yli 35 v. odottajia?
Löytyykö täältä muita iäkkämpiä odottajia?
Täytin juuri 37 v. ja odotan neljättä lastani rv 9+2.
Huomenna menossa seerumiseulaan ja 22.1. np-ultraan.
Olisi kiva kuulla muiden kokemuksia näistä seuloista ja muustakin!
Arveluttaa kovasti koko testit, mut ei oikeen uskalla jättää väliinkään!
Kommentit (25)
mirjalii:
Itse olen tuolla kultainen 60-luku pinossa jutskaamassa. Olen kuusykkönen, eli ikää kohta 46 ja la 10.8. elikkä ihan alkuvaiheessa vielä. Tänään kävin eka neuvolassa ja odottelen nyt ultraa joka on 29.1. Pitää vielä tarkastaa tuolta neuvolasta että tekeekö ne veriseulan sit samalla vaiko mitenkö.Onnea sinulle odotukseesi!
mirjalii rv 9+3
mistä sellaisen pinon löytää??
Taitavat pinoutua tuolla Vauvakuume -puolella. Siellä on muitakin kun pelkkiä odottajia, mukavaa porukkaa sinne vaan.
Itse olen 38 ja kolmatta odottelen. La 7.3.
Iloa ja onnea odotukseen.
-m-
täällä toinen " kultsi" eli Senniina 38 v. Kultainen 60-luku löytyy tuolta alueelta vauvakuume. Keskustelu käy vilkkaana ja viestiketju löytyy helposti, tervetuloa mukaan. Meitä on siellä eri tilanteissa olevia, osa kuumeilee lasta, osa jo raskaana, monenlaista tarinaa löytyy - elämän iloja ja suruja. Itse odota toista rv15, esikoinen ed.liitosta ekaluokkalainen.
seulat..Me emme mieheni kanssa halunneet seuloja. Täällä np-ultrakin tulee vain, jos veriseulassa on jotakin häikkää. Eli ilman seuloja, np- tai rakenneultraa odottellaan ja otetaan vastaan asiat sellaisena kuin ne tulee.
Olipa mukava huomata että on muitakin " ikäneitoja" palstalla. Minulla on viikkoja 27+2 eli odottelen pääsiäistipua. Ultrissa olen käynyt kolmesti ja neljäs on viikolla 32. Vauva on kehittynyt ja kasvanut kuten kuuluukin. Pelkoa minussa herättää raskausmyrkytys, jossa korkea ikä on mahdollinen aiheuttaja. Toistaiseksi pelkoon ei ole ollut vielään aihetta , kaikki arvot ovat olleet sallitujen rajojen sisäpuolella.
Taidan ollakkin niitä porukan vanhimpia odottajia, 40 napsahti täyteen melko pian raskauduttuani. Olen vähän laiska kirjoittelija joten olen kirjoitellut vain tonne kesäheinät pinoon.
Olen itse menossa nyt keskiviikkona lapsivesipunktioon, niskapoimu-ultrassa kävin 29.12 ja siellä hoitaja sanoi ettei edes ota sitä seerumiseulaa, koska ikä nostaa sitä kuitenkin, toki olisi ottanut jos olisin halunnut. Antaa kuulemma tässä iässä automaattisesti normaalia korkeammat arvot. No olin itse jo raskauden alussa päättänyt mennä punktioon, joten sen käyn ja katson kuinka siitä eteenpäin.
Väsymys vaivaa, mietin olisko hb laskenut tai sitten alkaa jo ikä painaa :) muuten on mennyt ihan mukavasti raskauden alku, pahoivointia oli jonniinverran, onneksi pää-osin ohi nyt.
Mukava määrä meitä jo iäkkäämpiä, hassua kun ei miellä itseään iäkkääksi:), odottajia täällä palstalla näkyy käyvän.
ja esikoinen JO kuus` vee! Menossa ensi syksynä kouluun ja jos kaikki hyvin käy niin olen sitten kuopuksen kanssa kotona.
Tuolla kesäkuisissa olen kirjoitellut, mutta tuntuvat pitävän jahoon sivuja kivampina ja aikas on vaisua siellä palstalla. Kesä-heinissä kävin ilmoittautumassa jossain vaiheessa, mutta tiputtivat pois listalta ja enpä sitten enää ole siellä käynytkään...
Kovin usein en kirjoittele, mutta taustailen kyllä lähes päivittäin. Ekaa ootellessa olin myös ahkerasti läsnä, samoin vauvoissa, mutta sehän jo oli viime vuosituhannella!
Seerumiseula jäi otattamatta, koska olin juuri silloin niin äärettömän pahoinvoipa, ettei kertakaikkiaan kyennyt menemään mihinkään verikokeeseen. Np-ultrassa kävin ja rakenneultraa oottelen... Istukkanäytteisiin ja lapsivesipunktioihin en ole ajatellut mennä.
Verenpainetta seuraillaan, mutta vielä muita raskausmyrkytyksen oireita ole ilmaantunut, tosin viikkoja taitaa olla nyt 17 - vasta. Menin sekaisin ekan ultran jälkeen viikoista, kun saatiin siellä kahdeksan päivää lisäaikaa LA:an, mutta 20 viikko on siellä helmikuun viidennen tienoilla, kun silloin on se seuraava ultra.
Jos tiedätte keinoja tuon verenpaineen laskuun, niin vinkkejä vaan mulle, kiitos!
=D nikki
ja esikoinen on nyt 7v. eli toista odottelemme syntyväksi helmikuussa. Pakko myöntää, jaksaminen ei ole enää samaa kuin ekalla kerralla, mutta voisi olla huonomminkin, eli en valita !
kirsi-mama rv 34+6
Tervetuloa kultaisiin 60-lukulaisiin, odottamaan yhdessä muiden kanssa :-)) Itse olen marraskuussa 37v täyttänyt ' nuori' esikkoa odottava äityli ;-)) Raskaus edennyt ihan hyvin, mitä nyt paino noussut jo ' melkein 20kg' ja np-ultrassa oli niskaturvotusta yli sallitun ja menimme istukkabiopsiaan, mutta tulos oli normaalit kromosomit, mutta eihän tuo tutkimus pois sulje mahd. sairauksia ym. Mutta kaikki otetaan mikä annetaan.
Meillä oli yritystä takana tasan 2v. Eli vihdoinkin pitkä ja harras toive toteutui. Keskenmenoja peräti 4kpl ja NKL-jonossakin kerkesimme olemaan melkein vuoden verran.
Onnea odotukseen !!! t. emmi rv-29+
Mukava huomata, että tässäkin iässä (ja jopa vielä vanhemmassa!) naiset kuumeilevat ja raskautuvat!
Kirjoittelen itsekin silloin tällöin Kultaisiin 60-lukulaisiin.
Täytin joulukuussa 38 ja odotan neljättä lastamme, rv28.
Koen itseni erilaiseksi odottajaksi tällä puolella, koska olen menettänyt yhden terveen, täysiaikaisen vauvan lääkärin hoitovirheen takia. Synnytyksessä kaikki ei mennyt niin kuin piti ja vauvamme kärsi vakavasta hapenpuutteesta. Hän kuoli syliini viiden pvn ikäisenä.
Kuolleen vauvan jälkeen olemme saaneet yhden lapsen ja esikoinen täyttä kohta 5 vuotta.
Kirjoittelen enimmäksen Käpy Ryn sivuilla.
Mutta onnea jokaisen raskauteen, alkuun ja loppuun!
Ihan oli pakko vielä kirjoittaa ! Multa on mennyt varmaan ohi silmien tuo mitä olit kirjoittanut !!! Teidän kohdalla onkin ollut aikamoinen tapaus, mikä osallaan varmaan lisää tietynlaista pelkoa/ahdistusta koko raskautta kohtaan. Sanoit, että kysymyksessä oli lääkärivirhe, mitä siis oikeastaan tapahtui ? Ja miten hoitava sairaala tuli teitä vastaan tämän tapahtuman jälkeen ? Olen pahoillani jos utelen, mutta tuntui jotenkin todella pahalta, että näin voi käydä, ja vieläpä hoitavan lääkärin virhe-arvion(ko) takia. Olen pahoillani. Paljon haleja !!!!
Erään ystäväni lapsi vammautui myöskin lääkärin hoitovirheen takia, ja tämä ystäväni valitti asiasta ja teki kaiken mahdollisen, että olisi edes saanut jonkinlaista korvausta, mutta ei. Hänelle vastattiin kauniisti, mutta lopulta loppuivat myöskin vastaukset ja hänet tavallaan jätettiin yksin tämän sairaan lapsensa kanssa. Lapsi on tarvinnut erikoishoitoa ihan vauva' iästä saakka ja tulee tarvitsemaan lopun ikäänsä(nyt 14v) En halua pelotella ketään, mutta kannattaa pitää omista oikeuksistaan kiinni, ja vaikka lääkärit ovat lääkäreitä ja valkoinen takki on päällä niin äiti on kuitenkin äiti ja monesti ne äidin tuntemukset ovat lähempänä totuutta kuin lääkäreiden.
Tale jaksamisia sinne sinulle, ja käy kirjailemassa ' kultaiseen pinoomme' t. emmi rv-29+
Anteeksi, jos olen poistanut sinut kesäheinistä!! Omasta mielestäni en ole poistanut ketään ilman omaa pyyntöä, mutta mokiahan sattuu tällä iällä:-) Tulipa nolo olo..
Kiva, että meitä " vanhoja tämän asian suhteen" on täällä näinkin paljon!
... kiva, kun katkesi kesken palstailun. En tunne näitä systeemejä kovinkaan hyvin, että jäiköhän mun yhteys jonnekin auki, kun sähköt pimahti?! Tunnin verran keski katko tällä kertaa - eipä voita vielä viime talvista 23 tuntia ilman sähköjä!
Senniinalle, että enpä ole pahoillani ja luulen, että se poistaja oli tuo toinen teidän palstan päivittäjä. Roikuin nimittäin pitkään siellä listanne lopussa, kohdassa päivitän tietonne, kun LA varmistuu...
No, nyt tosiaan saatiin ultrassa sitä laskettua aikaa pitemmälle eli selkeesti SAAN jo olla teidänkin palstalla - 25.6. ei kyllä ole se OIKEA päivä, mutta sopii mulle, en halua ollakaan turhaan äippälomalla ennen kuopuksen syntymää, kun on näitä lomiakin ihan kiitettävästi pidettävänä...
Sä jäit niiltä viikoilta mieleen, kun totesin, että lapsemme ovat suht`samanikäiset ja meidänkään ikäeromme ei ollut iso!
Mukavaa jatkoa vain kaikille odottajille, nuorille ja " vanhoille" , eikä näitä verkkojuttuja saa todellakaan ottaa mitenkään liian vakavasti (mun mielestä!)
=D nikki
eli sieltä listan nuorimmasta päästä :) Hauskaa olla jossain vielä " nuori" !
Minäkään en itseäni näin vanhaksi koe, ja ihana gyneni sanoikin, ettenhän minä mikään vanha ole! Kyllä tuli lapsellisen hyvä mieli.
Tale68
Kauhea kokemus sinulla takana. Tulipa tippa linssiin heti näin aamusta. Noinkin voi todella käydä. Olen joutunut " tappelemaan" isäni ja isoäitini hoidosta, joten voin vain kuvitella, millainen byrokratiarumba pitää jaksaa käydä läpi lapsen asioiden puolesta ja vielä tuollaisessa järkyttävässä elämäntilanteessa.
Osanottoni vielä näin jälkikäteen.
Itselläni on tyttö (synt. 1/05) ja nyt uutta odotusta takana 9 viikkoa. Yksi km takana viikolla 5 juuri ennen tätä raskautumista. Pidän peukut pystyssä ja kiitän luojaa joka päivä sekä terveestä, ihanasta tytöstäni että jälleen uudesta päivästä raskaana. Tosin tällä toisella kerralla olen kärsinyt aika pahasta olosta, joka alkoi heti plussattuani. Mutta en valita! Ikäkö lie painaa, kun olen ollut kauhean väsynytkin? Ekalla kerralla ei ollut tällaisia vaivoja.
Hienoa, että lapsemme saavat kypsät ja jo vähän elämää nähneet vanhemmat! Olkaamme siitä ylpeitä!
Hyviä vointeja kaikille!
kyllä se varmaan minä olin, kun tempaisin la:ta odottavat sieltä listan alareunasta pois...Pahoittelut edelleen. Tervetuloa vaan uudestaan kesäheiniin ja voin lisäillä sinut oikalla la:lla mukaan, jos haluat. Meitä on siellä muutama " vähän vanhempi" odottaja.
Tale68, paha mieli tuli puolestasi! Terveen lapsen saaminen on todella ihme, ei aina auta vaikka raskaus hyvin sujuisikin! Osanottoni ja paljon onnea raskauteen ja lapsen syntymään!
Olen 42v toisen lapsen odottaja viikolla 20, esikoinen täytti loppiaisena 2v. Toki olisin toivonut saavani lapset vähän nuorempana, mutta sopiva mies löytyi vasta ollessani 35. Ensimmäinen ja kolmas raskaus päättyivät keskenmenoon eli ei näitä lapsia " tehdä" .
Poika on kyllä muuttanut elämää ihanalla tavalla! Olen saanut uusia hyviä ystäviä myös samanikäisiä. Työelämään en ole kaivannut, ehtiihän sitä vielä.
Raskaus on mennyt hyvin, alussa oli tietty pahoinvointia ja väsyttääkin, mutta sehän kuuluu odotukseen!
Olisi kiva kirjoitella myös täällä odotuspuolella toisten samanikäisten kanssa!
Hyviä vointeja ja onnea odotukseen!
T. M
Heips
Tällä vuosimallia 68 oleva odottaja myös:-).
meille on tulossa kolmas vaavi. Iltataähti:-)...vanhemmat lapset ovat jo 11 ja 8-v.
Olen taustalla lueskellut noita palstoja ja nyt ajattelin itsekkin tulla vähän mukaan keskusteluun. Olen sairaslomalla joten nyt on aikaa myös kirjoitella.
Raskaus on mennyt tähän asti ihan ok paitsi nyt nosti verenpaineet niin korkealle, että jouduin aloittamaan lääkityksen ja kotiin lepäilemään. Saa nähdä joudunko/ saanko olla kotona tuonne mammaloman alkuun vai pääsenkö vielä töihin.
Kahdessa aiemmassa raskaudessa minulla on ollut raskausmyrkytys, joten nyt taitaa kehitellä sitä taas. Toivottavasti on " vain verenpainetta" viikoja on vasta 25.
Täällä näyttää keskusteluissa olevan paljon jotka ovat noissa seuloissa jääneet kiinni. Niin kävi meillekkin, mutta emme keskenmenoriskin takia halunneet tuota punktiota.....Ultrissa kaikki on näyttänyt olevan ok, mutta mikäänhän ei ole koskaan varmaa.
Lääkärillä nousi huoli tuossa viikolla 22, kun tarkistuksessa otin asian puheeksi, että nyt täytyy äkkiä varata punktioaika jos tuloksen perusteella haluat keskeytyksen ( täytyy kuullemma tehdä ennen vk 24:ää). Tuntui ajatuksenakin ihan kamalalta, kun oli tuntenut liikkeet ja nähnyt kirpun ultrissa sukeltelevan ihan täysillä. Sanoin, että juuri tuon menetyksen pelon takia emme olleet halunneet tuohon punktioon, joten rauhoittui lääkärikin. Totesi vain että jos alkaa mieltä painamaan ihan hirvittävästi, niin voi siihen punktioon mennä myöhemminkin.
Saa nähdä miten tuo päänuppi alkaa viiraamaan...nyt tuntuu siltä, että näin pitkän odotuksen jälkeen meille tulee se vaavi mikä on tarkoitettukin:-).
Bikku 38v+ kirppu 25
Hei, kyllä meitä " iäkkäämpiä" riittää jopa ensisynnyttäjissä, ainakin täällä pääkaupunkiseudulla :)
Mulla itse raskaus on sujunut tosi hyvin, mutta minäkin jäin tosiaan yksityisellä teettämässäni veriseerumiseulassa kiinni kohonneista arvoista ja odottelin ihan hermoheikkona 3 viikkoa istukkatutkimuksen tuloksia. No, terveen tuloksen lisäksi sain kivana bonuksena tietää vauvan sukupuolen. Mielestäni tutkimus oli ihan siedettävä, eikä aiheuttanut mulle mitään ongelmia, joten harkitsen mahdollisen seuraavan raskauden aikana meneväni heti kun mahdollista suoraan yksityiselle istukkatutkimukseen, niin jää nuo pitkät hermoiluajat vähemmälle. Mä kun haluan ehdottomasti tietää riskini ja kromosomivirheen ilmetessä päätyisin suurella todennäköisyydellä raskauden keskeytykseen (vaikka asia on toki monimutkainen ja päätös erittäin vaikea).
No, nyt olen päässyt jo suuremmitta ongelmitta rv 36+5 asti, mutta kas kas, eilen tuli neuvolassa uusi yllätysmomentti - vauvan sf-mitta ei ole kasvanut kolmeen viikkoon ja aprikoivat myös sen asentoa, vaikka jo kuukausi sitten sanoivat sen laskeutuneen tosi alas (ja siltä tuntuukin). No, nyt odottelen sairaalasta kutsua ultraan ja synnytystapa-arvioon. Hyvä, että tutkitaan, mutta täytyy sanoa, että tässä herkkyystilassa ja ensikertalaisena ei voi olla hermoilematta, vaikka sydänäänet ovat hyvät ja liikkeet aktiiviset.
-belleville ikä 36 ja viikot 36+5
Minä kuulun niihin odottajiin, jotka eivät halua seuloja. Mies ei myöskään. Täällä neuvola ei tarjoa np- eikä rakenneultraakaan, joten tässä sitä sit odotellaan ja otetaan vastaan, mitä tulee. Lasten saaminen on ollut mulle niin pitkän tien takana, että keskeytykseen en pystyisi missään tapauksessa. Jos meille on tarkoitetty syntyväksi vammainen lapsi, niin se on sitten niin. En kuitenkaan paheksu muitten valintoja seuloista ym., tämä on mun omaa heikkoutta.
Itse olen tuolla kultainen 60-luku pinossa jutskaamassa. Olen kuusykkönen, eli ikää kohta 46 ja la 10.8. elikkä ihan alkuvaiheessa vielä. Tänään kävin eka neuvolassa ja odottelen nyt ultraa joka on 29.1. Pitää vielä tarkastaa tuolta neuvolasta että tekeekö ne veriseulan sit samalla vaiko mitenkö.
Onnea sinulle odotukseesi!
mirjalii rv 9+3