yli 35 v. odottajia?
Löytyykö täältä muita iäkkämpiä odottajia?
Täytin juuri 37 v. ja odotan neljättä lastani rv 9+2.
Huomenna menossa seerumiseulaan ja 22.1. np-ultraan.
Olisi kiva kuulla muiden kokemuksia näistä seuloista ja muustakin!
Arveluttaa kovasti koko testit, mut ei oikeen uskalla jättää väliinkään!
Kommentit (25)
Mielestäni noi seulat ja niihin liittyvät asiat ovat niin henkilökohtainen
asia ettei kukaan toinen voi sanoa kuinka pitäisi toimia.
Itse tein tässä raskaudessa päätöksen mennä seuloihin ja eilen sitten tehtiin lapsivesipunktio, joka meni kivuttomasti ja näpsäkästi ohi, kiitos lääkärille joka oli aivan erilainen kuin 14v. sitten kun multa on otettu kyseinen hommeli myös. Olin kyllä jännityksestä mennä tajuttomaksi homman jälkeen, mutta kaik meni okei.
14v. sitten mulla oli tilanne johon " ajauduin" ja punktio otettiin, sen jälkeen päätin etten enää mene seuloihin ja seuraavat raskaudet menivätkin omalla painollaan. Nyt kun raskauduin hieman yllättävässä elämäntilanteessa, tein päätöksen mennä koska haluan tietää ja tehdä sitten päätökset jos jotain ilmenee. En välttämättä raskautta keskeytä, tuntui vain että tahdon tietää ja " soputua" jos jotain tulisi.
Tosta veriseulasta mulle ainakin sanottiin ettei kannata tehdä tässä iässä, koska antaa korkeat arvot iän vuoksi, onko kenellekkään muulle sanottu noin?
Itse jään nyt odottelemaan tuloksia, ne eivät pelota, vauva on kuitenkin se oma rakas, tuli mitä tuli.
Paljonko maksoit seerumiseulasta? Harkitsen samaa yksityisellä, ellei äippäpoli jousta ja tee sitä kunnan piikkiin. Täytän parin kk päästä 37, sehän on maaginen ikäraja kaikkiin tutkimuksiin. Viikkoja nyt 12+6, on kai olemassa joku viikkoraja mihin mennessä pitäisi ikä tulla täyteen, että pääsisi testiin julkisella puolella.
gigi
Heippa! En kelpaa ihan tuonne 60-lukulaisiin, koska synnyin 71, mutta olen kyllä yli 35:) Esikoinen syntyi 30-vuotislahjaksi ja tämä toinen toivottavasti myös syksyllä sitten 36-vuotislahjaksi.
Onko 35 v. jonkinlainen rajapyykki jo itsessään, että jotain tutkitaan tarkemmin?
Pinja ja pieni PumPum
- ja verenpaine jo koholla! Sain mittarin kotiin, kun pelottelivat neuvolassanlääkityksen aloittamisella ja olin tosi vastantahtoinen aloittamaan mitään lääkettä/kokeilua.
Paineet on lääkärin mukaan ensimmäinen merkki raskausmyrkytyksestä ja kauhulla täällä nyt oottelen, että koska se sitten alkaa... Eka meni oikein hyvin, tosin oli kuusi vuotta nuorempi
Voisitko kertoa tästä raskausmyrkytyksestä enemmän, kun mulle se on ihan uusi juttu?
Muuten näinpä uuden MeNaiset -lehden mainoksen, jossa joku uutistoimittaja kertoo omasta elämästään vammaisen lapsensa kanssa - pitäisi varmaan ostaa. Onko joku jo lukenut? Olen nimittäin Senniinan kanssa samoilla linjoilla, että en pystyisi raskauden keskeytykseen (tässä vaiheessa, ikä ym.) ja siksi kieltäydyin veriseulonnoista (Down ja trisomiakokeet), samoin olen päättänyt istukkabiopsian tai lapsivesipunkion suhteen... Kaksi ultraa saan poliklinikkamaksulla, joten ne ajattelin käydä kyllä!
.. ja ikää mittarissa myös 36v. Meillä on 9 ja 7 vuotiaat lapset jo ennenstään ja nyt vielä olisi yksi kultahippunen tulossa.
Kiva lukea, että meitä yli 35v. on niinkin paljon täällä listoilla!
Itse olen kanssa sitä mieltä, että keskeytykseen en pystyne, mutta kunta tarjoaa kaikenmaailman seuloja, joista emme ole kieltäytyneetkään. Kaikki tieto mitä vatsasta saa otetaan kyllä vastaan, mutta esim. lapsivesitutkimukseen en lähde keskenmenon vuoksi.
Kaverini kaveri odotti 3 tytön jälkeen 4 lasta ja sai kohonneet riskilukemat ja meni lapsivesitutkimukseen, jonka vuoksi sai keskenmenon. Ja kesken meni täysin terve poikavauva.
Meillä nyt mennään 13. viikolla ja ensi viikolla ensimmäinen " seula" , eli np-ultra. Toivotaan, että kaikki on hyvin.
sushi