Vuosien jahkailun jälkeen minun on päästävä ADHD- tutkimuksiin. Millainen prosessi on?
Eli olen pitkään miettinyt, että olisiko minulle mahdollisesti jokin neurotyypillinen häiriö.
Olen aina ollut hajamielinen ja usein saanut siitä palautetta. Vuosien myötä olen kyllä oppinut jotenkin sopeutumaan ja parantamaan joitakin piirteitä kuten tavaroiden hukkaamista ja kodin siisteyden ylläpitoa.
Olen sisäisesti todella levoton vaikka se ei ulos niinkään näy. Pakko on kyllä olla usein liikkeessä tai sitten vain levottomasti vispaan jalkojani. Usein saatan olla myös todella lamaantunut, en saa tehtyä yhtään mitään. Mielessä on on paljon asioita mitä pitäisi tehdä mutta en saa vain impulssia tekemiseen, lykkään asioita. Saatan kyllä aloittaa mutta yleensä lopulta mielenkiinto vain katoaa enkä pysty pitämään asioista kiinni.
Rahankäyttö on impulssiivisista ja harkitsematonta. Olen muutenkin todella riippuvuusherkkä ja esim alkoholin juominen on ollut yksi osa rauhoittaa sisäistä levottomuutta. Joskus on niin tuskainen sisäinen kohina päällä, että tekisi mieli huutaa tai jotenkin "räjähtää" ja liikkeellä kompensoida sitä tunnetta.
Ylipäätään kun tein eilen nettitestejä niin lähes jokainen osui omaan elämään. Pisteet olivat lähes täydet tai korkeat.
Masennuskausia on useita, kymmeniä tai se on kroonistunut ja näyttäytyy kausittain vaikeana.
Muisti huono, hankala keskittyä, jos joku juttelee kanssani saatan yhtäkkiä mennä ihan omiin ajatuksiin vaikka olen yrittänyt oikeasti kuunnella.
Mielessä on paljon kohinaa ja olen aika reaktiivinen. Kotona saatan vain maata enkä saa itseäni tekemään mitään, jahkailen vain.
Minusta olisi syytä päästä testeihin mutta onko prosessi vaikea? Minulla on lääkäriaika kuukauden päähän, ajattelin ottaa siellä asian esille.
Kommentit (21)
Olisi kaikenlaista muutakin mutta tuossa nyt jotain.
Mielellään kuulisin teidän kokemuksianne, joilla on tuo diagnoosi todettu aikuisena. Olen 29-vuotias itse. Ap
Niin no mikä on vaikea? Julkisella ainakin kestää ja saattaa olla monenlaista tarpeetontakin liikettä. Mikä lääkäriaika sulla on?
Todennäköisesti pyydetään toimittamaan neuvolan ja kouluterveydenhoitajan lausuntoja. Siis niitä mitä kirjattiin rutiinitarkastuksissa.
Vierailija kirjoitti:
Todennäköisesti pyydetään toimittamaan neuvolan ja kouluterveydenhoitajan lausuntoja. Siis niitä mitä kirjattiin rutiinitarkastuksissa.
Juuri näin. Niitä lapsuusajan asioita, joissa piirteet ovat näkyneet. Niitä kysellään.
Riippuu varmaan hyvinvointialueen omista käytännöistä. Saat lähetteen luultavimmin psykiatrian poliklinikalle, jossa juttelet psykiatrisen sairaanhoitajan ja psykiatrin kanssa, siellä on muutamia käyntejä, teet testejä, juttelet elämästäsi, vanhempiasi haastatellaan, viet todistuksia, jos sinulla on mitään luonnehdintoja itsestäsi, niin niitä pyydetään. Terveystilanteesei mietitään. Siellä suljetaan pois myös muut syyt, jotka voivat aiheuttaa adhd-tyyppistä oirehdintaa. JOs sitten päätyvät adhd-hen, niin lääkekokeilu. SInulta tutkitaan myös ns. liitännäissairaudet, joita joillakin adhd:eilla on ja jos niissä on jotain, niin saatat päästä terapiaan. Jos ei ole ja olet ns. puhdas tyyppi, niin lähdet kotiin adhd:na ja otat lääkkeesi ja alat rakentamaan elämääsi adhd-ystävälliseksi.
Voit olla hyvin myös bibo. Masennus kaudet ja impulsiivisuus voivat viitata myös siihen sekä holtiton käytös.
Kannattaa mennä yksityiselle, voit vielä alle 30-vuotiaana päästä oma väylä kuntoutukseen. Julkisella kestää todella kauan prosessi ja keksivät kaikki mahdolliset tekosyyt ettei tarvitsisi tutkia ollenkaan, kun tutkimuksiin tulijoita olisi enemmän kuin resursseja.
Sanoisin, että kannattaa mennä julkiselle. Vaikka joutuisi odottamaan pitkään. On niin helppoa saada sitten terveyskeskuksesta lääkemääräys, kun siellä on nähtävissä julkisen puolen psykiatrin lausunto ja hoitosuunnitelma.
Rahaakin säästyy: nuo yksityisen psykiatrin käyntihinnat ovat aikamoisia ja adhd tutkimuksissa ei taideta koskaan päästä yhdellä käynnillä. Sit ku tai jos saat sen diagnoosin, niin sulta menee rahaa siihen, että alat tilailemaan netistä uusimpia adhd-kirjoja ja ties mitä siitä innostuneena, että alat yhtäkkiä nyt ymmärtää itseäsi ja toimintaasi ja tulee nälkä alkaa ymmärtää lisää ja hoitaa kaikki kerralla ja nopeasti, niinkuin adhd:t yleensä aina lähtee täydellä höökillä eteenpäin.
hoitotakuu takaa, että hoitoon pääsee. Terveyskeskukseen on saatava välittömästi yhteys, kiirettömissä asioissa vähiintään kolmessa kuukaudessa. Erikoissairaanhoitoon vähintään kuudessa kuukaudessa, lähete on käsiteltävä nopeammin.
"Jos oman hyvinvointialueen sosiaali- ja terveyskeskus tai sairaala ei pysty hoitamaan potilasta säädetyssä enimmäisajassa, sen on järjestettävä potilaalle mahdollisuus päästä hoitoon muualle, joko toiselle hyvinvointialueelle, ostopalveluihin tai annettava palveluseteli." Eli jos teidän hyvinvointialueella ei päästä tuohon kuuteen kuukauteen, niin sitten pääsee muualle. Eli käytännössä julkisella pääsee tutkimuksiin noin puolessa vuodessa. Toki tämä edellyttää sitä, että tk lääkäri kokee myös, että olisi syytä tutkia. Siksi kannattaa panostaa siihen tk-lääkäri käyntiin ja koittaa tuoda siellä esille kaikki tekijät, mitkä haittaavat ns. normaalia elämää ja arkea.
Minulla meni lähetteestä ensimmäiseen käyntiin julkisen psykiatrille 6 kuukautta. Lääkäri totesi tk:ssa jo ensi käynnillä, että on hyvä tutkia ja varoitti, että kuusi kuukautta menee meidän sairaanhoitopiirissä, kun on adhd:hen suuntautuneista pyskiatreista pulaa.
Vierailija kirjoitti:
hoitotakuu takaa, että hoitoon pääsee. Terveyskeskukseen on saatava välittömästi yhteys, kiirettömissä asioissa vähiintään kolmessa kuukaudessa. Erikoissairaanhoitoon vähintään kuudessa kuukaudessa, lähete on käsiteltävä nopeammin.
"Jos oman hyvinvointialueen sosiaali- ja terveyskeskus tai sairaala ei pysty hoitamaan potilasta säädetyssä enimmäisajassa, sen on järjestettävä potilaalle mahdollisuus päästä hoitoon muualle, joko toiselle hyvinvointialueelle, ostopalveluihin tai annettava palveluseteli." Eli jos teidän hyvinvointialueella ei päästä tuohon kuuteen kuukauteen, niin sitten pääsee muualle. Eli käytännössä julkisella pääsee tutkimuksiin noin puolessa vuodessa. Toki tämä edellyttää sitä, että tk lääkäri kokee myös, että olisi syytä tutkia. Siksi kannattaa panostaa siihen tk-lääkäri käyntiin ja koittaa tuoda siellä esille kaikki tekijät, mitkä haittaavat ns. normaalia elämää ja arkea.
Sinne menee veronmaksajien rahat maksusitoumuksiin veroparatiisi yksityisten lääkäriasemien taskuun. Hyvinvointislueille Valtio antaa liian vähän rahaa tuottaa palvelut ja sitten hoitotakuun uhalla sakottaa hyvinvointialueita siitä ettei niillä ole rahaa tuottaa palveluita ilman rahaa.
Ole sitten valmis hankkimaan kaikki terveystietosi vauva-ajasta alkaen. Niitä tarvitaan diagnosoinnissa.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa mennä yksityiselle, voit vielä alle 30-vuotiaana päästä oma väylä kuntoutukseen. Julkisella kestää todella kauan prosessi ja keksivät kaikki mahdolliset tekosyyt ettei tarvitsisi tutkia ollenkaan, kun tutkimuksiin tulijoita olisi enemmän kuin resursseja.
Moni saanut diagnoosin ihan liian heppoisin perustein, noita on purettu sitten julkisella puolella kun on tutkittu paremmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Jos oman hyvinvointialueen sosiaali- ja terveyskeskus tai sairaala ei pysty hoitamaan potilasta säädetyssä enimmäisajassa, sen on järjestettävä potilaalle mahdollisuus päästä hoitoon muualle, joko toiselle hyvinvointialueelle, ostopalveluihin tai annettava palveluseteli." Eli jos teidän hyvinvointialueella ei päästä tuohon kuuteen kuukauteen, niin sitten pääsee muualle. Eli käytännössä julkisella pääsee tutkimuksiin noin puolessa vuodessa. Toki tämä edellyttää sitä, että tk lääkäri kokee myös, että olisi syytä tutkia. Siksi kannattaa panostaa siihen tk-lääkäri käyntiin ja koittaa tuoda siellä esille kaikki tekijät, mitk
Tulee yhteiskunnalle halvemmaksi lähettää potilas yksityiselle lääkärille tuollaisessa tilanteessa
Vierailija kirjoitti:
Sanoisin, että kannattaa mennä julkiselle. Vaikka joutuisi odottamaan pitkään. On niin helppoa saada sitten terveyskeskuksesta lääkemääräys, kun siellä on nähtävissä julkisen puolen psykiatrin lausunto ja hoitosuunnitelma.
Rahaakin säästyy: nuo yksityisen psykiatrin käyntihinnat ovat aikamoisia ja adhd tutkimuksissa ei taideta koskaan päästä yhdellä käynnillä. Sit ku tai jos saat sen diagnoosin, niin sulta menee rahaa siihen, että alat tilailemaan netistä uusimpia adhd-kirjoja ja ties mitä siitä innostuneena, että alat yhtäkkiä nyt ymmärtää itseäsi ja toimintaasi ja tulee nälkä alkaa ymmärtää lisää ja hoitaa kaikki kerralla ja nopeasti, niinkuin adhd:t yleensä aina lähtee täydellä höökillä eteenpäin.
Saa sen lääkemääräyksen vaikka olisi käynyt yksityiselläkin. Kun tutkimukset on tehty riittävän hyvin ja kirjattu kantaan niin voivat katsoa ne sieltä julkisellakin. Eli elämänhistoria ja esim. divaa vastaavat tiedot. Lisäksi sopiva lääkitys on syytä olla testattu valmiiksi ja maininta siitäkin kannassa.
Yhdellä käynnillä niitä ei tosiaan ehdi tehdä. Tämä vaikuttaa siellä julkisellakin. Hoitotakuu ei tarkoita että siinä aikarajassa asia on loppuunkäsitelty. Ennemminkin aloitettu jos on jaksanut pitää puoliaan että takuu toteutuu. Jos vaikka neljä käyntiä jakaa siihen päälle pitkillä väleillä niin kestää.
Ketään muita henkilöitä ei tarvi haastatella tai kaivella dokumentteja lapsuudesta jos osaat itse kertoa ne asiat. Tämä sanotaan käypähoito-ohjeessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saa sen lääkemääräyksen vaikka olisi käynyt yksityiselläkin. Kun tutkimukset on tehty riittävän hyvin ja kirjattu kantaan niin voiv
Kaveri kävi yksityisellä diagnosoittamassa itsensä ja ajatteli sitten jatkaa siellä ja tekikin näin pitkään. Sitten meni työ alta ja rahat loppui kuten myös lääkkeet. Hakeutui tk:hon, jossa lääkäri totesi ettei voi kirjoittaa reseptiä, ennenkuin konsultoi julkisen puolen psykiatria. Sieltä sitten sanottiin, että pitää käydä heillä ainakin yhdellä käynnillä ja kaikki yksityisen kirjaamat tiedot mukaan. Eli ei saanut noin vain sitten tk:sta reseptiä vaikka olisi ollut valmis hakemaan ne lausunnot yksityiseltä tai antanut luvan julksielle pyytää sieltä yksityiseltä mitä haluavat. Ehkä ne toimii nyt sitten paremmin, kun yksityinenkin kirjaa omakantaan, mutta joo... en ehkä itse olisi valmis maksamaan kalliita tutkimuksia yksityisellä, jos julkisellekin voi päästä.
itse pääsin maagisessa puolessa vuodessa julkiselle tutkimuksiin ja sitten oli käyntejä siellä noin kerran viikossa. Aika lailla kuukaudessa (ehkä viisi-kuusi viikkoa?) oli saatu diagnoosi selville ja tehty lääkekokeilu, sekä konsultoitu sisätauilääkäriä, että uskaltaako tälle antaa concertaa, kun verenpaine on toistuvasti koholla mittauksissa. Sisätautilääkäri määräsi kotimittaukset ja sanoi sitten niiden jälkeen, että verenpaineet ok, voisi seurata niitä lääkitystä aloittaessa, luultavasti ensin nousee, mutta sitten pitäisi näkyä lasku normaalille tasolle. Niin sitten kävi.
Sulla meni ihan hyvin. Onko ruuhka pahentunut niistä ajoista? Mukavampi tietenkin jos ei tarvi kaivaa omaa lompakkoa. Yksityiselläkin voi selvitä halvalla jos on vakuutus.
Ensimmäiseen kappaleeseen: Tuo käy kätevästi kun on ne kunnon tiedot kannassa. Voivat kädenkäänteessä parilla hiiren klikkauksella katsoa tiedot klik klik ja asia etenee. Reseptin uusijakin haluaa tietää mitä on tekemässä. Jotain kontaktia pitäisi olla jokatapauksessa kerran vuodessa (vaikka lääkkeiden ohjeissa sanotaan 6kk välein).
Vaikka harvoihin asioihin pystyn aidosti keskittymään (opiskeluistakin olen päässyt aina vain jotenkin läpi, tuurillakin koska yritän parhaani kuitenkin) niin kuitenkin on myös joitakin harvoja asioita joihin sitten keskityn täysillä.
Minulla voi olla paljon ideoita, joita olen listaillut ylös ja parhaimmillaan olen hyvin luova. Jos jokin kiinnostaa niin olen sitten erittäin keskittynyt, voin olla asian äärellä useita tunteja taukoamatta. Tällaisia ei paljoa ole mutta sitten kun jokin todella kiinnostaa, niin se vie mennessään.
Päivittäin mielialat vaihtelee. Suunnitelmat muuttuu jatkuvaan. Joskus on tosi raskasta kun olen olevinaan varma päätöksistäni ja aloitan mutta pian huomaan koko homman lopahtavan ja mietin taas uutta juttua.
On todella ahdistavaa välillä tämän sahaavan pään kanssa. Ap