Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sikiön pieni koko rv35?

Vierailija
08.01.2024 |

Olin tänään neuvolalääkärissä, rv 35+1. Tehtiin ultralla painoarvio, joka oli 2177g. Lääkäri totesi painon olevan ihan normaali ja että "pieni ja siro tyttö tulossa, kuten äitinsä". Olen itse kuitenkin 170cm pitkä ja painoin syntyessäni yli 3,5kg, eli en mielestäni ole mikään "erityisen siro", vaikka normaalipainoinen ja hoikkarakenteinen olenkin.

Tosiaan lääkäri ei tuosta painosta ollut huolissaan eikä ohjannut mihinkään kasvukontrolliin yms. Nyt aloin kuitenkin lukemaan kokemuksia ja huomasin, että joillakin on noilla viikoilla samankaltaisesta painosta huolestuttu ja laitettu ihan seurantaan. Osaako joku sanoa tarkemmin, onko tuo oikeasti ihan normaali paino noille viikoille?

Lääkäri näytti painoarvion perusteella tehtyä käyrää, ja se kulki keski- ja alakäyrän välissä lähempänä alarajaa kuin keskikäyrää. Sf-mitta on puolestaan aina ollut keski- ja yläkäyrän välissä, nyt sitä ei otettu, koska ultrattiin. Tiedän, etteivät sf-mitta ja ultralla otetut mitat ole keskenään vertailukelpoisia, mutta silti jäi jotenkin vaivaamaan. Minulla on ruokavaliohoitoinen radi ja pelkäsin isokokoista vauvaa, mutta nyt pelko kääntyi toisin päin. Voiko olla esim. istukan vajaatoimintaa yms? :( Vauva on kyllä hyvin liikkuvainen ja rakenneultrassakin rv 20+1 oli pieni, 313g.

Mitä tekisitte minun tilanteessani? Olisitteko rennosti ja luottaisitte lääkärin sanaan, vai vaatisitteko päästä lisätutkimuksiin?

Kommentit (28)

Vierailija
21/28 |
08.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli sama homma ja luotin lääkäriin. Vauva oli syntyessään reilusti alle 3kg, mutta kaikki oli ok.

Vierailija
22/28 |
08.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ne pelkän painoarvion perusteella lisätutkimuksia määrää, vaan sitten pitää olla jotain muutakin siellä, jota pitää kontrolloida. SInulla mitä ilmeisemmin ei ole ollut, joten luota lääkäriin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/28 |
08.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ei se asia ihan noin yksinkertainen ole, jos sinulla tosiaan on raskausdiabetes. Radihan tosiaan voi myös toimia niin päin, että se heikentää istukan toimintaa. Tällöin vauva ei kasvakaan yläkäyrällä vaan alakäyrällä. Pahimmassa tapauksessa voi johtaa raskausmyrkytykseen tai jopa kohtukuolemaan. En ymmärrä näitä kommentteja, joissa hehkutetaan että "onneksi et saa nelikiloista vauvaa!" Mieluummin vähän isompi radi-vauva kuin istukan vajaatoiminnan takia kuollut vauva. Soittaisin päivystykseen välittömästi.

Haloo, nyt jotain rajaa näihin neuvoihin, ei todellakaan ole asia noin. Tuossa vaiheessa raskautta on neuvolakäyntejä pari vk välein ja varmasti tutkitaan lisää sitten jos esim vaikka sf-mitta huomattavasti notkahtaa.

Vierailija
24/28 |
08.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Painoarviot voivat heittää aika tavalla mittaajasta riippuen. Itsellä synnytyspäivän aamuna sairaalassa tehty arvio heitti 300 grammaa.

Kiitos vastauksesta! Tiedän, että arviot voivat heittää paljonkin. Mutta jos oletetaan, että mittaustulos on oikea, niin onko painon lukema itsessään sellainen, josta itse huolestuisitte?

Joskus raskausmyrkytyksen ainoa oire on vauvan hidastunut kasvu. Niin minulle kerrottiin silloin, kun itse jouduin sairaalaan sen vuoksi. Onhan sinulla verenpaine ja muut arvot ok?

Ehkä tulossa on vain pieni vauva. Paljonko äitisi painoi syntyessään? Minun esikoiseni oli pieni ja siro. Hänen mummonsa eli minun äitini muisteli, että isänsä oli sotavuonna kirjoittanut rintamalta "tuleekohan siitä lapsesta eläjää", kun oli ollut niin pieni. Ja pieni oli koko ikänsä, "sota-aikana vähistä tarpeista tehty" omien sanojensa mukaan.

Vierailija
25/28 |
08.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isän mitat vaikuttaa myös lapsen kasvuun.

Itse todellakin olisin synnyttänyt mielellään tuollaisen pienen ja siron vauvan, mutta omat ovat olleet lähes 4kg...

Vierailija
26/28 |
08.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö siinä käyrällä ollut aiempia mittoja, että olisit nähnyt onko kasvanut tasaisesti? Jos on käyrän sisäpuolella, kuten sinulla nyt, ja kasvu ei ole notkahtanut vaan etenee "omalla viivallaan", kaikki on varmasti ok, kun lääkäri ei reagoinut.

Vierailija
27/28 |
08.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä jo ultrassa näkyi että on tulossa vähän reilumman kokoinen, mutta olemme molemmat akateemisia, hyvät perheet.

Eli kait geenit määrää.

Nyt lapsi on 9v ja ikäisiään  reilusti edellä älykkyydessä.

Vierailija
28/28 |
08.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö siinä käyrällä ollut aiempia mittoja, että olisit nähnyt onko kasvanut tasaisesti? Jos on käyrän sisäpuolella, kuten sinulla nyt, ja kasvu ei ole notkahtanut vaan etenee "omalla viivallaan", kaikki on varmasti ok, kun lääkäri ei reagoinut.

Viimeisin ultralla tehty painoarvio tosiaan siellä rakenneultrassa rv 20+1, oli pienehkö 313 silloin eli tuon kanssa tietty linjassa. Ei kai ole oikein muuta, mihin verrata? Sf-mitta tosiaan aina mennyt tasaisesti keskikäyrän yläpuolella, mutta nyt sitä ei otettu eikä näitä käyriä vertailtu yhtään keskenään. Verenpainemittarin sain kotiin viikon seurantaa varten, alapaine oli lähtenyt lievään nousuun (128/94). Ei muita oireita ja virtsanäyte puhdas.

Ap