Ystävä on ostamassa taloa halvalla syrjäseudulta
Olen yrittänyt puhua järkeä, että vaikka talon saa halvalla, remppakustannukset voi nousta pilviin. Hän on pienituloinen.
Mitä kustannuksia voi tulla 80-luvun ok-taloon, johon ei ole rakentamisen jälkeen tehty mitään remppoja?
Kommentit (26)
Vierailija kirjoitti:
Mä olen asunut syrjässä 7 vuotta ja kyllä siinä paljon voi ongelmia tulla. Ei pelkästään talon rempat yms. Auto pitää olla toimiva, apua ei välttämättä naapureilta saa, jos esim akku menee tyhjäksi. Sitten kun on yksityistie, ne maksut voi olla hurjat. Itsellä esim useita satasia ja tie aurattiin usein vasta n kello 17 illalla. Sitten kun oli liukasta keväisin, niin oli motissa parikin viikkoa, koska kukaan ei yli 4km pätkää hiekoittanut. Eli pitää olla kotivara, säilykkeitä yms kun kauppaan ei pääse ja lääkkeitä myös. Puuhommia riittää, jos on takkaa, uunia. Kaikki ruohonleikkaukset, lumityöt .
On ihan normaalia että tiemaksut on runsaat, meillä noin 600€/v kaikkineen. Ota huomioon että taajamassa maksat samoista asioista kuitenkin kiinteistöveron muodossa.
Jos teidän tiehoitokunta hoitaa asiat noin persiilleen että ihminen on viikkokausia jumissa, kannattaa olla sinnepäin yhteydessä, ei vauvapalstalle.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen asunut syrjässä 7 vuotta ja kyllä siinä paljon voi ongelmia tulla. Ei pelkästään talon rempat yms. Auto pitää olla toimiva, apua ei välttämättä naapureilta saa, jos esim akku menee tyhjäksi. Sitten kun on yksityistie, ne maksut voi olla hurjat. Itsellä esim useita satasia ja tie aurattiin usein vasta n kello 17 illalla. Sitten kun oli liukasta keväisin, niin oli motissa parikin viikkoa, koska kukaan ei yli 4km pätkää hiekoittanut. Eli pitää olla kotivara, säilykkeitä yms kun kauppaan ei pääse ja lääkkeitä myös. Puuhommia riittää, jos on takkaa, uunia. Kaikki ruohonleikkaukset, lumityöt .
Kerrostalo naapurit juoksee kilpaa kaapeleiden kanssa jos autosta virta loppuu.
No ihan kaikki pitää uusia 80-luvun talossa: katto, ikkunat, putket (sisä ja meno), sähköt, lämmitysjärjestlemä, ilmastointijärjestelmä. Kosteat tilat on pakko remontoida, koska niissä ei välttämättä ole koskaan tehty kosteussuojausta (ei ollut pakollinen aikonaan). Halvemmalla pääsee kun rakentaa kokonaan alusta uuden. Tuskin sillä alueella maksaa tontitkaan juuri mitään?
Vai että pintaremonttia ja keittiökaappien vaihto TÄYTYY tehdä, ikkunat TÅYTYY vaihtaa ja sitä sun tätä asiaa jotka muka täytyy ja täytyy... Ei täydy. Monet katselee ihan mielellään entisen asukkaan laittamia tapetteja ja kaappeja, eikä mitään väliä. Ikkuna- ja monet muutkin remontit on vähän niin että jos sua nyt ei haittaa että ikkunoista vetää tms, niin eihän niitä pakko ole vaihtaa. Vaikka joku toinen vaihtaisi jo siksi että saa modernin näköiset ikkunat. Jos ostaa halvan talon, saattaa ajatella asuvansa siinä halvalla, sen aikaa kun sitä kestää. Kyllä monenlaista salaojaremppaa ja ulkoseinien maalaustakin aika ajoittain kannattaisi tehdä, mutta harva on kuitenkaan ihan pakollista, jos ei vaan halua. Ottaa silloin sen riskin, että talo menee huonompaan kuntoon. Asuuhan moni kosteusvaurioisissa taloissakin ja se on heidän valintansa.
Oikeastaan vain talotekniikkaa kannattaa miettiä pakollisena, ellei sitten ole valmis lämmityksen hajotessa lämmittämään mahdollista takkaa, tai putkien hajottua sulkemaan päävesihanaa ja kantamaan vetensä muualta. Tai viemäriongelmissa hankkimaan puu-ceetä pihalle. Sähköt ei välttämättä tuon ikäisessä talossa vielä räjähtämässä ole.
Antaa sen kaverin ostaa, mitä haluaa. Aloittajalle vinkiksi, ei ainakaan kannata alkaa paasata kaverille tarpeellisista remonteista ja huomioon otettavista asioista, jos itsekin joutuu kysymään aiheesta vauvapalstalta. Se on eri asia jos olisit vaikka rakennusalan ammattilainen, kaveri varmasti arvostaisi apuasi.
Vierailija kirjoitti:
Miks sen pitäis rempata talonsa sinulle mieleiseksi?Käykö kateksi kun saa halvalla, eikä ile uuden perässä kokoajan, ja joudu velkaorjaksi kuten muut? Saa asua just iin vanhassa kun haluaa. Ei kaikki haaveile uudesta. Monelle vanha on romanttisempi. Tyyli saakin olla 100v vanha. Se on nyt muotia.
Millainen ihminen ajattelee aina toisten olevan kateellisia?
Mun äiti elää pienellä eläkkeellä maalla, melkein 100v vanhassa talossa joka markkinamielessä hyvin halpa, jonkun silmissä arvoton.
On hyvin tyytyväinen taloonsa jossa on asunut viimeiset 40 vuotta.
Korjaa/korjauttaa sitten jos joku menee rikki, ei muuten.
Itsekään en ymmärrä tätä kerrostaloyhtiöistä apinoitua mentaliteettia että jatkuvasti pitää remontoida remontoinnin vuoksi.