Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

IS: Kia syö lähinnä spagettia ja leipää. Ravintolassa vaikeaa

Vierailija
10.01.2024 |

Yksi lapsistaan on samanlainen.

Kia muuten näyttää tasan siltä, että hän syö spagettia ja leipää!

Kommentit (75)

Vierailija
21/75 |
10.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä syön melkein kaikkea, mutta jauheliha ei tunnu ihmisen ruoalta. Kukin tavallaan.

Vierailija
22/75 |
10.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokakola tuoksuu niin hyvälle🤣

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/75 |
10.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ihmettele että nimi on Kia. 

Vierailija
24/75 |
10.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jep. Vanhemmat opettaneet tavoille. 

Vierailija
25/75 |
10.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Häh?

Vierailija
26/75 |
10.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin on kadonnut empatia?

Ihmiset ovat erilaisisia.

Olipa aihe kuin aihe niin ilkeys/ymmärtämättömyys työntyy läpi.

Enempi olisin muiden reagoinnista huolissaan kuin tästä jutun aiheesta.

Vierailija
27/75 |
10.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattais käydä pääkoppaa setvimässä ammattilaisen luona

Vierailija
28/75 |
10.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tapasin teininä pojan, jonka vanhemmilla oli lihakarjatila. Hän näytti vähän tuolta.

Vierailija
29/75 |
10.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Häh?

Kotoa tuollainen käytös on lähtöisin kuten nimikin. 

Vierailija
30/75 |
10.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kia vaikuttaa ihan tyytyväiseltä tilanteeseensa.

Vierailija
31/75 |
10.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haluaisin kyllä ymmärtää näitä, mutta en pysty. Pakko olla taustalla joku nepsy juttu ja kuntouttava terapia olisi pitänyt aloittaa jo lapsuudessa. Toivottavasti edes lapselleen hakevat apua.

Ja jos se on haju, mikä yököttää, niin miksi ihmeessä ei pidä nenästä kiinni, että saisi nieltyä edes jotain ravinteikasta? Valitettavasti ihon, hiusten ja kropankin kunnosta näkee, että yksipuolisesti syödään.

Olisi todella, todella raskasta olla noin rajoittuneen syöjän kanssa missään reissussa. Propsit miehelle, että kestää.

Olen kutakuinkin yhtä ruokarajoitteinen kuin tuo nainen, mutta kukaan ei tiedä sitä. Kun asiaa ei sano ääneen, kukaan ei kauhistele. Ravintolassa en tarkista mausteita, siellä voi jättää osan ruuasta sivuun vetoamalla siihen, että ei jaksa enempää.Oikeastaan on aika yllättävää, miten suppealla ruokavaliolla pysyy hyvin hengissä ja vieläpä keskimääräistä terveempänä. Tosin minä en syö edes sitä makaronia, mutta mustikoita kuluu 300 g päivässä.

Jos ruuan haju yököttää, niin samaa tekee sen maku ja koostumus. Ei siis auta pitää nenästä kiinni.

En ymmärrä tätä kauhistelua, ei kaikkien ole tarkoitus syödä kaikkea ja tuollainen ennakkoluuloisuus/nirsous saattaa olla se seikka, jonka ansiosta pysyy hengissä.

Vierailija
32/75 |
10.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Haluaisin kyllä ymmärtää näitä, mutta en pysty. Pakko olla taustalla joku nepsy juttu ja kuntouttava terapia olisi pitänyt aloittaa jo lapsuudessa. Toivottavasti edes lapselleen hakevat apua.

Ja jos se on haju, mikä yököttää, niin miksi ihmeessä ei pidä nenästä kiinni, että saisi nieltyä edes jotain ravinteikasta? Valitettavasti ihon, hiusten ja kropankin kunnosta näkee, että yksipuolisesti syödään.

Olisi todella, todella raskasta olla noin rajoittuneen syöjän kanssa missään reissussa. Propsit miehelle, että kestää.

Olen kutakuinkin yhtä ruokarajoitteinen kuin tuo nainen, mutta kukaan ei tiedä sitä. Kun asiaa ei sano ääneen, kukaan ei kauhistele. Ravintolassa en tarkista mausteita, siellä voi jättää osan ruuasta sivuun vetoamalla siihen, että ei jaksa enempää.Oikeastaan on aika yllättävää, miten suppealla ruokavaliolla pysyy

Mikä sinusta on tehnyt tuollaisen?

Vierailija
33/75 |
10.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kia vaikuttaa ihan tyytyväiseltä tilanteeseensa.

*itseriittoiselta

Vierailija
34/75 |
10.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen kutakuinkin yhtä ruokarajoitteinen kuin tuo nainen, mutta kukaan ei tiedä sitä. Kun asiaa ei sano ääneen, kukaan ei kauhistele. Ravintolassa en tarkista mausteita, siellä voi jättää osan ruuasta sivuun vetoamalla siihen, että ei jaksa enempää.Oikeastaan on aika yllättävää, miten suppealla ruokavaliolla pysyy

Jep, ettehän te koskaan tunnusta että ruokavalionne olisi vaarallisen yksipuolinen. Sinullakaan ei ole sairaudentuntoa. 

Vierailija
35/75 |
10.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

YHYYY IHMISET ON TUHMIA JA ILKEITÄ😩😫

Vierailija
36/75 |
10.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on kotona aistiyliherkkä ja tosi nirso lapsi. Jutusta kuulosti hyvin tutulta esim. herkkä oksennusrefleksi.  Vastoin joitakin oppeja olen kuitenkin vääntänyt koko ikänsä siitä, että uusia asioita pitää ainakin maistaa. On maistellut. Ja nykyisin syö mm. monia vihanneksia ja hedelmiä, lihoja, erilaisia juustojakin. 

En nyt tiedä onko tuo jutun linja (=ei tuputeta) ainoa oikea. En tietenkään pakota syömään isoja määriä, mutta jos ei kannustettaisi painokkaastikin, niin itse valitsisi tuon mamman kaltaisesti vain pastaa (paitsi ei missään nimessä spagettia) ja leipää. Nyt on jo sen verran fiksu alakoululainen, että itsekin ymmärtää että makumaailman laajentumisesta on iloa, etenkin aikuisuudessa kun käydään ulkona syömässä. 

Ihan samoja ajatuksia näin aistiyliherkän ja nirson lapsen äitinä. Paljon ollaan töitä tehty sen kanssa, että lapsella olisi yliherkkyyksistä huolimatta monipuolinen ruokavalio. Meillä on ollut paljon haasteita, koska lapsi pelkäsi jossain vaiheessa uusien ruokien maistamista juuri tuon oksennusrefleksin vuoksi. Siksi uusia ruokia on maistettu vaan mukavassa ympäristössä ja pidetty välissä lapsen lempiruokapäiviä. Vuosi vuodelta ruokavalio on laajentunut. Nyt 10-vuotiaana alkaa olla jo hyvä tilanne.

En vois kuvitellakaan, että oltaisiin alunperin vain annettu olla, koska sitten lapsi söisi vain riisiä ja jauhelihaa, hampurilaisia ja ranskalaisia tai ruisleipää. Jotain lapsen ruokaongelmista kertoo se, että hän tärisi pelosta, kun vein hänet ensimmäisen kerran elämässään (koululaisena) pizzeriaan pizzalle. Sitä ennen oli syönyt vain kotona ja pelkäsi, että pizza on pahaa.

Minusta tuon jutun näkökulma siitä, että pitäisi vain pehmeästi ymmärtää, ei ole hyvä. Ruoka on ihmisen polttoainetta. Tuonkin ihmisen habituksesta näkyy yksipuolinen ruokavalio ja vitamiinien ja muiden puutokset. Uskon, että halutessaan tuotakin tilannetta pystyisi parantamaan oikeilla tukitoimilla.

Vierailija
37/75 |
10.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kia syö ihan saakelisti bensaa vaikka on pieni kolmipyttyinen kone

Vierailija
38/75 |
10.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on kotona aistiyliherkkä ja tosi nirso lapsi. Jutusta kuulosti hyvin tutulta esim. herkkä oksennusrefleksi.  Vastoin joitakin oppeja olen kuitenkin vääntänyt koko ikänsä siitä, että uusia asioita pitää ainakin maistaa. On maistellut. Ja nykyisin syö mm. monia vihanneksia ja hedelmiä, lihoja, erilaisia juustojakin. 

En nyt tiedä onko tuo jutun linja (=ei tuputeta) ainoa oikea. En tietenkään pakota syömään isoja määriä, mutta jos ei kannustettaisi painokkaastikin, niin itse valitsisi tuon mamman kaltaisesti vain pastaa (paitsi ei missään nimessä spagettia) ja leipää. Nyt on jo sen verran fiksu alakoululainen, että itsekin ymmärtää että makumaailman laajentumisesta on iloa, etenkin aikuisuudessa kun käydään ulkona syömässä. 

Ihan samoja ajatuksia näin aistiyliherkän ja nirson lapsen äitinä. Paljon ollaan töitä tehty sen kanssa, että la

Olin kerran ravintolassa päivällä. Viereisessä pöydässä oli ilmeisesti terapeutti ja asiakkaansa harjoittelemassa ravintolassa käymistä ja syömistä. Valitseminen kesti ja kesti. En tiedä,miten terapeutilla kesti pinna. Lähdin pois ennen kuin olivat saaneet ruokansa. Mutta kyllä ongelmallisia tapauksia on.

Vierailija
39/75 |
10.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten kun oikeasti nälkä iskee, loppuu se nirsoilukin.

Vierailija
40/75 |
10.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan samoja ajatuksia näin aistiyliherkän ja nirson lapsen äitin

Olin kerran ravintolassa päivällä. Viereisessä pöydässä oli ilmeisesti terapeutti ja asiakkaansa harjoittelemassa ravintolassa käymistä ja syömistä. Valitseminen kesti ja kesti. En tiedä,miten terapeutilla kesti pinna. Lähdin pois ennen kuin olivat saaneet ruokansa. Mutta kyllä ongelmallisia tapauksia on.

Varmaan siten kesti pinna, että se on sen terapeutin työ. Töissä pitää kestää yhtä ja toista.