Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vuosien jahkailun jälkeen minun on päästävä ADHD- tutkimuksiin. Millainen prosessi on?

Vierailija
09.01.2024 |

Eli olen pitkään miettinyt, että olisiko minulle mahdollisesti jokin neurotyypillinen häiriö. 

Olen aina ollut hajamielinen ja usein saanut siitä palautetta. Vuosien myötä olen kyllä oppinut jotenkin sopeutumaan ja parantamaan joitakin piirteitä kuten tavaroiden hukkaamista ja kodin siisteyden ylläpitoa. 

Olen sisäisesti todella levoton vaikka se ei ulos niinkään näy. Pakko on kyllä olla usein liikkeessä tai sitten vain levottomasti vispaan jalkojani. Usein saatan olla myös todella lamaantunut, en saa tehtyä yhtään mitään. Mielessä on on paljon asioita mitä pitäisi tehdä mutta en saa vain impulssia tekemiseen, lykkään asioita. Saatan kyllä aloittaa mutta yleensä lopulta mielenkiinto vain katoaa enkä pysty pitämään asioista kiinni. 

Rahankäyttö on impulssiivisista ja harkitsematonta. Olen muutenkin todella riippuvuusherkkä ja esim alkoholin juominen on ollut yksi osa rauhoittaa sisäistä levottomuutta. Joskus on niin tuskainen sisäinen kohina päällä, että tekisi mieli huutaa tai jotenkin "räjähtää" ja liikkeellä kompensoida sitä tunnetta. 

Ylipäätään kun tein eilen nettitestejä niin lähes jokainen osui omaan elämään. Pisteet olivat lähes täydet tai korkeat. 

Masennuskausia on useita, kymmeniä tai se on kroonistunut ja näyttäytyy kausittain vaikeana. 

Muisti huono, hankala keskittyä, jos joku juttelee kanssani saatan yhtäkkiä mennä ihan omiin ajatuksiin vaikka olen yrittänyt oikeasti kuunnella. 

Mielessä on paljon kohinaa ja olen aika reaktiivinen. Kotona saatan vain maata enkä saa itseäni tekemään mitään, jahkailen vain. 

Minusta olisi syytä päästä testeihin mutta onko prosessi vaikea? Minulla on lääkäriaika kuukauden päähän, ajattelin ottaa siellä asian esille. 

Kommentit (21)

Vierailija
21/21 |
17.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruksaat lomakkeisiin, että on usein vaikeuksia. Vastaat samalla tavalla kysymyksiin. Kerrot esimerkkejä. Voit löytää vinkkejä netistä, mitä kannattaa sanoa. Jos läheistä haastatellaan, voit briiffata häntä, mitä hänen pitää kertoa sinusta. Jos on huumetestit, niitä ei saa ns. kusta. Ei pitäisi olla pitkä prosessi, kunhan alkuun pääsee. Auttaa, jos vanhoissa todistksissasi on huonot numerot tai merkintöjä, että et keskity, mutta ei haittaa, vaikkei olisi. Se on vain siitä kiinni, että vastaa oikein.

Omassa tuttavapiirissä melkein kaikilla on ADHD-diagnoosit viime vuosina hankittu ja osalla on tutkimukset käynnissä vielä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi viisi