Kela on tähän mennessä maksanut 800€/kk vuokrani kokonaan mutta nyt...
Kela on tähän mennessä maksanut 800€/kk vuokrani kokonaan mutta nyt... vaatii minua muuttamaan halvempaan asuntoon, ainut ongelma on että ei ole halvempia asuntoja tällä aluella Helsingissä missä haluan asua eikä ole varaa muuttaa kun siihen menisi 500€ rahaa...
Neuvoja otetaan vastaan.
Kommentit (819)
Vierailija kirjoitti:
Vaan mikä on ihmisen oma velvoite huolehtia asioistaan itse? Voi joo olla ettei jaksa kantaa kaikkea muuttotavaraa, mutta sitten ei ole rahaa muuttomiehiin, ei tietenkään yhtään ystävää, tuttua, sukulaista tai naapuria jolta voisi kysyä apua. Ei voi myydä tavaroitaan jotta pääsisi suurimmista eroon. Jos ei oltaisi Suomessa, jossa yhteiskunta tulee kaikessa vastaan, istuisiko nämä ihmiset sitten vaan ulkona kamoineen kunnes kuolisivat pois? Epäilen.
Mitä järkeä siinäkään olisi, että henkilö luopuisi huonekaluistaan, koska sitten uudessa paikassa Kela/sosiaalitoimi olisi velvollinen antamaan hänelle rahaa uusien ostamiseen. Tämä on ihan toimeentulotukilaissa. Ei sekään yhteiskunnalle oikein halvemmaksi tulisi. Ja mihin ne kamat pitäisi myydä? Itse olen kirppisharrastaja, ja olen huomannut, että tavara ei oikeasti liiku. Varsinkaan kukaan ei haluaisi ostaa mitään ikivanhaa jenkkisänkyä, kun ei niitä usein oteta ilmaiseksikaan - elinkaarensa puolivälissä oleva tarkoittaa vastaanottajalle enemmän kuluja, koska ne pitää jonkin ajan päästä viedä Sortti-asemalle, mikä maksaa.
Ja kuten sanoin, sosiaaliturva ei voi perustua siihen, että itsestään selvästi oletetaan henkilön saavan jotain naapuriapua roudaukseen. Esim. täällä Helsingissä naapurit eivät juuri halua olla toistensa kanssa tekemisissä, enkä ainakaan minä ilahtuisi mistään jatkuvista muuttokeikoista, kun milloin kukakin persaukinen naapuri vaivaisi muita asioillaan. Kyllä se on yhteiskunnan autettava, ei yhteiskunta voi ulkoistaa auttamista muille kansalaisille.
Ruuvi kiristyy 2024 heti alkuvuonna ja syksyllä tulee lisää. Miten käy kunnan asunnoissa mukavasti asuville, joilla on autot ja kaikki maksetaan? Jos on eläkkeellä, "opiskelee", hoitaa lapsikatrasta kotona tai muuta vastaavaa, niin kyllä sitä kai pärjää. Gigantista, Powerista tai Verkkokaupasta saa jatkossakin hakea kodinkoneet. Itse olin pitkään aikoinaan sairauslomalla ja hajosi keskuspölynimuri hieman. Pyysin apua menoihin, mutta vastaus oli: hae kirpputorilta käytetty imuri. Ei astmaatikkoa oikein naurattanut tuo vastaus. Talvikengät olisin myös tarvinut ja mihinkään ylimääräisiin menoihin ei ollut lainkaan varaa, mutta en niitä saanut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kela maksaa muuton. Eikun mellunmäkeen 20 neliön kaappiin.
Ei maksa Kela muuttoa vaan antaa tuke siihen jonkun 100-150€, ja sehän ei riitä edes muutto autoon saatikka muuttomiehiin ja pakkaus materiaaleehein
ap
Vai että oikein muuttomiehetkin pitäisi Kelan piikkiin saada? Pakun saa päiväksi alle satasella ja muuttolaatikot eivät ole kalliita vuokrata.
Luuletko että saan yksin kannettua monta sataa kiloa painavan sängyn, lipaston, pöydät, pesukoneen yms.? Ja pitää olla sille pakulle kuski, minulla ei ole ajokorttia.
ap
Eikä yhtään ystävää, eikä sukulaista mailla halmeilla? Se hyvä puoli on, kun käy töissä, että sielt
Siksihän sieltä Helsingistä pitää muuttaa ettei olisi yhtään kaveria eikä puolisoa! Kato kun ne kaverit ja puoliso jää sinne Helsinkiin ja työpaikoille! Kato kun ei hmoilla saa olla kavereita, puolisoa, työpaikkaa, asuntoa eikä edes saunaa ja asuakin pitää maantasoasunnossa.
- ilmasia lounaita ei ole, 'joku' maksaa ne aina -
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaan mikä on ihmisen oma velvoite huolehtia asioistaan itse? Voi joo olla ettei jaksa kantaa kaikkea muuttotavaraa, mutta sitten ei ole rahaa muuttomiehiin, ei tietenkään yhtään ystävää, tuttua, sukulaista tai naapuria jolta voisi kysyä apua. Ei voi myydä tavaroitaan jotta pääsisi suurimmista eroon. Jos ei oltaisi Suomessa, jossa yhteiskunta tulee kaikessa vastaan, istuisiko nämä ihmiset sitten vaan ulkona kamoineen kunnes kuolisivat pois? Epäilen.
Mitä järkeä siinäkään olisi, että henkilö luopuisi huonekaluistaan, koska sitten uudessa paikassa Kela/sosiaalitoimi olisi velvollinen antamaan hänelle rahaa uusien ostamiseen. Tämä on ihan toimeentulotukilaissa. Ei sekään yhteiskunnalle oikein halvemmaksi tulisi. Ja mihin ne kamat pitäisi myydä? Itse olen kirppisharrastaja, ja olen huomannut, että tavara ei oikeasti liiku. Varsinkaan kukaan ei haluaisi ostaa
Paitsi että Kela ei maksa huonekaluja. Ei sänkyä, ei tuolia, ei astiastoa jne.Eli entiset pitäisi viedä kaatopaikalle (sekin maksaa), mutta tilalle ei saa mitään. Pitäisi nukkua lattialla ja syödä sormilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei maksa Kela muuttoa vaan antaa tuke siihen jonkun 100-150€, ja sehän ei riitä edes muutto autoon saatikka muuttomiehiin ja pakkaus materiaaleehein
ap
Vai että oikein muuttomiehetkin pitäisi Kelan piikkiin saada? Pakun saa päiväksi alle satasella ja muuttolaatikot eivät ole kalliita vuokrata.
Ja entä jos ei ole ajokorttia eikä ystäviä? Eikä voimia? Tällaisia me raihnaiset vanhat työttömät välillä olemme. Huonoja ihmisiä.
Nyrkkisääntönä voidaan pitää, ettei kannata omistaa mitään mitä ei itse jaksa siirrellä.
Ja sitten täytyy vaan säästää rahaa niihin muuttomiehiin.
Oletko maalta :D pk-seudun itäosasta länteen on matkaa 40km eikä se ole välttämättä pelkkää moottoritietä. Pk-seutu on laajempi alue kuin joku Pieksämäen kyläraitti, jossa yhdellä vilkaisulla näkee koko kylän.
yleensä muuttofirmat laskuttaa lähtöpisteenä oman varikon, sieltä kohteeseen x josta muutti kohteeseen y josta paluu varikolle. Ei välttämättä riitä kolme tuntia jos jommassa kummassa talossa ei ole hissiä tai se on pieni, joten kaikki vähänkään isommat kalusteet joutuu kantamaan rappuja pitkin.
Vierailija kirjoitti:
Ruuvi kiristyy 2024 heti alkuvuonna ja syksyllä tulee lisää. Miten käy kunnan asunnoissa mukavasti asuville, joilla on autot ja kaikki maksetaan? Jos on eläkkeellä, "opiskelee", hoitaa lapsikatrasta kotona tai muuta vastaavaa, niin kyllä sitä kai pärjää. Gigantista, Powerista tai Verkkokaupasta saa jatkossakin hakea kodinkoneet. Itse olin pitkään aikoinaan sairauslomalla ja hajosi keskuspölynimuri hieman. Pyysin apua menoihin, mutta vastaus oli: hae kirpputorilta käytetty imuri. Ei astmaatikkoa oikein naurattanut tuo vastaus. Talvikengät olisin myös tarvinut ja mihinkään ylimääräisiin menoihin ei ollut lainkaan varaa, mutta en niitä saanut.
En ole koskaan eläessäni saanut Kelasta ainuttakaan huonekalua, kodinkonetta en edes talvikenkiä enkä edes silmälaseja.
Toimeentulotuki on vain todella niukkaa elämistä varten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Vuokraat Ikeasta auton ja vuokraat laatikot lainalaatikosta. Pakkaat ja kannat itse. Alle 100 € menee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huom! Yleinen asumistuki on aina maksimissaan 80% asumiskuluista. On mahdollista, että toimeentulotukea saadessa siitä maksetaan se loppu 20% osuus ja vielä taloussähkömenotkin siihen päälle. Siinä on silloin 100% Kelan maksamaa asumista.
Kauppalehti, 2020: Valtio maksaa jo kolmasosan kaikista vuokramenoista. Länsiväylä, 2019: Jopa kolmasosa asumistuista maksetaan vieraskielisille. Muutama vuotta sitten oli myös uutinen, jota en nyt löydä: 30 % asumistuen saajista saa vuokrarahansa kokonaan Kelalta. Nuo kaikki luvut ovat luonnollisesti nousseet viime vuosien aikana, joten tuo viimeinenkin tarkoittaa sitä, että vähintään kolmasosa jo saa 100 %:sen asumistuen, eikä vain 80 %:a.
Kela ei kyllä maksa missään muod
Ei maksa. Minä, yksin asuva lapseton, olen ollut vuosia tukien varassa, ja joudun maksamaan itse 85 euroa vuokrasta ja 20 euroa vedestä. Sähkölaskun maksavat sosiaaliviranomaiset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä järkeä siinäkään olisi, että henkilö luopuisi huonekaluistaan, koska sitten uudessa paikassa Kela/sosiaalitoimi olisi velvollinen antamaan hänelle rahaa uusien ostamiseen. Tämä on ihan toimeentulotukilaissa. Ei sekään yhteiskunnalle oikein halvemmaksi tulisi. Ja mihin ne kamat pitäisi myydä? Itse olen kirppisharrastaja, ja olen huomannut, että tavara ei
Sitten se maksava taho on sosiaalitoimi. Sori epätarkkuus, en itse ole toimeentulotuen saaja, mutta harkinnanvaraista kyllä kuuluu lain mukaan saada kodin perustarvikkeisiin - sänky, ruokapöytä ja tuoli, lasten koulupöytä tuoleineen, kattilat, astiat, ruokailuvälineet, lamput, verhot, peitot, tyynyt, lakanat, pyyhkeet... Mutta tosiaan ei taida olla Kela, mistöä näihin haetaan, vaan oman kunnan sossusta pitää sitten hakea.
Miksi muiden työssäkäyvien suomalaisten pitää maksaa sun eläminen jossain Helsingin hyvällä alueella? Jos käyt töissä, asuinpaikka valitaan oman varallisuuden mukaan. Jos olet työkyvytön ja elät tuilla, et todellakaan tarvitse asuntoa Helsingin hyviltä alueilta. Muuta Keravalle yms. Myy ensin omaisuuttas, että saat muuttoon rahaa. Tulee halvemmaksikin kun on vähemmän roudattavaa. Ei minulla ja muilla veronmaksajilla ole mitään velvollisuutta maksaa sun elämää sun kalliissa kämpässä Helsingissä. Ite olet sinne muuttanut, vaikka tiedät ettei rahaa ole tai jos elämäntilanteesi on yllättäen muuttunut niin silloin muutetaan muualle sen hetkisen rahatilanteen mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Jos maksatat vuokran muilla, niin sulla ei ole varaa valikoida jotain tiettyä aluetta millä haluat asua. Helsingissä on vapaana useita satoja alle 700 euron asuntoja, mitkä menevät Kelan kohtuuvuokrarajoihin. Kela maksaa omatoimimuuton, eli pakukympillä vuokralle ja kaverit kantamaan. Ei niitä muuttopalveluja työssäkäyvätkään raaski käyttää. Jeesus kun on hämärtynyt todellisuus kelaeläteiltä.
Näistä "useista sadoista" vapaista vuokra-asunnoista ... Voin vannoa että jos alat kyselemään tarkemmin, niin 99% yksityisitä ei edes vastaa jos mainitsen sanan "Kelan Vuokratakuu". Kaupungilta tai muilta vastaavilta ei saa asuntoa jos ei ole asunnottomuusuhkaa, ap:lla on jo asunto niin tuskin tulee saamaan edullisempaa asuntoa mistään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos maksatat vuokran muilla, niin sulla ei ole varaa valikoida jotain tiettyä aluetta millä haluat asua. Helsingissä on vapaana useita satoja alle 700 euron asuntoja, mitkä menevät Kelan kohtuuvuokrarajoihin. Kela maksaa omatoimimuuton, eli pakukympillä vuokralle ja kaverit kantamaan. Ei niitä muuttopalveluja työssäkäyvätkään raaski käyttää. Jeesus kun on hämärtynyt todellisuus kelaeläteiltä.
Näistä "useista sadoista" vapaista vuokra-asunnoista ... Voin vannoa että jos alat kyselemään tarkemmin, niin 99% yksityisitä ei edes vastaa jos mainitsen sanan "Kelan Vuokratakuu". Kaupungilta tai muilta vastaavilta ei saa asuntoa jos ei ole asunnottomuusuhkaa, ap:lla on jo asunto niin tuskin tulee saamaan edullisempaa asuntoa mistään.
Kokeile tätä, halpa vuokrakin. Löytyi kun laitoin hakuun Helsinki ja alle 700€.
Onko ihmisillä tyystin unohtunut että kela todella on TUKEA maksava taho, ei elättää? Jokaisella tulisi olla varallisuus pitää yllä omaa elintasoa, vaikka siihen "tsemppirahaa" kelasta saakin. Jos ei ole varaa asua Helsingissä niin muuta hiiteen sieltä. Ihme vinkumista kerta toisensa jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Saako ajokortinkin?
Eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kela ei maksa 100% asumismenoista koskaan.
Helsingin uutiset (2017): Kela maksaa 12 600 kodin asumiskulut kokonaan Helsingissä "Luku on hirveän iso ja näyttää vain kasvavan"
Vierailija kirjoitti:
Kela ei kyllä maksa missään muodossa koko vuokraa.
Yle (2017): Taloussanomat: Kela maksaa 65 000 kotitalouden vuokrat kokonaan
"Tilastoista on mahdotonta sanoa tarkasti, ketä nämä täyden asumisen tuen saajat ovat, sillä asumistuki on enintään 80 prosenttia kohtuullisista asumismenoista.
Loppuosa voidaan kattaa perustoimeentulotuella, jota ei kohdisteta erikseen asumismenoihin."
Eli toki Kela voi sinänsä kattaa asumismenot kokonaan mutta se ei ole sama asia kuin että asumistuki kattaisi ne menot kokonaan vaan niihin joutuu sitten vielä käyttämään osan toimeentulotuesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kokeile tätä, halpa vuokrakin. Löytyi kun laitoin hakuun Helsinki ja alle 700
Kannattaa lukea vähän tarkemmin...
Vierailija kirjoitti:
Miksi muiden työssäkäyvien suomalaisten pitää maksaa sun eläminen jossain Helsingin hyvällä alueella? Jos käyt töissä, asuinpaikka valitaan oman varallisuuden mukaan. Jos olet työkyvytön ja elät tuilla, et todellakaan tarvitse asuntoa Helsingin hyviltä alueilta. Muuta Keravalle yms. Myy ensin omaisuuttas, että saat muuttoon rahaa. Tulee halvemmaksikin kun on vähemmän roudattavaa. Ei minulla ja muilla veronmaksajilla ole mitään velvollisuutta maksaa sun elämää sun kalliissa kämpässä Helsingissä. Ite olet sinne muuttanut, vaikka tiedät ettei rahaa ole tai jos elämäntilanteesi on yllättäen muuttunut niin silloin muutetaan muualle sen hetkisen rahatilanteen mukaan.
Uskotko vakavissasi, että jollain tuensaajalla, jolla ei ole varaa maksaa muuttoa, olisi niin paljon realisoitavaa omaisuutta, että sitä myymällä voisi saada muuttorahat kokoon? Mitä omaisuutta ajattelit, että voisi myydä?
Mutta autoa ei saa ajaa ilman ajokorttia. Silloin syyllistyy rikokseen.