Mitä mieltä Terveydenhuoltoalan nettirekisteristä?
Minulle tämä oli viimeinen niitti.
Hoitovapaan jälkeen lähden opiskelemaa, hoitajan työhön en enää palaa.
Kommentit (46)
Ja sitten jos vielä on joku hieman harvinaisempi nimi, niin oiva tilausuus häiriköille.
Soittaa vain numeroon 020202: "Päivää. Minulla on vanha ystävä xxx joka asuu Vaasassa. Mikähän olisikaan hänen puhelinnumeronsa ja osoitteensa?".
Pitäisikö tässä ruveta järjestämään osoitetietojaan ja puhelinnumeronsa salaisiksi jonkun hemmetin rekisterin vuoksi?
että voi tietää, kuka minua hoitaa ja onko se ihan puoskari vai asiallinen ammattilainen. Koska hoidoissa usein on kyse potilaan henkilöstä ja perusoikeuksista, sekä myös hänen yksityisyydestään, on ihan oikein, ettei sitä voida puoskaroida minkään nimimerkin suojasta.
Vaadin jatkossa, että vain alle 5-kymppinen myyjä on oikeutettu myymään minulle vaatteita.
että voi tietää, kuka minua hoitaa ja onko se ihan puoskari vai asiallinen ammattilainen. Koska hoidoissa usein on kyse potilaan henkilöstä ja perusoikeuksista, sekä myös hänen yksityisyydestään, on ihan oikein, ettei sitä voida puoskaroida minkään nimimerkin suojasta.
Pitäisikö tässä ruveta järjestämään osoitetietojaan ja puhelinnumeronsa salaisiksi jonkun hemmetin rekisterin vuoksi?
Ei ne potilaat tee yhtään mitään minun osoitetiedoillani tai puhelinnumerollani.
ymäärätkö että nimellä ja syntymävuodella saa väestorekisteristä ihmisen osoitetiedot.
Kyllä tällä tavalla toteutettuna rekisteri lisää terveydenhuollon henkilökunnan turvattomuutta ja yksityiselämään tunkeutumista. Sen pitää riittää että työnantaja pääsee tarkistamaan henkilökuntansa pätevyyden.
Jos sitten valitsee menevänsä jollekin yksityisesti ammattiaan harjoitavalla esim. jäsenkorjaajalle tms. joiden koulutus ei ole samalla tavalla säädeltyä kuin muiden terveydenhuollon työntekijöiden, on ihan omalla vastuulla se homma.
palkaa. Älytöntähä se vastuu on potilaalle sysätä???
nimi ja paikkakunta julkaistaan. Eihän se ole sen kummempi kuin maataloustukien saajien julkaisu. Sekin on oiva homma rosvoille ja kettutytöille.
http://hoitajat.net/adressit/index.php
Näkyvät edelleen keräävän nimiä, vaikka adressi onkin luovutettu jo eduskunnalle.
Mun mielestä rekisterin julkaiseminen on suunnattoman väärin. Vaikka itse työskentelenkin vanhuspuolella, eikä varsinaiset potilaat osaa netistä mun nimeä ja syntymävuotta etsiä, omaiset on sen sijaan ihan eri asia. Ja kun niitä haastavia ja pelottaviakin omaisia on. Minulle riittää se, että saan tappouhkauksia työpuhelimeen ja -sähköpostiin, en tarvitse niitä siviilipuhelimeen enkä -sähköpostiin. Ja minkä takia mun pitäis ammattini vuoksi salata omat tietoni?
Kyllä se on työnantajan tehtävä tarkistaa, ettei ketään "puoskaria" palkaa. Älytöntähä se vastuu on potilaalle sysätä???
Siinä on sentään kyse hänen ruumiistaan, mielestään ja terveydestään. Sitäpaitsi Suomessakin tulee noin joka toinen vuosi esiin, että työnantaja EI ole kunnolla tarkistanut näitä tietoja, vaan on palkannut jonkun, jolla ei oikeasti olekaan lääkärinoikeuksia tai jolla on jo takanaan epäilyttäviä tuomioita (niin kuin nyt se nokian sairaanhoitaja)
Omana kokemuksenani voisin lisäksi sanoa, että kaikki minun tuntemani lääkärit ja sairaanhoitajat muualla kuin terveyskeskuksessa ovat antaneet nimensä ja puhelinnumeronsa käyntikortilla. Mukaanlukien lastenpsykiatrian poliklinikan psukologit psykiatrian sairaanhoitajat ja psykiatrit sekä myöhemmin kuntoutuspsykologit, vaikka voisi olettaa juuri näiden ryhmien pelkäävän hankalia ja päällekäyviä vanhempia. yksityisellä puolella toimineet kuntoutuspsykologit kehoittivat vielä soittamaan mieluummin iltaisin kotinumeroon, koska he tekivät päivällä toista työtä, (koulupsykologeina) ja siinä oli liian kiire vastailla sivutoimen asiakkaille...
Eikö tässä ole kyse myös hoitohenkilökunnan yksityisyydestä eikä vain potilaan oikeuksista?
Tai no joo, Suomessa hoitajilla ei näytä olevan mitään oikeuksia. Ei saada vaatia kunnon palkkaa ja työoloja, lakkoilukaan ei ole sallittua ja nyt pitäisi vielä suostua tuollaiseen rekisteriin, minkä tietosuojavaltuutettukin tyrmää.
Mitä seuraavaksi?
Kyllä se on työnantajan tehtävä tarkistaa, ettei ketään "puoskaria" palkaa. Älytöntähä se vastuu on potilaalle sysätä???
Siinä on sentään kyse hänen ruumiistaan, mielestään ja terveydestään. Sitäpaitsi Suomessakin tulee noin joka toinen vuosi esiin, että työnantaja EI ole kunnolla tarkistanut näitä tietoja, vaan on palkannut jonkun, jolla ei oikeasti olekaan lääkärinoikeuksia tai jolla on jo takanaan epäilyttäviä tuomioita (niin kuin nyt se nokian sairaanhoitaja)
Omana kokemuksenani voisin lisäksi sanoa, että kaikki minun tuntemani lääkärit ja sairaanhoitajat muualla kuin terveyskeskuksessa ovat antaneet nimensä ja puhelinnumeronsa käyntikortilla. Mukaanlukien lastenpsykiatrian poliklinikan psukologit psykiatrian sairaanhoitajat ja psykiatrit sekä myöhemmin kuntoutuspsykologit, vaikka voisi olettaa juuri näiden ryhmien pelkäävän hankalia ja päällekäyviä vanhempia. yksityisellä puolella toimineet kuntoutuspsykologit kehoittivat vielä soittamaan mieluummin iltaisin kotinumeroon, koska he tekivät päivällä toista työtä, (koulupsykologeina) ja siinä oli liian kiire vastailla sivutoimen asiakkaille...
Vaan kaikkia terveydenhuollon laillistettuja ammattihenkilöitä. Työnantajaa ei tosiaankaan voi miksikään kolmanneksi osapuoleksi väittää. Työnantajalla on tarkistusvelvollisuus, ja jos jotain virheitä on tapahtunut tarkistuksessa tai se on laiminlyöty, niin vastaus ei ole, että laitetaan työntekijän henkilötietoja nettiin. Pikemminkin pitää opastaa työnantajaa asianmukaiseen tarkistamiseen.
Pidän kyllä todella omituisena, että annetaan kotinumero. Itse en ikinä, missään tilanteessa jakaisi yksityisiä yhteystietojani kenellekään potilaalle / asiakkaalle. Työnumero on sitten ihan asia erikseen.
Jos tällainen rekisteri tehdään, niin rekisterissä tietoja tarkastelleen henkilötiedot pitää olla rekisterissä olevan käytettävissä eli näkee, ketkä ovat käyneet katsomassa vaikkapa minun tietojani.
kotinumeronsa, mutta ehdottomasti sen pitää olla vapaaehtoista.
kotinumeronsa, mutta ehdottomasti sen pitää olla vapaaehtoista.
onko nyt ymmärrettävä, että Suomi on täynnä epäpeteviä hoitsuja, jotka tekevät työnsä niin huonosti, etteivät uskalla tehdä sitä omalla nimellään?
ja siitä että sen suojista voi laukoa mitä tahansa, niin sitten on töissäkin vaikea kantaa vastuuta tekemisistään.
Terveisin anonyymi...
Eikä mun potilaiden tarvitse edes tietää kaupunkia jossa mä asun.