Kela on tähän mennessä maksanut 800€/kk vuokrani kokonaan mutta nyt...
Kela on tähän mennessä maksanut 800€/kk vuokrani kokonaan mutta nyt... vaatii minua muuttamaan halvempaan asuntoon, ainut ongelma on että ei ole halvempia asuntoja tällä aluella Helsingissä missä haluan asua eikä ole varaa muuttaa kun siihen menisi 500€ rahaa...
Neuvoja otetaan vastaan.
Kommentit (819)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on aika monen ongelma nyt Helsingissä. Muuttaminenkin on kallista ja oikean hintaisen asunnon löytäminen on vaikeaa niin, että nykyisen asunnon irtisanomisaika ja uuden löytäminen osuisivat yhteen. Pitää sitten vain elää alle tt-minimin.
Miten niin "muuttaminen on kallista" eihän työttömällä kuulu olla mitään 8 rekka-autollista arvotavaroita, autot kaverin auton takapenkille ja menok, eikä maksa mitään.
"Eikä maksa mitään" - niin just, muiden ihmisten pitää omalla kustannuksella ja omalla ajalla muuttaa muiden tavarat ties kuinka pitkän matkan päähän, kunhan vain ei yhteiskunta joudu huolehtimaan kansalaisistaan. Tässähän nyt yritetään ulkoistaa vastuu köyhäinhuollosta "kavereille", vaikka vastuu olisi yhteiskunnan.
Eiköhän se vastuu ole ihan itsellä ?
Ainakin pitäisi olla. Miksi ulkoistat vastuun omasta elämästäsi yhteiskunnalle? Kun käyt kaupassa ja katsot ympärillesi niin ajatteletko oikeasti , että ympärilläsi näkyvien ihmisten kuuluu kantaa sinusta vastuu? Maksaa sinun ruuat,muutot ja asumiset ?
Se on sun ongelmaa mene töihin äläkä ruiluta
Mitä neuvomista tuossa on? Teet täsmälleen niin kuin sanotaan koska elät mm. minun rahoillani. Ihan hyvä vaan jos ei ole mielestäsi mukavaa, sellaista elämä on.
Muuta pois helsingistä? Vai työskenteletkö sielä? Maalta saa huomattavasti halvempia asuntoja.
Jos on työtön eikä tähänkää asti ole työllistynyt kannattaa ehkä yrittääkin muuttaa työn perässä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Iso jenkkisänky painoa yli 80kg eikä saa purettua osiin
ap
Kommentissa 30 sanoit sulla olevan vesisänky, päätä jo kumpi sulla on, trolli.
Ei ollut minun kommentti
ap
Mene töihin niin sitten on varaa vaikka mihin ja maksat itse oman elämäsi. Aivan naurettavan helppoa.
Vierailija kirjoitti:
Oksettaa ihmiset, jotka kutsuu toisia eläteiksi, se, että käyt tekee jotain duunia 40h viikossa ei tee susta ihmisenä yhtään parempaa.
Tekee, koska nämä työtä tekevät maksavat elättiensä ruuat,vuokrat ym elämisen kulut. Olet elätti ja sillä selvä. Tästä on turha kiistellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kela maksaa muuton. Eikun mellunmäkeen 20 neliön kaappiin.
Ei maksa Kela muuttoa vaan antaa tuke siihen jonkun 100-150€, ja sehän ei riitä edes muutto autoon saatikka muuttomiehiin ja pakkaus materiaaleehein
ap
Vai että oikein muuttomiehetkin pitäisi Kelan piikkiin saada? Pakun saa päiväksi alle satasella ja muuttolaatikot eivät ole kalliita vuokrata.
Luuletko että saan yksin kannettua monta sataa kiloa painavan sängyn, lipaston, pöydät, pesukoneen yms.? Ja pitää olla sille pakulle kuski, minulla ei ole ajokorttia.
ap
Nyt kyllä kiinnostaa, millaista takorautaa se sänkysi on, jos painaa monta sataa kiloa? Minulla on 180 leveä
200x220cm jenkkisänky on painoa yli 80kg
ap
Vierailija kirjoitti:
Jos ei sulla ole kavereita eikä töitä, niin silloinhan voisit helposti muuttaa halpaan asuntoon pois Helsingistä. Ehkä saisit ystäviä paremmin pienellä paikkakunnalla.
En muuta ikinä pois Helsingistä mihinkää junttilaan
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo perusosa on laskennallinen käyttöraha elinkustannuksiin (ruoka, vaatteet, hygienia, yms). Esim. jos henkilön vuokra on 600 eur, niin Kelan laskelmissa henkilön menot ovat 600 eur + 586,71 eur /kk. Tuloiksi lasketaan kaikki tilille tulevat rahat eri tahoilta (palkka, Kelan maksamat, yms) ja mikäli nämä eivät kata noita menoja, niin se puuttuva osa maksetaan toimeentulotukena.
Mitä tuo käytännössä tarkoittaa? Kuinka paljon rahaa TTT antaa ihmisille ruokaan, puhelinlaskuun, kemikaaleihin jne.? Sen tiedän, että sähkölaskut, katumaksut, vesi ja vakuutukset maksetaan Kelan toimesta erikseen. Mikä euromäärä ihmisille siis tulee ruokarahaksi per kk?
580€/kk jää pakollisten laskujen jälkeen ruokaan yms.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi muiden työssäkäyvien suomalaisten pitää maksaa sun eläminen jossain Helsingin hyvällä alueella? Jos käyt töissä, asuinpaikka valitaan oman varallisuuden mukaan. Jos olet työkyvytön ja elät tuilla, et todellakaan tarvitse asuntoa Helsingin hyviltä alueilta. Muuta Keravalle yms. Myy ensin omaisuuttas, että saat muuttoon rahaa. Tulee halvemmaksikin kun on vähemmän roudattavaa. Ei minulla ja muilla veronmaksajilla ole mitään velvollisuutta maksaa sun elämää sun kalliissa kämpässä Helsingissä. Ite olet sinne muuttanut, vaikka tiedät ettei rahaa ole tai jos elämäntilanteesi on yllättäen muuttunut niin silloin muutetaan muualle sen hetkisen rahatilanteen mukaan.
Uskotko vakavissasi, että jollain tuensaajalla, jolla ei ole varaa maksaa muuttoa, olisi niin paljon realisoitavaa omaisuutta, että sitä myymällä voisi saada muuttorahat kokoon? Mitä omaisuutta ajattelit, että v
Vaikka persettä,ihan sama mulle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ei sulla ole kavereita eikä töitä, niin silloinhan voisit helposti muuttaa halpaan asuntoon pois Helsingistä. Ehkä saisit ystäviä paremmin pienellä paikkakunnalla.
ap
Mutta asunnottomaksi joudut kohta, kun Kela ei enää maksele tuollaisia vuokria.
Monta vuotta olen joutunut käymään linja-autolla 75km töissä, mutta minä en saakaan kelalta mitään vaan ihan itse kustannan elämiseni. Palkka on pienehkö joten ei ole koskaan ollut varaa asua Helsingissä. Silti ei tulis mieleenkään ruikuttaa, niin eletään mihin rahat riittää.
No sitten vaan teet enemmän töitä että saat vuokrasi maksettua!
Mitäpä jos asuisit sellaisessa kaupunginosassa, jossa sinulla on varaa asua ? Joku Punavuori tai Eira, esim nämä, eivät ole mikään itsestään selvä etuoikeus kenellekään, jolla ei itsellään ole tällaiseen asumiseen varaa. Ja mitä muuttoihin tulee, niin töppöstå toisen eteen, kaveria apuun ja vuokrapaku. Miksi yhteiskunnan pitäisi tuoda kaikki tarjottimella juuri sinulle, kun ei se tee niin suurimmalle osalle meistä, jotka pyrimme selviämään omillamme ?
...ja varmaan kantaa ne ruokakassisikin sinulle kotiin!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaan mikä on ihmisen oma velvoite huolehtia asioistaan itse? Voi joo olla ettei jaksa kantaa kaikkea muuttotavaraa, mutta sitten ei ole rahaa muuttomiehiin, ei tietenkään yhtään ystävää, tuttua, sukulaista tai naapuria jolta voisi kysyä apua. Ei voi myydä tavaroitaan jotta pääsisi suurimmista eroon. Jos ei oltaisi Suomessa, jossa yhteiskunta tulee kaikessa vastaan, istuisiko nämä ihmiset sitten vaan ulkona kamoineen kunnes kuolisivat pois? Epäilen.
Mitä järkeä siinäkään olisi, että henkilö luopuisi huonekaluistaan, koska sitten uudessa paikassa Kela/sosiaalitoimi olisi velvollinen antamaan hänelle rahaa uusien ostamiseen. Tämä on ihan toimeentulotukilaissa. Ei sekään yhteiskunnalle oikein halvemmaksi tulisi. Ja mihin ne kamat pitäisi myydä? Itse olen kirppisharrastaja, ja olen huomannut, että tavara ei oikeasti liiku. Varsinkaan kukaan ei haluaisi ostaa
Lopeta tuollainen ajattelutapa että kela tai joku muu olisi aina velvollinen maksamaan kaiken sinun elämässäsi.
Miksi edes voit ajatella olevasi muiden yläpuolella? Sinunkin eliitti elämäsi lähenee nyt loppuaan ja joudut pikku hiljaa luopumaan eduistasi ja laskeutumaan työtä tekevän rahvaan joukkoon.
Elätti saa sen mikä elätille kuuluu. Parrasta kiinni ja kustaan suuhun. Totu siihen !
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Säähän muutat, jos niin sanotaan. Taikka itket ja muutat!
Helsinki on tarkoitettu hyödyllisille, työtä tekeville ihmisille. Mitä sä siellä teet? Tuu pois.
No sitten maksat itse asumisesta, kuten lähtökohtaisesti kuuluukin.
Älkää olko avuttomia , tumput suorassa odottamassa palveluja ja avustusta.