sekuntia??? Duunissa kaikkein eniten tuntuu kuluvan aikaa siihen, kun etsii kaikkien Outlookista kaikille sopivia aikoja tapaamisille, ja miettii tarvittavat resurssit ja toimintasuunnitelman. Ei ne ihan 15 sekunnissa synny. Ja sitten joku ilmoittaakin, et mulle ei valitettavasti sovikaan tuo suunniteltu aika, voisiko varata uuden.. No tottahan toki, kaikille 10:lle osallistujalle, easy peasy..

Vierailija
426/597 |
11.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Metallityöt

Vierailija
427/597 |
11.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Joka syksy ja kevät pitää käydä läpi mitä on, mikä vielä  on ehjä ja sopii ja mikä pitää uusia"

Vain insinööri joka ei ikinä huolehdi lasten vaatteista voi kuvitella näin.

Oikeasti se menee niin että mietietään että jos Villen lasketteluhousut ovat käyneet pieneksi niin mahdammeko ensi talvena mennä ollenkaan laskemaan joten kannatatako niitä uusia lainkaan ja jos uusitaan niin ostetaanko vasta alennusmyynnistä vai jo aikaisemmin. Tai olisiko kenties serkulla pieneksi jääneet jotka voisivat sopia.

Ja tässä siis vain yksi vaatekappale ja vasta mietitty vaihtoehdot eikä edes vielä sitä mikä on kannattavinta.

No nyt ymmärrän, miksi metatöitä on valtavasti. Minä insinöörinainen totean, että Villen lasketteluhousut on jääneet pieniksi, ne siirtyvät Matti-serkulle ja Villelle ostetaan uudet. Ihan hirveän paljon metatyötähän tuommoinen vaatii siinä missä auton huoltoonvieminenkin.

Onko naisille (siis ei insinöörinaisille) kaikki muukin noin valtavan vaikeaa?

Mutta missä vaiheessa huomataan, että Villen lasketteluhousut ovat jääneet pieneksi? Siinä vaiheessa, kun kaikki muut ovat monot jalassa eteisessä ja Ville yrittää kiskoa housujaan jalkaan? Housut eivät mahdu päälle ja laskettelurinteen sijaan suhataan ensin urheiluliikkeeseen?

Vai meneekö se kuitenkin niin, että Villen ja hänen sisarustensa lasketteluvaatteet, monot, sukset, kypärät yms. käydään hyvissä ajoin läpi, minkä jälkeen lähdetään soittelemaan sukulaisia läpi tai selailemaan FB-kirppiksiä ja verkkokauppoja ja etsimään sopivia housuja ja monoja ja arvaillaan, että menisivätkö ne kuitenkin vielä joululomalla, jos pääsiäiseen mennessä olisikin alennusmyynnit käynnissä. Sen jälkeen arvotaan, että menevätkö vanhat kamat sisaruksille tai sukulaisille vai pitäisikö ne myydä pois tässä vaiheessa. Ja pitäisikö keväällä alkaa katselemaan jo seuraavan tai jopa sitä seuraavan talven suksia nettikirppiksiltä, kun ihmiset siivoavat varastojaan kesää varten ja ne ovat todella paljon halvempia kuin joulukuussa? Ja sama homma luistimien kanssa. Ja hiihtosuksien. Ja ensi kesän nappisten. Ja serkun häihin tarvittavan puvun kanssa. 

Kaikkeen tuohon menee yllättävän paljon aikaa. Meillä esim. minä hoidan pääsääntöisesti tuon kamapuolen, koska ymmärrän siitä enemmän ja vaimo vaatteet. Vaimo hoitaa yhteydenpidon kouluun/päiväkotiin ja minä huolehdin, että jääkaapissa ja pöydässä on ruokaa. Jne jne.    

Vierailija
428/597 |
11.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mitkään. Mies on täysin kykenemätön metatöihin tai havaitsemaan oma-aloitteisesti, että jokin työ täytyy tehdä. Töissä aloitteellisuutta vaativassa tehtävässä. Ehkä se kaikki kapasiteetti kuluu töissä.

Vierailija
429/597 |
11.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies hoitaa aina puhtaat pyykit kaappiin, inhoan viikkaamista saati silittämistä. Hoitaa myös autot, eli renkaidenvaihdot, öljyt, pienet korjaukset. Nämä tekee siis automaattisesti. 

Muuten hoidetaan miten sovitaan.  Nyt on mies käynyt enemmän kaupassa , kun mulla ollut terveyden kanssa haasteita.  Teen yleensä valmiit kauppalistat s- sovelluksella. 

Kun olen terve niin hoidan yleensä enimmäkseen ruokaostokset. Minä myös hankin vaatteet,  luistimet,  monot, sukset. Tosin tänätalvena mies ja poika kyllä osti uudet monot. 

Minä myös useimmiten teen ruuat ja mies taas enimmäkseen hoitaa tiskit. 

Itse olen kovempi siivoamaan, imuroimaan, pesemään vessaa, latioita ym.. koiraa ulkoilutetaan vuorotellen. Mies ehkä useammin kun tupakoi, niin samalla usein ottaa koiran pihalle. 

Mies myös kuskaa harrastukseen.

Aika hyvä rytmi on löydetty 15 vuoden kulmienhiomisen jälkeen :) 

Vierailija
430/597 |
11.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

99%

Vierailija
431/597 |
11.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mies tuottaa metanikaasua, välillä sohvalla pöräyttää peräilmaa ja naureskelee. No jokainen kykyjensä mukaan. Pitänee jättää se sika. 

Vierailija
432/597 |
11.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jostain syystä työelämässä tästä suunnittelusta ja vastuusta jopa maksetaan parempaa palkkaa, mutta kotona ne eivät ole mitään, eivätkä vaadi mitään.

Vierailija
433/597 |
11.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen voi miettiä lapsiperheessä tavallisen tilanteen, kun koko perhe kutsutaan johonkin juhlaan. Ihan sama, olipa kyseessä häät, hautajaiset tai isovanhemman synttärijuhlat. Kuka perheessä sanoo, että nyt pitää tarkistaa onko kaikilla sopivat vaatteet juhliin? Miten käy, jos se asiasta muistuttelija onkin sillä kertaa ihan hiljaa?

Vierailija
434/597 |
11.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Metatyöntekijöille seksikin on varmasti metatyötä. Pitäähän siinä koko ajan miettiä, että työntääkö pippelin pimppiin vai suuhun jne. jne. Mahtaa olla vaikea elämä, kun kaikki on jatkuvaa metatyötä eikä ikinä tehdä mitään vain fiilispohjalta. 

Hupsis, pilleriresepti meni vanhaksi, joten ihan fiilispohjalta ei tehdä vähään aikaan mitään.

Huopsis, kun siinä tapauksessa mennään hakemaan seksi sieltä, mistä sitä saa. Sellaistakin voi käydä, kun oikein paljon harrastaa metatyötä. 

Ymmärsit jotain väärin. Se pilleriresepti vanhenee, jos EI tee metatyötä ja muista uusia sitä. Ja ostaa niitä pillereitä. Ja syödä. Hups vaan jos ei mitään tartte miettiä ja fiiliksellä vaan. Yksi tietämäni pariskunta hoiti ehkäisyasiansa tällä mentaliteetilla (oman kertomansa mukaan), heillä on nykyään 8 lasta. 

Vierailija
435/597 |
11.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies huolehtii autot ja talotekniikan (missä onkin nyt suht paljon hommaa, kun kaks rikkinäistä autoa ja juuri ostettu remontoitava talo), lumityöt, leivinuunin lämmityksen lämmityskaudella ja tekee suurimman osan ruuista ja n puolet tiskistä.

Minä huolehdin lasten vaatetuksen, kauppalistat pääosin, kodin harvemmin tehtävät tehosiivousaskareet ja järjestelyt ja sisustusasiat. Minä myös siivoilen varmaan enempi, tosin meillä ei mitään supersiistiä ikinä ole.

Vierailija
436/597 |
11.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Metatyöntekijöille seksikin on varmasti metatyötä. Pitäähän siinä koko ajan miettiä, että työntääkö pippelin pimppiin vai suuhun jne. jne. Mahtaa olla vaikea elämä, kun kaikki on jatkuvaa metatyötä eikä ikinä tehdä mitään vain fiilispohjalta. 

Hupsis, pilleriresepti meni vanhaksi, joten ihan fiilispohjalta ei tehdä vähään aikaan mitään.

Huopsis, kun siinä tapauksessa mennään hakemaan seksi sieltä, mistä sitä saa. Sellaistakin voi käydä, kun oikein paljon harrastaa metatyötä. 

Mitä jos se toinenkin on fiilispohjalta liikenteessä, eikä ole muistanut ottaa pillereitä? Hups. Tai jos sillä ei oo ollut fiilistä mennä sukupuolitautitesteihin. Hups. Miks ei voisi käyttää kumia siinä tapauksessa? Toki voi, mutta miksi se vaihtoehto ei tullut ekan kumppanin kanssa mieleen? Onko nyt kuitenkin niin, että mies saa toimia fiilispohjalta, mutta naiselta odotetaan, että asiat on hoidossa?

Vierailija
437/597 |
11.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies huolehtii pyykkihuollon. Huoltaa autot, traktorit, puimurin, ruohonleikkurin ja kodinkoneet. Mies hoitaa kaikki ostomateriaalien ja tuotantopanosten kilpailutukset. Mun rooli on hoitaa kaikki pankkiasiat ja laskujen maksu. Lasten harrastusvälineiden yms. hankinnat ja kuljetukset hoidetaan vuoroin

Vierailija
438/597 |
11.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei mitkään. Mies on täysin kykenemätön metatöihin tai havaitsemaan oma-aloitteisesti, että jokin työ täytyy tehdä. Töissä aloitteellisuutta vaativassa tehtävässä. Ehkä se kaikki kapasiteetti kuluu töissä.

Huomasin saman ex-mieheni kohdalla, kun sairastuin pidemmäksi aikaa niin että varmaan puoli vuotta meni sängyn pohjalla. Pyykkiä hän pesi vasta kun hänellä itsellään ei ollut yksiäkään puhtaita sukkia tai kalsareita. Vessapaperia tajusi ostaa vasta kun se oli loppu. Laskut maksoi, kun alkoi tippumaan huomautuslaskuja. Lähti ostamaan ruokatarvikkeita vasta kun lapset valittivat nälkää. Vei roskat, kun roskiksesta alkoi tursuamaan jotain matoja. Hyi hemmetti. 

Vierailija
439/597 |
11.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä jos se toinenkin on fiilispohjalta liikenteessä, eikä ole muistanut ottaa pillereitä? Hups. Tai jos sillä ei oo ollut fiilistä mennä sukupuolitautitesteihin. Hups. Miks ei voisi käyttää kumia siinä tapauksessa? Toki voi,

Se kumien käyttökin vaatisi että tulee mieleen ja muistaa ostaa niitä kumeja sieltä kaupasta, ja sit vielä siinä fiiliksen vietävänä muistaisi myös käyttää sitä.

Vierailija
440/597 |
11.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sinulle siis itsestäänselvää, että sinä huolehdit kaikkien perheenjäsenten menojen merkitsemisestä kalenteriin? Eli omien menojen lisäksi luet lasten harrastustiedotteet, kuulut lasten harrastusten wa-rymiin, luet wilmat ja varaat vanhempainvarttiajat. Tsekkaat netitä, milloin ilmottautuminen harrastuuksiin alkaa.  Kysyt puolisoltasi, milloin tällä on lomia,  työmatkoja ja muita menoja ja lisäät ne kalenteriin.

Se ei ole itsestäänselvää ainoastaan minulle, vaan kaikille muillekin perheenjäsenille joilla on luonnollisesti pääsy jaettuun kalenteriin. Sähköposteista menee tapahtumat luonnollisesti suoraan kalenteriin, samoin omasta ja vaimon työkalenterista synkkautuu yksityiseksi merkityt tapahtumat jaettuun kalenteriin. Ei tarvi kenenkään kysellä eikä ihmetellä yhtään mitään, sen kun katsoo sunnuntaisin mitä ensi viikolla on tulossa ja iltaisin aina tarkemmin huomisen ohjelman.